A játékiparban csak új jönnek-mennek a trendek, így aztán nem kell meglepődni azon, amikor a fejlesztők ráakaszkodnak egy-egy sikeres és kellően sajátos címre: ilyen a Vampire Survivors is, mely a kitörően pozitív fogadtatást követően hamar az auto-shooter műfaj úttörőjévé vált. Most pedig itt egy újabb alkotás, amely őt próbálja mímelni, méghozzá a megboldogult Bizarre Creations klasszikus twin-stick shootere, a Geometry Wars képi világát megidézve, ami mindenképpen izgalmas párosítás!
Na de milyen a játékmenet? Az alapokat tekintve teljesen kiszámítható: adott egy hatszögletű hajó, melyet egyetlen analóg karral terelgetve – és közben természetesen automatikusan lövöldözve – meg kell próbálnunk túlélni az ellenfelek egyre erősödő hullámait, kerek 20 percen keresztül. Az esélyek persze valamelyest kiegyenlítődnek szerencsére, az elpusztított egységekből kihulló pontok segítségével ugyanis folyamatosan szintet léphetünk: ilyenkor a játék feldob nekünk három véletlenszerű fegyvert, melyekkel bővíthetjük arzenálunkat – vagy éppen fejleszthetjük valamelyiket, ha korábban egyszer már felszedtük. Az alapkoncepció egyszerű és letisztult – pont ahogyan annak lennie kell. De mi a helyzet az időtállósággal?
Sajnos ez az a pont, ahol a Geometry Survivor jócskán hagy kívánnivalót maga után, a roguelite címeknél olyannyira hangsúlyos gameplay hurok ugyanis nem igazán van meg. Pedig az irányítás és az ellenféldizájn kellően precíz és szórakoztató, mint ahogy az audiovizuális körítésre sem lehet panasz a már-már transzba ejtő ellenfélhordákkal és a hangulatos szintetizátoros zenei looppal. Csak éppen a futamok közti előrehaladás egészen elenyésző, a szintén az ellenfelekből kihulló kreditekből megvásárolható erősítések ugyanis hajszálnyival javítják csupán esélyeinket – sőt, egy részük konkrétan nehezítés, vagy pusztán csak érdektelen pénzszórás. A dolgok gazdasági oldala sem stimmel, indokolatlanul sokat kell ugyanis grindolni ugyanis a vásárlásokért. Példa: hiába veszed meg azt a fejlesztést, ami 5%-kal több kreditet biztosít, mire visszatermeli ezt a befektetett összeget, addigra már bőven leszel annyira ügyes, hogy eljuss a 20 perc végére...
...és hogy mi marad ott? Sajnos nem sok minden – és leginkább itt hasal el a Geometry Survivor. Mert lehet ugyan kísérletezni a különféle fegyverekkel, próbálgatni az agresszívabb vagy éppen védekezőbb buildeket, de a nap végén túlságosan sok minden nem ösztönöz bennünket erre. Nincsenek érdemi új impulzusok, kozmetikai extrák, csak az a néhány (és szintén elég drága) plusz hajó, melyek valamelyest megváltoztatják ugyan a játékszabályokat (például felgyorsítva a játékmenetet vagy egyetlen szívre redukálva életerőnket), de az élmény hosszú távúságához nem sokat tesznek hozzá. Egyszerűen nem marad motiváció a folytatásra, miután először sikeresen túlélted a 20 perces menetet, mert nincs olyan dolog, amit meg szeretnél nyitni, el akarnál élni. Mi sem mutatja ezt jobban, hogy a 20 trófea / achievement a játékban úgy néz ki, hogy „élj túl 1, 2, 3... 20 percet”. Tényleg.
Mondhatnánk, hogy 5 eurós árcédula mellett ne várjon többet az ember, de pont az első számú referencia, a Vampire Survivors az élő példa arra, hogy mennyivel többet lehet nyújtani ebben a műfajban ennyi pénzért. Innentől kezdve pedig hiába erősek a Geometry Survivor alapjai, a Brain Seal játéka mégsem több egy trend érdemi és saját ötletektől mentes meglovaglásánál – nemcsak hogy nem tud, de még csak nem is próbál hozzátenni semmit a műfajhoz. Emiatt hiába az a két-három valóban szórakoztató óra, utána gyorsan el fogjuk feledni.
PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ Brain Seal FEJLESZTŐ Brain Seal
MEGJELENÉS 2024. február 21. ÁR 2 990 Ft / 4,99 EUR