[Teszt] Frostpunk 2 - Dermesztő hidegben nincs jó megoldás

Frostpunk 2 - Dermesztő hidegben nincs jó megoldás

KR4K3NGábor Bálint2024.09.18. 11:45

Bár a Frostpunk első részében már megtapasztalhattuk, hogy milyen egy poszt-apokaliptikus dermesztő téli világban egy kisebb településnyi embert irányítani, steampunkos eszköztárral, de a Frostpunk 2 kihívásaira még ez sem készített fel minket.

Az első játék után majd’ 30 évvel vesszük át a vezető helyét, aki bár menedzselte a várost, és vezetése alatt túléltek kemény időket, sokak elégedetlenek voltak a munkájával. Célunk, hogy meggyőzzük a jelenlegi lakosokat arról, hogy jó vezetők vagyunk, majd az, hogy az évek során meg is álljuk helyünket a pozícióban.

Gyerektől az óriás léptékig

Az első résztől eltérően itt már nem csak néhány tucat, vagy esetlegesen pár száz emberért felelünk, hanem ezrek, vagy akár tízezrek követik döntéseinket és kérik számon tetteinket. Az első részben a hangsúly azon volt, hogy minden főbb anyagból legyen elegendő, miközben az emberek egészségesek és nincs (nagy) bűnőzés. A második részre bonyolultabb lett már minden, több a nyersanyag, különálló épületeket is lerakunk, de például az étel előállításáért nem egy vadászkunyhó és két üvegház felel, hanem teljes körzeteket teszünk le, bővítünk és menedzselünk. Mivel több a lakos, ezért itt már a nagyobb népcsoportok kedvében járni sem lesz olyan egyszerű, hiszen, ha csak a négy nagy népcsoportot nézzük (Frostlanders, Pilgrims, Stalwarts, New Londoners) is vannak kisebb-nagyobb eltérések az igények szerint.

Például a Stalwartok inkább a mérnöki megoldásokban hisznek, akik realisták, materialisták, számukra nem okoz gondot, hogy a meghalt társaik nem hagyományos temetést kapnak, hanem testüket a nagyobb célért adják. Ezzel szemben a Pilgrimek erről hallani sem akarnak, számukra fontos, hogy a mérnöki megoldások helyett kézzel érjék el, amit akarnak, és a tradíció is fontos nekik, így a temetésekhez ragaszkodnak. Vezetőként az is feladatunk, hogy ne menjünk el túlságosan egy csoport irányába, és jó kapcsolatokat ápoljunk mindenkivel.

Politika

Ahogy az már a fentiekből is kitűnik, hatalmas fontossága van a politikának a játékban, majdnem ugyanannyira, mint a jól menedzselt eszközöknek. A fejlődésünk két lábon áll, az egyik láb a fejlesztések, ahol minden csoport egy javaslattal áll elő egy probléma kapcsán, mi pedig döntünk, hogy melyik megoldás mellett állunk ki. Ilyen például, hogy a szénbányászat során milyen gépekkel dolgozzunk, míg a Pilgrimek inkább a veszélyesebb megoldásokkal szoktak előállni, a Stalwartok inkább biztonságossal, de az általában levegőromlással is jár.

Emellett pedig a másik fontos láb a politika, azon belül is a törvényhozás. Törvényeket meghatározott időközönként hozhatunk, ahogy az már megszokható volt az előző részben is, azonban most egy demokratikus szavazás közben keresztbe tehet nekünk bármelyik csoport, ha épp neheztel ránk. Éppen ezért fontos, hogy mindig képviseljük mindenki érdekét, és egyes kérdésekben engedjünk, vagy épp szavazatokat “vegyünk” úgy, hogy ajánlunk érte valamit. Azonban figyeljünk! Ha egy csoport úgy érzi, másokkal kivételezünk, hamar ellenünk fordulhat, így akár keresztbe tehet nekünk egy-egy szavazáskor, extrémebb esetben pedig a csoportok közötti lázadást robbanhat ki.

Adatok, ikonok és temérdek tennivaló

Azzal, hogy több embert és nagyobb területet irányítunk, több idő is kell, hogy egyes feladatok végbe menjenek. Néhol akár 50-60 hetet is kapunk egy feladatra, míg az első epizódban a teljes játékidő nem tartott eddig.

Ahhoz, hogy ennyi mindent menedzseljünk, a játék egy rakás információt ad, ami elsőre még úgy is megterhelő lehet, hogy nem ismeretlen számunkra, sem a városok menedzselése, sem a Frostpunk világa. Eleinte én is csak kapkodtam a fejem, hogy mit hol találok, mit hogyan csinálok, hiszen a játék léptékének megváltoztatásával teljesen új mechanikák kerültek be, amikre figyelni kell, egyesek egyszerűsítve lettek, de van ami szinte teljesen eltűnt. Ami elsőre nem csak furának hat, de sokszor visszagondolok, mennyivel jobb volt mélyebben irányítani egyes folyamatokat.

Kolóniák

Bár már az első részben is nagy hangsúlyt kaptak a felfedezések, és lehetőség volt a városon túli helyekről begyűjteni eszközöket, a második rész egy teljesen új szintre emelte a fővároson túli életet. Ahhoz, hogy Új-London fennmaradjon, még hivatalba lépésünk hajnalán új, városon túli ellátási hálózatot kell kiépítenünk, köszönhetően annak, hogy elődünk ezeket a lehetőségeket elhanyagolta. A több ezer embernek sok fűtőanyagra van szüksége, amit nem tudna kivitelezni az eredeti néhány szénlelőhely és a pár száz bányász, távolról pedig nem tudunk elegendő szenet vagy olajat szállítani, hacsak nincs kiépített logisztikai hálózat. Ennek a hálózatnak pedig nem csak a szállítók a részei, de sok esetben fenn kell tartani egy tárnát, vagy egy egész kolóniát kell kiépíteni. A kolóniával azonban belekerülhetünk egy spirálba, ha nem figyelünk. Az első mentésemkor például túlságosan kicentiztem a kolóniák kiszolgálását és azok bevételét, így mindössze 3 hónap leforgása alatt kimerültek a készletek és szinte teljesen elvesztettem a lakók bizalmát.

A Frostpunk 2 az első részre épít, extra nehezítő körülményeket és új mechanikákat hoz be,de ajánlom, hogy próbáld ki magad először a kisebb lélekszámú város irányításában, ugyanis egyes eszközök használata, vagy mechanikák működtetése csak akkor lesz érthető. Ha pedig valamire nem jössz rá időben, a játék csúnyán megbüntet, ami esetlegesen egy teljes bukással és a pozícióból való eltávolítással járhat. Amennyiben pedig nem szeretsz több tízezres városokat irányítani, úgy ajánlom, hogy inkább maradj az első résznél, mivel ott minden emberélet fontosabb, míg itt egyes lelkek sorsa csupán egy újabb adattá redukálódik… Talán ez a vezetői lét velejárója?

PLATFORM PC (Steam) | KIADÓ 11 bit studios | FEJLESZTŐ 11 bit Studios | MEGJELENÉS 2024. szeptember 20. | ÁR 45 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Néhány kisebb bejelentés - ez történt csütörtökön

Benne: Star Wars Episode I: Jedi Power Battles, Bylina, Football Manager 25, The Eternal Life of Goldman, Sunderfolk, Mario & Luigi: Brothership, A Quiet Place: The Road Ahead.

6 órája
6

Bylina: bogatyr akcióban

22 órája

Dragon Ball: Sparking! Zero

Több mint 15 év után tér vissza a Budokai Tenkaichi széria, hogy egy hatalmas kínálattal rendelkező adaptációval tisztelegjen a néhai Akira Toriyama munkássága előtt.

1 napja

Nintendo ébresztőóra, Shinobi film - ez történt szerdán

Továbbá: Metaphor: ReFantazio, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy, Bloodshed, Resident Evil 2, Mentari.

1 napja
8

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

A Zelda sorozat először mondhatja el magáról, hogy valóban Zelda a főszereplője a soron következő játéknak. És valószínű utoljára mondhatja, hogy még a Switch keretei között megpróbál egy emlékezeteset gurítani. Milyen lett a Link's Awakening remake után hasonló szellemben érkező Echoes of Wisdom? Tesztben keressük a választ!

1 napja
5

PC-re költözik a Red Dead Redemption, elindult az Off the Grid – ez történt kedden

Továbbá: Goat Simulator, In Sink, Dinopunk: The Cacops Adventure.

2 napja
1

Silent Hill 2 (2024): szürke minden

Szinte elviselhetetlen lehetett az a nyomás, ami a krakkói székhelyű Bloober Teamre nehezedett az elmúlt hónapok során. Az egy dolog, hogy látszólag megütötték a főnyereményt azzal, hogy elkészíthetik minden idők egyik legkultikusabb horrorjátékának, a Silent Hill 2-nek a feldolgozását, de a játékosok elvárásai is az egekben voltak. Sikerült a lehetetlen? Teszt!

2 napja
28

SNK vs. Capcom: SVC Chaos - újra szól a crossover!

Sorra jelennek meg az újrakiadások, amelyek eredeti kiadásában különböző univerzumok karakterei állnak le püfölni egymást. Cikkünk tárgya is egy crossover, csak itt a Marvel szereplők helyett az SNK (többnyire King of Fighters) harcosai szállnak szembe a kék-sárga cég kabaláival.

3 napja
4

Folytatást kap az Alien: Isolation, nevet vált a 343 Industries – ez történt hétfőn

Továbbá: Pathologic 3, Call of Duty: Black Ops 6, Great God Grove, Bleach: Rebirth of Souls, Neva.

3 napja
14

Metaphor: ReFantazio – Perszónák trónharca

Miután leástak a modern társadalom és az emberi tudat legsötétebb bugyraiba, a Persona-sorozat alkotói ezúttal egy hatalmi harcra megágyazott fantáziavilágot tártak elénk. Tesztlaborban egy furcsa, ám annál izgalmasabb Atlus-alkotás.

3 napja
6

Heti megjelenések

4 napja
8

God of War: Ragnarök - a PC változat

Kicsit morcos az időjárás mostanában odakinn, és valahogy ez a hangulat az életünket is megkarcolja. Úgy, ahogy a God of War: Ragnarök is teszi azt a lelkünkkel. Teszteltük a PC változatot.

5 napja
8

Ubisoft felvásárlási lehetőség - ez történt pénteken

Továbbá: Dragon Age: The Veilguard, Halo Infinite, Silent Hill 2.

6 napja
6

Evotinction

Valahol a jövőben van egy hely. Ez a hely az utópiát építi nekünk, embereknek. Jó is lenne ha minden rendben menne, ugye? Tesztünkben egy újabb AI inváziót fékezünk meg, egy kicsit másabb megközelítésből.

6 napja

Folytatást kaphat az Until Dawn, új Avatar játék bejelentés - ez történt csütörtökön

Továbbá: Day 4 Night, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The First Berserker: Khazan, Chicken Police: Into the HIVE!, Best Served Cold, Windblown.

7 napja
2

Megjelent a STALKER 2 készítéséről szóló dokufilm magyar felirattal

War Game címen vár mindenkit a másfél órás anyag.

7 napja

Aero the Acro-Bat 2

Az első Aero-t nemrég adták ki, máris itt a második része a sorozatnak. Megnéztük, hogy a snowboardos, kissé darkos folytatás hogyan muzsikál. Teszt!

7 napja
7

Átiratok minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: A Quiet Place: The Road Ahead, SlavicPunk: Oldtimer, Crow Country, Kernel Hearts, Nubs!, Amanda the Adventurer.

8 napja
1

EA FC 25 - Újabb szezon a virtuális füvön

Az EA szokásához híven idén is kiadta a legújabb Fifát… Akarom mondani EA FC 25-öt (amit tuti mindenki Fifának hív még mindig), mi pedig rá is vetettük magunkat, mint ahogy anno Roy Keane vetette rá magát Alf-Inge Haaland lábára.

8 napja
10

What the Car?

PC platformra is megérkezett a What the... széria következő felvonása. Négy keréken! Vagyis két lábon. Biciklin ülve. Rakétával a hátán. Teljes képzavar? Elmerültünk a dánok őrült ötleteinek káoszában!

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==