[Teszt] FIFA 22 - a futball faktor

FIFA 22 - a futball faktor

GhzSzabó Ákos2021.10.17. 22:00

Minden évben, így ősz tájékán fut be az éppen aktualizált FIFA verzió, és minden évben újra és újra felizzanak a fórumok, ahol újra és újra egymásnak (illetve egymás torkának) esnek a rajongók és anti-EA-s arcok megvitatni, hogy miért is ekkora *%’”+’! a másik oldal. Aztán eltelik 1-2 hét és az ellentábor elcsendesedik, hiszen befutnak az aktuális eladási adatok és nagy “meglepetésre” ismét elfogyott belőle 10+ millió darab, szinte pillanatok alatt. Ez a FIFA és a vitathatatlan hatása az emberekre.

Hiszen nincs még egy ilyen sportág a világon, ami ennyire meg tudná szólítani az embereket a világ bármely pontján. Sokan nem vallanák be, de fontosabb számukra a kedvenc csapatuk, mint a világ összes vallása együttvéve. Sőt, az igazán fanatikusoknak semmi más nem számít a világon. Milliók nézik minden hétvégén az adott bajnokságokat, a világesemények fontosabb mérkőzései pedig milliárdos nézettségeket is elérhetnek. Egyszóval szinte semmi nem ér a nyomába sem népszerűség szempontjából. Ezért is parttalan vita, hogy minek megvenni az újabb kiadást, hiszen aki igazán sokat tolja annak mindig lesz benne annyi újdonság, ami miatt megéri. Persze érdekes szociális kísérlet lenne most ide bemásolni a tavalyi cikkemet és megnézni, hogy kinek tűnne fel, de azért mi ilyet nem csinálunk...

Be kell vallanom, hogy személy szerint én mindig is egy PES dude voltam és mindig is túl “arcade"-nek tartottam a FIFA-t, ami inkább ment rá a parasztvakításra mint a lényegi mély játékmenetre. Elismertem és kiemelkedőnek tartottam a körítést, a játékmódok, zenék és úgy az általános minőségi megoldások terén, ahol a Konami évek óta masszív lemaradásban van. Viszont magát a focit mindig is ott élveztem jobban. Nos, azt kell, hogy mondjam, hogy eddig. Engem is teljesen ledöbbentett de idén volt először az, hogy ha nem én indítottam volna el a játékot és nem lett volna kint a hud, nem tudtam volna érzésre megmondani, hogy melyikkel játszom. És ez egy hatalmas elismerés az EA-nek, mert úgy látszik, hogy a sok évnyi “másolás” után, idén érdemi fejlődést tudtak produkálni a játékmeneteben is, ami nem csak abból állt, hogy kaptunk 3 új mozgást. A játékmenet egyszerűen lelassult és szerintem jóval nehezebb lett, főleg magasabb szinteken. Súlya lett a góloknak. Nem elég már egy szuperjátékos, akivel végig sprinteljük a pályát és akárhonnan elengedve becsavarjuk a labdát. Taktikázni kell, tervezni, az egész csapatot használni különben, ha nem is darál be minket a gép, de gólt nem fogunk ünnepelni az tuti. Pedig ott is van vagy 25 új ünneplés mozi, amiket kár lenne kihagyni. Javítottak az általános animációkon, a fizikán (magát a háló fizikáját is átdolgozták) és végre úgy vettem észre, hogy nem 40 iq-s kapusok vannak, hanem végre a helyzetnek megfelelően reagálják le a dolgokat. Egyszóval a tipikus marketing ígéretek a “hypermotion” technológiával, a több mint 4000 új animációs fázis igazi meccsekből való mintavételezésével, igaznak bizonyultak, legalább is valami történt az biztos.

A grafikára nem tudnám nyugodt szívvel azt mondani, hogy hatalmas változáson esett volna át, viszont a részletek kidolgozása és feljavítása vitathatatlan. A játékosok ruhája, haja, arc mimikája, mozgása és mozdulatai mind egy kategóriával jobban néznek ki mint tavaly, bár természetesen most is igaz, hogy az ismertebb játékosok azért jóval jobban ki vannak dolgozva, mint a “töltelék” focisták. Valamint minden fejlődéstől függetlenül az animációs és fizika rendszer hemzseg a hibáktól, felrepülő játékosok, stadionból kirepülő labda vagy csak már-már burleszkbe illő összeakadások azért jelen vannak, de mint mindig most is gőzerővel irtják ezeket a folyamatos frissítésekben.

Muszáj megemlíteni az új tutorialt, ami az egyik leghangulatosabb és legjobb kis szösszenet lett, amit valaha sportjátékban láttam. Nem nyújt semmi extrát, de a meglepetés sztárok és a hangulat miatt végig mosolyt csalt az arcomra és rögtön betett a “football” hangulatba, ami azt jelenti, hogy elérte a célját. Nagyon sokan szeretik és tolják a Karrier módot, ami idén is nyújt pár újdonságot. Végre tudunk saját klubot alakítani, saját mezzel, címerrel, stadionnal meg minden földi jóval. A meccsek alatt vannak mini feladatok, amiket, ha sikerül teljesítenünk jobb lesz a kapcsolatunk a menedzserünkkel, ami mindenféle pozitív dologgal jár természetesen. Remek kis újdonság, hogy végre átléphetjük a tréning napokat és leszimulálhatjuk a meccseket az általunk elért legmagasabb nehézségen, ezzel is megtörve a mód monotonitását. Nagy kedvencem volt régen a FIFA Street, pedig akkoriban nem is kapott olyan fantasztikus értékeléseket, ugye, ha tudtuk volna, hogy hosszú évekig nem kapunk jobbat. A Volta mód még mindig nincs azon a szinten, bár rendületlenül próbálkozik évről-évre. Idén nincs benne külön story mód, viszont vannak mindenféle “szuper” képességek, amivel egy kicsit még jobban eltolták a komoly szimulátor nagytesótól.

Vitathatatlan az is, hogy a sokak által “gyűlölt” FUT mód és az ezzel járó online meccsek azok, amik a legnagyobb játékos tömeget ülteti le a FIFA elé évről-évre. Idén igazából lényegi újdonság itt sem történt, maradt a szokásos rendszer és a mikró tranzakciók arcunkba tolása, leszámítva a Division Rivals checkpoint rendszerét, aminek köszönhetően nehezebb visszaesni a ligában. Viszont minden más igazából maradt ugyanaz, valószínűleg az EA-nál is azt vallják, hogy ha minden működik, akkor felesleges hozzányúlni. Persze tudom, hogy sokan vitatkoznának ezzel a felvetéssel. Az is tény viszont, hogy az legfrissebb regulációk és egyéb közfelháborodások miatt már szinte nyíltan kell hirdetnie az EA-nek is, hogy ez a mód nem áll sokkal messzebb a hagyományos szerencsejátéktól, hiszen mindentől függetlenül a nap végén random, amit veszel, illetve egy idő után esélyed sincs a játékban, ha nem költesz elég pénzt, vagy ölsz bele rengeteg időt.

Attól függetlenül, hogy a bevezetőben említett mindkét tábor érveivel tudok azonosulni, azt kell, hogy mondjam még sosem szórakoztam olyan jól egy FIFA-val, mint a 22-vel. Remek hangulat, körítés, gyors töltési idők, kiváló zenék, patent látvány és abszolút kiváló játékélmény jellemzi, szerintem előszőr a sorozat történetében. Nem nagyon akartam kitérni a konkurencia jelenlegi bukdácsolására a Free to Play világában, de sajnos idén jobban, mint bármikor kijelenthető, hogy a FIFA-nak egyszerűen nincs konkurenciája. Hogy ez mennyire jó vagy rossz azt mindenki döntse el maga. Meg a pénztárcája.

Pontosan
8
Platform: PC, PS4, PS5 (tesztelt), Xbox One, Xbox Series, Nintendo Switch
Kiadó: EA Sports
Fejlesztő: EA Vancouver
Megjelenés: 2021. október 1. | Ár: 23990 Ft.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 órája
1

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==