Tomb Raider Anniversary - teszt

Oldern2007.06.12. 19:00

Pár hónappal ezelőtt már megpróbáltunk a "jövőbe látni", és beszámoltunk az akkor még fejlesztés alatt álló Tomb Raider Anniversary-ról. A PlayStation2-re, PlayStation Portable-re és Pc-re érkező játék fejlesztését a Legend-hez hasonlóan az a Crystal Dinamics vette át, akinek a Legacy of Kain szériát is köszönhetjük. Az elvárások kettősek voltak: mindenki annak örült volna leginkább, ha a felújítás megőrzi az eredeti epizód hangulatát, és emellett képes újat is mutatni, meglepetéseket okozni, akár az eredeti széria rajongóinak is. A fejlesztők valószínűleg jól tudták, hogy ez milyen nehéz feladat, így a Capcom-féle 1:1 remake (Resident Evil, például) helyett egy egészen más megközelítést alkalmaztak, melynek eredményét jól szemügyre is vettük - következzen tehát a teszt (mely a pc verzió alapján készült). A fejlesztők tehát tisztában voltak azzal a ténnyel, hogy az elmúlt időkben alaposan megváltoztak a játékvilág trendjei, s ezzel együtt a játékosok igényei. Megnézték tehát, hogy miben volt erős az első Tomb Raider, és mai értékké alakították ezeket a fontos tulajdonságokat. Vizsgáljuk meg hát szépen, hogy miről van szó.

Három dimenzióban

Az első, tíz évvel ezelőtti epizódban igencsak újdonságszámba ment a 3d-s irányítás, az automata, éppen ezért igencsak bugyuta és kiakasztó kameramozgás pedig akkoriban a játék erényei közé tartozott. Most szerencsére szabadon forgatható kamerát kapunk - ehhez társítva a Legend által bevezetett kézreálló és igencsak kényelmes irányítást. Nincsenek többé centiméterre belőtt ugrások, ha pár pixelnyit tévedünk, Lara automatikusan igyekszik korrigálni (a nem jól sikerült ugrások esetén a megingó főhősnőt látva csak annyit kell tennünk, hogy megerősítjük a fogásunkat, egy gombnyomással), a rudakon, párkányokon való mászkálódás is teljesen logikus és jól megvalósított lett. Az irányításhoz hozzátartozik még a harc is: ezúttal is különféle egzotikus lényekkel akasztjuk össze virtuális bajszunkat, a fegyverek automatikusan célra tarthatóak, a célpontok között könnyedén váltogathatunk, a sérülések elkerülésének érdekében pedig ismét nyugodtan lehet ugrándozni. Úgy nagy általánosságban annyit mondhatunk erről, hogy igazán dinamikus játékkal van dolgunk. Mozgalmas csaták, igazán látványos ugrások, mozdulatok - pont, mint egy jobb kalandfilmben.

Távoli, egzotikus helyszínek

Lara Croft személye mindig is híres volt arról, hogy elveszettnek hitt ereklyék, varázstárgyak, a múlt apró monumentumai után kutasson. Éppen ezért a legelső epizód helyszínei ehhez a hobbihoz idomultak: több ezer éve elfeledett ősi romok, sziklás hegységek mélyei, hatalmas barlangrendszerek, dzsungelek - ahogy azt már említettük, ezek mind-mind egy remek kalandfilm kellékei. Mivel egy remake-ről van szó, a helyszínek NAGYJÁBÓL hasonlítanak az első részben látottakhoz - és a nagyjából azért mondható el, mert valami varázslat történt a régi, alacsony felbontású textúrákkal és furcsa színekkel borított helyszínekkel. Olyan profi, már-már művészi renováción estek át, hogy az eddigi összes epizód közül ez a rész sikeredett a leghangulatosabbra. Olyan apró részletekre is képesek voltak figyelni, mint például hogy a foglyok számára készített ketrecekben ott vannak még a csontvázak, az építményeken látszik, hogy az idő vasfoga lassan kikezdi már őket... száz százalékos illúziót sikerült létrehozni: a "régi-új" helyszínekkel tényleg mindenki úgy érezheti majd, hogy egy izgalmas történelmi kalandtúrára indul.

[Nincs vége, katt az oldalválasztóra a folytatásért!]

Régi motorosok?

Jöhet természetesen a nagy kérdés is, hogy a játék mit tud nyújtani azok számára, akik álmukból felébresztve is emlékeznek mindenre az első részből, és száz százalékra pörgették a klasszikus epizódokat. Nos, mint azt említettük, a remake fogalma itt igazán megállja a helyét, nem egyszerű ráncfelvarrásról van ugyanis szó. Tényleg "újrakreálás" történt, és bár a helyszínek felépítése hasonló, rengeteg különbség akad. Volt egy videó (KATT), amiben egy egyszerű példával demonstrálják, hogy mik ezek a különbségek: az a híd, amin régen egyszerűen átfutottunk, most leszakad - persze továbbjuthatunk majd felmászva a kötélen, de mégis, ez egy a milliónyi apró változtatás közül. Ami régen intro volt, most a játék motorjával pörgetett eseménysor, melyben nagyrészt mi vesszük át az irányítást. Akadnak "új" (de javarészt a Legend-ben debütált) eszközeink is, a csáklyával Link módjára átlendülhetünk látszólag elérhetetlen helyszínekre. Igen erős jelenléte van az új párkányoknak, rengetegszer kell a "egyik párkányról a másikra felfelé, oldalra, szembe" ugrás módszerével továbbjutnunk - rengeteg Relikvia ilyen módon van egyébként elrejtve. Apropó rejtett dolgok - szinte semmi nincs ott, ahol ezelőtt volt, így ismét rengeteg időbe tellhet majd felderíteni a játékot azoknak, akik a száz százalékra hajtanak. Extrák is vannak dögivel, képgaléria, interjúk, kosztümök, de még a régi "Croft-birtok" is ismét szabadon felderíthető. A Quick Time Eventek átvezetőben és játékban való szerepeltetése viszonylag korrektre sikerült - nem feltétlenül illik ehhez a játékhoz, és a legendás T-Rex csatát is sikerült kevésbé emlékezetessé tenni segítségével, de azért kapunk új "emlékezetes pillanatokat" cserébe.

Konklúziók

Tekintsük meg gyorsan az audiovizuális minőséget. a zenék tökéletes atmoszférát teremtenek, és ritkán helyezkednek előtérbe, a hangeffektek pedig modern köntöst kaptak, az állatok élethűen hörögnek, morognak, Lara nyögései is kellőképpen helyénvalóak - a játék ezen része nagyon egyben van. Ami a grafikát illeti, sokan panaszkodtak a "Nextgen" opció hiánya miatt... Igen, sajnos a megnövekedett igények mellett nem nevezhetjük tökéletesnek a grafikát, ha csak a technológiáról lenne szó. De szerencsére nem ez a helyzet: a pályatervezés, a fény-árnyék hatások, az elképesztő részletességgel ábrázolt szerkezetek mind-mind profi munkáról tanúskodnak. Az éremnek persze két oldala van: cserébe az alsó kategóriás pc-ken is röccenés nélkül fut a játék, a már említett rajzolók és tervezők remek munkájának köszönhetően ezúttal nem lesz sokkal roszabb az élmény minimális felbontáson sem. Lara Croft még mindig dögösen néz ki - persze ez a tény már igazán sokadrangú tényező, hisz a játékvilág több tucat női játékhőst termelt ki magának az elmúlt évtizedben.

Úgy tűnhet, hogy csak dicsérünk és dicsérünk: mert a Tomb Raider Anniversary megérdemli. Nem egyszerű bőrlehúzás, hanem egy alapjaitól újraépített, modern köntösbe bújtatott kalandjátékról van szó, ami ráadásul szinte teljesen mentes a bugoktól (egy-egy eltünedező textúrát volt csak szerencsénk megpillantani, de azt is csak 4-5 óránként egyszer). A játékidő alapjáraton 10 óra környékén található, melyet a titkok kutatásával szépen 15-18 órára lehet tornászni - nem túl hosszú, de még azt sem tartjuk kizártnak, hogy valaki mindezek után gyors újrajátszásra vetemedjen. Az alapanyag miatt azonban a játékidő alaposan elmarad például a monumentális negyedik (vagy akár a kettes) epizódtól. A Crystal Dynamics igazán remek munkát végzett, az Anniversary példaértékű remake mindenki más számára, és éppen ezért bárkinek ajánlott, akit nem ráz ki a hideg Lara Croft karakterétől, vagy a ténytől, hogy játékidőnk nagy részét kihalt helyszíneken töltjük majd, medvék, denevérek, farkasok és elfeledett dinók társaságában.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

17 órája
4

Heti megjelenések

20 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11