Viva Pinata: Trouble in Paradise - teszt

Viva Pinata: Trouble in Paradise - teszt

Oldern2008.08.29. 18:18

Hamarosan megjelenik a Viva Pinata: Trouble in Paradise, mi pedig alaposan leteszteltük a Rare idei kínálatának első darabját. Hogy mit tapasztaltunk? Vért, könnyeket és szenvedést aligha, aranyos és szerethető pinaták tucatjait és humoros jeleneteket annál inkább.

A Viva Pinata 2006-os megjelenésekor egy nehezen bekategorizálható, furcsa játék volt. Az Xbox 360 egyik első "vidámabb", fiatalabb korosztálynak szánt játéka akart lenni, azonban az aranyos külső alatt egy vérprofi stratégia szabályrendszere volt felfedezhető. Nem találta, nem találhatta meg a célközönségét: ahhoz túl gyermeteg volt a külső, hogy az akkor éppen Gears of War-ra gerjedő nagyközönség is rákapjon. Ahhoz pedig, hogy a fiatalabb vagy causal játékosok táborát megcélozva milliós sikereket érjen el, túlságosan összetett volt, és a nevében sem volt "Wii" vagy "Nintendogs" - a játék egyetlen szerencséje így az lehetett, hogy a Rare hardcore rajongóközönsége nagyrészt értette, szerette, és ami a legfontosabb: megvásárolta a játékot. Azóta már bundle kiadásként többen is találkozhattak a játékkal, és valószínűleg ez az oka annak, hogy két évvel később már új VP játékkal játszhatunk, melynek címe Viva Pinata: Trouble in Paradise.

Adott a kérdés a játékot nem ismerők részéről: mi is tulajdonképpen a Viva Pinata? Valószínűleg mindenki találkozott néhány éve a tamagochi néven futó őrülettel, amelyben egy állatkát kellett nevelnünk, olyan feladatokat elvégezve időről-időre, mint az etetés, itatás, vagy éppen a sétáltatás. Képzeljük el mindezt nagyban. Adott egy kert, melynek mi vagyunk virtuális urai: építhetünk rá házakat, ültethetünk virágokat, fákat, füves területté vagy hatalmas tóvá alakíthatjuk a terepet. Eddig a pontig egy pc-s Tycoon, vagy épp egy lecsupaszított Harvest Moon is lehetne tesztünk tárgya: kertünk formája és a benne elhelyezett tárgyak azonban felkelthetik a pinaták, eme különleges "állatok" figyelmét. Ha egy pinata a kertünk lakója lesz, akkor kezdődik csak az igazi móka: figyelni kell egészségi állapotára, az őt vadászó ragadozókra, a vörös színű rosszakaróinkra, riválisaira: ekkor válik a Pinata egy igazi, minden porcikájában felturbózott tamagochi-játékká. Innen már csak egy lépés, hogy igazi rétegjáték legyen ebből: ez a lépés a játék grafikája volt. A stílus gyermeteg, az állatok az infantilistól kezdve a végtelenül aranyos kategóriáig terjednek, az összkép legjobb pillanataiban pedig erősen hajaz a vasárnap délelőtt látható rajzfilmek által nyújtott hangulatra. Ha eddig a pontig nem keltette fel az olvasó érdeklődését a játék, felesleges tovább erőlködni: a Trouble in Paradise maradt olyan infantilis, olyan humoros és olyan elvont, amennyire az első rész volt. Szerencsére.

Egy új kert kezdésekor minimális pénzzel, alapvető eszközökkel (ásó, locsolókanna és magok a befüvesítéshez), és egy darab pinatával kezdünk. A képernyő jobb felső sarkában láthatjuk az időt, a szintünket (amely folyamatosan fejlődik, ahogy újabb dolgokat próbálunk ki a játékban, és ahogy bővítjük kertünk felszereltségét, akár pinatákkal, akár eszközökkel). Ezzel és az X gomb lenyomásával elérhető menüvel (ahonnan a boltosokat is elérjük majd) készen is állunk a pinata-vadászatra. Hogyan zajlik ez a gyakorlatban? Minden pinata személyre szabott stílussal és követelményekkel bír - ezek pedig három kategóriába sorolhatóak. Az első feladat, hogy megjelenjenek fekete-fehér színekben a kertünk környékén. Ekkor már kiválasztva őket láthatjuk azt is, hogy milyen követelményeknek kell eleget tennünk ahhoz, hogy lakóvá váljon. A Bispotti például (katicabogár) néhány virágot szeretne látni a kertben, és máris a kert új állatává válik. A harmadik követelmény a párzással kapcsolatos: hogy két állat szerelembe essen, szükség van egy házra (amit nekünk kell megépíteni, persze) - és fajtól függően egyebekre is. Léteznek olyan pinaták, amelyek nem csak békésen mászkálnak a kertben: ezek a Sour Pinata névre hallgatnak (savanyúcukor, ha úgy jobban tetszik): ők bántják állatainkat, felzabálják az édességet, esetleg pusztíthatnak is. Még jobban oda kell figyelni a Ruffian típusra: ők mindig vissza-visszatérnek, és szintén káoszt és pusztulást idéznek elő. A Viva Pinata ekkor kezdi megmutatni foga fehérjét: nem elég, hogy más pinaták is vadászhatnak állatainkra, a Sour és a Ruffian támadások kereszttüzében figyelni kell a belső konfliktusokra (néhány állatfaj ki nem állhatja egymást, és gyakran összeverekednek), a rossz kaja okozta betegségekre - a játék ekkorra pedig önálló életet kezd élni. A Viva Pinata: Trouble in Paradise az a fajta játék, amit példaként lehetne felhozni egy játékelmélet-szemináriumon: attól válik játékká, hogy az ember magának állítja fel a szabályokat, és a saját kihívásainak próbál megfelelni. Kihívás pedig akad bőven, hiszen közel kilencven állatfaj vár arra, hogy megszelídítsük

VÁLTOZÁSOK


Viva Pinata 2?

A játék címe nem véletlenül "Trouble in Paradise". Ha ez egy pc-s megjelenés lenne, tesztünk egy kiegészítő tesztje lenne - egy komolyabb kiegészítőé. Mindez persze teljesen logikus, az "alapjáték" ugyanis nem teljesített úgy, hogy azonnal zöld utat kapjon egy átdolgozott, alapjaitól újraírt folytatás. A Rare mindent megtett a lehetőségeihez mérten: a játékmenet finomabb, a grafika szebb, a tartalom komolyabb. Ha nagyon kritikusak lennénk, azt is mondhatnánk: így kellett volna az első résznek is startolnia, akkor talán nagyobb sikereket ért volna el.

Ez a bekezdés azokhoz szól, akik ismerik, esetleg végigjátszották az első részt: most azt vizsgáljuk meg, hogy miben változott a játék elődjéhez képest. A legalább harminc új Pinata-típus mellett a legfontosabb talán, hogy szinte az összes eddigi faj megváltozott. Más dolgokat kell megtenni ahhoz, hogy lakók legyenek, hogy szerelmesek legyenek, hogy megjelenjenek. Ez talán a legfontosabb módosítás annak érdekében, hogy a profiknak se váljon unalmassá pár óra után a játék. A következő, igen fontos újítás a két új helyszín bevezetése. A Dessert Desert és a Pinarctic (sivatag és a "sarkkör") passzív lokációk: itt nem építkezhetünk, csupán az itt felbukkanó különleges, adott égövben honos pinatákat vadászhatjuk le. Ehhez csalikra és csapdára van szükség - ami persze ezúttal is pénzbe kerül, a siker pedig nem mindig garantált. Az elkapott pinatákat pedig igazi kertünkben helyezhetjük el, ha ügyesek vagyunk. Ennek érdekében debütált két új talajtípus, a hó és a homok - mindkettőre azért lesz szükség, hogy megfelelő klímát szolgáltassunk új lakóink számára. Logikus, hogy az új talaj új fákat (narancs, például) és új virágokat termelt ki magának, a tucatnyi új növény és édesség vagy szobor mellett.

Megváltozott a románc minijáték nézete is, az ezzel járó legnagyobb változás pedig az, hogy ha elég gyorsan és ügyesen csináljuk, akkor garantáltan Wildcard gyermekek születnek. A többes szám nem véletlen: itt van esély ikrek születésére is. Nincs vége a változások listájának: a pinaták közösségi élete végre komoly fejlődésen ment keresztül. Néhány minijáték (tehetségkutató, akadályfutás) segítségével versenyezhetnek is, továbbá tényleg aktívan kommunikálnak egymással. Látni, ha két pinata fél egymástól, az azonos fajba tartozó állatok pedig egymás társaságát keresik, és ház hiányában egy helyen alszanak is el. Tudnak már beszélgetni is egymással, és minden pinata megtanulhat fejenként két trükköt - amelyeket bármikor előcsalhatunk belőlük. A hangulatot megörökíthetjük, fotózhatunk is, a feltölthető és a Vision Camerát igénylő extra pinaták szolgálatatása pedig jól hangzik - sajnos a tesztverzióban ezt sem tudtuk kipróbálni. Jobban szervezett lett a challenge opció is, a boldogság helyett lakóink cukorszintjét mérhetjük. Változott a grafika is, a különleges megjelenítésű pinaták és talaj mellett egyre több normális felülettel találkozhatunk: ebben a játékban is debütált az "ingyen csillogás" és a bump-mapping effekt, cserébe viszont az árnyékok furcsábbak, szögletesebbek lettek. Globálisan nézve három fontos dolgot kell még megemlítenünk. Először: azoknak, akik nem akarnak sokat bajlódni az állatokkal, a Just for Fun módban könnyebben megszerezhetnek bárkit, ott ráadásul végtelen pénzzel garázdálkodhatunk, és a párzás minijátékát sem kell megcsinálni. Másodszor: a játék irányítása könnyebb lett, hiszen a gyakran használt trágyázási és magvető segédeszközöket már a d-paddal is elérhetjük, anélkül hogy a boltosokhoz fordulnánk. Végül kötelességünk beszámolni egy szomorú dologról is: a kert nem lett nagyobb, kertünkben pedig ezúttal sem lehet végtelen sok tárgy - ennek valószínűleg technikai akadályai vannak, hiszen néhány jelenet így is képes veszélyesen sok állatot, effektet és épületet egyszerre ábrázolni.

ÉRTÉKELÜNK

A Viva Pinata: Trouble in Paradise legnagyobb problémája az, hogy sokan egyáltalán nem adnak neki egy esélyt: hiányzik a lineáris játékmenet (juss el A pontból B pontba), hiányoznak a "főellenfelek", a pályára tagolás, hiányzik a történet (néhány beteg videót leszámítva): így nehéz elhelyezni a videójátékok széles palettáján - elsőre. Ha az ember kipróbálja (amire demó formájában is lesz lehetőség), akkor azonban könnyen magával ragadhatja ez a hangulatos, erőszakot csupán mesés formában szerepeltető játék. A finomított grafikai motor még mindig csodálatosan néz ki, a Pinatákat nem lehet nem szeretni, annyira aranyos legtöbbjük, a játék zenei kínálata pedig szinte megunhatatlan, kivétel nélkül zseniális dallamokból áll. A jeges és sivatagos helyszínek debütálása kellő változatosságot vitt bele a játékba, a nehézséget nem kedvelőknek pedig ott a Just for Fun mód, ahol pinatáink nem feltétlenül eszik meg egymást, ahol könnyebb megszelídíteni őket, és ahol végtelen pénzből gazdálkodhatunk. Hogyan is foglalhatnánk össze az eddig leírtakat? A Rare minden tőle telhetőt megtett, hogy a roppant eredeti alapanyagot finomítsa, tovább csiszolja: egyszerűbb lett a játék kezelhetősége, a casual játékosoknak új játékmódot, a hardcore rajongóknak pedig megváltoztatott eredeti és új tartalmat kínált. Sajnos nem volt szerencsénk kipróbálni az online/multiplayer módokat - de ez nem változtat a játék értékelésén. Akit ugyanis nem érdekelnek az aranyos, visítozó pinaták, azok az online lehetőségek miatt sem fognak beugrani a buliba, akik pedig szeretik ezt a remek univerzumot, azok pedig enélkül is kellő tartalmat találnak majd az alapjátékban, játsszák akár offline, akár online módon. Ajánljuk a Viva Pinata: Trouble in Paradise című játékot mindenkinek, akiben még ott lapul a játszótéren veteránná nőtt gyermek, aki szeretné játékra nevelni fiatal testvérét vagy gyermekét, vagy aki csak egy különleges kalandra vágyik a sok komoly stílusú játék mellett.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

3 órája

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

4 órája

Heti megjelenések

10 órája

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

19 órája
1

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

2 napja

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

3 napja
5

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

3 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

4 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

5 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

5 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

6 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

6 napja
3

Heti megjelenések

7 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

7 napja
23

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

9 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

9 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

9 napja
3

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

2025.10.24.
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

2025.10.23.
5