[Teszt] Mortal Kombat

Mortal Kombat

StingerCsere Krisztián Gábor2011.05.01. 18:20

"Vengeance will be mine!" - szólt Scorpion az öklét rázva, mialatt Sub-Zerot végigmérve elborította a családja elvesztéséért érzett gyűlölet. A bűvös Fight! kiáltás hallatán úgy hördült fel körülötte a népes tömeg a a pusztulás arénájában, mintha maga az Armageddon sújtott volna le: Harcolj hát tűz gyermeke, és a gonosz legyőzésével lelked békéjét is elnyerheted...

Az ellentétek összecsapása nem újkeletű dolog: a Halandók harcának két ikonikus karaktere, Scorpion és Sub-Zero már a kilencvenes évek óta vív egymással véget nem érő küzdelmet, fittyet hányva a körülöttük zajló eseményekre, cselszövésre, ármányra és dicsőségre. Ők azonban csak elenyésző létszámát jelentik a neves csoportnak, akik azon kiváltságban részesülnek, hogy a Föld megmentéséért vívhatnak élet-halál harcot. A (ex) Midway-es Mortal csapat sokak számára okozott örömet, mikor Netherrealm Studios néven újra alapítva bejelentették, hogy az MK vs. DC Universe óvatos tapogatódzása, és mérsékelt sikere ellenére megtalálták azt a követendő irányvonalat, amely az eltévedt sorozatot kézen fogva, a klasszikus trilógia értékeit alapul véve lép újra a startvonalra. Igen, a Mortal Kombat tizenkilenc éves pályafutása során még sohasem állt annyira közel a végső dicsőség eléréséhez, mint most: az évek óta önmagát kereső csapat az Unreal 3 technológiát segítségül hívva visszanyúlt az ős-MK esszenciához, és az alapoktól tervezte újra gyermekét. A napokban megkezdődött a szám szerint kilencedik Mortal Kombat bajnokság, vértől és testrészektől fröcsögő küzdőtérré változtatva a nappalikat.

Az évek során sok megpróbáltatáson és kísérletezésen átment sorozatnak

végre sikerült ledobnia béklyóit: levedlette magáról a változtatható harctechnikák túlbonyolított sokaságát, az értelmetlen fegyvernemek használatát, és az aréna-szerű 3D-s megjelenítést is. Az emiatt bekövetkezett változást a Deadly Alliance-Deception-Armageddon trióhoz képest javarészt épp az utóbbinak köszönhetjük. A kilencvenes évek-beli pörgős, felfokozott játékmenet pont, hogy a térbeli korlátok ismételt bevezetésével vált újra élvezetessé, így a kitérők helyett ismét a folyamatos akcióra koncentrálhat a játékos. Ezzel a változtatással el is jutottunk az eredeti, jól bevált recepthez: vegyél egy finomra csiszolt, technikailag kifogásolhatatlan balanszos játékmenetet, adj hozzá egyénre szabott, és megfelelő szabadságfokot adó kombórendszert, fűszerezd meg a régi bevált mozdulatsorok mellé társított óvatos újításokkal, és lassan keverd hozzá a többségében nosztalgikus hangulatot árasztó, sötétkomor, ugyanakkor a korongot megtöltő brutális mennyiségű tartalomhoz. Ha az eredményt Unreális terítékben tálalod, a siker nem maradhat el.

Nem is maradt el: az első, és legszembetűnőbb részlet (a nosztalgikus környezet, a karakterek, vagy a helyszínek mellett) az elképesztően sokrétű kihívási forma, amelyben már a menüben bóklászva elveszik a játékos. Kezdésnek itt van mindjárt a klasszikus arcade ladder, amely a “Choose your destiny”-szerű Mortal Kombat bajnokságot jelenti: egy karakter, egy cél, egy endsequence, ráadásul nehézségi szinttől függő, változatos felállásban. Akad belőle Team Ladder verzió, amely a Mortal Kombat egyik legnagyobb újdonságára, a többedmagaddal történő csapatharcra épít - itt szimultán már két karaktert irányítunk, támadhatunk és kombózhatunk velük egyenként, de bevihetünk összehangolt, ún. tag-team-támadásokat is. A változatos küzdőformákat elsajátítva (amelyhez egyébként tökéletes tréningmód áll rendelkezésre) a látványos küzdelmek száma exponenciálisan növekszik majd, ahogy egyre nagyobb tapasztalatot szerzünk a műfajban. Ha kicsit elfáradtunk, próbára tehetjük erőnket, szerencsénket és bizony elménket is - ezt a múltbéli epizódokból már ismert mini-játékok és a meccsek közti pihenők segítségével vezethetjük le, sőt! Végigverekedhetjük magunkat a sztori módban is, amely dramaturgiáját tekintve az első három epizód történeti cselekményeit mutatja be újabb köntösben, változatos csavarokkal megbolondítva.

Hogyan is jutunk el idáig? Annak csak Raiden, a villámok istene a megmondhatója, Ed Boon és csapata ugyanis a jól bevált, időutazós klisét vette alapul a kilencedik epizód körül kialakult helyzet megteremtéséhez. A történet szerint ugyanis a sorozatos vereségek során a Föld végülis elbukik a végső küzdelemben, az Armageddont előidéző utolsó momentum előtt már csak Raiden és Shao Kahn összecsapása szabhat gátat a pusztulásnak. A gaz Agresszor ördögi mágiájával és erejével azonban még a villámok istenének sem sikerül leszámolnia, így halála előtt egy lázas látomásban vészjósló üzenetet küld múltbéli énjének, az első Mortal Kombat torna idejére - itt vehetjük fel a cselekmény vezérfonalát, amely a látomás erejével bizony az eddig átélt összes torna kimenetelét semmissé teszi. Egyszerű, ámde hatásos mozzanat, amellyel Ed és csapata úgy csavarhatta át az egész MK univerzum történetét, hogy merőben más irányt vesznek az események. A körítés ráadásul annyira eltalált, hogy még tovább képes fokozni a hangulatot: néhol szarkasztikus, humoros, vagy megdöbbendő párbeszédeivel, átvezetőivel és váratlan fordulataival azok számára is bőven tartogat meglepetéseket, akik otthonosan mozognak a sorozat múltjában.

Ám ezzel még nem ért véget a Mortal Kombat története, hiszen a Challenge Tower tartalmi faktora jelentős szelet a játék által kínált szavatosságból: háromszáz szintjével változatos kihívásokra sarkallja a játékost, és nem átall elrugaszkodni a klasszikus 1vs1, illetve tag-team felállásoktól sem: a fejlesztők a változatos feladatok alapján szó szerint minden ötletüket bevetették a szórakoztatás érdekében: a nyerj 50%-os sebzéssel-szintű kihívás csak a kezdet, lesz itt beat'’em up-hoz hasonló zombi-aprítás, szerencsekerékkel sorsolt szabály szerinti, fejjel lefelé történő harc, többszörös túlerő, ütés- és speciális támadások nélküli küzdelem, a “győzz le három Shao Kahnt”-szerű challenge feladatokról nem is beszélve. Egészen biztosak vagyunk benne, hogy sokaknál a végletekig nehezített, ennek következtében pedig csalónak (valójában csak komoly kihívást produkáló) titulált gép ki fogja verni a biztosítékot - de biztosíthatunk mindenkit, hogy megfelelő gyakorlással, és az ellenfél kiismerésével teljesíthető ez az achievement is.

Beszéljünk kicsit magáról a játékmenetről: bár nincs többé változtatható harcstílus, a helyét átvette az újonnan bevezetett Super Meter, amely a sebződések és ütések sikere/sikertelensége után ad lehetőséget felspécizett támadások kijátszására. Az első szintet aktiválva, a speciális támadásinkat varázsolhatjuk erősebbé és/vagy egészíthetjük ki egy komplex mozdulatsorrá; a másodikat megvárva viszont masszív combo breakerekkel állíthatjuk meg ellenfelünk lendületét, vagy vihetünk be Tag Team specialt a választott társunk segítségével (Tag Team play esetén). A harmadik és egyben legerősebb szint az X-Ray Attack, amely karakterenként a legbrutálisabb összetett támadás - ilyenkor a játék egy lassított ún. röntgen módba vált, amellyel láthatóvá válnak a belső szervek, csontok, és lágyszövetek durva sérülései is. Az X-Ray megfelelő időpontban történő kijátszása nagyon komoly fegyvertény, gyakran még a küzdelem végkimenetelét is megváltoztathatja. Ha már szóba került a Tag Team play, be kell vallanunk, ez az egyik legjobban várt feature a játéktól: a Mortal Kombat már eddig is ordított a többedmagunkkal játszható, szimultán bunyóért, itt pedig akár négy kontrollerrel, négy karakterrel is egymásnak feszülhet a társaság. Játszhatunk 2vs2 felállásban ketten (vagy négyen), de megmérettethetünk a gép ellen is: kedvünkre válthatunk a játékosok közt harc közben, sőt! a megfelelő Tag Team speciális támadásokat, vagy a kombókat elsajátítva rendkívül látványos és pörgős játékmenetet produkálhatunk a TV képernyőjén.

Hazudnánk, ha azt mondanánk, a játéknak nem lenne pozitív hozadéka a korábbi epizódokból: minden harc végeztével a teljesítményünk után Kombat coin üti a markunkat, amelyet kissé morbid módon, de a Temetőben szórhatunk el különböző dolgokra: a Külső világ elesett lelkeit begyűjtve szert tehetünk koncepció tervekre, rajzokra, renderelt fotókra, karakterenkénti további kosztümökre, új mozdulatokra és kivégzésekre is. Ezek némelyikére magunktól is rájöhetünk, azonban a szerencsénknek köszönhetően rájuk találhatunk a sírkövek között is. A legtöbb kivégzés alapból zárolva van, de az idő múltával ezeket is unlockolni lehet, így juthatunk például hozzá a Pit (azaz a híd, vagy pl. a Savas medence), vagy a Stage Fatality kódokhoz is, amelyek nagyban növelik az adott helyszínek amúgy sem unalmas hangulatát. És ha már kódok: visszatért az MK3-ban, majd a Trilogyban debütált VS code táblázat, amelyekkel a megfelelő ikonsorokat beütve különféle szabálymódosításokkal bolondíthatjuk meg az amúgy sem egyszerű játékmenetet (a fej nélküli harc, vagy az 50% energiaveszteség csak a kezdet...)

Nem túlzás azt állítani, hogy a Mortal Kombat szinte minden porcikája visszakerült a tervezőasztalra: a gyűjtői kiadás 110 oldalas Artbookjának bevezetőjében Ed Boon arról mesél, hogy minden egyes kézzel fogható eredmény és megvalósult játékbeli momentum egy vízióval, látomással kezdődik - csak hosszú hetek lázas eredményének köszönhető, amíg egy homályos álomképből az érzékszerveinkkel tapasztalható valóság születik, ez pedig nem csak a karaktereken, és a játékmeneten, de az atmoszférán is érződik. Az időutazásnak köszönhetően természetesen vannak az ős-MK epizódokból ismert pályák is az újak mellett, de az eredetivel összehasonlítva elképesztő a különbség: a végletekig részletes, a legkisebb momentumokra is kitérő, csodás helyszíneken harcolhatunk - legyen az Shang Tsung csarnoka, az élő erdő, vagy a sokak által kedvelt MK2-es Savas Medence, és a fegyvertár - de említhetném az MK3-as Metró aluljárót, a Temetőt, vagy a Soul Chambert is. Nem panaszkodhatunk, a huszonhat választható hős mellett bőséges pályaválaszték áll rendelkezésünkre, amelyek közt meglepetésszerűen akadnak újak is. A korai játékokhoz hasonlóan itt is számtalan helyen lehetőség van az adott helyszín interaktív igénybevételére a küzdelemhez, vagy a kivégzésekhez, amelyek még szerethetőbbé teszik ezt a páratlan atmoszférájú, véres kalandot.

Még egy dologról nem esett szó, ez pedig az Online szekció: a szobákba belépve az egyjátékos módban megismert játékmódokat igénybe véve választhatunk magunknak ellenfelet - akár a Ranked Match, akár mezei Player Match opcióba lépünk végül. A lobbyba bebóklászva meghívókat küldhetünk és fogadhatunk el a többiektől, de a legnagyobb érdekességet a több résztvevős bajnokság, az úgynevezett King of the Hill mód jelenti, ahol gyakorlatilag a reputációért és az online ranglista dicsőségéért cserébe végig kell vernünk minden, az adott sessionba jelentkezett játékost. Szintén grandiózus tartalmi lehetőség - LENNE, ha megfelelő netkóddal rendelkezne a játék. Sajnos jelen pillanatban közelében sincs a Street Fighter IV-ben tapasztalható folytonos, lag- és szakadásmentes megvalósításnak - még 10Mbit feletti kapcsolattal is szétesik az irányítás, és nem ritkák a 4-5 tizedmásodperces késések sem. Ennek értelmében szomorú, hogy ezt kell mondanunk, de amíg nem érkezik érdemi javítás (amely már folyamatban van), addig ez a leggyengébb pontja a játéknak, akármennyire is jól felépített és megtervezett szisztémára épül.

Az online mód hiányosságait leszámítva azonban az új Mortal Kombaton nem találni komolyabb fogást: néhány, a Sztori módban szembetűnő elnagyolt mozzanaton kívül a karakterek szinte lemásznak a képernyőről, annyira élethű megvalósítást kaptak, míg a fény, az árnyék, és egyéb speciális effektek az Unreal engine képességeinek köszönhetően látványos körítésben pompáznak. A hátterek változatosak, nosztalgikus hangulatuk mellett részletgazdagságukkal kenyerezik le a szemlélőt, amelyhez jól felépített, tanulható, ugyanakkor kicsit klasszikusba visszanyúló küzdőrendszert kapunk segítségül. A játékba épített tartalom mennyisége magáért beszél, azaz: a Mortal Kombat végre teljes valójában visszatért, elérhető, és bátran kijelenthetjük, hogy a mai kor követelményeit szem előtt tartva az eddigi legjobb a sorozat történetében. Csak így tovább, Netherrealm!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Warhammer 40000 bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Stellar Blade, Scratch the Cat, Embracer Group, Monster Hunter Wilds, Warhammer 40,000: Dark Heresy, Warhammer 40,000: Boltgun – Words of Vengeance, Warhammer 40,000: Boltgun II, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Warhammer 40,000: Space Marine II, Warhammer 40,000: Space Marine – Master Crafted Edition.

22 órája
2

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

1 napja
5

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

1 napja
9

Helldivers 2 frissítés, mozgásban a Syberia Remastered – ez történt kedden

Továbbá: Doom: The Dark Ages, The Wandering Village, tinyBuild Connect, to a T.

2 napja
26

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

3 napja
6

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

3 napja
9

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

3 napja
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

4 napja
8

Heti megjelenések

4 napja
6

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

6 napja
1

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

6 napja
2

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

7 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

8 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

8 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

9 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

9 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

2025.05.13.
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

2025.05.12.
34

Heti megjelenések

2025.05.12.
5