[Teszt] The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

mcmackoGéczy Attila2011.07.07. 10:00

Megszámlálhatatlan díj, a szaksajtó egyöntetű térdre borulása, és a legmagasabb összevont kritikusi pontszám... sok-sok más érdem mellett leginkább ezek jutnak így 2011 tájékán az eszünkbe, ha Nintendóék tizenhárom (!) éves remekművét emlegetjük. Az Ocarina of Time sokak szerint a Legjobb Videojáték, ami valaha készült. És ha ezzel nem is ért mindenki egyet, azt azért általában mindenki elismeri, hogy a mindenkori legjobbak között van helye az első 3D-s Zelda kalandnak.

Nintendóék nem pusztán egy csodálatos, minden tekintetben kiemelkedő remekművel örvendeztettek meg minket annak idején, hanem lefektették az akkor még gyerekcipőben csoszogó 3D szemlélet alapjait, melyek hellyel-közzel mai napig sztenderdnek, a minőségi fejlesztés mintapéldájának számítanak. Miyamotoék a 3DS érkezésével úgy gondolták, hogy Hyrule meséjét (és a játékdesign egyik sokszor hivatkozott tankönyvét) ismét érdemes lehet felolvasni. A gondolat helyén valónak tűnik; a Grezzo fejlesztőstúdióval készült újragondolás egyaránt vonzó lehet a friss közönségnek és az eredetin nevelkedett, azóta 13 évvel érettebben gondolkodó rajongóknak.

Természetesen a portolást ezúttal nem egyszerű emulációval oldották meg, hanem addig-addig pofozgatták a forrásanyagot, amíg az a 3DS képességeihez nem igazodott. Így az Ocarina of Time 3D jobban néz ki, mint valaha. A textúrák, a karaktermodellek és a látvány összességében úgy majd' egy generációnyit lépett előre az N64-hez képest, az előre letárolt háttereket szépséges poligongrafikára cserélték, a másodpercenként megjelenített képkocka arány feltört a stabil 30-as értékre, mindezt pedig megfejelték a sztereoszkóp effektussal, ami még izgalmasabbá teszi a vizuális élményt. Az újító szándék persze nem rekedt meg a grafikai frissítésnél. A játék remekül lett adaptálva a 3DS egyéb funkcióihoz: a menürendszer és az inventory szerény természetességgel alkalmazkodik az érintőképernyős lehetőségekhez. A nézelődést, fegyveres célzást gyro támogatás segíti (tudjátok, amikor a kezetekben tartott 3DS-sel nézelődtök körbe-körbe), de a célzást az analóg karral is megoldhatjuk, ha nincs hely kalimpálni, vagy az épp egy kanyarodó tömegközlekedési eszközön óhajtunk a fizika törvényei ellen munkálkodni.

A 3D effektus egyébként nem produkál konstans színvonalat, a játék hajlamos néha a kívánt szempozícióban is szellemképessé válni. Ezt leginkább olyankor figyelhetjük meg, amikor Link sötétebb háttér elé kerül. Nem veri agyon az élményt a dolog, de bizonyára lesznek olyanok, akiket zavarni fog a ghost effektus. A képminőséget, textúrák élességét egyébként alapvetően jobbnak találtuk, ha a 3D-t akár minimális állásban is, de bekapcsolva hagytuk.

Hosszát és felépítését tekintve az Ocarina of Time még ma is a terebélyes, minden földi jóval megtömött játékok listáját erősíti. Szinte hihetetlen, hogy 1998-ban milyen ötleteket pakoltak a játékba az EAD stúdió zsenijei. A szokásos Zelda mechanika új értelmet nyer a fennséges Hyrule erdőin-mezőin, ahol rengeteg a titok, mélyek a dungeon-ök és tonnányi a tennivaló. Az időutazó Link párhuzamos síkokban tevékenykedik, muzsikál, lovagol, úszik, halakat fog, szellemeket hajkurász... a kurrens kínálatot vizsgálva is nehéz ennyire sokszínű, okosan rétegelt játékot találni. Az első végigjátszás után ráadás ajándékot kapunk: a Gamecube tulajoknak ismerős Master Quest is helyet kapott a kis szürke 3DS kártyán, amely mód tükrözött világot, bonyolított dungeon-felépítést, és fokozott kihívást rejteget az elszántabb játékosoknak. Mivel az Ocarina soha nem volt egy könnyű játék (már ami a logikai feladványokat, dungeon-komplexitást illeti), ezért gondoltak az edzetlenekre is Nintendoék. Víziókat, rövid végigjátszást segítő videókat nézhetünk a Pletyka-szikláknál, amelyek felvillantják a megoldás kulcsát, nem szolgálnak olyan szájbarágós megoldással, mint a nemrégiben bevezetett Super Guide rendszer.

Szerkesztőségi berkeken belül gyakran beszélgetünk arról, hogy az eredeti játék mennyire “öregedett” a mai elvárásokhoz képest. Az N64-es iteráció lassú, komótos, mai szemmel nézve fárasztó átvezetői és dialógusai jelentősen fel lettek pörgetve, ami azt eredményezi, hogy az Ocarina 3D igen jól csúszik, még a rohanó habitusú handheld világban is. Az öregedésnek viszont van egy másik, markánsabb tünete. A világ egyes részein, jellemzően a labirintusokban érződik picit az N64 öröksége: a száraz, szimpla geometriai alakzatokból történő építkezés. Eiji Aonumáék zsenijét dicséri, hogy ennek ellenére nem a primitívebb formákra figyelünk: a dungeonok máig összetettek, élvezetesek, furfangosak és tisztességes kihívást nyújtanak. A kamerakezelés és az ugráláshoz szükséges folyamatos kameraállítás is teret adhat némi morgásra, de egy új rendszerrel az eredeti érzésen esett volna csorba. Érdekesség, hogy Grezzoék a tiszteletük jeléül a játék klasszikus bugjait benne hagyták a 3D verzióban (volt olyan is, amit szándékosan építettek vissza a remake-be), de aggodalomra semmi ok, hiszen ezek olyan apróságok, amivel az átlag játékos szinte alig fog csak találkozni.

*Bár néhány ponton azért találunk fogást az Ocarina of Time újraértelmezésén, a rövid zsörtölődésünk után rögtön el is szégyelltük magunkat. Az OoT 2011-ben is büszkén helyt áll, mi több a handheld gépeken elérhető játékok koronájáért is versenyre kel. Egy biztos, 3DS-en ennél jobb játékot jelenleg nem találunk - továbbgondolva, az Ocarina 3D lehet az első nyomósabb érv a 3DS megvásárlására, ha még nem köteleztük magunkat el a masina mellett. A rajongók imádni fogják az újrakevert zsenialitást, a zöldfülűek pedig ennél jobb lehetőséget nem kapnak arra, hogy bepótolják a videojáték-történelem egyik alapvetését.

*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Nintendo Switch 2 hardverteszt: a népkonzol újratöltve

Gerincre vágtuk a tesztpadon a nagysikerű Nintendo Switch második eljövetelét: ez az első benyomásunk a következő népkonzolról, amely lehet hogy már nálad is ott figyel.

10 órája
4

Street Fighter 6: Years 1-2 Fighters Edition

Kezdődjék a Switch 2 tartalmak bemutatása a Gamer365 felületén. A nyári fesztivál most a Nintendo játékosok számára picit mást jelent - lássuk is az első pofonokat... pontosabban az első fecskét!

19 órája
7

Resident Evil 9-et, Mortal Shell II-t és rengeteg új bejelentést hozott a Summer Game Fest 2025

Lezajlott a Summer Game Fest 2025-ös bemutatója, ahol - ahogyan minden évben - most is rengeteg új játékbejelentést kaptunk.

1 napja
81

Elden Ring Nightreign

Trendkövető alapkoncepció. Szokatlan megoldásokkal. A FromSoftware a stúdió számára eddig ismeretlen területen próbálja megvetni a lábát három fős kooperatív rougelite projektjével. Sikert?

1 napja
5

Warhammer 40,000: Space Marine - Master Crafted Edition

Fene se gondolta volna, hogy az Xbox 360 idejében megjelent Warhamer 40k Space Marine és a folytatása ilyen kult státuszt ér el az évek alatt. Most itt az első rész remaster kiadása. Jó ez nekünk? Lássuk!

1 napja
3

Black Myth: Wukong Xbox-megjelenés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Tony Hawk's Pro Skater 3+4, Vessels of Decay, On Donuts and Holes.

2 napja
16

A State of Playen túl – ez történt szerdán

Továbbá: Phasmophobia film, Maximum Football, MIO: Memories in Orbit, Star Trucker, No Man's Sky, Monster Hunter Rise: Sunbreak.

3 napja
1

State of Play

Az utolsó pillanatban bejelentett State of Play adás ismét tudott néhány érdekességet tartogatni.

3 napja
89

Warhammer 40,000: Speed Freeks

Nemrég lépett ki a korai hozzáférésből a F2P modellel próbálkozó Warhammer 40,000: Speed Freeks, amely az ork virtust hozza össze a kartjátékok stílusával. Az 1.0 nagy változásokat hoz. Elfelejthetjük az ingyenességet, cserébe nincs mikrotranzakció, és roppant kedvező kezdőárral indulnak piacra az egymás koponyáját krumpoló kretének.

3 napja
5

The Witcher IV erődemonstráció - ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Garfield Kart 2: All You Can Drift, State of Play, Dead Take.

4 napja
7

Újranyílt a Tango Gameworks - ez történt hétfőn

Továbbá: 007 First Light, Dungeons & Dragons, Split Fiction, Yakuza 0 Director’s Cut, Shinobi: Art of Vengeance.

5 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
6

Islands & Trains – Vágány mellett vigyázni!

Nyugalom. Kreativitás. Harmónia. Egy átlagos magyar embernek aligha ezek a szavak jutnak először eszébe a vasúti közlekedésről, ez azonban szemlátomást nem befolyásolta Makovics Ákost, mikor Fabian Schmidttel összeállva elkészítette legújabb játékát, az Islands & Trainst.

6 napja
3

Microsoft handheld tervek, EA-s Marvel projektek - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Stellar Blade, The Witcher 3: Wild Hunt, Hell is Us.

8 napja
13

Jonathan Green - Sötétség Arkham felett

A magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyvek között ezúttal egy teljesen új sorozat, az Arkham Horror első történetét mutatjuk be.

8 napja
1

Apróságok csokra - ez történt csütörtökön

Benne: Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV, Atomfall, Atomic Heart, Bendy and the Dark Revival, Dispatch.

9 napja
1

The Midnight Walk

Az egykori Lost in Random és Ghost Giant fejlesztőiből verbuválódott MoonHood stúdió debütáló alkotása le sem tagadhatná a készítők korábbi munkásságát.

9 napja
3

Dupla kaszálás az EA-nél - ez történt szerdán

Továbbá: Nioh, Wizard of Legend II, Death Stranding, Fallen Fates, The Funskin Project, Poem Ex Machina.

2025.05.29.
18

Deliver At All Costs

A Deliver At All Costs első interaktív autós pillanatában arra kéri a játékost, hogy üljön be a szomszéd járgányába, majd menjen el munkát keresni. Ennek a manővernek egy komplett ház issza meg a levét, és ez még csak a kezdet! Tesztlaborban a GTA-paródia, a Deliver At All Costs.

2025.05.28.
3

tinyBuild Connect, és ami mögötte van – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Clair Obscur: Expedition 33, MindsEye, StarRupture, LORT, Dragon Quest I & II HD-2D Remake.

2025.05.28.
13