[Teszt] Brave: The Videogame

Brave: The Videogame

liquidSomosi László2012.08.29. 20:30

A (ki)futó konzolgeneráció egyik apróbb, de mindenképpen értékelendő eredménye: az utóbbi években jobbak, szórakoztatóbbak lettek az elsősorban gyerkőcöknek szánt, az éppen a moziban futó animációs filmek alapján készült játékok. A javulásnak mondjuk volt helye, a korábbi színvonal javarészt gyalázatos volt, lehetett hová fejlődni. A fejlődés kézzel fogható jele, hogy az éves kínálatban most már általában megjelenik egy darab olyan animációs-filmes játék, ami meglepetést okoz, és túlmutat az általában megcélzott közepes minőségen. Az idei arzenálban a Brave-é ez az érdem: meglepően jól összerakott, egyes elemeiben és egészében is szórakoztató játékról van szó.

Ha még nem láttad a játék alapjául szolgáló Pixar-filmet, bátran ajánlom a „Merida, a bátor” (hazai cím) megtekintését. Technológiai szempontból kifogástalanul kivitelezett, szerethető karaktereket felvonultató mese a szülő-gyermek kapcsolatról, és a kimondott érzelmek erejéről. Ahogy a fentiekből nyilvánvalóan kiderült: magát a játékot is ajánlom, szigorúan a film után. A szigorúság oka: a játék nagyjából a film történéseinek közepén indít, és villámgyorsan elszpojlerezi a film első felét, és meglepetés-fordulatát is. A játék sztorija egyébként ezután már egyáltalán nem film-hű, az irány némileg hasonló, a megközelítés alternatív, a játékverzióban Merida öt perc alatt harcol annyit, mint az egész filmben összesen. A filmhűség elkerülése érthető, az „új” sztori teljesen jól funkcionál, de a film érzelmi erejének nagy részét feláldozza a videojátékosítás oltárán. (Szigorúan zárójelben: ezt speciálisan a Brave-en számon kérni már kritikusi szemétség, egyetlen műfajtásra sem ugrotta meg eddig a lécet ebből a szempontból.)

Mitől működik mégis jobban a Brave, mint a hasonszőrű társai? Például abban, hogy mer mindenféle lenni, nem a szokásos, akcióval helyenként felturbózott ugrándozást kapjuk, hanem egy ízlésesen kevert akció / platformer / RPG / puzzle koktélt. Merida a kelta mitológiából előugró rémségekkel harcol, kardot suhogtat, ugrál, és nyilaz is vadul. Plusz: a Brave az akción felül teljesen korrekt, a potenciális (offline) koop partner számára is fejlődési lehetőséget kínáló fejlesztési rendszerrel is rendelkezik.

A három alap-játékelem (közelharc, lövöldözés, ugrálás) kezdetben egyszerűcskének tűnik, túlságosan bonyolult soha nem lesz egyik sem, de magukba szívnak annyi pluszt, hogy hosszú távon se váljanak unalmassá. Hősnőnk közelharcban és távolsági hadviselésben is effektív tud lenni, a két harci lehetőség közül mégis a nyilazás az élvezetesebb, talán azért, mert ezt szolid duplaanalógos lövöldözés formájában kínálja a játék. A harc onnan válik élvezetessé, ahogy megkapod az elementális a fegyverekhez köthető támadásaidat: ezekből négyféle van, a különféle ellenfeleken keresztül (igen, mindenki másra érzékeny) a Brave szépen beleszövi őket a harcrendszer fonalába, és helyenként az ugrándozásba is.

Az ugrálás kezdetben kevésbé hangsúlyos, később nagyobb fókuszt kap, és az erős automatizáltsága ellenére is szórakoztató pillanatokat tud okozni. Vannak a játéknak belassultabb részei is, a három (csakazértseszpojlerezemel a filmet) kismackó főszereplésével. Nem, ne spanglit adnakj körbe (majd a folytatásban, amikor tinimackók lesznek), hanem a Merida útját gátló „egyáltalán nem nehéz, de azért megmozdítja az agyad” kategóriás rejtvényeket oldják meg. Feltűnik még Merida anyukája is, de mivel csakazértseszpojlerezek, ez pedig az, az olvasó fantáziájára bízom a kedves mama játékbéli szereplése mikéntjeinek és hogyanjainak összeillesztését. Valószínűleg izgalmasabb lesz, mint ami a játékban van, mert a Brave leggyengébb eleméről van szó. Elnézést, mégsem: a leggyengébb elem a Move / Kinect nyilazós minijáték, ami gyanúm szerint kizárólag azért került a játékba, hogy rá lehessen írni a dobozra.

Kissé hosszúra sikerült a rövid(ebb)nek szánt válasz - mert a fenti két bekezdés a válasz arra, hogy miért élvezetes a Brave. Azért, mert egy egész jó „felnőttjáték”, gyerekszintre visszaskálázva. Jó a zenéje, jók a hangok. Grafikai vonalon inkább erős közepes, néhány helyen (indokolatlan) framerate-problémákkal. Hosszúnak annyira hosszú, mit amennyire az ilyen játékok szoktak: két délután, aztán még kettő a gyerkőccel koopban. Pozitívumokat és negatívumokat egy asztalra dobva: jó játék gyerekeknek, nyugodt szívvel felírható a potenciális karácsonyi ajándékokat tartalmazó listákra.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Warhammer 40,000: Space Marine - Master Crafted Edition

Fene se gondolta volna, hogy az Xbox 360 idejében megjelent Warhamer 40k Space Marine és a folytatása ilyen kult státuszt ér el az évek alatt. Most itt az első rész remaster kiadása. Jó ez nekünk? Lássuk!

47 perce

Black Myth: Wukong Xbox-megjelenés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Tony Hawk's Pro Skater 3+4, Vessels of Decay, On Donuts and Holes.

3 órája
5

A State of Playen túl – ez történt szerdán

Továbbá: Phasmophobia film, Maximum Football, MIO: Memories in Orbit, Star Trucker, No Man's Sky, Monster Hunter Rise: Sunbreak.

1 napja
1

State of Play

Az utolsó pillanatban bejelentett State of Play adás ismét tudott néhány érdekességet tartogatni.

1 napja
86

Warhammer 40,000: Speed Freeks

Nemrég lépett ki a korai hozzáférésből a F2P modellel próbálkozó Warhammer 40,000: Speed Freeks, amely az ork virtust hozza össze a kartjátékok stílusával. Az 1.0 nagy változásokat hoz. Elfelejthetjük az ingyenességet, cserébe nincs mikrotranzakció, és roppant kedvező kezdőárral indulnak piacra az egymás koponyáját krumpoló kretének.

1 napja
3

The Witcher IV erődemonstráció - ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Garfield Kart 2: All You Can Drift, State of Play, Dead Take.

2 napja
5

Újranyílt a Tango Gameworks - ez történt hétfőn

Továbbá: 007 First Light, Dungeons & Dragons, Split Fiction, Yakuza 0 Director’s Cut, Shinobi: Art of Vengeance.

3 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
6

Islands & Trains – Vágány mellett vigyázni!

Nyugalom. Kreativitás. Harmónia. Egy átlagos magyar embernek aligha ezek a szavak jutnak először eszébe a vasúti közlekedésről, ez azonban szemlátomást nem befolyásolta Makovics Ákost, mikor Fabian Schmidttel összeállva elkészítette legújabb játékát, az Islands & Trainst.

4 napja
3

Microsoft handheld tervek, EA-s Marvel projektek - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Stellar Blade, The Witcher 3: Wild Hunt, Hell is Us.

6 napja
13

Jonathan Green - Sötétség Arkham felett

A magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyvek között ezúttal egy teljesen új sorozat, az Arkham Horror első történetét mutatjuk be.

7 napja
1

Apróságok csokra - ez történt csütörtökön

Benne: Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV, Atomfall, Atomic Heart, Bendy and the Dark Revival, Dispatch.

7 napja
1

The Midnight Walk

Az egykori Lost in Random és Ghost Giant fejlesztőiből verbuválódott MoonHood stúdió debütáló alkotása le sem tagadhatná a készítők korábbi munkásságát.

7 napja
3

Dupla kaszálás az EA-nél - ez történt szerdán

Továbbá: Nioh, Wizard of Legend II, Death Stranding, Fallen Fates, The Funskin Project, Poem Ex Machina.

8 napja
18

Deliver At All Costs

A Deliver At All Costs első interaktív autós pillanatában arra kéri a játékost, hogy üljön be a szomszéd járgányába, majd menjen el munkát keresni. Ennek a manővernek egy komplett ház issza meg a levét, és ez még csak a kezdet! Tesztlaborban a GTA-paródia, a Deliver At All Costs.

8 napja
3

tinyBuild Connect, és ami mögötte van – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Clair Obscur: Expedition 33, MindsEye, StarRupture, LORT, Dragon Quest I & II HD-2D Remake.

9 napja
13

PlayStation Plus: a júniusi hármas

Valamint a Days of Play idei meglepetései! Game Catalog extra címek. Klasszikusok. Próbaverziók. Lássuk mi vár ránk a következő napokban!

9 napja
9

Death Stranding 2 teaser, Davy X Jones bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Nakwon: Last Paradise, Tekken 8, WRC X Nacon.

2025.05.27.
9

Heti megjelenések

2025.05.26.
5

The Precinct - Felülnézetes rendőr-klisé

Milyen a felülnézetes rendőrösdi, ha inverz GTA-ként gurul be a játékosok képernyőjére? A The Precinct erre a kérdésre keresi a választ!

2025.05.25.
7