[Teszt] Doom 3 BFG Edition

Doom 3 BFG Edition

liquidSomosi László2012.10.30. 20:30

A BFG-nek rövidített Big Fucking Gun-ban benne van minden, ami az id Software-t a kilencvenes évek első felében jellemezte. Csapatnyi rebellis huszonéves hosszú hajjal, a megszokásra fittyet hányó kockázatvállalással (Carmack két félév után lazán otthagyta az egyetemet, hogy teljes időben programozhasson), és olyan műfajteremtő játékokkal, melyekben nem is volt kérdéses, hogy a legnagyobbat pukkanó gyilkolóeszközt Kibaszottnagy Fegyvernek nevezik. A Doom 3 BFG Edition ezzel szemben (majdnem) minden, amivé az id az ezredforduló után vált: az általuk teremtett zsáner elrobogott mellettük, a jelentősen átalakult csapat nem igazán tud a vetélytársakat sarokba állító minőségű tartalmat pakolni Carmack továbbra is elsőrangú technológiái mögé.

A Doom 3 BFG Edition-t csak azért nem Doom 3 HD Collectionözöm le kapásból, mert nem szokásos, külsősök kezébe dobott nagyfelbontásra húzás, hanem házon belül elkészített, technológiai és vizuális újításokat is tartalmazó új verzió. Az első és legfontosabb: hatvan frame per szekundum konzolokon, ami jó dolog, mert annak idején (2004-ben, amikor eredetileg megjelent) ritka és drága volt az olyan PC, ami magas minőségi beállítások mellett ilyen felbontásban (720p) ilyen sebességgel tudta futtatni a játékot. Az id motion blurt dobott a BFG Editionbe, több helyen hozzányúlt a textúrákhoz, és kipofozta a világítási rendszert is. Utóbbi nem feltétlenül előnyére: a játékos legjobb barátja, a zseblámpa szépen világít ugyan, de semmi nem vet külön árnyékot, ha becélozzuk vele. Zseblámpázni márpedig sokat fogunk, a Doom 3 alatt doromboló idTech4 továbbra is a fény és a sötétség éles elválasztására épít, világítani szükséges. És most már szinte korlátlanul lehetséges is: az eredeti verzió sokat kritizált megkötése (vagy lámpa, vagy fegyver a kezedben) a múlté, a modolók által annak idején elsőként a játékba hegesztett szolgáltatás (lámpa ÉS fegyver) ezúttal nekifutásból rendelkezésedre áll.

Ha engem kérdez a kedves olvasó: kár, hogy így történt. A Doom 3 által teremtett atmoszféra jól kitapintható eleme volt a lámpa és fegyver kényszerű váltogatása, feszültebbé, kiszámíthatatlanabbá tette az élményt. Az állandóan a vállunkon lógó lámpás ezt nyírja ki teljesen, és más, eredetileg nem célzott irányba tolja el a játékot. A Doom 3 bevállaltan horror-FPS volt, hangsúlyos szerepet ruházva a félelemre, a játékos ijesztgetésére, és a hirtelen robbanó erőszakra. Félni ezúttal jóval kevésbé fogsz, maradt az ijesztgetés (nyílik az ajtó, szörny mögötte!) és az erőszak. A Doom 3 még így is kompetens akciójáték, de (és ebben ludas az eltelt nyolc év is) markánsabbá váltak a már a megjelenéskor is létező hiányosságai. Ha a jelenlegi konzolgeneráció FPS-ein nőttél fel, a Doom 3-élményt a szó legszorosabb értelmében korlátosnak fogod találni: a játék végig szűk folyósokkal és már 2004-ben is oldszkúlnak számító megoldásokkal (kódkártyák az ajtónyitáshoz, és az erre felépített pályatervezés) operál, az ellenséges AI pedig agresszív egyszerűséggel esik neked. A javarészt a kilencvenes évekből örökölt megközelítésnek köszönhetően a modern FPS-ek vidámpark-jellege is teljességgel hiányzik belőle, nem történnek Monumentálisan Fantasztikus Dolgok tőled függetlenül tízpercenként - a Doom 3 inkább klasszikus kísértetkastély, mint rikoltozós hullámvasút.

Az eredeti megjelenés óta eltelt évek (tessék, itt a videójátékok elmúltnyolcévezése!) a Doom 3 vizuális erényeihez meglepően kedvesek voltak, a grafikai oldal és a prezentáció általános minősége mai szemmel nézve is abszolút vállalható. Panaszkodni a tartalomra sem lehet, csökkentett árazás társul egy teljes Doom-gyűjteményhez, ami a Doom 3 alapjátékon kívül az újdonságokkal kellően megpakolt Resurrection of Evil expanziót, az első két részt (PS3 platformon most először) és a BFG Edition tartalmi újdonságának számító Lost Mission bővítményt jelenti.

A Lost Mission az, ami: erős két órás, nyolcpályás mellékág, amit az id-nál láthatóan az alapjáték már rendelkezésre álló grafikai elemeiből rántottak össze viszonylag gyorsan, néhol teljes pályarészeket emelve át az eredetiből. A Doom 3 lassabb, a feszültség folyamatos építésére koncentráló tempója után a Lost Mission faltól-falig akció, több pokollakót és zombit nyírsz ki benne az első tíz percben, mint a Doom 3 első egy órájában. Jó ez nekünk? Két órára valószínűleg igen, jó, hogy nem több, mert nagyjából ennyi idő alatt lehet nagyon megunni a folyamatos jobbra-balra durrogtatást, és a sztahanovista lelkesedéssel hárompercenként mögéd teleportáló impeket.

Kevés érvet lehetne felsorakoztatni a Doom 3 BFG Edition létének szükségessége mellett. A Doom 3 a maga idejében jó játék volt, de nem annyira jó, hogy nyolc év elteltével ismét át akarnánk élni újra az akkori élményt. A Doom első két része megkerülhetetlen klasszikus, játéktörténeti mérföldkő - a harmadik nem volt az, és most sem lett az. Az új verzió vizuális bónuszai korrektek, de nem nyújtanak semmi kiemelkedőt, a játékmenet ősz hajszálait pedig nem tudták (tény: nem is akarták) eltakarni az id-nél. Gyűjteményes / nosztalgiázós kollekciónak oké, friss élménynek döcögős - a Doom szó után a magam részéről már négyest szeretnék látni, nem bigfákingán kiadást.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

9 órája
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

13 órája
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

1 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

1 napja
25

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

1 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

2 napja
8

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

2 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

3 napja
6

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

3 napja
3

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

4 napja
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

4 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

4 napja
35

Heti megjelenések

5 napja
16

Gears of War: Reloaded

Közel húsz évvel az eredeti játék megjelenése után befutott a Gears of War: Reloaded, mely többek közt PS5-re is átköltözteti az Xbox legendás IP-jét.

6 napja
20

Wildgate

Nem olyan rég futottunk már pár kört a Wildgate online akciózásával, ám mostanra érett be a tapasztalatunk, hogy bővebb tesztet is közöljünk!

6 napja
2

Megjelenési naptár megtöltve – ez történt pénteken

Benne: BrokenLore: Dark Dawn, Yooka-Replaylee, The Exit 8, Lost Eidolons: Veil of the Witch, Call of the Sea, Bloodthief, Angry Video Game Nerd 8-Bit.

7 napja
2

Frissítések egymás hegyén-hátán – ez történt csütörtökön

Benne: Atomfall, Fling to the Finish, Warhammer 40,000: Space Marine 2, Elden Ring Nightreign, The Lonesome Guild, Lost Soul Aside, Sworn.

8 napja

Ian Livingstone - Bajnokok próbája

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "Bajnokok próbája" Ian Livingstone-tól.

9 napja
3

PlayStation Plus: a szeptemberi hármas

Gondolatturizmusba oltott platformer folytatás. Agytekervényeket átmozgató logikai játék és egy legendás gazdálkodó szimulátor.

9 napja
11

Leépít a Crystal Dynamics, frissült a No Man's Sky – ez történt szerdán

Továbbá: Solo Leveling: Arise Overdrive, Entropy, March of Giants, Digimon Story: Time Stranger, Lost Skies, Moros Protocol, P1: Anchor Light,

9 napja
1