[Teszt] Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

mcmackoGéczy Attila2017.10.10. 23:25

A hetedik szám sok szempontból bűvös. Egy párkapcsolatban általában ez jelenti az első vízválasztót (Hé, nem én mondtam!), ennyien vannak a mesebeli gonoszok, sőt, a főbűnök száma is a hetes számmal írható le. Aztán ott van a hét összes napja, a legjobb Final Fantasy, és végül tenmagadnak is hetedikké kell válnod, ha egyik legnagyobb költőnk szavaira hallgatsz.

Hát a Forza Motorsport széria életében is eljött a hetes sorszám, amivel a vanília Xbox One beteljesedése megtörténik. Ezzel párhuzamosan a széria felkészül a következő félgenerációs ugrás kihívásaira, és gyakorlatilag - pusztán a fanok egymásra ugratása miatt dobjuk be - számszakilag be is előzi a Gran Turismo-t. Dan Greenawalték csapata az évek során lazán felnőtt a GT sorozat mellé, helyenként minőségében, ambícióiban is is túlszárnyalva azt. Közben persze a szuperszimulátorok is kitaposták a maguk útját a piacon, így a Forza megmarad egyfajta átmenetként, vagy másképp fogalmazva, benzingőzös kapudrogként az árkádos élvezetek és a komoly sportszimuláció között. A hetes számú epizód ebben az aspektusában is ráerősít a korábbiakra, de más ponton is megpróbáltak korszerű dolgokat letenni az aszfaltra a Turn10 mindig precíz munkatársai.

Kezdjük mindjárt a kampánnyal. A sofőr kilépett a járgányból, egyenesen a reflektorfénybe. Az „én” képe korunk médiatrendjének megfelelően előtérbe kerül, és bár messze vagyunk a karrierdrámától, a szintlépések egyre inkább közelítetnek egy motorsport-valóságshow-hoz, mintsem egy natúr, száraz körözősdihez. Baj ez? Nem tudom, én speciel kifejezetten nem szeretem, ha egy autós játék kampányába nem sikerül motivációs tényezőket, vagy csúnyán fogalmazva, bárminemű parasztvakítást beszőni. Ugyanis ezekkel lehet túlmutatni a száraz nyomvonalon. A Forza 7 kifejezetten jól csinálja a motivációs köreit. Egyrészt van a szokásos szintlépegetés, amivel a megfelelő határt átütve pénzt, paripát, azaz egy ritka autóra számolt akciós árat, és fegyvert… izé, sofőrünket cicomázó ruházatot kaphatunk. A versenyekkel jön az XP, jönnek az adott bajnokságok előmeneteléhez szükséges pontok is, és ha autót kapunk, akkor a gyűjtői ranguk is emelkedik. Bizony ám, ez egy külön szinthajkurászási réteg, és nem is rossz rendszer a rendszerben. Pláne, hogy menet közben a rivális Drivatarok (Bocsi, Xbox Live barátaim!) neve mellett ott a gyűjtői szintjük, így látjuk azt is, hogy mennyivel járnak előttünk a matchbox kollekcióval.

Aztán a kampányszervezésben fontos, hogy a pénzt idén picit szűkösebben mérik, és több felé is lehet költeni. Ott vannak az autók - ha nincs megfelelő típusú verda a garázsban, akkor nem tudunk a következő bajnokságon indulni. Így vagy méregdrágán veszünk egyet, vagy megyünk vissza spórolni és gyűjtögetni. Lehet aztán tuningolni (ebben segít az osztály szintjéhez igazító homologizáció), a kocsi fejlesztésére költeni a dellát, és persze ott vannak a loot ládikók is, amire … Micsoda? Loot ládikók? Kérdezi az egyszeri olvasó! Bizony, a Forza hetedik részére bejönnek a 2017-ben oly népszerű jutalmazási formák, amelyekből új hacukák, új autók, vagy akár új módosító kártyák is bekerülnek a körforgásba. Igen-igen! A burn cardokhoz hasonló, jellemzően néhányszor használatos módosító kártyákat is felszerelhetünk a menetek előtt, melyekkel további pénzjutalmakat nyithatunk meg… hogy a körforgás kezdődhessen elölről.

Bevallom őszintén, először picit féltem a rendszertől, de szerencsére nem zavaró, sőt! Ad egyfajta új színt a karriernek, na meg úgy általában a haladás érzésének, ahogy sofőrünkkel egyre több akadályon átküzdjük magunkat. Kellett is a vérfrissítés. A Drivatarok elleni küzdelem még mindig hozhat izgalmakat (és a leaderboardokon tanyázó komék ideinek kergetése is tartogat pici motivációt), azért az új kampány loot rendszere pimaszul ráhúzza az embert erre az enyhén addiktív körforgásra. Az „enyhén” szót csak azért tesszük hozzá a fenntekhez, mert ugye nem a Forza 7 az első olyan játék, ahol ilyesmit látunk, és a lootolgatás olykor bosszantó is lehet. Aki például rühelli az efféle hazardírozást, az vagy megszokja, vagy betölti az FM6-ot, mivel itt a rendszert megkerülni sajnos nem lehet!

A játékmenetet tekintve alapvetően a jól megszokott keretek között zajlik a körözés és a verseny. A Forza irányítása extrém módon hangolható, egészen a noobzor szinttől a durva „majdnem szimulációig”. Aki nem szim-elitista, az maximálisan élvezni fogja a vezetési modellt, hiszen a széles körű beállítások sokféle igényt kielégítenek. Lehet, hogy nem olyan jó a fizika, mint egy Assetto esetében, de a különböző járgányosztályok jól elkülönülnek (pláne igaz ez az olyan különlegességekre, mint a kamionok, nyitott kerekűek, vagy a mérgezett rallyjárgányok), és az esetek nagy részében élvezetes húzása van a manőverezésnek. Ugyanez nem mondható el a Drivatarokról, akik mintha egy fokkal agresszívebbek, és egy fokkal kevésbé figyelmesek lennének, mint korábban voltak Ez az AI-deficit a régi részek után picit kikönyököl, de a többi hasonló versenyjáték után szinte fel sem tűnik majd. Ha a mechanikák között még valamire rá akarjuk csapni a trutymós végű olajpálcát, akkor az egyes segítő funkciók felé érdemes suhogtatni. Jelesül: nem eléggé dinamikusak ezek a lehetőségek, már ami a különböző autótípusok közötti váltást illeti. A segédsáv gyakran csal, nem sokat, de épp annyit, hogy az adott járgányfajtával megszívjuk a késői fékezést, vagy egyáltalán rá se tudjunk hangolódni a megfelelő ívre. Ugyanez igaz a különböző autótípusok közötti segítségek hasznosságára, haszontalanságára is - de tudjátok mit? Fogjuk ezt arra, hogy a készítők ügyesen differenciáltak a különböző osztályok között, és így máris oktalan lesz a fenti fecsegés.

Látvány terén is parádés dolgokat látunk a képernyőn, és akkor még az Xbox One X változatot nem is láttuk szemtől szemben. Forza játékról van szó, tehát a polír képminőség és a tükörsima, rezzenéstelen 60FPS képfrissítés kéz a kézben járnak. Ehhez az új helyszínek, és a klasszikus Forza fantáziapályák zseniális látképei is ügyesen asszisztálnak. Van itt néhány új visszatérő is (Maple Valley, Mugello, hogy csak néhányat említsek), így összesen 32 helyszín 122 körpályája vár majd minket.

Ezek a terepek az esetek nagy részében az érdekes bevilágítás és a mágikus képminőség miatt pofás képet mutatnak, de sajnos sok sarokban kilóg a lóláb, befigyel egy-egy satnya fa-modell, ránk nehezedik az egyrétegű skybox, vagy beterpeszkedik néhány pofonegyszerű puszta-szeglet. Ilyenkor jobb nem odanézni, de mindnyájan tudjuk, hogy ezek a részletek a fenti 1080p/60FPS kompozíció kompromisszumainak számítanak. Ugyanúgy kompromisszum, hogy 2 éves fejlesztési ciklusban nem jut tér totális újramodellezésre, így sok pályát csak közeli elemeken ért finomhangolás, a távolban a fák, a bokrok, de gyakran a parkoló autók is ugyanott találhatóak.

Komplex törésmodell? Jobb nem is keresni. Ennyi licenszelt járgány mellett (700 pluszos számokról beszélünk) csoda lenne, ha a Turn10 minden autót szabadon engedne a kasztnigyűrődés bizarr világában. Ezen a ponton kell még a Toyota rajongókat is elkeseríteni (köztük szerény személyemet is a szomorúak táborában üdvözölni), mivel a japán vállalat autóit hiába keressük a listákban. Helyette viszont visszatérnek a VW verdák, virtuális emissziós botrányok nélkül. (Pedig abból lehetett volna dráma a karrierben! Hehe!) A dinamikus napszakváltás (és időjárás) is döbbenetes dolgokra képes - egyik másik hajnali pillanat, az éjszakai versenyek, vagy a brutálgyorsan elboruló ég és ránk zúduló, sűrű, sötét vihar a generáció legjavát mutatják. A dinamikus operatőri munka is remek - akár külső, akár belső nézetből játszunk, a program egész hatásosan csatolja vissza az akciót. Kár, hogy ezt az egész dinamizmust a fentebb bemutatott szimpla részletek képesek néhol alaposan visszarántani. Mondjak még valami bosszantót? A töltési idők néha olyanok, hogy az ember nem csak könnyíteni tud kiszaladni, de a folyadék utánpótlást is be tudja magának ütemezni két kör között.

Tudjátok, ha már a látványt kiveséztük, jöhetnek a hangok is: ebben a Forza 7 szimpatikus újítást dob. Blues, amcsi gitárzene és kellemes modern rock alapok jönnek be a menü alatt, amivel eleve lesz egy „ámerikaias” hangulata az egész játéknak. Ilyenkor kicsit motoszkál bennem a kisördög - a bő tíz évvel ezelőtti versenyjátékok esetében alap volt a menő OST, úgy látszik manapság már nem annyira fontos ez a motorsport címek készítőinek. (Pedig még a Forza 3 esetében is poén volt susogni a replay alatt: Oh, do you, do you dig destructioooon?! A motorhangok szinte tökéletesek, az ambiens effektekkel egyetemben. Nehéz összehasonlítást végezni a korábbi részekkel, vagy a pályatársakkal, de ha azt bedobom nektek, hogy az 5.1 közepén ülve rendre rácsodálkoztam az aurális élményre, akkor azt hiszem mindent elmondtam.

Multiplayer, aukciós ház, saját festések, megosztások, közösségi élmények… Ezek mind-mind a Forza 7 részét képzik, de ezek egy része még meg sem nyílt igazán a nagyérdemű előtt, másrészről egyikben sem találni akkora újítást, hogy különösebb részletezést érdemeljenek. Azt mindenképp fontos viszont megemlíteni, hogy a Forza 7-et becélozzák az e-sport szeglet felé, így a Mixer beágyazás, és a multiban bekapható „adjucation” lehúzásokkal (mert hogy agresszív kismalacokkal most is tele vannak a szerverek) picit ezt a részt is konszolidálták a készítők.

A kezdeti VIP hiszti is elülni látszik. Ugye a magukat VIP klubba bevásárló játékosok olyan "cheatekkel" gazdagodhattak korábban, mint a dupla kredit, és hasonló nyalánkságok. Addig az FM7 VIP Pass tulajoknak néhány VIP ládával és mod kártyával kellett beérni. Na, a rajongói közfelháborodást tettek követték a fejlesztők részéről. Épp a kritika kierülése előtt kapta meg a cikkíró is a maga milkós credit csekkét, pár igazán durva járgánnyal kiegészítve. A pénz beváltásával elmaradna a haladás motiváló érzése, a spórolásra való figyelem fontossága, így egy teljes este során megálltam a kísértést, a cetli továbbra is beváltatlanul csücsül a postafiókban.

A hetedik flotta készen áll, hétszáz járgánnyal, száz feletti pályavonallal, súlyos tartalommal, egy megosztó kampányszervezéssel, és a hamisítatlan Forza vezetési élménnyel. Ha nem lomboz le, hogy a kampányban erőszakosan van jelen a virtuális pénzhajhászat, a loot ládák divatos szerepeltetése, vagy néhány most is hiányzó apróság, ami miatt lesz értelme Forza Motorsport 8-at készíteni, akkor a hetes résszel is célba találsz. A legjobb pillanataiban ugyanis csodálatos pillanatokat és mesés autós élményeket tartogat az Xbox platform zászlóvivője! Olyanokat, amelyet a pályatársak mellett is van értelme megélni, a közelgő Xbox One X előtt pedig jó alaposan magunkévá tenni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

3 órája
2

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

14 órája
19

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

14 órája

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

15 órája

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

20 órája

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

23 órája

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

1 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

2 napja
13

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

2 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

3 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

4 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

5 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

6 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

6 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

6 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

6 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

7 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

7 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

8 napja
9