[Teszt] Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

mcmackoGéczy Attila2017.10.10. 23:25

A hetedik szám sok szempontból bűvös. Egy párkapcsolatban általában ez jelenti az első vízválasztót (Hé, nem én mondtam!), ennyien vannak a mesebeli gonoszok, sőt, a főbűnök száma is a hetes számmal írható le. Aztán ott van a hét összes napja, a legjobb Final Fantasy, és végül tenmagadnak is hetedikké kell válnod, ha egyik legnagyobb költőnk szavaira hallgatsz.

Hát a Forza Motorsport széria életében is eljött a hetes sorszám, amivel a vanília Xbox One beteljesedése megtörténik. Ezzel párhuzamosan a széria felkészül a következő félgenerációs ugrás kihívásaira, és gyakorlatilag - pusztán a fanok egymásra ugratása miatt dobjuk be - számszakilag be is előzi a Gran Turismo-t. Dan Greenawalték csapata az évek során lazán felnőtt a GT sorozat mellé, helyenként minőségében, ambícióiban is is túlszárnyalva azt. Közben persze a szuperszimulátorok is kitaposták a maguk útját a piacon, így a Forza megmarad egyfajta átmenetként, vagy másképp fogalmazva, benzingőzös kapudrogként az árkádos élvezetek és a komoly sportszimuláció között. A hetes számú epizód ebben az aspektusában is ráerősít a korábbiakra, de más ponton is megpróbáltak korszerű dolgokat letenni az aszfaltra a Turn10 mindig precíz munkatársai.

Kezdjük mindjárt a kampánnyal. A sofőr kilépett a járgányból, egyenesen a reflektorfénybe. Az „én” képe korunk médiatrendjének megfelelően előtérbe kerül, és bár messze vagyunk a karrierdrámától, a szintlépések egyre inkább közelítetnek egy motorsport-valóságshow-hoz, mintsem egy natúr, száraz körözősdihez. Baj ez? Nem tudom, én speciel kifejezetten nem szeretem, ha egy autós játék kampányába nem sikerül motivációs tényezőket, vagy csúnyán fogalmazva, bárminemű parasztvakítást beszőni. Ugyanis ezekkel lehet túlmutatni a száraz nyomvonalon. A Forza 7 kifejezetten jól csinálja a motivációs köreit. Egyrészt van a szokásos szintlépegetés, amivel a megfelelő határt átütve pénzt, paripát, azaz egy ritka autóra számolt akciós árat, és fegyvert… izé, sofőrünket cicomázó ruházatot kaphatunk. A versenyekkel jön az XP, jönnek az adott bajnokságok előmeneteléhez szükséges pontok is, és ha autót kapunk, akkor a gyűjtői ranguk is emelkedik. Bizony ám, ez egy külön szinthajkurászási réteg, és nem is rossz rendszer a rendszerben. Pláne, hogy menet közben a rivális Drivatarok (Bocsi, Xbox Live barátaim!) neve mellett ott a gyűjtői szintjük, így látjuk azt is, hogy mennyivel járnak előttünk a matchbox kollekcióval.

Aztán a kampányszervezésben fontos, hogy a pénzt idén picit szűkösebben mérik, és több felé is lehet költeni. Ott vannak az autók - ha nincs megfelelő típusú verda a garázsban, akkor nem tudunk a következő bajnokságon indulni. Így vagy méregdrágán veszünk egyet, vagy megyünk vissza spórolni és gyűjtögetni. Lehet aztán tuningolni (ebben segít az osztály szintjéhez igazító homologizáció), a kocsi fejlesztésére költeni a dellát, és persze ott vannak a loot ládikók is, amire … Micsoda? Loot ládikók? Kérdezi az egyszeri olvasó! Bizony, a Forza hetedik részére bejönnek a 2017-ben oly népszerű jutalmazási formák, amelyekből új hacukák, új autók, vagy akár új módosító kártyák is bekerülnek a körforgásba. Igen-igen! A burn cardokhoz hasonló, jellemzően néhányszor használatos módosító kártyákat is felszerelhetünk a menetek előtt, melyekkel további pénzjutalmakat nyithatunk meg… hogy a körforgás kezdődhessen elölről.

Bevallom őszintén, először picit féltem a rendszertől, de szerencsére nem zavaró, sőt! Ad egyfajta új színt a karriernek, na meg úgy általában a haladás érzésének, ahogy sofőrünkkel egyre több akadályon átküzdjük magunkat. Kellett is a vérfrissítés. A Drivatarok elleni küzdelem még mindig hozhat izgalmakat (és a leaderboardokon tanyázó komék ideinek kergetése is tartogat pici motivációt), azért az új kampány loot rendszere pimaszul ráhúzza az embert erre az enyhén addiktív körforgásra. Az „enyhén” szót csak azért tesszük hozzá a fenntekhez, mert ugye nem a Forza 7 az első olyan játék, ahol ilyesmit látunk, és a lootolgatás olykor bosszantó is lehet. Aki például rühelli az efféle hazardírozást, az vagy megszokja, vagy betölti az FM6-ot, mivel itt a rendszert megkerülni sajnos nem lehet!

A játékmenetet tekintve alapvetően a jól megszokott keretek között zajlik a körözés és a verseny. A Forza irányítása extrém módon hangolható, egészen a noobzor szinttől a durva „majdnem szimulációig”. Aki nem szim-elitista, az maximálisan élvezni fogja a vezetési modellt, hiszen a széles körű beállítások sokféle igényt kielégítenek. Lehet, hogy nem olyan jó a fizika, mint egy Assetto esetében, de a különböző járgányosztályok jól elkülönülnek (pláne igaz ez az olyan különlegességekre, mint a kamionok, nyitott kerekűek, vagy a mérgezett rallyjárgányok), és az esetek nagy részében élvezetes húzása van a manőverezésnek. Ugyanez nem mondható el a Drivatarokról, akik mintha egy fokkal agresszívebbek, és egy fokkal kevésbé figyelmesek lennének, mint korábban voltak Ez az AI-deficit a régi részek után picit kikönyököl, de a többi hasonló versenyjáték után szinte fel sem tűnik majd. Ha a mechanikák között még valamire rá akarjuk csapni a trutymós végű olajpálcát, akkor az egyes segítő funkciók felé érdemes suhogtatni. Jelesül: nem eléggé dinamikusak ezek a lehetőségek, már ami a különböző autótípusok közötti váltást illeti. A segédsáv gyakran csal, nem sokat, de épp annyit, hogy az adott járgányfajtával megszívjuk a késői fékezést, vagy egyáltalán rá se tudjunk hangolódni a megfelelő ívre. Ugyanez igaz a különböző autótípusok közötti segítségek hasznosságára, haszontalanságára is - de tudjátok mit? Fogjuk ezt arra, hogy a készítők ügyesen differenciáltak a különböző osztályok között, és így máris oktalan lesz a fenti fecsegés.

Látvány terén is parádés dolgokat látunk a képernyőn, és akkor még az Xbox One X változatot nem is láttuk szemtől szemben. Forza játékról van szó, tehát a polír képminőség és a tükörsima, rezzenéstelen 60FPS képfrissítés kéz a kézben járnak. Ehhez az új helyszínek, és a klasszikus Forza fantáziapályák zseniális látképei is ügyesen asszisztálnak. Van itt néhány új visszatérő is (Maple Valley, Mugello, hogy csak néhányat említsek), így összesen 32 helyszín 122 körpályája vár majd minket.

Ezek a terepek az esetek nagy részében az érdekes bevilágítás és a mágikus képminőség miatt pofás képet mutatnak, de sajnos sok sarokban kilóg a lóláb, befigyel egy-egy satnya fa-modell, ránk nehezedik az egyrétegű skybox, vagy beterpeszkedik néhány pofonegyszerű puszta-szeglet. Ilyenkor jobb nem odanézni, de mindnyájan tudjuk, hogy ezek a részletek a fenti 1080p/60FPS kompozíció kompromisszumainak számítanak. Ugyanúgy kompromisszum, hogy 2 éves fejlesztési ciklusban nem jut tér totális újramodellezésre, így sok pályát csak közeli elemeken ért finomhangolás, a távolban a fák, a bokrok, de gyakran a parkoló autók is ugyanott találhatóak.

Komplex törésmodell? Jobb nem is keresni. Ennyi licenszelt járgány mellett (700 pluszos számokról beszélünk) csoda lenne, ha a Turn10 minden autót szabadon engedne a kasztnigyűrődés bizarr világában. Ezen a ponton kell még a Toyota rajongókat is elkeseríteni (köztük szerény személyemet is a szomorúak táborában üdvözölni), mivel a japán vállalat autóit hiába keressük a listákban. Helyette viszont visszatérnek a VW verdák, virtuális emissziós botrányok nélkül. (Pedig abból lehetett volna dráma a karrierben! Hehe!) A dinamikus napszakváltás (és időjárás) is döbbenetes dolgokra képes - egyik másik hajnali pillanat, az éjszakai versenyek, vagy a brutálgyorsan elboruló ég és ránk zúduló, sűrű, sötét vihar a generáció legjavát mutatják. A dinamikus operatőri munka is remek - akár külső, akár belső nézetből játszunk, a program egész hatásosan csatolja vissza az akciót. Kár, hogy ezt az egész dinamizmust a fentebb bemutatott szimpla részletek képesek néhol alaposan visszarántani. Mondjak még valami bosszantót? A töltési idők néha olyanok, hogy az ember nem csak könnyíteni tud kiszaladni, de a folyadék utánpótlást is be tudja magának ütemezni két kör között.

Tudjátok, ha már a látványt kiveséztük, jöhetnek a hangok is: ebben a Forza 7 szimpatikus újítást dob. Blues, amcsi gitárzene és kellemes modern rock alapok jönnek be a menü alatt, amivel eleve lesz egy „ámerikaias” hangulata az egész játéknak. Ilyenkor kicsit motoszkál bennem a kisördög - a bő tíz évvel ezelőtti versenyjátékok esetében alap volt a menő OST, úgy látszik manapság már nem annyira fontos ez a motorsport címek készítőinek. (Pedig még a Forza 3 esetében is poén volt susogni a replay alatt: Oh, do you, do you dig destructioooon?! A motorhangok szinte tökéletesek, az ambiens effektekkel egyetemben. Nehéz összehasonlítást végezni a korábbi részekkel, vagy a pályatársakkal, de ha azt bedobom nektek, hogy az 5.1 közepén ülve rendre rácsodálkoztam az aurális élményre, akkor azt hiszem mindent elmondtam.

Multiplayer, aukciós ház, saját festések, megosztások, közösségi élmények… Ezek mind-mind a Forza 7 részét képzik, de ezek egy része még meg sem nyílt igazán a nagyérdemű előtt, másrészről egyikben sem találni akkora újítást, hogy különösebb részletezést érdemeljenek. Azt mindenképp fontos viszont megemlíteni, hogy a Forza 7-et becélozzák az e-sport szeglet felé, így a Mixer beágyazás, és a multiban bekapható „adjucation” lehúzásokkal (mert hogy agresszív kismalacokkal most is tele vannak a szerverek) picit ezt a részt is konszolidálták a készítők.

A kezdeti VIP hiszti is elülni látszik. Ugye a magukat VIP klubba bevásárló játékosok olyan "cheatekkel" gazdagodhattak korábban, mint a dupla kredit, és hasonló nyalánkságok. Addig az FM7 VIP Pass tulajoknak néhány VIP ládával és mod kártyával kellett beérni. Na, a rajongói közfelháborodást tettek követték a fejlesztők részéről. Épp a kritika kierülése előtt kapta meg a cikkíró is a maga milkós credit csekkét, pár igazán durva járgánnyal kiegészítve. A pénz beváltásával elmaradna a haladás motiváló érzése, a spórolásra való figyelem fontossága, így egy teljes este során megálltam a kísértést, a cetli továbbra is beváltatlanul csücsül a postafiókban.

A hetedik flotta készen áll, hétszáz járgánnyal, száz feletti pályavonallal, súlyos tartalommal, egy megosztó kampányszervezéssel, és a hamisítatlan Forza vezetési élménnyel. Ha nem lomboz le, hogy a kampányban erőszakosan van jelen a virtuális pénzhajhászat, a loot ládák divatos szerepeltetése, vagy néhány most is hiányzó apróság, ami miatt lesz értelme Forza Motorsport 8-at készíteni, akkor a hetes résszel is célba találsz. A legjobb pillanataiban ugyanis csodálatos pillanatokat és mesés autós élményeket tartogat az Xbox platform zászlóvivője! Olyanokat, amelyet a pályatársak mellett is van értelme megélni, a közelgő Xbox One X előtt pedig jó alaposan magunkévá tenni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

21 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19