[Teszt] Trüberbrook

Trüberbrook

mcmackoGéczy Attila2019.04.18. 23:04

Hála a jó égnek, hogy a kalandjáték műfaja ilyen szinten magára talált. Ha valaki nyomon követi az indie fejlesztők felhozatalát, szinte hónapról-hónapra akad valami érdekes csemege, de még konzolon is simán van minből válogatni. A Trüberbrook is egy indie fejlesztés, ami a látványával tűnik ki elsőre, másodjára pedig a témaválasztása miatt lehet érdekes. A német fejlesztőcsapat a kvantumfizika ágas-bogas világát próbálta meg egy hatvanas évekbeli alpesi falucska hangulatával összekeverni. Emellett nyíltan vállalják a fejlesztők a Twin Peaks fanatizmusukat, és valahol persze Wes Anderson is felsejlik a képi világ stílusában.

Kezdjük is ennél a pontnál, mert hogy a Trüberbrook legerősebb része tényleg a közel tökéletes látvány. A készítők mindent kézzel készítettek pici makettek, vagy komolyabb élő díszlet formájában. Majd befotózott és kényszerűen statikus hátterek helyett fogták az egészet, és beszkennelték az alkotásokat fotogrammetriai módszerekkel. Ezután a háttereket és a tárgyakat Unity-be importálták, így a Trüberbrook tényleg úgy néz ki, mint egy megelevenedett, interaktív bábfilm, ami az Indian Paintbrush produkciós ház helyett ezúttal a „btf”-nél készült, némi Kickstarteres segítséggel. A látvány eszméletlen, sokadjára sem hiszed el, amit a tévéden látsz majd. Sőt, én azon vettem magam észre, hogy közelebb ültem megnézni azokat az apró részleteket, amiket messzebbről talán észre sem vettem volna.

via GIPHY

A játékmenet maga klasszikus point and click kaland, amit egy konzolokon is perfektül működő interfésszel áldottak meg a készítők. Az irányítás kényelmes, az interakció gamepad segedelmével is kézenfekvő, a környezetből pedig az áramvonalasítás jegyében külön gomb emeli ki az interaktolható tárgyakat. Maga a játék nagyjából egy nagyobb helyszínen és kb. egy tucatnyi kisebb lokáción játszódik. Ez a szám lehetne magasabb. Érződik, hogy a büdzsét komolyabban meg kellett volna dagasztani, hogy a mostanitól méretesebb legyen ezzel a kézműves technikával előállt játéktér. A játék nehézsége kellemesen fokozódik, 1-2 logikátlanabb húzás van csak a végigjátszás során, ennyi szerintem viszont bőven belefér egy klasszikus adventure játékba.

A nagyobb baj akkor üt be, amikor elkezdjük belátni: a Trüberbrook a sztori szempontból sem túl mély, vagy inkább úgy mondom, nem elég kidolgozott, nem elég lebilincselő. A narratíva nagyokat ugrik, izgalmas részletek maradnak kidolgozatlanok, motivációk ugranak dimenziót egyik pillanatról a másikra. A dialógusok persze jópofák, és látszik hogy intelligens csapat írta a dumák nagy részét, csak a fő íróknak kellett volna szorosabbra fűzni a szálakat. Még azt is megkockáztatjuk, hogy többet akartak eredetileg a készítők, és a korlátaik miatt vannak azok a bizonyos esetlen váltások. Egy kalandjátékban a jó sztori mégiscsak elemi része a képletnek, így az ügyetlen megoldások sajnos eléggé lehúzzák a játék összképét…

Sajnos a referenciákkal sem tud mit kezdeni a Trüberbrook. A játék egy fizikus PhD hallgató és egy ősi dimenziókapu találkozását írja le, némi absztrakttal és nem kevés geek utalással nyakonöntve. Sajnos azonban a Lynch-hatás kimerül a Twin Peaks lépten-nyomon való idézgetésében, és a btf-nek nem esik le, hogy nem elég az 1:1-ben átvett szövegekre rámutatni; Lynch víziói mögött mindig van valami elvont gondolat, vagy egy nagyobb „lore” - itt mind a kettő hiányzik. (Pedig a készítők nagyon akarják a párhuzamokat, még a TP S3-ból is akadnak idézetek!) És ha már Wes Anderson urat emlegettük, a csapat vizuális szakértőinek is jó lett volna bátrabban használni az eszköztárat. Anderson ugyanis nem csak újraértelmezi a kézzel készült díszleteket, a terepnek és bábuknak egyedi látásmódot ad, kényszeres szimmetriával épít, kényszeres asszimetriával kelt feszültséget, valamint humorral oldja a képi világ egyszerűségéből fakadó kételyeinket… Itt a felszín alól hiányzik ez a fajta művészi gondolatiság (is). Ha valakinek amúgy számít a videojátékos párhuzam: a Trüberbrook hangulatilag mondjuk az Oxenfree, a Thimbleweed Park vagy a Kentucky Route Zero vonalát követi; a fenti hiányosságai ellenére is markánsan érezteti, hogy a kalandjátékok ezen ágához szeretne tartozni.

A legnagyobb piszokságot a végére hagytam. A Trüberbrook Xbox One változata igazi bajkeverő. A mentett állások kilépés és másnapi újratöltés után hajlamosak visszaugrani akár fél órányi haladást is. Csak autosave van, tehát ez önmagában erős probléma tud lenni, amin ráadásul (ígéret után) az első napi patch sem segített. A foltozással legalább az inventory-tartalom összegabalyodását orvosolták (pedig ilyennel is találkoztam kb. egy héttel a megjelenés előtt), de ezzel együtt is a 3 óra 45 perces végigjátszásom tuti összegezhető 6-7 órára az újrázások miatt. A Trüberbrook hosszát jól jellemzi, hogy szerintem ha tudjuk, mit akarunk csinálni, sacc szerint bő 2-2,5 óra alatt végig lehet érni a játék kampányán.

Itt van egy egyedi megjelenésű, közel tökéletes vizualitású kalandjáték, aminél a pompás felszín alatt sajnos csak egy középszerű játék húzódik, üres hivatkozási sorral, és Xboxon technikai problémák sorával. Állítólag a többi platformon nincs ilyen gáz, ráadásul a készítők a korábban megjelent Steames verziót is szépen foltozgatják, így a technikai jellegű problémákra valószínű lesz majd gyógyír. A fényesen csillogó dimenziókapu mögött rejlő ürességre azonban nincs mentség. A btf csapatában ott van a tehetség, az újításra való törekvés, de legközelebb - talán egy kicsit komolyabb kiadói hátszéllel - a tartalomra is érdemes lesz nagyobb gonddal gondolni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Itt minden a halálról szól – East of West, Fekete Orchidea és Lucifer

East of West, Fekete Orchidea és Lucifer a házban! A Fumax kiadványai közül szemezgettünk.

20 órája
3

Adaptációk és megjelenési dátumok - ez történt csütörtökön

Benne: Mortal Kombat II, Agatha Christie – Death on the Nile, Void Crew, Lollipop Chainsaw, Loaders, Echoes of the End, Assassin's Creed.

23 órája
4

The Drifter – Pokoli vándorút

A The Drifter egy klasszikus point and click kalandjáték, ami a horror és a thriller elemeit vegyíti egymással elég magabiztosan.

1 napja
1

EA Sports FC 26 bejelentés, Zelda-film fejlemények – ez történt szerdán

Továbbá: Cyberpunk 2077, Dead Take, Sudden Strike 5, Danger Mouse, Sonic Racing: CrossWorlds

1 napja
5

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

2 napja
18

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

2 napja
7

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

3 napja
7

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

3 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

4 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

6 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

7 napja
10

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

7 napja
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

8 napja
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

8 napja
7

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

9 napja
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

2025.07.08.
3

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

2025.07.08.
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

2025.07.07.
4