[Teszt] Gears Tactics

Gears Tactics

LotharFuchs Róbert2020.04.29. 18:15

A Gears of War szériát valószínűleg senkinek nem kell bemutatni: a(z eddig) hat részt megélt sorozatot (plusz a mobilos Gears Pop!-ot) az Epic Games indította el útján, amit a Microsoft Studios vigyázó szemei alatt járt végig. Legyen szó bármelyik epizódról, mind húzócímnek számítottak Xboxon, a negyedik óta pedig PC-n is tiszteletüket tették. A folyamat lényegében egy nagy diadalmenet volt (leszámítva a korai PC-s átiratot), így tehát nem is csoda, hogy a sikereken felbuzdulva léptek egy merészet, és körökre osztott, csapatalapú taktikai spin-off fejlesztése mellett döntöttek.

Elsőre talán furcsán hangzik, hiszen a műfajról elsősorban a lassú játékmenetre és a sok menedzsmentre asszociálunk. A fejlesztő The Coalition (hajdani Black Tusk Studios) és Splash Damage páros viszont úgy gondolta, hogy ezek nem feltétlenül a zsáner alappillérei. És igazuk lett: egy körökre osztott játék igenis lehet pörgős és akciódús, ha a dizájn ravaszul variál a már jól bevált recepten. Lássuk, mik ezek! Ami máris szemet szúrhat, hogy a megszokottnál jóval gyakrabban, és darabszámra is több ellenféllel boldogítja a játékost. Ez biztosítja, hogy a küldetésekben ne legyenek üresjáratok, valamint szervesen kapcsolódik hozzá egy bátor mechanikai húzás: a földre került ellenség (emblematikusan brutális) kivégzésével az egész csapat (!) kap egy aranyat érő, ingyen akciópontot. A vízió nyilvánvaló mögötte: ölj, ölj, ölj! Jól működik, hiszen aktívan ösztönöz a közelharcra, a mozgásra, és úgy összegészében a teknős taktika mellőzésére. Persze ettől még a fedezékrendszer vitális elem, ahogy a távolból operáló mesterlövész kaszt sem maradt ki. De a filozófia egyértelmű és működőképes. A katonáknak bő kézzel szórja az aktív (és passzív) tulajdonságokat, ám ezek többsége is az egyszerű, de nagyszerű elvét követik. Nincsenek túlbonyolított képességek, melyek miatt túl sokat rágódnánk egy-egy szituáción, mégis stratégiai értékkel bír a többsége, amiknek helyes használatát látványosan díjazza a játék. Üdítő élmény például az, amikor egy szorult helyzetben nem a lépéseket kell percekig matekozni, hanem pl. egy rizikós szurony rohammal döntjük be az ellenség dominóját.

Ez az elgondolás pedig több helyen is tetten érhető. A saját életerő pontokat nem kell feltétlenül minden elé helyezni, ahogy ezt hasonszőrű játékokban már megszokhattuk. Több módja is van ezek pótlására, és bár a csapattagok halála végleges, ezzel nem frusztrál feleslegesen, ha csak nem csinálunk valamit nagyon rosszul. Mozgásban is elég megengedő, ha fedezékről-fedezékre akarunk mozogni, ahogy a találati esélyek is érezhetően a játékos pártján állnak (nem úgy, mint az erről hírhedt XComban). Talán rémisztő lehet a tudat, hogy a küldetések alatt manuálisan menteni nem lehet, de ez is csak azt propagálja, hogy ne mentésekben és újratöltésekben gondolkodjunk (aka savescumban). Ami valljuk be, a műfaj egyik nagy rákfenéje. Eleinte szkeptikus voltam, de a kampány vége felé járva is csupán két alkalommal éltem vele, és akkor is fair volt. Vagyis röviden nem szívatni akar, hanem egy kis hátszéllel a gördülékeny vérontás élménye felé terelgetni. Legalábbis a négy nehézségi fokozat második szintjén. Fentebb már értelemszerűen a kihívás is faktor.

A küldetések közötti szegmensek is inkább röpke boxkiállások, mintsem időigényes menedzsment teendők összessége. Építkezés nincs, a küldetés választó panel egyszerű és világos, a katonák felszereléséért felelős kezelőfelületen pedig ugyan kicsit érezni a multiplatform ízt, de a maga módján logikus és tanulható. Minden kaszt fix fegyverzettel rendelkezik, amiket több ponton is fejleszteni lehet a behúzott zsákmányokkal. Részben természetesen az alapvető statok feltornázásáról van szó (HP, sebzés, célzás, stb.), de nem ritkán egyedi passzív képességeket is ad a viselőjének. Utóbbiakból elbírt volna többet is a játék, de még így is lehet kielégítő kaszt buildeket alkotni a képességek és a felszerelések kombinációjából. Személyes favorit például a robbanóanyagokra specializált scout, aki kifejezetten alattomos, de hatékony és szokatlan értelmezése a kasztnak.

Azt már eddig is lehetett tudni, hogy a Gears Tactics a kampányra koncentrál. Nincs multiplayer, sem a klasszikus értelemben vett skirmish mód. Az amúgy meglehetősen középszerű és klisés, de tagadhatatlanul Gears sztori után elérhető a Veteran Mode, ahol újrafelhasznált küldetésekben lehet megszerezni a legjobb fegyvereket és páncélokat. Számomra azonban gyanús, hogy a jövőben ez bővülni fog (például DLC, vagy jobb esetben ingyenes frissítés formájában), hiszen hatalmas ziccerről van szó, amit most valószínűleg kapacitás hiányában hagytak ki. Mentségükre szóljon, hogy a kampány kb. 20-30 játékórával bír, ami igen korrekt. Még akkor is, ha beleszámítjuk a sztori missziók közötti, sajnos idő előtt repetitívvé váló (kötelező) mellékküldetéseket. Cserébe azonban több alkalommal is utunkba állnak egyre nagyobb és rondább főellenségek, ami ismét egy üdvözülendő újítás a kategóriájában.

Kisebb hibái és hiányosságai ellenére számomra egy kellemes meglepetés volt a Gears Tactics. A körökre osztott taktikai játékokat konzervatívan és mereven imádó (hehe) emberek talán hajlamosak lesznek egy lebutított fajtársnak csúfolni, de ha így lesz, nem értek majd velük egyet. Igen, sok elemet kihagytak, vagy áramvonalasítottak a dinamika kedvéért, de ettől nem lett kevesebb, sőt. Megmutatta, hogy lehet ezt másképp is csinálni, amivel minden bizonnyal új közönséget is szerez magának, ahogy (hozzám hasonlóan) a veteránok egy részét is ügyesen becsalogatja. Az egyetlen igazán nagy negatívumként az árát rónám fel neki, a 70 euró ugyanis PC-s körökben, még AAA tételek esetében is borzalmasan magas, de ne feledjük: most Game Passban is elérhető, sokkal olcsóbban. Szóval ha egy kicsit is érdekel, akkor a faramuci kliensen kívül nincs igazán jó indok arra, hogy kihagyd.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Ahhoz, hogy te is hozzászólj, be kell jelentkezned!
Guba33
Guba332020.05.01 13:33:14#001vn

Mély történetet még mindig a könyvektől várok,ez videojáték,és annak egy legendás sorozata.Picsogni tudsz x más egygombosban,ez fiús játék.
A Doomban is keresed a mély történetet vagy a Resident Evilben?

arpi0912 arpi09122020.05.01 13:14:47
arpi0912
arpi09122020.05.01 13:14:47#001vm

Hát igen, a bugyuta amcsi zsé kategóriás scfi akció filmek szintje teli nagyon kemény csávókkal és dumákkal meg a sok vérrel. Mély történetet és mondanivalót én se várok tőle... pont mint az egyszer nézős popcorn moziktól.

Guba33 Guba332020.04.30 17:45:18
Guba33
Guba332020.05.01 06:31:56#001vl

Valakit le kell húzgálni...
A Nintendo eShopban alapból a Zelda Usa-ban 60$,ez itt 70€,és nem egy 3. világbeli ország.Európával fizettetik meg a többi régió olcsóságát...☺

PsyZed PsyZed2020.05.01 05:35:35
PsyZed
PsyZed2020.05.01 05:35:35#001vk

Megmondom őszintén hogy nem értem az egész árazási rendszerezést Európában. Thaiföldön élek két éve és kint olyan szinten rászakadtam a Steamre, hogy kegyetlen. Itt filléres áron veszek meg mindent a STEAM-re. A Gears Tactics ma reggel teljes áron helyi valutában 6938 Ft volt. és akciózzák egy hónapon belül gondolom. Az XCOM Chimera Squadot megjelenés napján (!) vettem 50% leértékeléssel 2000 Ft alatt.A Phantom Doctrine hasonló körökre osztott játék 80%-os leértékeléssel lett az enyém 600 Ft körül.

Forintban otthon minden sokszoros áron van, ez miért lehet? EUR különbség miatt?
Tegnap az Alien Isolation azt hiszem 400 Ft körül volt? Vicc.

Lothar
Lothar2020.04.30 19:34:07#001vj

Semmi gond. Amíg konstruktív a vita, addig nincs ezzel gond.

Ezek a példák azért elég extrémek. 🙂 Nyilván az átlaggal kell számolni, illetve az amúgy mára már beállt árkategóriákkal. Ha valaki kilóg a sorból, akkor én azt mondom, hogy meg lehet említeni ezt is. Jó csak azért nyilván nem lesz a gém, mert olcsó, de ha jó, akkor pozitívum a baráti ár (és fordítva). Szerintem ez azért egy érthető fogyasztói hozzáállás, de túl sokat tényleg nem érdemes foglalkozni vele (és én is ritkán teszem tesztek alkalmával), már csak azért sem, mert PC-n elég sok alternatíva van a vásárlásra, az akciókról nem is beszélve. Jelen esetben meg ugye a GamePass faktor.

bakfitty bakfitty2020.04.30 19:18:11
Lothar
Lothar2020.04.30 19:18:51#001vi

Kivételes eset volt, mivel az ár is kivételes. Azért sem értek egyet amúgy, mert a játék tesztelősdi egy állandó szubjektivitás és objektivitás közötti kötéltánc. De azt is mondhatnám, hogy igazából az egésznek a hivatalos funkciója (többek közt) az lenne, hogy segítsen eldönteni, hogy megérdemli-e a pénzedet és az idődet. Drága, objektívan, nincs mit ezen szépíteni, de a GamePass opció sokat puhít a dolgon, és nem ezért nem lett 9 pont a verdikt.

☠️  g5i ☠️ g5i2020.04.30 18:53:32
bakfitty
bakfitty2020.04.30 19:18:11#001vh

Oké, nem akarok ezen pörögni, meg két kommentnél jobban eltéríteni a társalgást (már ezekért is sorry), de finomítsuk úgy, hogy igen, nyilván az ár maga objektív dolog. De az, hogy azt negatívumként írjuk fel, nem az. Friss lottónyertesként éppen letojom, hogy 7, 70 vagy 700 euró, friss munkanélküliként pedig (sajnos) jó eséllyel szintén, mert máshova kell prorizálnom.
Vagy másképp: ha itt negatívum, akkor minden olcsóbb indie játéknál pozitívum, ha mondjuk csak 3 euró, még akkor is, ha egyébként béna? Vagy hogyan rajzoljuk fel az ár/érték skálát?

ON:
Egyébként már csak azért is bocs a terelésért, mert alapvetően én is nagyjából hasonlóan értékeltem magamban, mint Lothar (mínusz az ár, hehe). A sztori minősége annyira nem zavart (a Gears azért nem az Oscar esélyes dramaturgiáról híres) és mint olyan, akinek az xcom végtelenül túlbonyolított, nagyon örültem, hogy nem kellett az utolsó autószerelő bérét is nekem kikalkulálnom, hanem mehettem az akcióba. Legutóbb a Mario+Rabbids volt hasonló pure action fun - nyilván ott valamivel kevesebb láncfűrésszel üvöltve félbebágós jelenet volt.

Fieldtom Fieldtom2020.04.30 12:05:33
☠️  g5i
☠️ g5i2020.04.30 18:53:32#001vg

Szerintem ezt egy tesztben megemliteni, illetve a negativumokhoz sorolni teljesen felesleges.
Ennyi erővel lehetne azt is szempontként felhozni, hogy egy játék megéri e az árát, vagy egyéb, teljesen szubjektív nézőpontból megitélni.

Lothar Lothar2020.04.29 21:02:46
Guba33
Guba332020.04.30 17:45:18#001vf

A Gears egy pörgős,vértől csatakos harcra alapuló játék,aminek nagyon jól áll a tps is,meg ez is.Vannak az egygombos sétaszimek vilagmegváltócsodaszép történetekkel pityergősöknek,a Gears nem az...
Az ár tényleg sokk,de nem lesz az majd GP-ban!😉

arpi0912 arpi09122020.04.30 11:54:07
theSickness
theSickness2020.04.30 12:15:32#001ve

Sokkoló. 😃

arpi0912 arpi09122020.04.30 11:54:07
Fieldtom
Fieldtom2020.04.30 12:05:33#001vd

Nem értem mi ebben a szubjektív. Tényekről beszélünk.
MINDEN játék, bármely platformon, újonnan a boltban max 20k.
EZ 25k. Plusz 25%.
Az, hogy kinek mennyiért és mi éri meg, lehet szubjektív. Maga az ár viszont tény. És az is, hogy drágább.

Saya-nak válaszolva, az EUR nem tudom mikor volt utoljára 300 Ft, de nem az elmúlt 5 évben. 😃

bakfitty bakfitty2020.04.29 20:29:54
arpi0912
arpi09122020.04.30 11:54:07#001vc

Valamiért ebben a formában máris emészthetőbb nekem a gears világa mint fedezékes tps-ben. Tök jól áll neki ez a formula. Viszont az árazásnál nem tudom mit szívtak, eléggé réteg műfaj ahhoz hogy ne raboljanak rá az emberek 70 dodóért.

Saya
Saya2020.04.30 11:34:00#001vb

Remélem hamarosan jön One-ra is.

Saya
Saya2020.04.30 11:32:34#001va

Uhh, a Mutant: Year Zero-t imádtam, csak olyan félkész érzetem volt vele kapcsolatban. Remélem lesz belőle egy második rész (bár a sztorit ellőtték).

theSickness theSickness2020.04.29 19:35:08
Saya
Saya2020.04.30 11:30:44#001v9

Mondjuk ez függ attól is, hogy 360-e az euró, vagy 300.

Fieldtom Fieldtom2020.04.29 19:33:14
axl
axl2020.04.30 11:25:37#001v8

Tessék: egy lebutított fajtárs vagy.

(Viszlát jövőbeli nyerési esélyek! 😃 )

mcmacko mcmacko2020.04.30 11:09:54
mcmacko
mcmacko2020.04.30 11:09:54#001v7

"egy lebutított fajtársnak csúfolni" - pont ez kell nekem!

priest
priest2020.04.30 10:34:36#001v6

Hát ahhoz képest, hogy a Halo MCC-ért 120.000-et kértek nem is olyan drága ez! 😃

theSickness
theSickness2020.04.30 08:51:11#001v5

Ez amúgy abszolút nem hangzik rosszul, de személy szerint jobban örültem volna, ha a Mutant Year Zero felfedezős(ebb), kalandozós(abb) vonalán készítik el a játékot. Gyakorlatilag kézenfekvőnek tűnt, hogy a tps Gears részek felépítése lazán átértelmezhető ide is. Ezt azért sajnálom.

Lothar Lothar2020.04.29 21:02:46
Dude
Dude2020.04.29 22:43:42#001v4

Nagyon jól hangzik és tök jó, hogy jó lett. De ennyit nem adok ki érte. Akcióban majd megveszem. Feleslegesnek érzem egyszerűen, mert pár hónap alatt brutál leárazások szoktak lenni. Addig 10 EUR-ért XCOM pörög.

Lothar
Lothar2020.04.29 21:02:46#001v3

Rotten: szubjektív persze, de nekem pl. fontos, és biztos nem vagyok ezzel egyedül. Szóval egyéni szinten nyilván az, de a PC-s AAA kínálat árskálája alapján a felső polcon van, ez elég objektív (néhány grand strategyt az összes DLC-jével nem ér mondani 🙂 )

theSickness: köszi! A sztori küldetések lineárisak, bár ezek a pályák sem térnek el gyökeresen a többitől (leszámítva a boss fightokat). Az átvezetők és a sztori azért adnak némi linearitás érzetet ezekben. Csak a kampány előrehaladtával egyre több kötelező mellékküldetést ékelnek be közéjük, amikből van talán 4 vagy 5 fajta.

bakfitty: a telefon természetéből fakadóan teljesen más téma, ráadásul sokkal nagyobb ártartományban mozog. Miután státuszszimbólum is, határ a csillagos ég. Egy szoftver azért ennél szűkebb keretek közt vizsgázik.

bakfitty
bakfitty2020.04.29 20:29:54#001v2

180-200K (+) is egy telefonért, mégse veszik elő. Ahogy Rotten írja, a világ legszubjektívebb dolga.

Fieldtom Fieldtom2020.04.29 19:33:14
theSickness
theSickness2020.04.29 19:35:08#001v1

Az ár szerintem megint ugyanaz a húzás, mint anno One-on a Sea of Thieves-nél: arra akarnak sarkallni, hogy hódolj be és légy Game Pass előfizető. 🙂

Egyébként szuper a teszt, szimpatikus, hogy bátran nevén meri nevezni a problémákat és azt is, hogy mennyire kockázatos a kocka-stratégák elé ezt vetni. Bár ők talán már a Mutant: Year Zero-t sem szerethették annyira, ami pedig közelebb állt a hagyományos XCOM vonalhoz.

Nekem az az igazán meglepő (már ha jól értelmezem), hogy épp az említett M:YZ és a Gears játékok mintájára nem egy haladós, lineárisan kalandozós játék lett belőle, hanem küldetésekre lett darabolva. Pedig rettentő jól állt volna neki.

Fieldtom
Fieldtom2020.04.29 19:33:14#001v0

25k egy játék alap kiadásáért botrányosan sok.

☠️  g5i ☠️ g5i2020.04.29 19:10:13
☠️  g5i
☠️ g5i2020.04.29 19:10:13#001uz

Az ár kérdése teljesen szubjektív szerintem.

PlayStation Game Catalog: augusztusi érkezők

Sword of the Sea a premier napján! Mortal Kombat 1. Marvel’s Spider-Man. INDIKA. Többek között ezt várhatják az előfizetők ebben a hónapban.

5 órája
1

Mafia: The Old Country

A Mafia sorozat gyakorlatilag a negyedik epizódjához érkezett, a most megjelent Old Country pedig nem is tipikus folytatás, hanem előzmény, amely új hősökkel és ismerős helyzetekkel operál...

6 órája
8

Vidám és véres kalandok – ez történt kedden

Benne: Remedy, Haunted Bloodlines, Dunkadillo, Mandragora, Chip 'N Clawz vs. Brainioids, Detective VR, Vex Mage, Robots at Midnight.

17 órája
1

Heretic + Hexen

Hirtelen jött, nem is számítottunk rá, pedig épp itt volt már az ideje. A Doom I + II után a Bethesda a Heretic és Hexen párossal is elvégezte a házi feladatot, a mérnöki munkát pedig a Nightdive-ra bízta.

1 napja
11

Fantasy akció-kaland Koreából – ez történt hétfőn

Benne: Woochi the Wayfarer, Digimon Story: Time Stranger, Henry Halfhead, Blippo+.

1 napja
1

Battlefield 6

2 napja
10

Recharge: Early Access - Egyszer majd Re-Volt lehet

A régi motorosok egyik kedvence a Re-Volt, ami meghatározó játék a retro árkád versenyzős címek között. Sokan - ahogyan mi is - azóta a feltámadását várják a távirányítós kisautókat szerepeltető játékoknak.

2 napja
1

The Royal Writ

Egy aprócska magyar fejlesztőcsapat igyekszik újat mutatni a rendkívül telített rougelike pakliépítők műfajában. Lehetetlen? Tesztünkből kiderül!

2 napja
4

Heti megjelenések

2 napja
2

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Rod Fergusson, Pac-Man World 2 Re-Pac, Drag x Drive, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Hello, Mario!.

4 napja
3

Hunter x Hunter: Nen Impact

Teszteltük a kétdimenziós 3v3 bunyós műfaj legfrissebb darabját, a méltán híres manga- és animeszériára épülő Hunter x Hunter: Nen Impactot.

5 napja
1

Shadow Labyrinth

Ma már egy teljesen hagyományos új Pac-Man-játék is meglepetésnek számítana, olyannyira háttérbe szorult a gaming-ikon - hát még egy olyan kreatív visszatérés, mint a Shadow Labyrinth, ami szokatlan műfajba helyezi a sárga bogyózabálót.

5 napja
7

Indie kavalkád és azon túl - ez történt csütörtökön

Benne: Heretic + Hexen, Rhell: Warped Worlds & Troubled Times, Contraband, LEGO Party!, Disciples: Domination, Well Dweller.

5 napja
6

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV

A Donkey Kong Bananza után újabb belsős címmel bővült a Nintendo Switch 2 kínálata, ugyanis megérkezett a Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV, amely az eredetileg kilenc hónappal ezelőtt megjelent alapjátékot bővíti. A kérdés csak az, hogy mindez megéri-e az árát? Ennek jártunk utána.

6 napja
4

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

6 napja
4

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

7 napja
7

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

8 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

8 napja
6

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

8 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

9 napja
3

A felhasználói élmény érdekében cookie-kat használunk.