[Teszt] Dread Nautical

Dread Nautical

siklaraSimon Klára2020.05.18. 09:00

A Hope óceánjáró mindenféle gyanús figurával a fedélzetén egy sötét (és csápos!) erő hatalmába kerül, hogy aztán egy horrorisztikus párhuzamos dimenzió vizein sodródjon idétlen időkig, hacsak fel nem vesszük a harcot az utasokat lemészároló nem evilági borzalmakkal.

A hazai Zen Studios mobilról PC-re és konzolokra költözött körökre osztott taktikai szerepjátéka procedurálisan generált, négyzetrácsos pályáival és nehézségi szinttől függően akár a végleges kimúlás (permadeath) fenyegetésével roguelike elemeknek sincs híján. A Dread Nautical színes műfaji egyvelegével eleve felkelti az agyalós-stresszelős-kockáztatós huncutságra fogékony játékosok érdeklődését, amelyet a horror jelleg ellenére meglepően színpompás grafika csak fokoz. A lovecrafti rémálomba torkolló nyaralásról kezdettől fogva sejthető, hogy annyira talán mégsem szörrrrnyűséges, elvégre olyan ordas sztereotípiákat megtestesítő karakterekkel vághatunk bele, mint a lestrapált magándetektív, aki húsz éve nem volt szabadságon, vagy a zaklatott múltja elől menekülő diszkó díva. Részemről a távolsági fegyverek használatára bónuszt kapó és a rejtett tárgyakat kinyomozó Fargo Dexter ballonkabátját felöltve lendültem akcióba, de valamennyi karakternek van speciális képessége és adottságaik is eltérnek (az egyik több tárgyat tud cipelni, a másiknak több a HP-je stb).

Csaknem lényegtelen, kire esik a választásunk, a későbbiekben ugyanis nem magányosan, hanem más túlélőkkel összefogva kell helytállnunk a hajó borzalmaival szemben. Kezdetben egyetlen segítőnk az életünket megmentő gondnok, Jed, aki félholt főszereplőnk testét a hajó gyomrában lévő leendő főhadiszállásunkra hurcolva megmenti az életét, csak hogy aztán a méretes hajó különböző részeinek felfedezésével megbízva őt újra és újra a halálba küldje.

Hősünk kezdetben egyedül kerekedik fel, hogy felfedezze az első elérhető szintet, majd a még akár partvisnyéllel is agyonverhető thrallok legyőzése és a pályavégi ködkürt megszólaltatása után az azt követő szinteket. Az egyesével megnyitható húsz pályán a történet és a spontán események alakulása szerint vannak feladataink: éld túl a rajtad ütő szörnyek rohamát, teljesítsd xy túlélő kérését, hogy elnyerd a bizalmát és hajlandó legyen csatlakozni hozzád, keresd meg a furcsa dübörgő zaj forrását, és így tovább. Ha kigyilkolásztuk magunkat és a lehető legtöbb fegyvert és nyersanyagot összeszedtük, ideje megkeresni és megszólaltatni a ködkürtöt, amelytől azonban főhősünk (és idővel a vele tartó csapat) eszméletét veszti, majd a bázison ébred, mintha az előző nap meg sem történt volna, hogy némi felkészülés után ismét kimerészkedjen a veszélyes ismeretlenbe. Az idő mintha megállt a volna a Hope fedélzetén, ám tetteink az időhurok és látszólag végtelenszer újraélt nap ellenére nem maradnak következmények nélkül, mert minden megnyitott pálya közelebb visz a rejtély nyitjához.

A pályák akárhányszor újralátogathatóak és mindig kicsit eltérőek, a játékot pedig éppen ez a kiszámíthatatlanság teszi piszok élvezetessé. A körökre osztott taktikus harcok során először túlélőinkkel helyezkedhetünk vagy támadhatunk aszerint, kinek hány AP-je (action point) van, aztán a szörnyek jönnek, akik kezdetben még nincsenek túl sokan és nem is ütnek nagyot, ez azonban hamar megváltozik. Eleinte nincs nagy jelentősége, hogy kivel hová állunk és milyen fegyvert adunk a kezébe, ám később az életünk múlhat azon, ki lóbál gölfütőt és ki durrogtat pisztolyt. Az ellenfelektől véletlenszerűen hulló vagy pályán található tárgyak is sorsdöntőek lehetnek, hiszen egy óvatlan ellenfél hátába állított kés kritikus sebzése vagy egy kisebb csoportosulás tagjainak szeme közé hajított molotov-koktél egy egészen kiegyenlítetlen küzdelmet is megfordíthat. Az erősen véges tárhely miatt állandó dilemma, milyen önvédelemre alkalmas tárgyat vigyünk magunkkal és mit hagyjunk hátra, vagy kinek adjuk oda a talált kötszert, elsősegélyládát. Ha a teljes csapat szerencsésen túléli a pályát, az összeguberált lomokból egyre ütőképesébbé alakítható bázison fejleszthetjük karaktereinket, megjavíthatjuk vagy nyersanyaggá alakíthatjuk a fegyvereiket és egyéb tárgyaikat, illetve pihenhetünk és barkácsolhatunk is.

Az ügyes nyersanyag-menedzsment ugyanúgy elemi része a játékmenetnek, mint a taktikázós túlélősdi, ugyanis figyelembe kell vennünk olyan szempontokat is, mint a túlélők élelmezése. Mindennap találhatunk némi élelmet a fedélzetet átkutatva, ám minél több túlélőt toborzunk, annál több éhes szájat kell etetnünk, ráadásul csak akkor jönnek a bázisunkra, ha szimpatikusak vagyunk nekik és ágyat is tudunk biztosítani számukra. A rokonszenvük elnyerése feleletválasztós párbeszédekkel és szívességek tételével történik, lehetünk azonban bármilyen szimpik, ha nincs hely számukra, nem tartanak velünk, és még be is sértődnek, amiért hátrahagyjuk őket, szóval kezdhetjük az udvarlást előlről. Normal fokozaton játszva ha meghal valamelyikük, később újra találkozhatunk vele és megint összeszedhetjük - ezt tudjuk be az időhuroknak és a hajót sújtó természetfeletti erőknek. Ha főszereplőnk vagy a teljes csapat elhullik, a nap nemes egyszerűséggel újraindul, de nehezebb fokozatot választva mindkét könnyítést kiiktathatjuk, habár első végigjátszás során nem érdemes, mert a kihívás mértéke így is igen gyorsan nő.

Az igényes szinkront és jópofa szövegeket kapott karakterek, valamint az állandóan új fegyvereket és interdimenzionális szörnyetegeket felvonultató pályák kipucolása a játék második felére az egyre jobban felpörgő sztori ellenére is kissé egyhangúvá válik az addigra sokszor eléggé önismétlő környezet miatt. Ez persze némiképp függ attól is, mennyire vagyunk óvatosak és hányszor újrázunk egy-egy helyszínt gyűjtögetés és tápolás céljából. Sok esetben működik az elkerülés, ha nincs kedvünk kellő rákészüléssel bebiztosítani magunkat, vagy csak élvezzük a fokozott kockázat okozta izgalmat, és épp nem hullik semmi használható fegyver, a nálunk lévők pedig már elhasználódtak, és a csapat is az (élet)ereje végét járja. A rizikózás akár a bázisra is elkísérhet minket, ugyanis lehetőségünk van a szükségesnél kevesebb nyersanyagból kikalapálni az eszközeinket, ezzel megkockáztatva azok végleges tönkretételét, úgyhogy az adrenalinfüggők bőven kiélhetik magukat. Az irányítás és a menükben navigálás alapvetően magától értetődő és a tanítószakaszban elsajátítjuk az olyan legszükségesebb tudnivalókat, mint a kamera forgatása, néhány művelet, például a karakterek közötti tárgycserélgetés, viszont elég körülményes. A kényelmes érintőképernyős irányítás szerencsére ezt orvosolja.

Ami a játék audiovizuális stílusát illeti, nekem személy szerint bejött a horrorisztikus témával kontrasztban álló színes és vidám rajzfilmes jelleg, mert az elhagyatott és olykor félig sötétbe borult szobák a vészjósló hanghatásokkal így is kellően nyomasztóak, de hazudnék, ha azt állítanám, hogy nem kellett szoknom. Detektívem harcok során hallható idétlen megnyilvánulásai is passzoltak a tárgyleírásoktól kezdve az elmeroggyant párbeszédekig mindent átható fekete humorhoz. Pár játékmenetet érintő dolog nem volt számomra egyértelmű, például csak guglizással jöttem rá, hogy nem egyesével kell majd ágyakat összeácsolnom, hanem a kezdeti egy ágy (az ún. Sleeping Quarters) fejlesztésével lesz majd több, de ezen kívül már tényleg csak a Switchen tapasztalt viszonylag hosszabb töltési időbe tudok belekötni. Semmi tragikusra nem kell gondolni, de egy ilyen kis adagokban fogyasztára ideális cím esetében idővel zavaróvá válhat, ha napközben épp csak egy 10-15 perces üresjáratot kihasználva szeretnénk végigszaladni egy pályán.

Tedd félre a „csak egy mobiljáték átirat” jellegű előítéleteket, mert a Dread Nautical egy minden szempontból nagyon egyben lévő, minimalista rajzfilmes stílusa ellenére pedig meglepő mélységgel bíró taktikai RPG - és nem a Hope-ot ringató óceán, hanem a harcok, szerepjáték elemek és a nyersanyag-menedzsment mélységeire gondolok. A kezdetben változatos pályák idővel némiképp összefolynak és Switchen elég sokat tölt, ám cserébe maximálisan előnyére fordítja a hibrid konzol adottságait és akár tízperces etapokban játszva is baromi élvezetes. Az első pár ráhangoló pályát követően stratéga énünk előhívását is megköveteli, ugyanakkor a három eltérő nehézségi fokozat révén a kevéssé mazochisták is kiélvezhetik ezt a kellemesen morbid virtuális nyaralást.

Pontosan
7
Dread Nautical | Platform: Switch (tesztelt), PC, PS4, One, mobil | Kiadó/fejlesztő: Zen Studios / Zen Studios | Megjelenés: 2020. április 29.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

14 órája

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

23 órája
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

1 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

1 napja
16

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

2 napja
44

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

3 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

3 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

4 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

6 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

7 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

8 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

8 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

9 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

9 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3