Microsoft Flight Simulator

mcmackoGéczy Attila2020.08.20. 14:00

El sem telt pár nap a megjelenés óta, máris mindenki odáig van meg vissza a Flight Simulator 2020-as kiadásától, amely nem véletlenül zsebeli be az elismeréseket. A játék óriási generációs előrelépésnek számít minden téren. Az 1982 óta látványos ívet bejáró Microsoft sorozat most a technikai alapoktól az utolsó shader réteg csillogó mázáig forgatja fel az elvárásainkat a virtuális világszimulációkkal kapcsolatban. Emellé talán az első komolyabb következő generációs látványt is képes a monitorokra varázsolni, és olyan skálázhatóságot kínál, amely az elkövetkező pár évre benchmark játékká avatja a Flight Simulatort a PC tuningolók körében is. Megszületett az év PC játéka? Az év játéka?

Az izlandi Kék Lagúna. Lentről mennyivel nagyobbnak tűnt!

Technikai varázslatok terén a redmondi cégnek nem kell messzire menni a szép megoldásokért. Bár a Windows népszerűsége nem töretlen, a Win10 platform, az Xbox és a többi MS szolgáltatás is kulturáltan bővült az elmúlt években. A Google Maps-re a Bing a válasz, a koronavírusra a vállalati munkakultúrát meghódító és átalakító Teams. Az előbbi lehetőségnek extrán örülhetünk, ugyanis a Bing térkép alapjait felhasználva és némi mesterséges intelligenciát a képlethez adva máris egy olyan rendszert kapunk, ami az egész világot elénk tárja. A műholdas térképekre, és az azokból generált 3D felületre ugyanis lehet építeni házikókat, fákat, sziklákat, füves sztyeppéket. Az egész automatizmusba persze bele kell nyúlni pár ponton, hogy ne legyen a látvány teljesen gépies. Ráadásul be kell dobni a shaderek legjavát: a tenger nézzen ki a vihar közben úgy, mint a leglátványosabb hálivúdi filmeken, a felhőkbe hatoló Boeing 747-es látványára pedig álljon fel a cerka, izé, csendüljön fel a magnóban a Malév klasszikus szintiszignálja! Ha mindezt egy flexibilisen változtatható időjárásrendszerrel, millió ponton konfigolható irányítással is meg tudod fejelni, akkor még közelebb vagy a teljes sikerhez! Legyenek tanítómódok? Időszakos kihívások? Be tudj kopogni anyukához a faluszéli házában? El tudj repülni a kedvenc nyaralós spotod felett? Földbe tudj állni szüleid barátainak kertjében? A játékban tényleg olyan dolgokat is meg tudsz csinálni, amire a pilótás álmaidban sem gondoltál! (Mert hogy vannak olyanjaid, abban biztos vagyok.) Nos, a Flight Simulator pontról-pontra behúzza a fenti pipákat, és közben az elvárásaidat felül is múlja olyan figyelmességekkel, amire kezdőként nem számítottál. Vagy épp a szimulációs modelljével, az ezerarcú fizika implementálásával, a gépek virtuális ikerpárjainak hű reprezentálásával vált ki elismerést a legkényesebb profiból is. Mert az utolsó szegecs is ott van a pilótafülkében, fotórealisztikusan ábrázolva, ahol azt a valóságban is megtalálod. Mert ha turbulens az légáramlat, az nem tesz jót sem a Cessnának, sem az Airbusnak! Mert ha egy Cessnát vezetsz az egész más műveletet igényel, mintha egy Boeinget kormányoznál…

Hé, innen pont látni a házunkat!

Oké-oké, de mégis mi ebben a játék, mi ebben az élvezet? A szabadság! Az, hogy nincs egyjátékos kampány, nincs skillpontokért, szintlépésért zajló teljesítési kényszer! Te vagy és a Földgolyó. A gyönyörű planétánk, amelyet töviről-hegyire bejárhatsz egy olyan szimulációban, ami valószínű a trükkös megoldások ellenére is először tűnik igazán átélhetőnek. Közelről persze semmi sem tökéletes - látszódik, hogy az algoritmus nem tud Mátrix minőségű változatosságot csiholni egy nagyobb város külsőbb környékén. Ahol nincs minőségi műholdas térképezés, ott a terep is kissé homályosabb, adott esetben cikkcakkos mintájú lehet. Fontosabb tereptárgyak is hiányozhatnak a képről. A program élőben tölti az adatokat a Microsoft Azure infrastruktúrájából, így a felhőből mindig frissülnek azok az adatok, amelyek az épp előttünk elterülő terepre vonatkoznak. Ezzel az alapjáték vizuális részletessége is fejlődhet az idő során. Tessék! Nesze neked felhőalapú kompjúting és jövőállóság! A Bing térképei Petabyte-os (1000 TByte) nagyságrendű adatmennyiséggel vannak felszerelve, nyilván a játék mindig annyit húz be ebből, amire épp szüksége van! Ebből kifolyólag ajánlott az internetes kapcsolat, és a jó sávszél a játékhoz. Na meg vagy 200 gigányi szabad hely egy SSD-n, hogy mindez pufferelési problémák nélkül pörögjön a szemeid előtt. A töltési időkre meg készíts kávét, kekszet, telefonon olvasnivalót, mert a játék indítása hosszú percekre lefoglalja a gépedet …

De jó lett volna ilyen szép időben látni Gibraltárt...

A streamelés állandó jellegéből, és a részletes látványból kifolyólag a szokásosnál durvább gépre lesz szükséged, ha ki akarod facsarni a maximumot a játékból, és minden téren kifogástalan vizualitást akarsz elérni. A 4K-t 2080 GTX alatt el is lehet felejteni, de a 2060-as GPU szintjén is legfeljebb 1080p medium-high beállítások között gondolkodhatsz, hogy félig-meddig stabil 30 FPS körül tartsd a számlálót. Irány New York, és ez az érték máris a felére-harmadára esik majd. Jöhet egy vihar, és a procedurálisan generált felhők is szívesen megizzasztják a GPU-t. Nem a Flight Simulator lesz az a játék, amelynél jogod lehet dobálni magad a 144 Hz-es monitorodhoz óhajtott perfekt képkocka-szinkronizáció miatt. Az sem csoda, hogy a játék Xbox One-ra nem jött (még) ki ebben a formában. Kíváncsi lennék, hogy az az ósdi hardveres alap a Flight Simulator koncepcióján mekkora erőszakot tenne. Talán majd a Series X… ki tudja. Egyébként kezdőként simán el lehet „konzolos” módban, egy szál kontrolerrel is játszogatni. Jómagam azon kaptam magam, hogy könnyű, kocapilóta módban (ahol lépten-nyomon asszisztok segítik a navigálást) is oda-oda nyúlogatok a billentyűzethez és egérhez. Egész egyszerűen három perifériával tökéletes az élmény, ha minden opciót, és HUD-elemet ki akarok használni. Nem irigylem a készítőket, akik a készülődő VR üzemmódot próbálják játszható szintre hozni. Én magam a komolyabb kihívásokba bele sem mertem vágni, nincs már annyi kedvem, időm, türelmem, hogy megtanuljam egy modern gép összes csínját-bínját, de garantáltan vannak olyanok, akik számára ez a részletesség maga lesz a nirvána!

Ha fúj a szél, nem csak a tenger gyönyörű, de a Cessnát is úgy dobálja, hogy kapaszkodni fogsz az életedért!

Látható tehát, hogy mitől igazán nextgen, mitől következő generációs az élmény. A látvány tényleg odaver - először érezheted, hogy mondjuk a jól ismert szülőföldednél mennyire pici (vagy nagy) maga a település a környező vidéki jellegzetességekhez és távolságokhoz képest. Hogy egy szeretett tó a közeledben, vagy európai közepesebb hegycsúcsocska mennyire aprócska formáció a glóbusz másik oldalán tanyázó természeti gigászokhoz képest. Vagy, hogy repülővel sem olyan gyors dolog ám A pontból B-be eljutni. A részletesség, mint mondtuk, a hibák ellenére is példán felüli, és ráadásul mindenkihez tud személyes üzenettel szólni a játék. Jobbat mondok, személyre szóló kalandokkal kecsegtetni. Emlékeket ébreszteni. Utazási vágyakat feltüzelni.

Garda-tó, de szép kék vagy!

Láttad már New Yorkot? Persze, egymillió filmben, esetleg ha szerencsés vagy, élőben is. Nos, amíg elrepülsz a terület felett, beleszédülsz majd a méretekbe, az urbanizáció csodáiba. Jártál már Tokióban? Gondoltad volna, hogy ekkora nagy az a város? Repültél már Reykjavíkból Húsavíkba, miközben a Fire Saga slágereit vonyítottad? Láttad már hosszában felülről a Balatont? Hát a Mátrát? Vagy a gyönyörű tisza-tavi lápvilágot? Az élményt tőled is függ és a fogyasztási szokásaidtól. Ha 15 perces adagokban, akkor úgy porciózod a játékélményt. Ha hat és fél órán keresztül ülve egy valós idejű interkontinentális járat pilótafülkéjében, akkor pedig amúgy.

Dat skyline!

Sajnos azonban nem minden tökéletes. Egy dolgot sokan elfelejtenek a játék szinte példa nélküli méltatásában - a Flight Simulator évekre szóló szolgáltatás szeretne lenni, és jelenleg csak a rajtról lehet nyilatkozni, a hosszú távú terveket szinte sejteni sem lehet még. Ráadásul a vadkapitalista szemlélet ráül a míves tartalomra. A szolgáltatáshoz az is hozzá tartozik, hogy a Microsoft nyilvánvalóan pénzt szeretne látni hosszú távon is a projektből, a teljes élményhez nem feltétlen elég a Game Pass. Mi kell a bővüléshez? Fizetős tartalmak és extra szolgáltatások, amire az ember utólag is rákattan. A pénzkiéneklés folyamata az Oblivion lópáncélja óta sokat finomodott, most mégis, mintha a Flight Simulator egy kicsit feljebb tekerné a torkossági mutatót. Miért mondom ezt? Lássuk az alapcsomagok árazását! A standard változat 24.000 Ft-ért mindjárt egy kicsit magasabb az átlagnál - ezzel talán előre vetíthetjük azt is, hogy milyen árak várhatóak a következő generációban. A következő csomag 29 ezer JMF-ba kerül, majd 39.000 Forintnál tetőzik a prémium de' lukszi. Ebben az alapjátékhoz képest 10 új repcsi és 10 plusz reptér kap teret.

A jó öreg Pongo Pongo sziget (azaz Key Biscayne, Miami). Vajon Anulu és a Mama rendben vannak odalenn?

Talán ér ennyit a bővítés felfelé, talán nem. A Marketplace-en barangolva viszont még durvább árakat láthatunk. A hivatalos tartalmak között vannak repterek, amelyek 5-6 ezer forintért tölthetőek, a legkeményebb viszont a CT182T gép ára, amely önmagában 10.400 Ft-ba kerül. Mindez a játék hivatalos bővítései között sorakozik fel. Ha valaki Londont szeretné felpimpelni, akkor a városi reptér 5.200 Ft-ba, a kézműves módon készített londoni látványosságok pedig 2.800 Forintba kerülnek. Akárhogy is nézem, ezeken az árakon komplett indie remekműveket kapunk, az egy szem repülő áráért pedig a megjelenés után három hónappal, a karácsonyi szezonra értékcsökkentett AAA játékot húzhatunk be magunknak. Borzalmasan magas, mondhatni hihetetlenül kapzsi árak ezek - kíváncsi leszek, mennyire válik be az Asobo-MS páros számítása. Talán külföldön sem sok koca fog ennyi pénzért tartalmakat vásárolni. Legalább egy nullás nagyságrenddel olcsóbban („Oszd el tízzel, komám!”) lehetne értelme a bővítgetésnek. Évek alatt, a fejlődő Flight Simben a gyakran bejárt vonalak szépülnének, bővülnének, sűrű fillérből… Szemem előtt látok egy másik utat is, ahol a Game Pass Ultimate mellé lehetne Flight Pass-t is váltani, ami az összes extra kontentet behozza majd a lelkes rajongók és hosszú távú előfizetők számára. Mert így, marginális fejlesztések mellett nem hiszem hogy bármi értelme van például London belvárosát egy másik játék áráért kistafírungozni. Így is annyi más lokációt lehet a játékban meglátogatni, hogy gyakorlatilag soha nem fogyunk majd ki az utazási ötletekből… Hm, hm.

A Flight Simulatorral a Microsoft letett az asztalra egy olyan exkluzív címet, amelyre végre mindenki sárgulhat egy picit, aki épp nem fér hozzá a játékhoz. A szolgáltatás alapú szerkezet miatt azonban hosszú távon fog kiderülni, mennyire sikerül a közönséget évekig a repülés közelében tartani. Jó lenne, ha a modder közönség mikrotranzakciók nélkül is hozzáférne majd a játékhoz, és ha a különböző eseményekkel, a cloud-bázisú Azure lehetőségekkel mindig találnánk valami újat a terepen. Esetleg ha a Forza Horizon szemléletét öröklő árkádos minijátékok is bekerülnének a kalapba. Egy tuti, jövő ilyenkor is lesz miről beszélnünk, ha a Flight Simulator neve előkerül a játékos beszélgetések során. Irány az égbolt, mert mint tudjuk, „a felhők felett mindig kék az ég”.

Csúszik a Guilty Gear -Strive-

Sajnos késik a manga-anime stílusú verekedős széria legújabb része.

57 perce

Rhythm Doctor

A Rhythm Doctor egyik fórumbejegyzése egyetlen mondat: „Hogy lehet, hogy a space gombot megnyomva könnyekben török ki?” és ez az egyetlen mondat tökéletesen jellemzi a játékot, mely ha nem lesz az idei év egyik indie szenzációja, akkor nincs igazság a világban.

2 órája

Mail Mole

Carrotland low-poly világa ma megnyitotta kapuit mindenki számára, aki egy bájos, gyors és precíz platformerre vágyik.

3 órája

Nintendo Switch 7''-os OLED kijelzővel?

Csöndesen készül a Super Nintendo Switch? Egyes források máris érdekes dolgokat kezdtek pletykálni a konzollal kapcsolatban.

5 órája
11

After the Fall

Az Arizona Sunshine fejlesztőinek új játéka teljes cross-platform támogatású kooperatív opciót kapott. Meg egy új előre renderelt mozgóképet.

19 órája
2

I Expect You To Die 2 platformok

The Spy And The Liar alcímmel érkezik a virtuális valóság legjobb kémkomédiás, szabadulószobás logikai játéka. PlayStation VR platformra is.

19 órája
1

Zenith: The Last City

PlayStation VR headsetekre is érkezik a klasszikus japán szerepjátékok inspirálta MMORPG. Készen állsz egy újabb véget nem érő kalandra?

19 órája
1

Fracked

A remekül sikerült Phantom: Covert Ops megalkotói úgy néz ki PlayStation VR exkluzív fejlesztésébe fogtak. A kajakot sílécre cseréljük?

19 órája
1

Song in the Smoke

A Skulls of the Shogun és a GALAK-Z fejlesztői egy különleges túlélő kalanddal lépnek be a virtuális valóságba. Irány a kőkorszak?

20 órája

DOOM 3: VR Edition

6 PSVR bejelentés egyetlen nap? Ez a VR Spotlight, aminek első leleplezése rögtön a pokolba visz! Kiegészítőkkel megpakolva érkezik a rettegés.

20 órája
7

Echtra Games x Zynga

A Max Schaefer vezette veterán fejlesztőket felvásárolta a mobiljáték piacának egyik cápája. Konzolokra és PC-re vágynak ők is a jövőben.

20 órája

Game Pass: március első fele

Egy kis űrkaland kíséretében főleg sportjátékokkal bővül a szolgáltatás a következő napokban. Néhány komolyabb távozó is akad.

21 órája
12

Tonic x Epic Games

Az óriásvállalat kezébe került ezzel a tavalyi év egyik sikercíme, a Fall Guys: Ultimate Knockout is. Épül az Epic metaverzum!

1 napja
6

Fantasian: a Final Fantasy alkotóitól

Hironobu Sakaguchi továbbgondolja a JRPG alapokat, több mint 150 valóban felépített dioráma között. Apple készüléleken.

1 napja
11

ScourgeBringer: PlayStation megjelenés

Egy villámgyors rogue-platformer érkezik PlayStation 4-re. Na meg. Dobpergés. PlayStation Vitára! Tudjátok. Volt olyan is...

1 napja
10

Aliens: Fireteam - új Aliens játék érkezik

Milyen az, amikor a Gears of War találkozik az Aliens franchise-al? Az Aliens: Fireteam egy koop TPS játék lesz, idei nyári megjelenéssel.

1 napja
13

Werewolf: The Apocalypse - Earthblood

Ha poént akarnánk a játék címe köré fűzni, azonnal kiderülne tudatlanságunk a fantasy-szerepjátékok vonalán, úgyhogy megkímélünk titeket meg magunkat is. Cserébe viszont hoztunk egy tesztet az Earthblood című játékról.

1 napja
9

If on a Winter's Night: négy utazó

Kalandjáték brutálisan kidolgozott pixel art grafikával, négy utassal és egy maszkabállal, ami a szürreális világ táptalajából épít valami újat, valami innovatívat.

1 napja

The Sinking City: kalózváltozat van Steamen?

A Frogwares nyílt lapokkal játszik: részletes videón mutatja be, hogyan kerülhette meg őket a francia kiadó.

2 napja
5

Szünetel a Need For Speed fejlesztése

Az Electronic Arts minden fejlesztőt átvezényelt a DICE mellé. Idén az új Battlefield felvonás kap csak figyelmet.

2 napja
24