[Teszt] Microsoft Flight Simulator

Microsoft Flight Simulator

mcmackoGéczy Attila2020.08.20. 14:00

El sem telt pár nap a megjelenés óta, máris mindenki odáig van meg vissza a Flight Simulator 2020-as kiadásától, amely nem véletlenül zsebeli be az elismeréseket. A játék óriási generációs előrelépésnek számít minden téren. Az 1982 óta látványos ívet bejáró Microsoft sorozat most a technikai alapoktól az utolsó shader réteg csillogó mázáig forgatja fel az elvárásainkat a virtuális világszimulációkkal kapcsolatban. Emellé talán az első komolyabb következő generációs látványt is képes a monitorokra varázsolni, és olyan skálázhatóságot kínál, amely az elkövetkező pár évre benchmark játékká avatja a Flight Simulatort a PC tuningolók körében is. Megszületett az év PC játéka? Az év játéka?

Az izlandi Kék Lagúna. Lentről mennyivel nagyobbnak tűnt!

Technikai varázslatok terén a redmondi cégnek nem kell messzire menni a szép megoldásokért. Bár a Windows népszerűsége nem töretlen, a Win10 platform, az Xbox és a többi MS szolgáltatás is kulturáltan bővült az elmúlt években. A Google Maps-re a Bing a válasz, a koronavírusra a vállalati munkakultúrát meghódító és átalakító Teams. Az előbbi lehetőségnek extrán örülhetünk, ugyanis a Bing térkép alapjait felhasználva és némi mesterséges intelligenciát a képlethez adva máris egy olyan rendszert kapunk, ami az egész világot elénk tárja. A műholdas térképekre, és az azokból generált 3D felületre ugyanis lehet építeni házikókat, fákat, sziklákat, füves sztyeppéket. Az egész automatizmusba persze bele kell nyúlni pár ponton, hogy ne legyen a látvány teljesen gépies. Ráadásul be kell dobni a shaderek legjavát: a tenger nézzen ki a vihar közben úgy, mint a leglátványosabb hálivúdi filmeken, a felhőkbe hatoló Boeing 747-es látványára pedig álljon fel a cerka, izé, csendüljön fel a magnóban a Malév klasszikus szintiszignálja! Ha mindezt egy flexibilisen változtatható időjárásrendszerrel, millió ponton konfigolható irányítással is meg tudod fejelni, akkor még közelebb vagy a teljes sikerhez! Legyenek tanítómódok? Időszakos kihívások? Be tudj kopogni anyukához a faluszéli házában? El tudj repülni a kedvenc nyaralós spotod felett? Földbe tudj állni szüleid barátainak kertjében? A játékban tényleg olyan dolgokat is meg tudsz csinálni, amire a pilótás álmaidban sem gondoltál! (Mert hogy vannak olyanjaid, abban biztos vagyok.) Nos, a Flight Simulator pontról-pontra behúzza a fenti pipákat, és közben az elvárásaidat felül is múlja olyan figyelmességekkel, amire kezdőként nem számítottál. Vagy épp a szimulációs modelljével, az ezerarcú fizika implementálásával, a gépek virtuális ikerpárjainak hű reprezentálásával vált ki elismerést a legkényesebb profiból is. Mert az utolsó szegecs is ott van a pilótafülkében, fotórealisztikusan ábrázolva, ahol azt a valóságban is megtalálod. Mert ha turbulens az légáramlat, az nem tesz jót sem a Cessnának, sem az Airbusnak! Mert ha egy Cessnát vezetsz az egész más műveletet igényel, mintha egy Boeinget kormányoznál…

Hé, innen pont látni a házunkat!

Oké-oké, de mégis mi ebben a játék, mi ebben az élvezet? A szabadság! Az, hogy nincs egyjátékos kampány, nincs skillpontokért, szintlépésért zajló teljesítési kényszer! Te vagy és a Földgolyó. A gyönyörű planétánk, amelyet töviről-hegyire bejárhatsz egy olyan szimulációban, ami valószínű a trükkös megoldások ellenére is először tűnik igazán átélhetőnek. Közelről persze semmi sem tökéletes - látszódik, hogy az algoritmus nem tud Mátrix minőségű változatosságot csiholni egy nagyobb város külsőbb környékén. Ahol nincs minőségi műholdas térképezés, ott a terep is kissé homályosabb, adott esetben cikkcakkos mintájú lehet. Fontosabb tereptárgyak is hiányozhatnak a képről. A program élőben tölti az adatokat a Microsoft Azure infrastruktúrájából, így a felhőből mindig frissülnek azok az adatok, amelyek az épp előttünk elterülő terepre vonatkoznak. Ezzel az alapjáték vizuális részletessége is fejlődhet az idő során. Tessék! Nesze neked felhőalapú kompjúting és jövőállóság! A Bing térképei Petabyte-os (1000 TByte) nagyságrendű adatmennyiséggel vannak felszerelve, nyilván a játék mindig annyit húz be ebből, amire épp szüksége van! Ebből kifolyólag ajánlott az internetes kapcsolat, és a jó sávszél a játékhoz. Na meg vagy 200 gigányi szabad hely egy SSD-n, hogy mindez pufferelési problémák nélkül pörögjön a szemeid előtt. A töltési időkre meg készíts kávét, kekszet, telefonon olvasnivalót, mert a játék indítása hosszú percekre lefoglalja a gépedet …

De jó lett volna ilyen szép időben látni Gibraltárt...

A streamelés állandó jellegéből, és a részletes látványból kifolyólag a szokásosnál durvább gépre lesz szükséged, ha ki akarod facsarni a maximumot a játékból, és minden téren kifogástalan vizualitást akarsz elérni. A 4K-t 2080 GTX alatt el is lehet felejteni, de a 2060-as GPU szintjén is legfeljebb 1080p medium-high beállítások között gondolkodhatsz, hogy félig-meddig stabil 30 FPS körül tartsd a számlálót. Irány New York, és ez az érték máris a felére-harmadára esik majd. Jöhet egy vihar, és a procedurálisan generált felhők is szívesen megizzasztják a GPU-t. Nem a Flight Simulator lesz az a játék, amelynél jogod lehet dobálni magad a 144 Hz-es monitorodhoz óhajtott perfekt képkocka-szinkronizáció miatt. Az sem csoda, hogy a játék Xbox One-ra nem jött (még) ki ebben a formában. Kíváncsi lennék, hogy az az ósdi hardveres alap a Flight Simulator koncepcióján mekkora erőszakot tenne. Talán majd a Series X… ki tudja. Egyébként kezdőként simán el lehet „konzolos” módban, egy szál kontrolerrel is játszogatni. Jómagam azon kaptam magam, hogy könnyű, kocapilóta módban (ahol lépten-nyomon asszisztok segítik a navigálást) is oda-oda nyúlogatok a billentyűzethez és egérhez. Egész egyszerűen három perifériával tökéletes az élmény, ha minden opciót, és HUD-elemet ki akarok használni. Nem irigylem a készítőket, akik a készülődő VR üzemmódot próbálják játszható szintre hozni. Én magam a komolyabb kihívásokba bele sem mertem vágni, nincs már annyi kedvem, időm, türelmem, hogy megtanuljam egy modern gép összes csínját-bínját, de garantáltan vannak olyanok, akik számára ez a részletesség maga lesz a nirvána!

Ha fúj a szél, nem csak a tenger gyönyörű, de a Cessnát is úgy dobálja, hogy kapaszkodni fogsz az életedért!

Látható tehát, hogy mitől igazán nextgen, mitől következő generációs az élmény. A látvány tényleg odaver - először érezheted, hogy mondjuk a jól ismert szülőföldednél mennyire pici (vagy nagy) maga a település a környező vidéki jellegzetességekhez és távolságokhoz képest. Hogy egy szeretett tó a közeledben, vagy európai közepesebb hegycsúcsocska mennyire aprócska formáció a glóbusz másik oldalán tanyázó természeti gigászokhoz képest. Vagy, hogy repülővel sem olyan gyors dolog ám A pontból B-be eljutni. A részletesség, mint mondtuk, a hibák ellenére is példán felüli, és ráadásul mindenkihez tud személyes üzenettel szólni a játék. Jobbat mondok, személyre szóló kalandokkal kecsegtetni. Emlékeket ébreszteni. Utazási vágyakat feltüzelni.

Garda-tó, de szép kék vagy!

Láttad már New Yorkot? Persze, egymillió filmben, esetleg ha szerencsés vagy, élőben is. Nos, amíg elrepülsz a terület felett, beleszédülsz majd a méretekbe, az urbanizáció csodáiba. Jártál már Tokióban? Gondoltad volna, hogy ekkora nagy az a város? Repültél már Reykjavíkból Húsavíkba, miközben a Fire Saga slágereit vonyítottad? Láttad már hosszában felülről a Balatont? Hát a Mátrát? Vagy a gyönyörű tisza-tavi lápvilágot? Az élményt tőled is függ és a fogyasztási szokásaidtól. Ha 15 perces adagokban, akkor úgy porciózod a játékélményt. Ha hat és fél órán keresztül ülve egy valós idejű interkontinentális járat pilótafülkéjében, akkor pedig amúgy.

Dat skyline!

Sajnos azonban nem minden tökéletes. Egy dolgot sokan elfelejtenek a játék szinte példa nélküli méltatásában - a Flight Simulator évekre szóló szolgáltatás szeretne lenni, és jelenleg csak a rajtról lehet nyilatkozni, a hosszú távú terveket szinte sejteni sem lehet még. Ráadásul a vadkapitalista szemlélet ráül a míves tartalomra. A szolgáltatáshoz az is hozzá tartozik, hogy a Microsoft nyilvánvalóan pénzt szeretne látni hosszú távon is a projektből, a teljes élményhez nem feltétlen elég a Game Pass. Mi kell a bővüléshez? Fizetős tartalmak és extra szolgáltatások, amire az ember utólag is rákattan. A pénzkiéneklés folyamata az Oblivion lópáncélja óta sokat finomodott, most mégis, mintha a Flight Simulator egy kicsit feljebb tekerné a torkossági mutatót. Miért mondom ezt? Lássuk az alapcsomagok árazását! A standard változat 24.000 Ft-ért mindjárt egy kicsit magasabb az átlagnál - ezzel talán előre vetíthetjük azt is, hogy milyen árak várhatóak a következő generációban. A következő csomag 29 ezer JMF-ba kerül, majd 39.000 Forintnál tetőzik a prémium de' lukszi. Ebben az alapjátékhoz képest 10 új repcsi és 10 plusz reptér kap teret.

A jó öreg Pongo Pongo sziget (azaz Key Biscayne, Miami). Vajon Anulu és a Mama rendben vannak odalenn?

Talán ér ennyit a bővítés felfelé, talán nem. A Marketplace-en barangolva viszont még durvább árakat láthatunk. A hivatalos tartalmak között vannak repterek, amelyek 5-6 ezer forintért tölthetőek, a legkeményebb viszont a CT182T gép ára, amely önmagában 10.400 Ft-ba kerül. Mindez a játék hivatalos bővítései között sorakozik fel. Ha valaki Londont szeretné felpimpelni, akkor a városi reptér 5.200 Ft-ba, a kézműves módon készített londoni látványosságok pedig 2.800 Forintba kerülnek. Akárhogy is nézem, ezeken az árakon komplett indie remekműveket kapunk, az egy szem repülő áráért pedig a megjelenés után három hónappal, a karácsonyi szezonra értékcsökkentett AAA játékot húzhatunk be magunknak. Borzalmasan magas, mondhatni hihetetlenül kapzsi árak ezek - kíváncsi leszek, mennyire válik be az Asobo-MS páros számítása. Talán külföldön sem sok koca fog ennyi pénzért tartalmakat vásárolni. Legalább egy nullás nagyságrenddel olcsóbban („Oszd el tízzel, komám!”) lehetne értelme a bővítgetésnek. Évek alatt, a fejlődő Flight Simben a gyakran bejárt vonalak szépülnének, bővülnének, sűrű fillérből… Szemem előtt látok egy másik utat is, ahol a Game Pass Ultimate mellé lehetne Flight Pass-t is váltani, ami az összes extra kontentet behozza majd a lelkes rajongók és hosszú távú előfizetők számára. Mert így, marginális fejlesztések mellett nem hiszem hogy bármi értelme van például London belvárosát egy másik játék áráért kistafírungozni. Így is annyi más lokációt lehet a játékban meglátogatni, hogy gyakorlatilag soha nem fogyunk majd ki az utazási ötletekből… Hm, hm.

A Flight Simulatorral a Microsoft letett az asztalra egy olyan exkluzív címet, amelyre végre mindenki sárgulhat egy picit, aki épp nem fér hozzá a játékhoz. A szolgáltatás alapú szerkezet miatt azonban hosszú távon fog kiderülni, mennyire sikerül a közönséget évekig a repülés közelében tartani. Jó lenne, ha a modder közönség mikrotranzakciók nélkül is hozzáférne majd a játékhoz, és ha a különböző eseményekkel, a cloud-bázisú Azure lehetőségekkel mindig találnánk valami újat a terepen. Esetleg ha a Forza Horizon szemléletét öröklő árkádos minijátékok is bekerülnének a kalapba. Egy tuti, jövő ilyenkor is lesz miről beszélnünk, ha a Flight Simulator neve előkerül a játékos beszélgetések során. Irány az égbolt, mert mint tudjuk, „a felhők felett mindig kék az ég”.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

2 órája
5

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

20 órája
4

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

1 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

1 napja
3

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

2 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

3 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

3 napja
5

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

4 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

4 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

5 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

5 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

6 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

7 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

7 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

8 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

8 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

9 napja
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

9 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

9 napja
6