[Teszt] Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key

Oldern2023.05.16. 22:44

Mindenkinek vannak gyengébb pillanatai. Az enyém az Atelier széria kapcsán valamikor a COVID első évének elején jött el, amikor épp pár hónapig home officeban ültem otthon, és úgy éreztem hogy akár valami hasznossal is tölthetném a szabadidőmet - például grindelhetnék ész nélkül valami JRPG-ben.

Az Atelier szériát többen ajánlották, azzal a figyelmeztetéssel, hogy a játék célközönsége ugyan nagyon nem 30+-os férfiak, az opcionális tartalmak és a crafting rendszerek ettől függetlenül ütnek. Nos, ebben nem tévedtek, az első Atelier-játékomba bele is tudtam pakolni vagy 35 órát anélkül, hogy megrezzent volna a tekintetem - aztán persze leálltam, mert azért mégsem egy Final Fantasy sorozatról van szó.

Aztán mit ad a teremtő, újra találkoztunk, én és az Atelier, ezúttal pedig a Ryza trilógia harmadik részének, az Alchemist of the End & the Secret Key rész apropóján. A fejlesztők egyrészt egy recapot is előkészítettek az új játékosok számára, másrészt a történet van annyira epizódikus jellegű, hogy nem feltétlenül kell tudni semmit az előzményekről - de azt azért már most leszögezném, hogy ha valaki komolyabban el szeretne merülni ezekben a játékokban, akkor tényleg érdemes az egy-egy karakter köré kialakított trilógián időrendben végigmenni, mert úgy az összes mellékszereplő, az összes párbeszéd, és a főhős motivációi is kapnak egy adag plusz mélységet. De vannak olyanok, akik egyáltalán nem a langymeleg, általában "fiatal felnőttek minden kihívás ellenére megtalálják a hivatásukat, és bevállalják, hogy ők ebben jók, és ez az életcéljuk" séma különféle variációi miatt játsszák ezt a játékot. Hanem azért, mert valamilyen sérülés folytán folyamatos dopamin-forrásra van szükségük, és ezt egy JRPG központi játékstílusa adja meg nekik, a ritka tárgyakkal, a még ritkább ellenfelekkel, és egy valóban összetett crafting rendszerrel.

Az Atelier Ryza 3 ebben nem hazudtolja meg sem az elődjeit, sem úgy általában az Atelier nevet. Egyrészt nem túlzás azt mondanom, hogy a kiterjedt világ (amiben amúgy elég kényelmesen lehet mozogni, és tényleg igyekszik a játék segíteni az eligazodásban) ebben a trilógiában a legtartalmasabb, ez alatt értem az elrejtett bónuszokat, a különféle utazási formákat, és persze a pályán lerakott megannyi craftoláshoz kellő alapanyagot. Sok open-world játékot éri az a jogos kritika, hogy persze, nagyon könnyű céltalanul eldobálni hatezer különféle pénznemet meg tárgytípust, aztán hadd gyűjtögessen a jóember - az Atelier játékokban azonban mindig van egy plusz presszúra az ügyben, hogy a játékos ne tudjon az idők végezetéig grindelni megállás nélkül. Jó döntéseket kell hozni, és ehhez maximálisan ki kell ismerni a PoE-t is simán kenterbe velő tárgykészítő rendszert, meg kell tervezni hogy merre farmolsz, mit, és leginkább miért. És hogy miért? Nos, erről híres még az Atelier: van az alapjáték a semmilyen mobokkal (tényleg: ennél gagyibb, ennél kevésbé emlékezetes dizájnt ritkán lát az ember - egyetlen szörnyre sem tudok egyik részből sem visszaemlékezni, annyira vanília a szitu). És van néha amikor beleszaladsz a Sidequest rémekbe: azokba a szörnyekbe, akiket azért tettek oda, hogy legyen miért megtervezni azt a tökéletes felszerelést. A kettő nehézség közt persze ismét lesz némi szakadék, némi céltalanság - de ez sajnos már csak egy ilyen műfaj, valószínűleg.

Több döntést kell hoznod, mielőtt a Ryza 3-mal teszel egy próbát. Az első döntés: miért játszol JRPG-t? Ha a válasz az opcionális tartalmak, a felfedezhető világ és egy jó, valóban mély craft-rendszer, akkor bátran választhatod ezt az epizódot. Ha a válasz az izgalmas történet, valódi mélységekkel, vagy a kifejezetten innovatív harcrendszer - nos, ebben az esetben már megfontolám a dolgot: bár a Ryza trilógia elmozdult a Grandia-féle pozicionálós ATB irányba, azért nem itt innovál hatalmasat, a történet pedig tényleg semmi extrát nem akar nyújtani. Na, ha pedig valaki még ezek után sem tud dönteni, az várjon meg egy bármilyen leárazást, legyen szó akár a Ryza elődeiről, akár valamelyik előző trilógiáról, és az alapján kap egy valódi kiindulópontot arról, hogy mit várhat ettől a szériától: az Atelier ugyanis híres a konzisztens minőségről, még azon az áron is, ha ezzel együtt nagyobb meglepetéseket sem fog okozni a vásárlóknak. De tudjátok mit? A botrányokkal telített, agyonvárt AAA-s csalódások világában ez simán lehet egy újabb pozitívum is. És mi a második döntés? Leginkább az, hogy kihagyod-e a trilógia első két részét, és egyből a harmadik részbe ugrasz-e. Szerintem kár így tenni, sokkal érdekesebb a játékok közti evolúció akkor, ha az előzményeket is játszotta az ember, és a karakterek egymás közti civakodásainak is plusz súlyt ad, ha már több játékban találkoztál ezekkel a figurákkal.

Az Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key hozza az Atelier játékokra jellemző formát: kiszámítható, megbízható struktúra, szórakoztató harcrendszer mérsékelten adagolt innovációval és brutálisan összetett craftolás - ha ezeket az elemeket keresed egy JRPG-től, akkor ebben az epizódban sem fogsz csalódni.

PLATFORM Switch, PC, PlayStation
KIADÓ Koei Tecmo | FEJLESZTŐ Koei Tecmo
MEGJELENÉS 2023. március 24. ÁR 60 EUR

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Leépít a Supermassive Games, bajban a Die Gute Fabrik – ez történt hétfőn

Továbbá: Ender Magnolia: Bloom in the Mist, Tekken 8, No Rest for the Wicked, Passkey, Reynatis, Stardew Valley, Sea Fantasy, Between Horizons, Taxi Life: A City Driving Simulator.

6 órája
4

Heti megjelenések

1 napja
2

Mario Vs. Donkey Kong

Az 1994-es Donkey Kong egy mágikus cím volt, ami a Game Boy Pocket és a Super Game Boy megjelenését követte. Utána jött tíz évre rá egy Game Boy Advance epizód, amit most a Nintendo felújított Switch platformra. Időhúzás vagy egy újabb zseniális téma a Nintendo-trezorból? Teszt!

2 napja
5

Vasárnap szervert költöztetünk

2 napja
6

Tomb Raider I-II-III Remastered: a gúlaidomú Lara visszatér

Gúlamellek? Pixeldzsungel? Támadó krokodilok által hirtelen ébredő fenyegetettség érzés? Ez csak a Tomb Raider lehet! Mi pedig ránéztünk, közel 30 év távlatában miként lifeg a Lara Copf!

3 napja
14

Suicide Squad eladások, Rise of the Ronin kaszabolás - ez történt pénteken

Továbbá: Prince of Persia: The Lost Crown, Bo: Path of the Teal Lotus, Dungeons of Hinterberg, Age of Mythology: Retold, Age of Empires II: Definitive Edition.

3 napja
5

Contra - Operation Galuga: demonstráció kibeszélő

4 napja
1

Még mindig Palworld, szülinapos PS VR2 - ez történt csütörtökön

Továbbá: Mortal Kombat 1, 2XKO, Unicorn Overlord, NieR: Automata, Elden Ring, Dead by Daylight.

4 napja
6

Egy éves lett a PlayStation VR2

Néhány izgalmas címmel és egy nagy bejelentéssel ünnepelték az évfordulót. Még idén kompatibilissé válhat PC-vel a headset!

4 napja
27

Megérkezett a Borderlands előzetese, újraindul az Elden Ring-őrület – ez történt szerdán

Továbbá: Final Fantasy VII Rebirth, The Forever Winter, Flintlock: The Siege of Dawn, Turbo Kid, The Plucky Squire, Prison Architect 2, Little Devil Inside, Beholder: Conductor, Wild Bastards, Harold Halibut, Marvel's Spider-Man 2.

5 napja
11

Kiderült, mikor költözik más konzolokra az első négy Xbox-játék

Jönnek a Grounded, a Hi-Fi Rush, a Pentiment és a Sea of Thieves PlayStation és Switch verziói.

5 napja
6

Ender Lilies-folytatás, Epic Mickey-újrázás – Nintendo Direct összefoglaló

A legújabb Nintendo Direct kiadás a külsős kiadók és fejlesztők portékájára fókuszált: lássuk, milyen újdonságokkal szolgált a szerda délutáni Partner Showcase adás, melynek tartalma nem csak a Switch-tulajok számára lehet érdekes!

5 napja
15

Keleti újhullám: Kína előretörése a játékiparban

Egyre többet látjuk a videójátékiparban Kína előretörését nem csak befektetési szinten, hanem a fejlesztői világban is. A szektor nagyságára már nem csak az E-sport figyelt fel, hanem a nagyobb videójáték cégek is egyre többször kacsintanak az ország felé. De honnan jön ez a nagy lendület?

5 napja
11

Nyár elején érkezik az Elden Ring: Shadow of the Erdtree

Az első előzetes mellé néhány friss részletet is kaptunk a kiegészítőről.

5 napja
3

Képeken a Borderlands-film, gépfegyverrel írja át a történelmet a Kingmakers – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring: Shadow of the Erdtree, Sifu, Gigantic: Rampage Edition, Killer Klowns from Outer Space, Need for Speed Unbound, Temtem: Swarm, Dragon Ball Z: Kakarot.

6 napja
5

Helldivers 2 - mitől döglik a bogár

Az első rész után a Helldivers 2 ismét megmutatja, hogy milyen egy dögös-tökös kooperációra építő lövölde. Bedobtunk egy sört, megnéztük a Csillagközi Inváziót, majd nagy lendületettel vetettük alá magunkat a bogárirtásba. Teszt!

6 napja
18

Pokemon Presents: Pokemon Day 2024

Közeledik a nemzetközi Pokemon Day 2024, aminek tiszteletére önálló műsort tűzött ki a The Pokemon Company is.

6 napja
1

Game Pass: mozgolódás február második felében

Tales of Arise. Maneater. Indivisible. Némileg csöndes hetek a Warhammer 40,000: Boltgun és a Diablo 4 érkezése előtt!

6 napja
4

Fallout kollekció érkezik, Nintendo Direct a láthatáron – ez történt hétfőn

Továbbá: Sand Land, Times & Galaxy, PowerWash Simulator, Granblue Fantasy Versus: Rising.

7 napja
10

Nacon Connect 2024

Test Drive Unlimited Solar Crown. GreedFall II: The Dying World. Új Terminator projekt és néhány meglepetés is vár majd az új műsorban!

7 napja
1