[Teszt] After Us

After Us

siklaraSimon Klára2023.06.06. 12:00

A mértéktelen környezetszennyezés végső állomása és a klímaszorongástól szenvedők legrosszabb rémálma a mégis reményteli After Us, amelyben az emberek által elpusztított és állatok nélküli világ romjain teremthetjük meg az élet visszatérésének feltételeit.

Az elmúlás után a világvége hasonlóan vidám témáját dolgozta fel a spanyol Piccolo Studio, akik első játéka, az Arise: A Simple Story épp a közelmúltban varázsolt el a Switchemen egészen sajátos vizualitásával és változatos pályáival. A minimális történettel rendelkező és alapvetően felfedezés-központú platformer After Us szintén az elképesztően egyedi, kreatív és beszédes látványvilágával hívja fel magára leginkább a figyelmet. Miután a földanya az utolsó erejével megmentette a kihalt állatok lelkét, a szívével felvértezve útjára bocsátja gyermekét, Gaiát, hogy mentse meg és hozza vissza a csapdába esett lelkeket a Bárkára, amely egyfajta hub területként szolgál az egyes helyszínek között. Az általunk irányított Gaia ezután szürreális rémálmokra emlékeztető helyszíneket jár be sprintelve, ugrálva és falon futva, olykor levegőben vagy kábeleken siklik, különleges képességeivel pedig nem csak oázisokat teremt a kietlen pusztaságokban, de meg is tudja védeni magát.

Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy amikor nem ugrabugrálunk és levegőben cikázunk, akkor a fehér fénygömbként megjelenő kölcsön-szívünket kósza lelkekhez hajítva kiszabadítjuk azokat, a fogyasztói társadalmat szimbolizáló, emberekből létrejött ellenfelekhez vágva megöljük, vagy inkább megtisztítjuk azokat, néha pedig távoli kapcsolókat is aktiválhatunk vele. A hangsúly szinte mindig a felfedezésen van a hatalmas és nyílt helyszíneken, ahol sokszor nem is olyan egyszerű megtalálni az valójában elég lineáris utat, amelyen haladni kell tovább. Az efféle útkeresős környezeti fejtörők mellett a kihalt állatok csapdába esett lelkeiért gyakran kitérőt kell tenni és például egy összetettebb ügyességi részt követően érhetjük el őket. Utunkat gyakran állják olajfoltok, szeméthegyek és más akadályok, amelyek egy részét a szív erejéveltm takaríthatunk el: gombnyomásra átmenetileg zöldbe boríthatjuk a közvetlen környezetünket, az ilyenkor mindent beborító fű és vadvirág azonban hamar eltűnik, de legalább viszi magával a szennyet is. Ugyanezt a képességet használhatjuk lökéshullámként is a minket üldöző Devouer-ek ellen, akiket a földre kerülve könnyebb a szívünkkel megdobálni.

A túlnyomórészt szürke, nyomasztó és félelmetes, ám olykor romosan is gyönyörű poszt-apokaliptikus helyszínek árulkodnak az emberiség bűneiről, néha kicsit talán túl szájbarágósan, legalábbis az agresszívan nekem repülő nejlonzacskókat elég viccesnek találtam. Az olajfúró tornyok, a szeméthalmok, a romos irodaházak, a szemétben úszó tengerfenék, vagy a Black Friday-t idéző jelenetek a mozdulatlanul kígyózó sorokkal, vagy a néha ellenfelek mellkasából is kiálló tévéképernyők mind ugyanazt az üzenetet közvetítik: ezt mi tettük, ez vár ránk, ha nem cselekszünk. A gyakran letaglózó látvány hatását a Szárnyas Fejvadászéra emlékeztető fantasztikus zenei aláfestés fokozza, ráadásul a látottak még a 4K-s quality mode-ban is csak ritkán akadnak meg. Nagyritkán úgy 1-2 másodpercig tartó kimerevedésbe azért belefutottam, de összességében a játék nem csak szép, hanem teljesítmény szempontjából is stabil lábakon áll, épp csak játszani nem mindig a legjobb vele.

Az ugrálós-ügyességi repertoárra nem lehet panasz, mert az eszköztár részét képezik az olyan kötelezők, mint a duplaugrás, a sprintelésből kivitelezhető hosszabb, de laposabb ugrás, a siklás, és ezek mindenféle permutációja arról nem is beszélve, hogy alapképességeinket is mindig kicsit másként, továbbfejlesztve kell használnunk a környezet kihívásaitól függően. Mégis, amellett, hogy sokszor megakasztja a lendületet a tanácstalan fejvakarás, hogy vajon most merre tovább, gyakran azt is nehéz felmérni, hogy a következő platform milyen távolságra van. Rengetegszer ugrottam túl vagy épp túl rövidet és a legtöbb pályán nagyon sokszor zuhantam a mélybe, gyakran szerintem igazságtalanul, bár tény, hogy nem vagyok egy platforming-veterán. Cserébe a checkpointok nagyon sűrűn vannak, többször halál után még előre is pakoltak, így végső soron csak türelem kérdése eljutni A-ból B-be, pláne hogy az oázisok között gyorsutazni is lehet.

Jóval bosszantóbb a teljesen súlytalan harc, amelyet ebben a formában szerintem ki is lehetett volna hagyni teljesen, mert csak időhúzás, és ha el is kap néha egy-egy ellenfél, gombnyomkodással azonnal szabadulunk, és náluk sokkal nagyobb veszélyt jelent a körbe-körbe menekülés közbeni véletlen szakadékba futás. A hamar unalmassá váló harcok és az egyenetlen pályatervezés miatt néhány pályaszakaszon csak mielőbb túl akartam lenni, de szerencsére időről időre mindig jött valami audiovizuálisan és akár játékmenet szempontjából is annyira lenyűgöző vagy élvezetes rész, ami ezeken a fájdalmasabb részeken túllendített. Az alaposság függvényében olyan 6-10 óra közé tehető, szavak helyett elborzasztó látvánnyal és akadályokkal, például minket üldöző hatalmas körpengékkel mesélő történet lezárása sem igazán váratlan vagy katartikus, de legalább kicsit visszaadja az ember életkedvét.

Az After Us egy jó alapötlet pazar látvánnyal és fantasztikus zenével, de középszerű és unalmas játékmenettel, amelyet helyenként sokkal szívesebben néztem volna ahelyett, hogy játszom, mert akkor talán az érzelmes jelenetek is jobban megérintenek. Meditatív játékélményként így is megállja a helyét, elvégre apránként megmentjük benne a világot, ráadásul fontos üzenetet közvetít, és már a kevesebb harc vagy egy fokkal határozottabb iránymutatás sokat javítana rajta.

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), Xbox S/X
KIADÓ Private Division | FEJLESZTŐ Piccolo Studio
MEGJELENÉS 2023. május 23. ÁR 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

6 órája

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

13 órája
7

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

1 napja
27

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

1 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

1 napja
1

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

1 napja

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

1 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

1 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

2 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

3 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

4 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

5 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

6 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

6 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

6 napja
39

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

6 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

7 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

8 napja
3