[Teszt] After Us

After Us

siklaraSimon Klára2023.06.06. 12:00

A mértéktelen környezetszennyezés végső állomása és a klímaszorongástól szenvedők legrosszabb rémálma a mégis reményteli After Us, amelyben az emberek által elpusztított és állatok nélküli világ romjain teremthetjük meg az élet visszatérésének feltételeit.

Az elmúlás után a világvége hasonlóan vidám témáját dolgozta fel a spanyol Piccolo Studio, akik első játéka, az Arise: A Simple Story épp a közelmúltban varázsolt el a Switchemen egészen sajátos vizualitásával és változatos pályáival. A minimális történettel rendelkező és alapvetően felfedezés-központú platformer After Us szintén az elképesztően egyedi, kreatív és beszédes látványvilágával hívja fel magára leginkább a figyelmet. Miután a földanya az utolsó erejével megmentette a kihalt állatok lelkét, a szívével felvértezve útjára bocsátja gyermekét, Gaiát, hogy mentse meg és hozza vissza a csapdába esett lelkeket a Bárkára, amely egyfajta hub területként szolgál az egyes helyszínek között. Az általunk irányított Gaia ezután szürreális rémálmokra emlékeztető helyszíneket jár be sprintelve, ugrálva és falon futva, olykor levegőben vagy kábeleken siklik, különleges képességeivel pedig nem csak oázisokat teremt a kietlen pusztaságokban, de meg is tudja védeni magát.

Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy amikor nem ugrabugrálunk és levegőben cikázunk, akkor a fehér fénygömbként megjelenő kölcsön-szívünket kósza lelkekhez hajítva kiszabadítjuk azokat, a fogyasztói társadalmat szimbolizáló, emberekből létrejött ellenfelekhez vágva megöljük, vagy inkább megtisztítjuk azokat, néha pedig távoli kapcsolókat is aktiválhatunk vele. A hangsúly szinte mindig a felfedezésen van a hatalmas és nyílt helyszíneken, ahol sokszor nem is olyan egyszerű megtalálni az valójában elég lineáris utat, amelyen haladni kell tovább. Az efféle útkeresős környezeti fejtörők mellett a kihalt állatok csapdába esett lelkeiért gyakran kitérőt kell tenni és például egy összetettebb ügyességi részt követően érhetjük el őket. Utunkat gyakran állják olajfoltok, szeméthegyek és más akadályok, amelyek egy részét a szív erejéveltm takaríthatunk el: gombnyomásra átmenetileg zöldbe boríthatjuk a közvetlen környezetünket, az ilyenkor mindent beborító fű és vadvirág azonban hamar eltűnik, de legalább viszi magával a szennyet is. Ugyanezt a képességet használhatjuk lökéshullámként is a minket üldöző Devouer-ek ellen, akiket a földre kerülve könnyebb a szívünkkel megdobálni.

A túlnyomórészt szürke, nyomasztó és félelmetes, ám olykor romosan is gyönyörű poszt-apokaliptikus helyszínek árulkodnak az emberiség bűneiről, néha kicsit talán túl szájbarágósan, legalábbis az agresszívan nekem repülő nejlonzacskókat elég viccesnek találtam. Az olajfúró tornyok, a szeméthalmok, a romos irodaházak, a szemétben úszó tengerfenék, vagy a Black Friday-t idéző jelenetek a mozdulatlanul kígyózó sorokkal, vagy a néha ellenfelek mellkasából is kiálló tévéképernyők mind ugyanazt az üzenetet közvetítik: ezt mi tettük, ez vár ránk, ha nem cselekszünk. A gyakran letaglózó látvány hatását a Szárnyas Fejvadászéra emlékeztető fantasztikus zenei aláfestés fokozza, ráadásul a látottak még a 4K-s quality mode-ban is csak ritkán akadnak meg. Nagyritkán úgy 1-2 másodpercig tartó kimerevedésbe azért belefutottam, de összességében a játék nem csak szép, hanem teljesítmény szempontjából is stabil lábakon áll, épp csak játszani nem mindig a legjobb vele.

Az ugrálós-ügyességi repertoárra nem lehet panasz, mert az eszköztár részét képezik az olyan kötelezők, mint a duplaugrás, a sprintelésből kivitelezhető hosszabb, de laposabb ugrás, a siklás, és ezek mindenféle permutációja arról nem is beszélve, hogy alapképességeinket is mindig kicsit másként, továbbfejlesztve kell használnunk a környezet kihívásaitól függően. Mégis, amellett, hogy sokszor megakasztja a lendületet a tanácstalan fejvakarás, hogy vajon most merre tovább, gyakran azt is nehéz felmérni, hogy a következő platform milyen távolságra van. Rengetegszer ugrottam túl vagy épp túl rövidet és a legtöbb pályán nagyon sokszor zuhantam a mélybe, gyakran szerintem igazságtalanul, bár tény, hogy nem vagyok egy platforming-veterán. Cserébe a checkpointok nagyon sűrűn vannak, többször halál után még előre is pakoltak, így végső soron csak türelem kérdése eljutni A-ból B-be, pláne hogy az oázisok között gyorsutazni is lehet.

Jóval bosszantóbb a teljesen súlytalan harc, amelyet ebben a formában szerintem ki is lehetett volna hagyni teljesen, mert csak időhúzás, és ha el is kap néha egy-egy ellenfél, gombnyomkodással azonnal szabadulunk, és náluk sokkal nagyobb veszélyt jelent a körbe-körbe menekülés közbeni véletlen szakadékba futás. A hamar unalmassá váló harcok és az egyenetlen pályatervezés miatt néhány pályaszakaszon csak mielőbb túl akartam lenni, de szerencsére időről időre mindig jött valami audiovizuálisan és akár játékmenet szempontjából is annyira lenyűgöző vagy élvezetes rész, ami ezeken a fájdalmasabb részeken túllendített. Az alaposság függvényében olyan 6-10 óra közé tehető, szavak helyett elborzasztó látvánnyal és akadályokkal, például minket üldöző hatalmas körpengékkel mesélő történet lezárása sem igazán váratlan vagy katartikus, de legalább kicsit visszaadja az ember életkedvét.

Az After Us egy jó alapötlet pazar látvánnyal és fantasztikus zenével, de középszerű és unalmas játékmenettel, amelyet helyenként sokkal szívesebben néztem volna ahelyett, hogy játszom, mert akkor talán az érzelmes jelenetek is jobban megérintenek. Meditatív játékélményként így is megállja a helyét, elvégre apránként megmentjük benne a világot, ráadásul fontos üzenetet közvetít, és már a kevesebb harc vagy egy fokkal határozottabb iránymutatás sokat javítana rajta.

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), Xbox S/X
KIADÓ Private Division | FEJLESZTŐ Piccolo Studio
MEGJELENÉS 2023. május 23. ÁR 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2 órája
1

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

4 órája
3

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

14 órája
2

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

1 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

1 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

2 napja
7

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

3 napja
9

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

4 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

5 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

6 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

7 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

8 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

8 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

9 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

9 napja
9

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

9 napja
1