he7edik2010.04.02. 11:55

Kecskeméttől a Szilícium-völgyig

Egy Amerikában élő magyar programozóval, Vass Attilával beszélgettünk, aki a Sony Computer Entertainment egyesült államokbeli kutatóközpontjának egyik vezetőjeként - sok más mellett - a PlayStation konzolok fejlesztésében is részt vesz. Arról kérdeztük, hogyan jutott el Kecskemétről a Szilícium-völgybe.

..."Úgy tudom, benne volt a PlayStation 3 fejlesztésében is. Mit köszönhetnek önnek a játékkonzol rajongói?

Legutóbb a PlayStation Move kontroller vezérlőszoftverén dolgoztam, azelőtt pedig a PSGL könyvtár, egy OpenGL-típusú grafikai könyvtár fejlesztésében, a Cg shader integrálásában, a RUDP hálózati könyvtár, valamint a fejlett NAT-felgöngyölítés (ún. NAT traversal) kidolgozásában is részt vettem, de benne voltam a linuxos és a Folding@Home-fejlesztésekben is. Persze sok más olyan kísérleti projektet is csináltunk, melyek nem kerültek bele a könyvtárakba, de megalapozták a PSP-PS3 összeköttetéseket, és hasznosak a következő generációs PlayStationök fejlesztésénél...

A következő PlayStation konzol fejlesztésében is részt vesz? Félek, erről sokat nem fog elárulni nekünk...

Igen, mind az asztali konzol, mind a hordozható változat fejlesztésében több csoportom is nyakig benne van már több éve. Sajnos - mint ahogy azt megjósolta - természetesen a részletekről nem beszélhetek.

Az olvasók nevében is mondom: nagy kár. Beszéljünk akkor a jelenlegi generációról. Azt mondják, a PlayStation 3 programozása nem egy leányálom. Sok többletmunkát igényel egy fejlesztőnek egy multiplatformos játék esetében ugyanazt a grafikai minőséget hozni a PS3-on, mint mondjuk Xbox 360-on?

Valóban: a PlayStation 3 programozása nem egyszerű dolog. A neumanni soros programozás ugyan még él, de a több processzor miatt a rendszer szinkronizációja - nem is beszélve az ebből adódó hibák megtalálásáról - elég nagy kihívás. Az egyik első, a fejlesztőket jelentősen támogató program, ami tőlünk került ki, éppen ezt a szinkronizációs problémát próbálta megoldani, vagy legalábbis ezt megkönnyíteni egy blokkorientált munkaütemezővel (SPURS). A másik komolyabb feladat persze az OpenGL és a Cg shadernyelv átültetése volt a PS3-ra - ezt a grafikai csoportom végezte el és finomítgatja a mai napig.

Amennyire én látom, a grafikai minőség a PlayStation 3-on legalább olyan jó, mint az Xbox 360-on, sőt egy kis optimalizációval jobbá is tehető. A nagyobb vállalatok - csakúgy, mint a kisebb, de jó szakemberekkel rendelkezők - kifejlesztettek köztes könyvtárakat, amelyeket használva relatíve egyszerűen tudnak váltani az Xbox 360 és PS3-fejlesztések között. Tőlük hallom mostanában, hogy a „PS3 több poligont tud nyomni”. Sajnos a DirectX és az OpenGL egyre szembetűnőbb távolodása miatt ez a dolog nem lesz egyszerűbb a jövőben sem. Az OpenGL-t felügyelő konzorcium ebben legalább annyira hibás, mint a Microsoft.

A nem grafikai területeken, a fizikai szimulációk oldalán a Bullet nevű könyvtáron, hálózati téren pedig a TCP/IP- és a RUDP-stack és a hibrid hozzáférések (Client/Server es Peer-to-peer) fejlesztésével foglalkoznak a csoportjaim. Mivel én is írtam játékprogramokat, és a mai napig tartom a kapcsolatot a fejlesztőkkel, tudom, hogy mire van szükségük. Megtalálni az egyensúlyt a „jó lenne, ha lenne” és a „nincs rá keret” között azonban itt is nagy kihívás...

Magától értetődő, hogy otthon is tart egy PS3-at, melyet a weboldala tanúsága szerint egy extra ventilátorral hűt. Mire szokta használni? Játszik néha vele?

A extra ventilátort csak azért építettem be, mert teljesen zárt szekrényben tartom a PS3-mat, játék és filmnézés közben is. Sokat nézünk rajta Blu-ray mozikat, én - amikor van egy kis szabadidőm - elsősorban a Little Big Planettel játszom, a lányaim pedig a SingStarral.

És ahhoz mit szól, hogy állítólag egy fiatal hackerzseninek sikerült feltörnie a PS3 másolásvédelmét?

A másolásvédelmet nem sikerült feltörnie, és ez nem is fog könnyen menni. A különböző kulcsokhoz - nem is beszélve a Blu-ray meghajtóról - majdnem lehetetlen kívülről hozzáférni. Mivel minden szoftverkomponens le van védve, és a hardver oldaláról is nagyon erős a biztonsági támogatás, a játéklemezek másolt változata nem lejátszható. A konzol biztonsági része is rendesen meg lett csinálva. E területen hónapokon át dolgozott közösen az IBM és a Sony. Én elég tűrhetően ismerem a konzol e részét is, és ugyan minden lehetséges, a kulcsok tárhelyéhez és az általuk megnyitott memóriához hozzáférni iszonyatosan nehéz. Nem logikailag, hanem fizikailag.

Ha maga mondja, alighanem így van, hiszen - ha jól tudom - öntől sem áll távol a hackelés...

Hát igen, talán a legtöbbet a Toyota Priusszal foglalkoztam... Amikor megvettem, volt vele bőven probléma, de a legjobban az zavart, hogy pontatlan volt az üzemanyagszint-kijelző. Még félig volt a tartály, és már figyelmeztetett, hogy ideje tankolni. Bevittem a Toyota-szervizbe, de a szerelők mismásoltak, próbálták nekem megmagyarázni, hogy ez így normális, és hogy a rendszer csak nagyon óvatos...

Mit volt mit tenni, kénytelen voltam visszafejteni az egész rendszert, amíg meg nem találtam az üzemanyagtartály érzékelője által szolgáltatott értékeket. Ekkor megírtam a saját kijelzőprogramomat, amely sokkal pontosabban meg tudta jósolni, hogy mennyi benzin van a tartályban. A hack a Toyota Prius főmérnökének is nagyon tetszett, elismerően szólt róla a találkozásunkkor. Én meg megköszöntem neki, hogy ezt a hibát benne hagyták, mert enélkül nem került volna föl a munkám a webre - még a New York Timesban is megemlítették. De több vállalkozásról is tudok, akik a nyílt forráskódúvá tett eredményeimet használva modokat gyártanak és árulnak a Priushoz. A Toyota vezetőivel azóta rendszeresen találkozom.

A hackelés egyébként soha nem állt távol tőlem, már a 80-as évek végén a PC-s játékokban is inkább megkerestem, hogy hol van a pénz tárolva a lementett játékadatokban, mintsem napokon keresztül gyűjtsem a játékban. De itt az USA-ban is járok különböző konferenciákra, Los Alamosban, Oak Ridge-ben is voltam, ahol élvezettel hallgattam a különböző feltörési trükköket. A legutóbbi hackerkonferencián elő is adtam. Fontos hozzátenni, hogy én nem black hatként, azaz káros, romboló szándékkal foglalkozom ezzel, hanem a hacking eredeti jelentése szerinti gyors és ötletes változtatás az, ami elsősorban érdekel.

Milyen fejlesztésekben vesz részt most? Mi foglalkoztatja a leginkább?

A következő generációs fejlesztésekben nagyon sok a kihívás - és nem elsősorban a technikai oldalra gondolok. A társadalom szociális félépítése több oldalról is gyökeresen változik. Ha ezeket nem vesszük figyelembe, nagyon nehéz helyzetbe kerülhetünk. A Nintendo Wii ezt, úgy gondolom, igen látványosan megmutatta, és ebből muszáj tanulnunk. Első nagy projektünk ezen a területen az éppen most bemutatott PlayStation Motion Controller, amelyet már említettem. Kevesen tudják, hogy ez nem egy új fejlesztés, hanem egy régi ötlet kidolgozása. Amikor jó pár évvel ezelőtt először beszéltünk egy ilyen perifériáról, a vezetőség nem gondolta, hogy fontos lenne, így leálltunk vele.

A napi kihívások mellett sokat dolgozok mostanság a Sony többi részlegével, próbáljuk egymás erősségeit figyelembe venni és megfelelően felhasználni. Nem kell a kereket mindenhol feltalálni... Természetesen nagyon sokat foglalkozunk a hálózati elérések kihívásaival, a decentralizált megoldásokkal, a jövőbeli (4G+) mobiltelefonos hozzáférések által keletkezett hálózati kép megváltozásának optimális kihasználásával is. És egyre többet foglalkozunk az Androiddal is, amely manapság mind több helyen üti fel a fejét."...

A teljes cikket itt olvashatjátok:

Click!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

4 napja
8

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

9 napja
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==