Hogy mennyire könnyű elsiklani a jó játékok felett, azt szinte semmi sem mutatja jobban, mint a magyar vonatkozású Quern: Undying Thoughts. Azt annyira nem csodálom, hogy itt, egy alapvetően konzolos érdekeltségű oldalon nem kapott figyelmet a Zedbox sikeres Kickstarter kampányt követően elkészült címe, de a játék „radar alatt” plecsnijét azzal is kiérdemelte, hogy bekerült a PC Gamer „Öt Steam megjelenés a héten, amit valószínűleg kihagytál” rovatába.
Pedig ha valami, akkor a Quern érdemes a figyelemre - és nem mellesleg ismét egy játék, ami a közösségi finanszírozás nagyszerűségét bizonyítja. A játék a Myst, a Riven, és a hasonló belső nézetű puzzle klasszikusok nyomdokaiba lépett, és nem árulok el nagy titkot azzal, hogy fel is nőtt az örökséghez. A Quern feladványai logikusan és jól átgondoltan követik egymást, minden feladat önmagában is kiváló fejtörést nyújt, de sok tárgy és megszerzett tudás a későbbiekben is felhasználható, illetve felhasználandó. A bő tizenöt órás végigjátszás alatt egyszer se lehetett panaszom a változatosságra, ami hatalmas pozitívum, hiszen sok műfajtárs beleesik abba a hibába, hogy egy jobb ötletet unalomig ismétel.
Ugyanez a következetesség elmondható a játék helyszínéül szolgáló kicsiny szigetről is. Első látásra csak vakarja a fejét az ember, mondván, „hát itt nem lesz sok tennivaló”, de ahogy haladunk előre, a sziget úgy fedi fel újabb és újabb titkait, aminek következtében olyan helyekre is eljutunk, amik már a játék elején is ott voltak az orrunk előtt, mégse tudtunk róla.
Tehát mit is jelent számomra a Quern? Több dolgot is, csokorba szedem: a magyar játékfejlesztés igenis csuda dolgokat tud produkálni; a közösségi finanszírozás az egyik legjobb dolog, ami az utóbbi években a videojátékokkal történhetett; vannak még játékok, amik miatt papírt kell ragadnom, hogy vázlatokat készíthessek a megoldáshoz; a kicsik fölött nem szabad elsiklani, mert könnyen lehet, hogy lepipálják a nagyokat.