[Teszt] The Tartarus Key

The Tartarus Key

VegaNagy-Sz. Ferenc2023.05.31. 21:00

Miért kell 2023-ban úgy kinéznie egy friss megjelenésnek, mintha az 1998-as PlayStation kollekcióból húzták volna elő? Hát először is azért, hogy kitűnjön a rengeteg indie játék közül. Nem nagyon kell ecsetelni, hogy egy független címnek mekkora túlkínálattal versengve kell ma eljuttatni az üzenetet a játékosokhoz. Na nem arról, hogy mennyire jó, hanem arról, hogy egyáltalán létezik. Pláne, ha nem tud valamilyen havidíjas szolgáltatás részeként debütálni. Mindenki más utat választ, néhány éve a kreatív pixelgrafikus megoldások voltak jellemzők, mostanában viszont egyre többen próbálkoznak a kilencvenes évek második felére jellemző 3D-vizualitás megidézésével. Legyünk őszinték: mai szemmel nézve ezek a kezdeti 3D megoldások elég taszítóak voltak. Azt viszont nem lehet állítani, hogy ne lennének egyediek, azonnal felismerhetők, én például a The Tartarus Key trailerébe azonnal beleláttam a PS1 éra megannyi klasszikusát, tehát a nosztalgia tökéletesen működött.

Elég tehát egy kedvcsináló videót megnézni, hogy a lowpoly karakterek, a hullámzó kép és a voiceoverek nélküli dialógusok rögtön felidézzék a PlayStation kaland- és akciójátékait. Látszik, hogy a készítők alaposan ismerik az időszakot és nem csak technikailag építenek rá: a történet kibontása, a szereplők személyisége, de még a három különböző befejezés (közte természetesen a legnehezebben előhozható "true endinggel") is azt a célt szolgálja, hogy huszonöt évet visszautazzon az időben az, aki erre késztetést érez. Ilyen szempontból a The Tartarus Key nagyszerű munkát végez, egész végig elhisszük azt, hogy a kor egy elfeledett játékával játszunk, az aktuális év pedig maximum akkor jut eszünkbe, ha észrevesszük a polírozottságot vagy a korlátok nélküli mentést és visszatöltést. Maga a zsáner viszont csak félig-meddig idézi a kilencvenes éveket, ugyanis teljesen akciómentes játékmenetet és feladványok megoldására építő előrejutást ígér, és nem is állít valótlant. Ha valakiben tehát felvetődött, hogy kap egy Resident Evil-szerű élményt, annak csalódnia kell, ugyanis sokkal inkább a 7th Guest vagy a Myst-klónok játékmenetére számíthat.

De ez sem teljesen igaz, a The Tartarus Key ugyanis egy - mostanra teljesen klasszikusnak mondható - szabadulószobás játék, a fentiekkel ellentétben sokkal inkább hajaz például a Zero Escape sorozatra. A bejárt kúria minden szobája egy-egy komplex feladvány köré épül, az ezek közti szüneteket pedig a karakterek közti párbeszédek és a nagybetűs rejtély megoldása teszi ki. Az alaphelyzet ismerős lehet millió helyről, az eszméletlenségből magunkhoz térve nem tudjuk mit keresünk a hatalmas házban, és ahogy próbálunk előrejutni, olyan sorstársakra akadunk rá, akiket halálos szituációkból kell megmenteni. Mi bennük a közös? Nem tudjuk. Mit keresnek pont ők itt? Ezt sem tudjuk. Az viszont hamar nyilvánvaló lesz, hogy a környezet teljesen mesterséges, a feladványok nem véletlenül vannak ott, ezt szándékosan építette valaki pont ilyenre.

Bevallom, azokat a puzzle játékokat szeretem a legjobban, amikor a feladványok vagy teljesen szerves részét képezik annak a világnak, amelyben találkozunk velük, vagy pedig hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a fejtörőket szándékosan építették. A két véglet között szoktak a gyakran világidegen, erőltetett rejtvények szerepelni, ha viszont olyanok, hogy a játékos indokoltnak érzi a létüket, akkor önmagukban is képesek olyan hangulatteremtésre és világépítésre, hogy a körítés másodlagossá válik. A The Tartarus Key minden szobája egy-egy 5-15 perces feladvány köré épül, és mindig elegendő kizárólag arra a helyiségre koncentrálni, hiszen a hintek és a használható tárgyak csak és kizárólag ott érhetők el. Ez egyszerűsít is a dolgokon (nincs olyan, hogy valamit elhagytunk, esetleg vissza kell menni valamilyen megoldásért a ház másik végébe), mindig csak azzal kell foglalkoznunk, ami a szemünk előtt van. Viszont ez egyben azzal is jár, hogy tényleg nagyon kevés a segítség, és magukat a hinteket is meg kell oldani, hogy értelmezni tudjuk őket. Ezért a Tartarus végig borotvaélen táncol, ami a nehézséget illeti, egyszerre próbál egyszerű feladványokat adni, amelyeknek ugyanakkor igenis gondolkodni kell a megoldásán. Van persze egy csomó, máshonnan, más kontextusból ismerős puzzle, de összességében nagyon jó munkát végez a játék, folyamatosan érdekes helyzetekkel bombázva minket. Ezt még színesíti is az, hogy nagyjából minden harmadik-negyedik teremben találkozunk egy új szereplővel, akinek az életéről dönthetünk azzal, hogy meg tudjuk-e oldani az adott szituációt.

Nyilván az elakadások módosíthatnak ezen, de nagyjából öt-hat óra alatt végig lehet járni a teljes kúriát, és bármennyire kiváló is a hangulat és jók a feladványok, egyszerűen jó lenne mindenből többet kapni. A történet egészen az utolsó óráig nem igazán áll össze, onnan pedig még kuszább lesz, ha a true eding felé vesszük az irányt. A szereplők ideig-óráig érdekesek, de nem igazán tudunk meg róluk sokat, és nem is bánjuk, hiszen inkább az a funkciójuk, hogy megmentsük őket, nem pedig az, hogy a személyiségükkel hozzátegyenek az élményhez. Szóval minden nagyjából rendben van, csak éppen kevés, jó lett volna dupla ilyen hosszúságban kibontani a történetet. Ami viszont egészen döbbenetes, hogy mennyire jól működik a játék egyszerűsített grafikája. Meg voltam győződve, hogy az egész csak arra lesz jó, hogy behúzza a hozzám hasonló boomereket, akiknek mindig dupla sebességgel kezd verni a szíve, ha felidéződnek a kilencvenes évek, de nem... abszolút működik ez a technikai megvalósítás, és pont annyit mutat meg, ami mellé szükséges kellő képzelőerő is. Nagyszerű szórakozás gondolkodni vágyó játékosoknak kicsit B-kategóriás sztorival, de legyünk őszinték, a többség nem is hallott róla eddig a percig, szóval a célját részben már el is érte.

PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt), Switch, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S, PC
KIADÓ Armor Games Inc. | FEJLESZTŐ Vertical Reach
MEGJELENÉS 2023. május 31. ÁR 5900 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

5 órája
12

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

21 órája
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==