[Teszt] The Plucky Squire - Nyitott könyv az életünk!

The Plucky Squire - Nyitott könyv az életünk!

mcmackoGéczy Attila2024.09.17. 18:00

Az érett gamer szinte nyitott könyv a fejlesztők számára. Megőrülünk a klasszikus mesékért, a gyerekkorunkra emlékeztető játékmechanikákért, és mindenért, amit a Nintendo rakott elénk ezüst tálcán az elmúlt negyven évben. A Plucky Squire fejlesztői tudják ezt, hiszen a kiváló fejlesztői renomé mellett (amelybe pl. Pokémon játékok, vagy a Swords of Ditto is belefér) ők maguk is képesek pontosan megfogalmazni, hogy mit szeretnek egy videojátékban. James Turner és Jonathan Biddle közötti szinergiák mentén született meg az All Possible Futures remekműve, amely egyszerre fúj friss-színes fuvallatot arcunkba, és egyszerre idézi meg a legjobb Nintendo-játékok megoldásait.

A The Plucky Squire alapvetően Zelda-like élményt, pardon, Link to the Past-szerű akció-kalandjátékot kínál, amelyben Jot-ot, a bátor gavallért irányíthatod. Jot maga a „Plucky Squire”, a róla elnevezett könyv-széria főszereplője is. Humpgrump, a Plucky-verzum gonosz varázslója rájön arra, hogy Jot mindig győzedelmeskedik felette, úgyhogy meta-kaput nyit a világunk felé, és száműzi hősünket a könyv lapjairól a valóságba. Nem telik sok időbe, mire Jot megszerzi a két világ közötti átjárás kulcsát, így Humpy tervein felülkerekedve könnyedén valóság és mese ura lesz. Azaz lehetne. Nyilván a gaz mágus csatlósai is megjelennek a Squire-könyvet birtokló kisfiú íróasztalán, úgyhogy a dimenziókon átívelő kaland, a könyv sodrásából kilépve, sok-sok játékmechanikai trükk bevonásával ölt eddig nem látott, formabontó formát.

Ha valami miatt a Plucky Squire évek múltán is emlékezni fogunk (a hihetetlenül jól működő művészeti érzéken túl), az a kettős játékmenete. Hogyan is kell ezt elképzelni? Megyünk előre a Szonett-mocsárban, a Metál-hegy lankáin (magyarul a klasszikusokat idéző, popkult kikacsintásokkal megrakott Zeldás labirintusok egyikében), aztán egyszer csak olyan falakba ütközünk, amelyeket nem lehet a szokásos gameplay-elemek mentén megoldani. Ilyenkor kiugrunk a könyvből, majd lapozunk, vagy például megdöntjük a könyvlapokat (persze ilyenkor a könyvben gurul a kőgolyó, vagy elmozdul egy sínen álló platform). Esetleg csak simán átlibbenünk A pontból B-be, amely „könyvön belülről” elérhetetlen lokációnak tűnik. Ezzel máris megoldottuk az adott rejtvényt. Ezt a készítők további minijátékokkal és fejezetenként új mikro-mechanikákkal toldják meg.

A könyvlapokon például olvasható narráció kap helyet, aminek egyes szavait kiüthetjük a mondatból. A sötét barlang és a világító gomba kombinációjánál elég egy szócsere, és máris felfedted az előtted sötétlő barlang rejtelmeit. Szerencsére a készítők mindenre gondoltak, a szavak variálásával értelmes, vicces fordulatokat hoznak az értelmetlen szókapcsolatok is. Tudatos, humoros megközelítés ez, amely nem tűr kompromisszumokat. A játékmenetben vannak oldalnézetes, platformozós részek is. Semmi komolyra nem kell gondolni, ezek is leginkább az élményt variálják percről-percre. Máskor a könyvből kilépve (általában fejezetenként egyszer) nagyobb kalandokat is átélünk. Egyszer például egy Magic-szerű kártyalapba ütközünk a kisfiú asztalán, hogy annak festett képén egy ATB-jellegű harcot folytassunk a kártyalapon szereplő elf íjászlány fegyveréért. Bámulatos ötlet!

Nincsen Zelda-szerű játék minimális RPG elemek nélkül – a Plucky ezt is visszahámozza a legelemibb szintig. Ugyanis a fákból-bokrokból (a legutóbbi Múmin játékhoz teljesen hasonló módon) kincset (lámpácskákat) vadászhatunk, amelyeket pedig az időnként felbukkanó boltokban költhetünk harci képességeink fejlesztésére, vagy art-poszterek megnyitására. A gyűjtögetés is inkább a minőséget helyezi a mennyiséggel szemben (lehet művészi képeket keresgélni a terepen, meg gliccsmadarakra vadászni) - így a program nem fog feleslegesen terhelni olyan gyűjtögetés-maratonnal, ami a kampány dinamikáját megtörné.

Ez letisztult, nyílegyenes fejlesztői hozzáállás az egész játékra kihat. Aminek az a vonzata is támad, hogy a játék jóval rövidebb egy klasszikus Zelda cím hosszához mérten. Játszanád még a Plucky Squire-t, de sajnos kifogy alólad a könyvlap. Bevallottan nem is erre hajtottak a srácok. Azt szerették volna, hogy a rövidebb játékidő során koncentrált hatásokkal találkozzon minden játékos, az irányítottabb pálya- és világszervezés is ezt az állandóan magas fordulatszámon pörgő minőséget és változatosságot szolgálja. Bár elsőre furcsa lehet az, hogy fejezet-falatokra osztanak egy Zelda-szerűséget, de rohanó világunkhoz passzol a kisebb bonbonierben mért falatozás.

Persze a sok jó ellenére is lehet bizonyos dolgokat kritizálni a játék kapcsán. Például Steam Deck-en, hiába tudsz közel maximum látvánnyal is stabil 40 FPS-t produkálni, elég nagy késleltetése van az irányításnak. Jot támadásai hozzák a Zeldás „megakadsztjuk a flow-t, amikor betalálunk” dinamikát, de nekem egy órába tellett megszokni ennek tempóját. Ugyanígy a lapok közötti közlekedés is lehetne pörgősebb. Röviden: a Plucky Squire kicsit komótosabb tempót diktál, mint amihez mostanában hozzászoktál. Cserébe a játékélmény intenzitása kárpótol, az élménymutató végig magas munkapontban vibrál, a kimért kihívás pedig fokozatos és rettentően változatos. Nincs egy unalmas perce sem a végigjátszásnak.

Valószínű sokak 2024-es toplistáján ott lesz a Plucky Squire, amely szinte minden pontban meg fog felelni az előzetesen támasztott elvárásoknak. A könyvből kiugró hős képe remekül mutatja a készítők szándékát, hogy alkotásukkal maguk is kilépjenek a megszokott formák konvencióiból. A Plucky Squire pedig egy igazán kellemes élmény, amely elejétől-végéig máson sem dolgozik, csak hogy édes-színes hangulatával elfeledtesse velünk a szürke mindennapokat.

PLATFORM PC (Steam), Nintendo Switch, PlayStation, Xbox | KIADÓ Devolver Digital FEJLESZTŐ All Possible Futures | MEGJELENÉS 2024. szeptember 17. ÁR 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

4 órája

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

18 órája
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

1 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

1 napja

Heti megjelenések

1 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

2 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

4 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

4 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

5 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

6 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

6 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

7 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

7 napja
3

Heti megjelenések

8 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

9 napja
24

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

2025.10.25.
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

2025.10.25.
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

2025.10.24.
3