[Teszt] The Plucky Squire - Nyitott könyv az életünk!

The Plucky Squire - Nyitott könyv az életünk!

mcmackoGéczy Attila2024.09.17. 18:00

Az érett gamer szinte nyitott könyv a fejlesztők számára. Megőrülünk a klasszikus mesékért, a gyerekkorunkra emlékeztető játékmechanikákért, és mindenért, amit a Nintendo rakott elénk ezüst tálcán az elmúlt negyven évben. A Plucky Squire fejlesztői tudják ezt, hiszen a kiváló fejlesztői renomé mellett (amelybe pl. Pokémon játékok, vagy a Swords of Ditto is belefér) ők maguk is képesek pontosan megfogalmazni, hogy mit szeretnek egy videojátékban. James Turner és Jonathan Biddle közötti szinergiák mentén született meg az All Possible Futures remekműve, amely egyszerre fúj friss-színes fuvallatot arcunkba, és egyszerre idézi meg a legjobb Nintendo-játékok megoldásait.

A The Plucky Squire alapvetően Zelda-like élményt, pardon, Link to the Past-szerű akció-kalandjátékot kínál, amelyben Jot-ot, a bátor gavallért irányíthatod. Jot maga a „Plucky Squire”, a róla elnevezett könyv-széria főszereplője is. Humpgrump, a Plucky-verzum gonosz varázslója rájön arra, hogy Jot mindig győzedelmeskedik felette, úgyhogy meta-kaput nyit a világunk felé, és száműzi hősünket a könyv lapjairól a valóságba. Nem telik sok időbe, mire Jot megszerzi a két világ közötti átjárás kulcsát, így Humpy tervein felülkerekedve könnyedén valóság és mese ura lesz. Azaz lehetne. Nyilván a gaz mágus csatlósai is megjelennek a Squire-könyvet birtokló kisfiú íróasztalán, úgyhogy a dimenziókon átívelő kaland, a könyv sodrásából kilépve, sok-sok játékmechanikai trükk bevonásával ölt eddig nem látott, formabontó formát.

Ha valami miatt a Plucky Squire évek múltán is emlékezni fogunk (a hihetetlenül jól működő művészeti érzéken túl), az a kettős játékmenete. Hogyan is kell ezt elképzelni? Megyünk előre a Szonett-mocsárban, a Metál-hegy lankáin (magyarul a klasszikusokat idéző, popkult kikacsintásokkal megrakott Zeldás labirintusok egyikében), aztán egyszer csak olyan falakba ütközünk, amelyeket nem lehet a szokásos gameplay-elemek mentén megoldani. Ilyenkor kiugrunk a könyvből, majd lapozunk, vagy például megdöntjük a könyvlapokat (persze ilyenkor a könyvben gurul a kőgolyó, vagy elmozdul egy sínen álló platform). Esetleg csak simán átlibbenünk A pontból B-be, amely „könyvön belülről” elérhetetlen lokációnak tűnik. Ezzel máris megoldottuk az adott rejtvényt. Ezt a készítők további minijátékokkal és fejezetenként új mikro-mechanikákkal toldják meg.

A könyvlapokon például olvasható narráció kap helyet, aminek egyes szavait kiüthetjük a mondatból. A sötét barlang és a világító gomba kombinációjánál elég egy szócsere, és máris felfedted az előtted sötétlő barlang rejtelmeit. Szerencsére a készítők mindenre gondoltak, a szavak variálásával értelmes, vicces fordulatokat hoznak az értelmetlen szókapcsolatok is. Tudatos, humoros megközelítés ez, amely nem tűr kompromisszumokat. A játékmenetben vannak oldalnézetes, platformozós részek is. Semmi komolyra nem kell gondolni, ezek is leginkább az élményt variálják percről-percre. Máskor a könyvből kilépve (általában fejezetenként egyszer) nagyobb kalandokat is átélünk. Egyszer például egy Magic-szerű kártyalapba ütközünk a kisfiú asztalán, hogy annak festett képén egy ATB-jellegű harcot folytassunk a kártyalapon szereplő elf íjászlány fegyveréért. Bámulatos ötlet!

Nincsen Zelda-szerű játék minimális RPG elemek nélkül – a Plucky ezt is visszahámozza a legelemibb szintig. Ugyanis a fákból-bokrokból (a legutóbbi Múmin játékhoz teljesen hasonló módon) kincset (lámpácskákat) vadászhatunk, amelyeket pedig az időnként felbukkanó boltokban költhetünk harci képességeink fejlesztésére, vagy art-poszterek megnyitására. A gyűjtögetés is inkább a minőséget helyezi a mennyiséggel szemben (lehet művészi képeket keresgélni a terepen, meg gliccsmadarakra vadászni) - így a program nem fog feleslegesen terhelni olyan gyűjtögetés-maratonnal, ami a kampány dinamikáját megtörné.

Ez letisztult, nyílegyenes fejlesztői hozzáállás az egész játékra kihat. Aminek az a vonzata is támad, hogy a játék jóval rövidebb egy klasszikus Zelda cím hosszához mérten. Játszanád még a Plucky Squire-t, de sajnos kifogy alólad a könyvlap. Bevallottan nem is erre hajtottak a srácok. Azt szerették volna, hogy a rövidebb játékidő során koncentrált hatásokkal találkozzon minden játékos, az irányítottabb pálya- és világszervezés is ezt az állandóan magas fordulatszámon pörgő minőséget és változatosságot szolgálja. Bár elsőre furcsa lehet az, hogy fejezet-falatokra osztanak egy Zelda-szerűséget, de rohanó világunkhoz passzol a kisebb bonbonierben mért falatozás.

Persze a sok jó ellenére is lehet bizonyos dolgokat kritizálni a játék kapcsán. Például Steam Deck-en, hiába tudsz közel maximum látvánnyal is stabil 40 FPS-t produkálni, elég nagy késleltetése van az irányításnak. Jot támadásai hozzák a Zeldás „megakadsztjuk a flow-t, amikor betalálunk” dinamikát, de nekem egy órába tellett megszokni ennek tempóját. Ugyanígy a lapok közötti közlekedés is lehetne pörgősebb. Röviden: a Plucky Squire kicsit komótosabb tempót diktál, mint amihez mostanában hozzászoktál. Cserébe a játékélmény intenzitása kárpótol, az élménymutató végig magas munkapontban vibrál, a kimért kihívás pedig fokozatos és rettentően változatos. Nincs egy unalmas perce sem a végigjátszásnak.

Valószínű sokak 2024-es toplistáján ott lesz a Plucky Squire, amely szinte minden pontban meg fog felelni az előzetesen támasztott elvárásoknak. A könyvből kiugró hős képe remekül mutatja a készítők szándékát, hogy alkotásukkal maguk is kilépjenek a megszokott formák konvencióiból. A Plucky Squire pedig egy igazán kellemes élmény, amely elejétől-végéig máson sem dolgozik, csak hogy édes-színes hangulatával elfeledtesse velünk a szürke mindennapokat.

PLATFORM PC (Steam), Nintendo Switch, PlayStation, Xbox | KIADÓ Devolver Digital FEJLESZTŐ All Possible Futures | MEGJELENÉS 2024. szeptember 17. ÁR 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Battlefield 6 teaser, Supermassive Games leépítés – ez történt kedden

Továbbá: Clive Barker's Hellraiser: Revival, Viewfinder, Pokémon Champions, Borderlands 4.

2 órája

Wuchang: Fallen Feathers

Újabb képviselő lép a soulslike címek telített ringjébe, a Leenzee pedig csatlakozni az ígéretes újoncok táborába. De vajon megvan bennük és játékukban ami ehhez kell?

6 órája

Phantom Squad

A SWAT-os játékok visszatértek, ám még így sincs belőlük túlkínálat. A Phantom Squad egy érdekes próbálkozás a felülnézetes kommandózgatások között. Doorkickers és Rainbow Six Siege fanok, most figyeljetek!

1 napja
2

Avatar: Frontiers of Pandora frissítés, magyar szinkron az Elflockban – ez történt hétfőn

Továbbá: Atari 50: The Anniversary Celebration, The King is Watching, Nicktoons & The Dice of Destiny, Descenders Next.

1 napja
4

Irem Collection 3: Az arcade történelem egy apró szelete

Harmadik szcenáriójához érkezett a nagyot vállaló japán videójátékos gyűjtemény, mely a vérbeli shmupokat is gyártó Irem történelmét hivatott bemutatni.

1 napja
2

RoboCop: Rogue City - Unfinished Business

A Robocop: Rogue City - Unfinished Business az alapjáték rövidebb, tömörebb és koncentráltabb változata, ennek minden előnyével és hátrányával.

1 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
16

Death Stranding 2: On the Beach

Olyat csak a legritkább esetben láthatunk, hogy egy nagyszabású AAA produkció minden ízében excentrikus kiállást, illetve kontroll nélküli, karakteres szerzői víziókat engedhessen meg magának. De vizsgáljuk meg közelebbről, hogy Kodzsima Hideo a széles közönség számára is befogadhatóbb élményt álmodott-e meg. TESZT!

3 napja
27

Csendes zárás - ez történt pénteken

Benne: FromSoftware, Dreams of Another, PixelJunk Eden 2, Infamous, Inazuma Eleven: Victory Road.

4 napja

Itt minden a halálról szól – East of West, Fekete Orchidea és Lucifer

East of West, Fekete Orchidea és Lucifer a házban! A Fumax kiadványai közül szemezgettünk.

4 napja
12

Adaptációk és megjelenési dátumok - ez történt csütörtökön

Benne: Mortal Kombat II, Agatha Christie – Death on the Nile, Void Crew, Lollipop Chainsaw, Loaders, Echoes of the End, Assassin's Creed.

5 napja
4

The Drifter – Pokoli vándorút

A The Drifter egy klasszikus point and click kalandjáték, ami a horror és a thriller elemeit vegyíti egymással elég magabiztosan.

5 napja
3

EA Sports FC 26 bejelentés, Zelda-film fejlemények – ez történt szerdán

Továbbá: Cyberpunk 2077, Dead Take, Sudden Strike 5, Danger Mouse, Sonic Racing: CrossWorlds

6 napja
5

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

6 napja
22

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

7 napja
7

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

7 napja
7

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

8 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

8 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
9