Aloha Gamer365! Bár a nulladik napra várt Motorfest meghívónk valahol elkeveredett, hosszas egyeztetés után mi is megérkeztünk a lenyűgöző O’ahu-ba. Az Ubisoft Ivory Tower közel egy évtizeddel ezelőtt útjára indított sorozata a harmadik részre ugyanis hátrahagyta a teljes USA területét átívelő ambíciózus helyszínt és székhelyét Hawaii állam harmadik legnagyobb szigetére tette át. Mennyiség helyett ezúttal a minőség dominált a szervezőknél, mi pedig nem is igazán akarunk már hazamenni az árkád versenyparadicsomból!
Az egykori Eden Games (Test Drive Unlimited) alkalmazottai a klisés alvilági történetszálakat és a televíziós műsor struktúráját egy ismerősnek tűnő motorsport találkozóra cserélték, amihez kitűnő választás volt O’ahu szigete. Azurkék hullámok közé bukó homokos tengerpartok, átláthatatlanul sűrű esőerdők, meredek szerpentinek, vulkáni hamu borította hegycsúcsok és neonfényben úszó nagyvárosok várják a fesztiválra érkezőket. Bár a térkép a széria korábbi részeihez képest lényegesen szűkebb játszóteret biztosít, abszolút kárpótol majd minket a változatossága, a rengeteg apró részlet és a tudatos tervezéssel kialakított technikás útszakaszok.
Főleg, hogy az Ubisoft nyílt világú versenyjátéka továbbra sem korlátoz minket a szárazföldre! A több mint 600 járművet felvonultató kínálatában az utcai és egyes versenyautókon kívül találunk motorokat, quadokat, motorcsónakokat és repülőket is. Kedvenc földi, vízi és légi masináink között pedig a rövid prológust követően ismét gyorsan válthatunk a szabad kóborlás alatt. A legfontosabb azonban, hogy a fizikai modell rengeteget fejlődött! Bár továbbra is masszívan az árkád szubzsáner felé húz az irányítás, tökéletesen lehet érezni a különbséget az eltérő kategóriák kezelhetősége között. A sebességérzet erősödött, kilinccsel előre fűzni a kanyarokat pedig soha nem volt még ilyen élvezetes.

A kampányt ezúttal 15 “playlistre” bontották. Az élőszereplős felvételekkel kevert, nem túl jó minőségű, de rendkívül hangulatos kedvcsináló után ezek kínálnak nekünk eltérő tematikák köré felépített versenyeket és kihívásokat. Az első például látványos túrát szervez a sziget körül egy helybéli idegenvezető segítségével, ami alatt többet megtudhatunk Hawaii történelméről és kultúrájáról. Van Porsche és Lamborghini gyorstalpaló, de a játék partnerséget vállalt több ismert médiával, így később bepillantást nyerhetünk a Liberty Walk tuning-filozófiájába, majd a Donut Media klasszikus párharcai után Supercar Blondie is beültet pár felbecsülhetetlen értékű koncepció kocsiba. Szinte mindegyikben van valami egyedi játékmechanika, kreatív csavar és sajátos hangulatot varázsoló apróság. Az egyetlen szívfájdalmam, hogy a hajókat / repülőket és a kétkerekű járgányokat felvonultató feladatokat is beszorították egy-egy önálló sorozat alá - pedig ez a Motorfest egyik megkülönböztető stílusjegye.
Persze a térképet és a versenyek közötti időt most is kitöltik a különböző aktivitások: rejtett kincsek, ajánlott fotóhelyek, szlalom szakaszok, menekülős kihívások, traffipaxok, ügyességi részek. Elsőre talán sűrűnek is tűnhet miattuk a sziget madártávlati képe, de ez inkább csak a szűrők érthetetlen hiányának tudható be - valójában egészen kezelhető mennyiségnél sikerült megállni a fejlesztőknek. A parti szívébe vágyók heti kihívásokkal (Summit Contest), random útszakaszokra terelő 28 fős versenyekkel (Grand Race) és egy sajátos battle royale alternatívával (Demolition Royale) vethetik bele magukat a többjátékos küzdelmekbe. Vagy beküldhetik a saját ízlésükre formált járgányukat a Custom Show zsűrije elé!

Vasunk személyre szabhatóságához ugyanis egészen széles eszköztárat adtak a kezünkbe. Számos különböző elemmel módosíthatjuk a karosszériát, dobhatunk fel légterelő szárnyat, cserélhetjük a felniket, színezhetünk és matricázhatunk kedvünk szerint mindent, gyakran akár a belteret is átbőrözve. A motorháztető alatt azonban leginkább random dobott, eltérő ritkasági szintbe sorolt és különböző passzív bónuszokat nyújtó alkatrészekkel tudjuk csak a teljesítményt növelni. Valahol csak táplálni kell a teljes árú címeinkbe is beerőszakolt mikrotranzakciós modellt, ugye? Nyilván ez inkább a többjátékos játékmódokat érinti, hiszen a kampány során először minden versenyhez automatikusan kölcsönöznek nekünk megfelelő járművet és mindig nyerünk éppen annyi kreditet, hogy fokozatosan az összes playlistet feloldhassuk.
Néhány logikátlanság azonban itt már kiütközik. Például miért követeli meg a tematikus listák nagyobb része egy bizonyos jármű megvásárlását, mikor úgyis lízingelnek számunkra egyet - gyakran ugyanazt a típust. Ráadásul kategóriában egyező masina sem jó, hiába áll mellénk utána a rajtvonalhoz. Tényleg a balansz volt a szempont, esetleg szándékosan szabják szűkre vele a pénztárcánk? Hasonlóan értelmetlen az állandó online jelenlét megkövetelése, aminek hála a civil járműforgalom mellett versenytársaink is átsuhannak olykor az utakon. A rendszer szépséghibája, hogy csak előbbiek esetén van az ütközésnek következménye, de háromszázas tempónál nehéz eldönteni, hogy éppen melyikbe rongyolunk bele frontálisan. Na és hová tűntek ismét a gyalogosok?

Pedig technológiai oldalról sincs igazán szégyenkeznivalója a Motorfestnek, ami a mára megszokott Resolution és Performance módokat kínálja. Előbbi esetén 4K / 30FPS párost kapunk a jelen generációs prémium konzolokon, ami szinte soha nem is esik a kitűzött natív 3840x2160 pixelérték alá. A teljesítményorientált opció ezzel szemben dinamikus 1440p körül mozog 60FPS mellett és szerencsére mindkét mód aránylag stabilan tartja a képkocka számot az AMD FSR2 képrekonstrukciója segítségével. Látványos különbség a felbontáson és a helyenként megritkított vegetáción túl nincs a két mód között, viszont a pop-in kétségtelenül zavaróbb sajnos a Performance opciót választva.
Nem egységes teljesen a színvonal és picit porosodik már a mögötte dolgozó Dunia engine, de az összkép rendkívül kellemes! A modellek szépen kidolgozottak (belső nézetből is), a környezet meglepően részletgazdag és változatos, a bátran használt, vibráló színek pedig gyönyörűek. A kiváló motorhangokat külön kiemelném, ami némileg elnyomja legalább a közepes szinkronmunkát és a gyakran kellemetlenül lazáskodó szövegkönyvet. Esetleg kapcsolhatunk rádiót is, ami a nyolc állomáson keresztül szinte minden zenei műfajt lefed és rendre kitűnően megválasztott háttérzajként igazodik az éppen aktuális versenyek hangulatához.

A The Crew Motorfest ezúttal érezhető minőségi ugrás és egyértelműen a sorozat legjobb darabja. Hawaii lenyűgöző. A járművek kezelése végre igazán élvezetes. A kampány gerincét nyújtó tematikus playlistek egyediek, szórakoztatóak és mindig tartogatnak némi kreatív csavart, ami miatt régen élveztem már ennyire a kormány mögött töltött időt árkád versenyjátékban. Persze ez a fesztivál talán még kevésbé kiforrott. A technikai háttere rozsdásodik. A szervezésen is van mit csiszolni. Na meg hiába van VIP jegyem, úgy érzem az árusok folyton le akarnak még húzni valamivel. De a hangulat fergeteges és érződik legalább, hogy a staff még mindig szívből csinálja. Szóval ha szereted a műfajt, nem érdemes kihagyni ezt a benzingőzős bulit!
PLATFORM PS5, XS X|S, PS4, XBO, PC, Luna
KIADÓ Ubisoft FEJLESZTŐ Ivory Tower
MEGJELENÉS 2023. szeptember 11. ÁR 23.990 Ft