[Teszt] Penny's Big Breakaway

Penny's Big Breakaway

sQrNagy Csaba2024.03.06. 21:35

Christian Whitehead az elmúlt közel két évtizedben számos rajongói kezdeményezéssel, felújítással, portolással és nem utolsósorban egy igazi szerelem projekttel ápolta a Sonic the Hedgehog széria hírnevét. 2018-ban azonban úgy gondolta ideje végre saját kabalafigurát teremteni és a Sonic Mania néhány fejlesztőjével karöltve megalapította az Evening Star stúdiót. Bár a kék sündisznót hátrahagyták, a klasszikus SEGA platformerek iránti lelkesedés így is érezhető debütáló alkotásuk minden porcikáján.

Az egyszerű keretet biztosító történetünk bájos főszereplője Penny, akivel utcai előadóként éppen a palotába sietünk Eddie császár annuális tehetségkutatójára. Szerencsére a kígyózó sorokat néhány akrobatikus mozdulatsorral sikerül elegánsan megkerülni a betanító szakasz részeként és még időben beesni a színpadra. Az egyetlen bökkenő, hogy útközben a rejtélyes “Kozmikus húr” megszállja hűséges jojónkat, így a látványos előadás némi ruharágcsálással és az uralkodó szívecskés alsónadrágjának megvillantásával zárul. Épp elég indok arra, hogy a császár és pingvin hadserege keresztül kergessen Macaroon világának változatos helyszínein!

Ezt némileg nehezíti, hogy karakterünk alapvetően egy kínzóan komótos tempóban mozgó figura. Megpróbálkozhatunk az első pár pályarészen átverekedni magunkat ilyen sebességgel, de hamar megkerülhetetlenné válnak a momentumra építő platformer vonások. A kulcs a jojó biztosította mozgásrepertoárunk fokozatos kiismerése, magabiztos használata és egymás után fűzése - lehetőleg megszakítás nélkül! A tanulási görbe éppen ezért lényegesen meredekebbnek tűnhet a megszokottnál. Kitartó gyakorlással azonban hatalmas távolságokat hidalhatunk át a levegőben, majd ügyesen vihetjük tovább földet érve is a lendületünket a guruló korongokra huppanva. Harcolni közvetlenül nem is fogunk még a nagyszerű főellenfelekkel sem, maximum a hátunkra ugráló pingvineket rázzuk le magunkról - a Sonic gyűrűs rendszerének ügyes kiforgatásával.

A pályák felépítése viszont hibátlanul szolgálja ki ezt a játékmenetet. Minden egyes tenyérnyi szakasz kellően komplex, átgondolt és vertikálisan is nyitott ahhoz, hogy kreatív mozgáskombinációkkal, erőnyerőkkel, valamint a környezeti elemek kihasználásával alternatív útvonalakat és levágásokat találjunk. A kiismerésük azonban időbe telik, amit nyugodtan fordíthatunk a szétszórt érmék összegereblyézésre, a jól eldugott gyűjtögetni való (Show Pieces) trió komótos felkutatása, valamint a helyiek három mini küldetésének (dilemma) teljesítésére - általában úgyis csak a szokásos “vidd el ezt oda, találd meg azt, gyűjtsd össze ezeket időre” felépítést követik.

Bár a játék abszolút nem billen át collect-a-thon irányba, azért jutalmazza a felfedezést. A sima coinok például egyszer használatos apró segítségekre (túlélhetünk egy zuhanást vagy a pingvinek elfogását) válthatóak a boltban, míg a ritka Show Piece darabokkal rövid, különálló, masszív kihívást tartogató extra pályákat nyithatunk meg később. Ezen kívül a szintekhez kitűzött pontszámok kergetésével egyedi koncepciós rajzokat tartalmazó képeslapokat zsebelhetünk be, majd a nagyjából 6-8 órás történet során fokozatosan bővülő Time Attack módban versenghetünk az online ranglisták előkelő helyezéseiért. A speedrun közösség imádni fogja ezt a játékot!

A látványvilág mindvégig egészen egyedi összhatást kelt a low-poly környezeti elemek, stilizált karakterek, a picit tompa színpaletta és a vízfestékszerűen elmosódó hátterek keveredésével. Valamiért a Sega Saturn korszakot idézte fel bennem. Az apró stúdió ráadásul teljes egészében saját technológiai alapokra épített, ami a nagyobb konzolokon akár 120 képkockát is könnyedén pakol ki elénk, de már egy Steam Deck OLED képernyőjén is stabilan hozza a 90-et. Ennek fényében különösen szomorú, hogy a Nintendo Switch változat szerény 30FPS-re van limitálva - ami egy ilyen gyors platformer esetén nehezen ajánlható alternatíva. A zenei anyag viszont minden platformon varázslatos! A Sonic Mania és a Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge vezető zeneszerzője (Tee Lopes) ezúttal is rendkívül fülbemászó és változatos dallamokat komponált.

Mielőtt azonban minden kiábrándult Sonic rajongót vásárlásra bíztatnék, muszáj vagyok néhány apró kellemetlenséget is megemlíteni. Az operatőr például nem mindig követi az optimális utat a kamerával, ami főleg a menekülős szakaszokat nehezíti meg feleslegesen. Ami ennél fájóbb: egy momentumra építő platformer egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy a háttérben dolgozó fizikai motor ne legyen teljes mértékben kiszámítható. Penny mozgása számomra soha nem vált teljesen azzá, amit csak tovább súlyosbítottak a tesztidőszak száguldása során fogaim közé ragadt bogarak: néha ok nélkül megtört a lendületem, Penny furcsa pózokba tekeredett a szakasz végén, a jojó pedig nem egyszer akasztott vagy rántott be bizonyos pályaelemekbe. Soha nem vált frusztrálóvá ettől az élmény, de a Nintendo valószínűleg többet profitált a “shadow drop” megjelenéssel, mint a stúdió.

A Penny's Big Breakaway bár jelenlegi formájában talán nem ugrik rögtön a műfaj dobogójára, debütáló alkotásként hatalmas potenciált hordoz magában. A meredek tanulási görbe, a pontszámok hajkurászása és a szintidők döntögetése nyilván megosztja majd a közösséget, de rendkívül addiktív tud lenni ha ráérez az ember és a játékmenet mélységei abszolút meghálálják a befektetett időt. Az Evening Star magabiztosan állt végre a saját lábára és a munkásságukra egyértelműen megéri odafigyelni majd a következő években!

PLATFORM PC (tesztelve), PS5, XSX, NSW
KIADÓ Private Division FEJLESZTŐ Evening Star
MEGJELENÉS 2023. február 21. ÁR 29.99 USD

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

7 órája
6

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

22 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

23 órája
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

23 órája
46

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==