[Könyv] Steve Jackson - Salamonis titkai

Steve Jackson - Salamonis titkai

VegaNagy-Sz. Ferenc2024.05.02. 15:30

A Salamonis titkai című Fighting Fantasy kötet recenzióját kezdjük egy kis triviával, mert anélkül nem biztos, hogy érteni fogjuk, hogy ki is írta a könyvet. Persze az egyértelmű, hogy Steve Jackson, hiszen a borítón is szerepel a neve, de nem biztos, hogy közismert tény a sorozat rajongói között, hogy a széria körül két Steve Jackson is megfordult az évtizedek során.

Az angol szerző Ian Livingstone-nal megalkotta a Games Workshopot, majd később a Fighting Fantasy sorozatot is útjára indította a Tűzhegy varázslójával, de ez utóbbi vonalon nem alkotott olyan sokáig, mint gondolnánk. Aztán van az amerikai Steve Jackson, aki szintén írt FF könyveket, pl. a Skorpiók mocsara az ő nevéhez fűződik. Később szerep- és társasjátékos vonalon mozgott, az ő nevéhez fűződik pl. a Munchkin vagy a Zombie Dice is. Habár csupán három FF könyvet írt, mégis úgy maradt meg az olvasók emlékében, mint termékeny szerző, hiszen a legtöbben fejben összekapcsolták a két Steve műveit, pedig azoknak semmi közük egymáshoz. A Salamonis titkai kettejük közül az angol Steve műve (az elmúlt évek során rendkívül aktív Jonathan Green társszerzőként van feltüntetve, de csak a belső borítón), a sorozat negyven éves évfordulója alkalmából írta 2022-ben.

A 480 fejezetpontot tartalmazó kötet, ahogy a címe is árulkodik róla, Salamonis városába kalauzolja el az olvasót. A főszerepben egy zöldfülű kalandozó áll, aki nincstelen senkiként kerül a városba, azzal a céllal, hogy tanuljon, fejlődjön, majd hőssé váljon. A megszokott szabályrendszert ezúttal sem reformálják meg a szerzők, de bevezetnek néhány elemet, amelyek nagyban befolyásolják majd a történéseket. Egyrészt számon kell tartanunk, hogy a hét mely napján járunk, mert vannak olyan események, amelyek csak bizonyos napokon történnek meg. Mivel az elvállalható küldetések miatt elég sajátos a könyv felépítése, ezért a napok strigulázásával kontrollálják a szerzők azt, hogy biztosan a végkifejlet felé tartsunk. A másik érdekes játékelem az ún. "dicsület" pontok szerzése. A dicsőség és becsület összevonásából készült mozaikszó pontosan azt írja le, amire gondolnál, minél több jót teszel és minél több sikeres küldetés tudhatsz magad mögött, annál magasabb lesz ez az értéked.

A történet felépítése érdekes hármas szerkezetet követ. Az első szakaszban zöldfülű kezdőként még csatlakozni sem engednek a kalandozókhoz, amíg némi tapasztalatra nem tettünk szert. Választhatjuk az élet iskoláját is akár (=utca), de beülhetünk a könyvtárba vagy kérhetjük profik segítségét is a kiképzésünk során - a választott fejlesztések nyilván eltérő képességek formájában nyújtanak a későbbiek során segítséget. Ha ez megvolt, akkor nekikezdhetünk a klasszikus kalandozásnak, ami úgy néz ki, hogy egy hirdetőtábláról válogathatunk a megbízásokból viszonylag kötetlen sorrendben, amennyiben a dicsületünk értéke ezt engedi. Ez a szakasz nem lineáris, ennek ellenére természetesen van egy ideális sorrend, amit érdemes követni. Azt érdemes tudni, hogy a hét küldetésből nem lesz mindre idő a játék során, és ha a legnehezebbeket nem tudja le az olvasó időben, akkor a végkifejlet során törvényszerű a bukása.

A könyv nagy részében igazából nincs konkrét célunk, nem tudjuk, hova fog kifutni a történet, igazából még klasszikus konfliktus sincs. A küldetések nem igazán kapcsolódnak egymáshoz, bár idővel elkezdenek érkezni a hintek, hogy mi valami hatalmas dolog végrehajtására vagyunk hivatottak, csak éppen azt nem tudjuk még ekkor, hogy mire. A történések olyannyira lassan hömpölyögnek, hogy egy ponton álmunkban még a Tűzhegy varázslójának egy részletét is újrajátszhatjuk, ami bár jópofa kikacsintás a múlt felé, de egyben idegesítő is, a 400 helyetti 480 fejezetpontot valójában ez a kis kitérő indokolja, nem a tényleges tartalom. Aztán elérkezik az a nap, ami beindítja a valódi eseményeket, ebben a harmadik fázisban nagyon rövid idő alatt ránk szakad rengeteg információ, amit sokkal jobban is el lehetett volna osztani a korábbi küldetésekben is. Nem mondhatni, hogy összecsapott a befejezés, de az tény, hogy teljesen rosszul van előkészítve a végkifejlet, így a Salamonis titkai sokkal inkább arról marad emlékezetes, hogy milyen a város környékén kalandozni, nem pedig a Reszkető Emberről és az üvöltő ég rejtélyéről.

Nem tudom milyen lehetett a munkamegosztás a két szerző között, de az jól látszik, hogy stilisztikailag nagyon rendben van a szöveg (és a fordítás is), a korai kötetek szigorúan a lényegre koncentráló, gyakran minimalista leírásai helyett valóban élő környezet elevenedik meg a Salamonis titkai lapjain. Úgy sejtem, hogy Jonathan Greene főleg ebben nyújtott komoly segítséget az írás során. A Salamonis titkai a Fighting Fantasy sorozat középmezőnyéből néhol képes kiemelkedni, de összességében nem valószínű, hogy klasszikusként fogunk emlékezni rá, az új érában is érkeztek ennél jobb történetek. Gazdag nyelvezete és szórakoztató minikülfetései ugyanakkor mindenképpen a pozitív irányba billentik a mérleget, a rajongóknak ez is egy kötelező kötet, nem kérdéses.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

5 órája
11

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

14 órája
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

1 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

2 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

3 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

4 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

5 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

6 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

6 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

6 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

7 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

7 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

8 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

9 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

9 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2025.06.22.
7