[Teszt] Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy

sQrNagy Csaba2023.02.07. 19:05

J.K. Rowling az ezredforduló környékén egy olyan varázslatos fantáziavilág alapköveit rakta le, ami minden bizonnyal sokunk gyermekkorát meghatározta. Gyakorlatilag egy generáció nőtt fel a szereplőivel együtt. Álmukban Roxfort kastélyának falai között bolyongtak, háziállat választásnál fülesbagolyért könyörögtek és amikor senki nem látta, laza csuklómozdulattal kísérték a wingardium leviosa mormolását egy fogkefével a kezükben. A Hogwarts Legacy élményét már ezeknek a fiataloknak a gondolkodása formálta. Az ő tiszta gyermeki lelkesedésükből született. Ezt pedig szerencsére minden pillanatán érezni!

A történet az eddig ismert Harry Potter univerzum előzményeként az 1890-es évekbe repít vissza, ahol egy ötödévesek közé bekerülő új varázslótanonc szerepét ölthetjük magunkra. A szabályzatot felrúgó lehetőséget különleges adottságunknak köszönhetjük, amivel képesek vagyunk érezni egy elfeledett ősi mágia nyomait. Természetesen ilyen elemi erőt mások is örömmel az uralmuk alá vonnának, így a Rendes Bűbájos Fokozat megszerzése mellett azért a kastély falain kívül is vár ránk bőven rejtély és izgalom a nagyjából harminc órán át kellemes tempóban hömpölygő, emlékezetes karaktereket mozgató, magabiztosan vezetett főszálon. Aminek nyilván a többszörösét fogjuk eltölteni a rajongói gondoskodással felépített, folyamatosan változó és számtalan játékmechanikát mozgató világban, ha mindent látni szeretnénk!

Kalandunk egy kellően részletes karakteralkotóval veszi kezdetét, ami bár nem enged minden csontot és pórust külön méretre állítani, azért elég lehetőséget biztosít a személyre szabhatósághoz. Arcszőrzetet mondjuk még képtelen produkálni tinédzser főszereplőnk, de a rendszernek köszönhetően így sem nagyon találkozunk majd két egyforma tanulóval az iskola falain belül! A pörgős prológus váratlan kitérője után még éppen beesünk a kiválasztási ceremónia zárására, így utolsóként besorolhat minket is a Teszlek Süveg a négy ház egyikébe - a későbbiekben a többiek közös helyiségébe ugyan nem léphetünk be, de a történet szempontjából túl sok eltérést nem fogunk tapasztalni.

Mint ahogy a rendkívül végletekben mozgó dialógusválasztási lehetőségek sem zárnak ki semmiből (még a két különböző befejezésből sem), hiába vagyunk nyájasak vagy gorombák mindenkivel - itt azért némi árnyalatot hiányoltam köztes opcióként. Szerencsére a diákok napirendjéhez sem leszünk kötve! Néhány küldetés ugyan kötelezően beültet az iskolapadba, de nem kell szigorúan igazodnunk egy beosztáshoz és az ismétlődő órákat később már csak egy elegáns és hangulatos montázsban láthatjuk. Legalább több időnk lesz szabadon felfedezni! A varázsvilág tömve van titkokkal, tennivalókkal és apró részletekkel, a kíváncsiságunkat pedig mindig jutalmazza valamivel a játék!

Roxfort minden eddiginél nagyobb és szövevényesebb, felépítésében szinte tökéletes mása a filmekben látott helyszínnek. A festmények, szobrok és páncélok reagálnak ránk, megbűvölt tárgyak teszik a mindennapi dolgukat, diákok társalognak és gyakorolnak, szellemek repkednek, Hóborc pedig önfeledten randalírozik. Egyszerűen él az egész világ körülöttünk a pince mélyétől a torony padlásszobájáig. Sőt, a kastély falain kívül is! A térkép nincs kezelhetetlen méretűre nyújtva, de autentikusan simítja bele a világába a zsáner klasszikus bandita táborait, mély katakombáit, mitikus vadjait, harci arénáit, környezeti feladványait (Merlin próbái), ügyességi kihívásait (ballonok, versenyek) és számtalan gyűjtögetni valóját. Ráadásul a történet előrehaladtával mind a négy évszakban megmutatja magát változatos időjárás és dinamikus napszak váltás mellett.

A játékmenet klasszikus szerepjátékos váza mindenkinek ismerős lesz. A fő történetszál felgöngyölítése mellett külön professzori feladatokat és igényesen megírt mellékküldetéseket vállalhatunk tapasztalati pontok és egyéb hasznos jutalom ellenében. A szintlépéssel automatikusan nő a három jegyzett statisztikánk (életerő, védelem, támadóérték), valamint idővel lehetőségünk lesz fejleszteni a különböző képességeinket és fokozatosan elsajátított varázslatainkat is a talentum kártyákon. Nem kényszerít elköteleződésre egyik irányba sem a mélységével, de könnyen átlátható és érezhető előrelépést kínál.

Akárcsak a különböző szintű mágikus erővel bíró ruhadarabok, aminek mindegyike csupán egyetlen fejleszthető értéket befolyásol - később egy passzív tulajdonsággal kísérve, amit akár magunk is beleszőhetünk. A rendszer komolyabb buildek építését nem szolgálja ki, de üdítően flexibilis: a transmog szabadon engedi variálni a legmagasabb számokhoz bármelyik korábban megszerzett szimpatikus kinézetet - akkor is, ha időközben már eladtuk. Talán már ennyiből is látszik, hogy a játékmenet minden lépéssel maximum térdig enged elmerülni, de jó ütemben és meglepően változatos elemekkel bővül.

Kezdetben például kénytelenek vagyunk az osztályterem gyakorló üstjében kotyvasztani a életerő visszaállító és stat-növelő főzeteket, miközben a támadó vagy alapanyagul szolgáló növényeket a botanikus kert egyik cserepében nevelgethetjük - mindegyik fél perctől negyed óráig terjedő aktív játékidőt kíván meg. Mire azonban összegyűjtjük a féltucat különböző receptet és egy maréknyi hasznos magot, már a végletekig személyre szabható Szükség Szobájában várnak majd a fortyogó kondérok, a hosszú sorokban zöldellő veteményes és a begyűjtött mágikus tamagotchi állataink - jól hallottad, Göthe Salmander üdvözöl! Roxmorts apró városa is rengeteg izgalmas lehetőséget nyújt, de a többi inkább legyen meglepetés.

Végül minden szál a csatákban ér össze, ahol a 30+ varázslat egyedi kombinációi mellett a főzeteink nyújtanak majd védelmet, de gondosan nevelgetett harci növényeinket is az ellenfelünk nyakába küldhetjük! Alaptalan volt minden előzetes félelmem. Ez a harcrendszer remek ritmusú, könnyen kezelhető és kellően széles eszköztárat ad a kezünkbe. A különböző színnel jelölt védelmező aurák mindig ahhoz igazodó támadást kívánnak meg, a kivédhetetlen csapások elől élmény oldalra vetődni, a parry (stupor) könnyen kivitelezhető. A környezeti elemek használatával és a négyes csoportokban előkészített varázsigékkel pedig kreatív kombinációk egész sorát csalhatjuk elő - felkapva, reptetve, földhöz csapva, felgyújtva, lefagyasztva és megátkozva az ellenfeleket. Vagy egy látványos kivégző mozdulattal rövidre zárva a nézeteltérést az ősi erőnek köszönhetően.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy néhány puritán mechanikával a lopakodás már nem járható út. Hátukba sunnyoghatunk, zajt csapva szétválaszthatjuk a párban örködőket és zárakat törhetünk fel egy egyszerű minijátékkal. Az iskola tiltott szekcióiban ez mindenképpen szükséges alternatíva a csínytevésekhez, de a szabad ég alatt seprűre pattanva is elkerülhetjük a felesleges konfrontációt! Az aktuális kviddics szezont ugyan lefújták, de a repülés ettől még fantasztikus érzés - könnyedén manőverezhető és kellően gyors, főleg néhány fejlesztés után. Megunhatatlan! Persze idővel nem árt azért összebarátkozni egy hippogriffel...

TECH-DOBOZ

A Hogwarts Legacy a jelen generációban már megszokott módon három + kettő különböző grafikai lehetőséget kínál PlayStation 5 és Xbox Series X konzolon. A Series S eltérő értékekkel és néhány hiányzó opcióval dolgozik. Az adatok az ElAnalistaDeBits méréseit tükrözik.

PlayStation 5 / Xbox Series X

  • Quality / Balance mód: 1800p / 30 FPS vagy 1800p / 40FPS (120Hz)
  • Ray-tracing mód: 1440p / 30FPS
  • Performance mód: 1440p / 60FPS vagy 1080p/ ~80FPS (120Hz)

Xbox Series S

  • Quality / Balance mód: 1188p/ 30 FPS vagy 1080p / 40FPS (120Hz)
  • Performance mód: 900p / 60FPS

A minőséget preferáló beállításokkal ezen felül némileg magasabb felbontású textúrákat, részletesebb fény-árnyék effekteket, dúsabb növényzetet és nagyobb látótávolságot is kapunk. Ennek ellenére a PlayStation 5 tesztidőszak alatt én a magasabb képfrissítés reszponzivitását preferáltam.

Szöknek ki az ujjaim alól a karakterek, de beszéljünk kicsit a játék technikai oldaláról is. Az előző generációs Unreal motor továbbra is egy megbízható alap, amit sikerült egy nem feltétlenül hiperrealizmusra törekvő művészeti irányvonallal, egyéniséget sugárzó, részletes karaktermodellekkel, gyönyörű tájakkal és számtalan jópofa animációval megtámogatni. Nem mindenhol mutatja a legszebb oldalát (képtisztaság, mimika, dialógusok alatti rendezés) vagy képvisel megkérdőjelezhetetlen generációs ugrást, de még így is lenyűgöző az az aprólékos világ, amit felépítettek. Megkockáztatom, hogy számos területen közelebb nyújtózkodik a Rockstar által magasra helyezett léchez, mint korábban bármi.

A felhasználó felület minden egyes része átgondolt és gyönyörűen kidolgozott, bár néhol lehetne egy leheletnyivel gyorsabb. A hopponáló pontok között néhány kósza pillanat alatt válthatunk és bár a kastély egyes részein olykor egy-két másodperccel késleltetéssel nyílik csak az ajtó, a világ felfedezését soha nem törik meg töltőképernyők. A DualSense támogatás külsős megjelenéshez képest meglepően gazdag, mint ahogy az audio részt is külön ki kell emelnem. A szinkronstúdió hihetetlen munkát végzett: a húzónévként érkező Simon Pegg mellett is szinte kivétel nélkül sikerült megtalálni a megfelelő orgánumokat minden szereplőhöz - a karaktergeneráló mesterséges pitch csúszkáját viszont felejtsük el. A komponisták nagyzenekari művei ügyesen építettek be nosztalgiát piszkáló dallamokat egy friss és erőteljes zenei anyagba, ami a játékhoz hasonlóan stabilan megáll azért a saját lábán is.

A Hogwarts Legacy ugyanis képes volt úgy építeni a brit írónő munkájára, hogy egyetlen pillanatra sem éreztem az ott megismert szereplők és szituációk hiányát vagy átlátszó, szolgai másoláskényszerét. A játék története izgalmas, karakterei emlékezetesek, világa pedig élettel teli és érezhető rajongói odaadással, a legapróbb részletekig kidolgozott. Bár gyakorlatilag a játékmenet egyik elemét sem mélyíti el, elég nagyot merít a különböző területekről ahhoz, hogy változatos és szórakoztató maradjon. Egy varázslatos kaland, ami nem csupán közelebb vitt gyermekkorunk fantáziavilágához, de közben talán soha nem érezhettünk azt ennyire a miénknek!

PLATFORM PC, XS|X, PS5 (tesztelt)
KIADÓ Warner Bros. Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Avalanche Software
MEGJELENÉS 2023. február 10. ÁR 23.990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 órája
7

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

3 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

6 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

7 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==