[Teszt] Dead Space

Dead Space

ChochoSmejkál Péter2023.02.08. 15:00

Unalmas azzal kezdeni egy ilyen cikket, hogy a csapból is remake-ek folynak, főleg, hogy a közönség láthatóan nem unja őket, legyen szó filmekről vagy játékoktól. Utóbbi médium esetében relatíve fiatal trend ez, de messze még a vége: az olyan kimondottan ambiciózus projektek, mint a kétrészes Final Fantasy VII újragondolás, éppúgy megragadják a játékosok figyelmét, mint a Resident Evil-sorozat klasszikus epizódjainak sokadik kiadása. Jómagam nem vagyok a remake-ek ellen, sőt ha egy stúdió valami újat tud mutatni egy régi eszköztárral, akkor kimondottan érdekel, hogy meddig jut a kreativitás és mikor fullad ki a nosztalgia.

Ezen a téren picit kakukktojás a Dead Space, mert egyrészt egy most is modernnek ható akció-horrorjáték remake-je, másrészt egy olyan franchise-t hoz vissza az életbe, amit pont az azt kiadó Electronic Arts hozott méltatlan helyzetbe a korabeli standardokkal teletömött harmadik résszel, és temetett el, majdnem véglegesen. Azért csak majdnem, mert ugye az első részt mégiscsak elővették újra, hogy mindössze egy hónappal a rosszemlékű – és a Dead Space-hez ezer szálon kötődő – The Callisto Protocol után elárasszák vele a rajongókat.

A munkával a Star Wars: Squadronszal már bizonyító Motive Studiost bízták meg, a technológiai alapot pedig a kiadó régóta használt, saját motorja, a DICE-féle Frostbite biztosította. A bejelentést követően a fejlelsztők aktívan kommunikáltak a Dead Space máig aktív közösségével, a január végi premiert pedig sikerült úgy is emlékezetessé tenniük, hogy a 2023-as kiadás szigorúan azt hozta, amit ígért: egy, a 2008-as eredeti játék nyomdokain járó, annak hagyományait a végtelenségig tisztelő remake lett, ami mégis mer újítani azokon a területeken, ahol ez mostanság elvárható.

HA ÉN EGYSZER KINYITOM A SZÁMAT

Kezdjük mindjárt a főszereplővel, a mérnök Isaac Clarke-kal, aki egy kis mentőcsapat tagjaként érkezik a távoli űrben szolgálatot teljesítő USG Ishimura bányászhajóra. A gigantikus Ishimurával megszakadt a kapcsolat, ám eleinte senki sem gondol többre a kommunikációs berendezések meghibásodásánál. Persze hamar kiderül, hogy sokkal nagyobb a baj: a hajót ellepték a legénység tetemeiből mutálódott, nekromorfnak keresztelt szörnyek, Isaac pedig kénytelen minden szakmai trükköt bedobni, ha életben akar maradni. Mi több, a hajón szolgál barátnője, az orvos Nicole is, akinek nyoma veszett – szóval a rutin melót feldobja némi személyes szál is.

Isaac annak a korszaknak a szülöttje, amikor minden főszereplő kussolt, mint hal a szatyorban; utólag kimondottan nevetséges, hogy az elvileg szerelőként jelenlévő Isaac még arra sem képes, hogy elmondja: mi minden ment tönkre a hajón – helyette egy másik szereplő darálja el a szakmai bullshitet. Azaz hogy darálta, 2008-ban, mert a remake-ben Isaac nemcsak hogy visszakapta a folytatásokban már meglévő hangját és mondókáját, de az arcát is az őt életre keltő Gunner Wright adja, akit annak rendje és módja szerint le is adamsandlereztek a rajongók.

Hogy kinek tetszik Wright fizimiskája és kinek nem, ízlés dolga, mint a pap és a paplan. Az viszont tény, hogy Clarke személyisége jót tesz a Dead Space-nek, ami ugyan minden korábbi szereplőt felvonultat, de az eddig papírmasé karaktereket végre kidolgozott formában tárja elénk. Nicole is több pár béna videóüzenetnél, Isaac aggodalmai sokkal hangsúlyosabbak, és úgy általában, jobb érzés egy olyan ember bőrébe bújva szembesülni a borzalmakkal, aki igenis kommunikál a környezetével.

AZ ŰR(HAJÓ) SZABADSÁGA

Ez persze csak a változtatások egyik példája. Mindjárt ott van a vitathatóan valódi főszereplő, a USG Ishimura, ami régen egymás után betöltődő pályákból állt, most viszont teljesen bejárható, sőt a játék díjazza is a felfedezőkedvet. Az Ishimura 2008-ban egyébként nem volt egy logikus építmény, tele volt sehová nem vezető folyosókkal vagy össze sehogy sem kapcsolható helyszínekkel, de ezeket a furcsaságokat úgy oldotta fel a remake, hogy közben nem sérült a hajó integritása. Ez kérem ugyanaz az Ishimura, ami tizenöt éve is volt: sötét, iparian gonosz, embertelenül gépies.

És akkor ott vannak a sorozat júl ismert ellenfelei, a nekromorfok, amik rondábbak, véresebbek, erőszakosabbak, mint valaha. Ezek a lényeg nemcsak villám gyorsan rohamozzák meg áldozataikat, de még megsebezni sem könnyű őket, egyedül a végtagjaik csonkolása vezet eredményre. Isaac alapfegyvere egy plazmavágó szerszám, amit munkapadokon fejleszthet egyre erősebbé, és ez a többi fegyverre is igaz, noha egyik sem lesz olyan hatékony, mint az első. Ez azonban nem kritika, sokkal inkább a régimódi túlélőhorror játékmenet egyik velejárója: ha sosem tudod, mi vár a következő szobában, szívesebben használod a jól bevált eszközeid, főleg, hogy a lőszer és egyéb nyersanyagok mennyisége korlátozott.

A Dead Space annyira nem archaikus, mint egy régi Resident Evil vagy Silent Hill, itt az akció végig kulcsszerepet játszik. De a fentiek miatt azért mégis kötelez némi óvatosságra, arról nem is szólva, hogy a hagyományos nekromorfok a legvártalanabb helyekről ugranak a nyakunkba, és nem egyszer bossokba is botlunk, amik úgy eszik a lőszert, mintha csak chips lenne. A teljes játék egyébként 10-12 óra hosszú, de el lehet nyújtani az élményt, ha mellékes feladatokkal, felfedezéssel bíbelődünk, illetőleg nehezebb fokozaton indulunk neki a kalandnak. Utóbbit nagyon ajánlom, mert a Dead Space már régen is egyike volt a leginkább fair horrorjátékoknak: ha kiismerted és betartottad a játékszabályokat, még a „Lehetetlen” nehézségi szinten is könnyedén irthattad a nekromorfokat. Na nem könnyen! Csak könnyedén, elegánsan. Ez a fajta skálázódás tapasztalataim szerint nem gyakori a zsánerben.

SOKKAL SZEBB A HALÁL

Mindehhez pedig ugye nagyon szép látványvilág társul, ami pécén és kurrens generációs konzolokon is ámulatba ejti az embert (én Xbox Series X-en játszottam, a 60 fps-es Performance Mode-ban, de a 30 fps-es Quality Mode is jó választás, ízlés kérdése). Főleg azokat, akik emlékeznek a régi játékra, esetleg újra nekiestek a remake megjelenése előtt. Fontos hangsúlyozni, hogy a 2008-as Dead Space még ma is kimondottan jól néz ki, mert a művészi irányvonala fontosabb, mint a technikai miliője. Ugyanakkor a 2023-as iteráció hangulatfokozó tulajdonságai vitathatatlanok: a vaksötét árnyékok és a minden korábbinál fémesebb hatású acélfolyosók csak erősítik az amúgy is hatásos atmoszférát.

Ez egyébként a Dead Space legjobb tulajdonsága: hogy végig érezzük a világűr halálos ölelését. Hogy tényleg senki sem segít. Sokan az Alien-sorozat játékbeli megfelelőjeként beszélnek a Dead Space-ről, és bár ezt a leegyszerűsítést nem szeretem, az biztos, hogy Ridley Scott klasszikusa, illetve az abból jóval később készült Alien: Isolation azon kevés alkotások közé sorolhatók, amelyek ugyanolyan nyomasztóan hatnak az emberre, mint a Dead Space. A szörnyek idővel természetessé válnak. A vért arcrándulás nélkül töröljük le a sisakunkról. A hullákon minden együttérzés nélkül lépünk át. De a világűr fülsiketítő csendjét sosem szokjuk meg.

PLATFORM PC, PS5, Xbox Series (tesztelt)
KIADÓ Electronic Arts FEJLESZTŐ Motive Studios
MEGJELENÉS 2023. január 27. ÁR platformtól függően kb. 23 / 29 ezer Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

8 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

9 órája

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

1 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
40

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

2 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

3 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

3 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

5 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

5 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

6 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==