Senua első kalandjának intimitásra, valamint az ezzel kontrasztban zúgó-mormogó őrületére sokan emlékszünk. A Hellblade-folytatás relatíve csendes megjelenését felvezető időszakot viszont már a média pszichózisa uralta. Egy napon belül hallottunk a készítők "gyászüzenetéről", majd annak a fordított értelmezéséről. Hetekig rágódtunk azon, hogy a Microsoft biztos itt is feni a kaszát, meg hogy mennyire balul csinálja a PR-t a cég, révén gyanúsan hiányzik az a mindent elárasztó hamis hájp, ami ilyenkor lenni szokott. Előre tragédiát szimatolt mindenki, hiszen a tragédia a hír, az érték. Azon mehet a rágódás, így fenntartani a tudatában meghasított közönség figyelmét. A Ninja Theory munkája azonban megjelent, és bizonyította pár nap alatt, hogy 2024 médiaműködésén simán felülkerekedik az alkotói-művészi érték, a mondanivaló és a csúcsra járatott technológia. A Senua's Saga: Hellblade II bár megosztó, de valódi értékein kevesen vitatkoznak. Mi sem vitatkozunk ezeken.

A Hellblade folytatása ugyanis egy páratlan darab, ami tényleg a fenti értékek sorolása mellett sok mindent igazol az MS és a Ninja Theory oldaláról. A játékmenet alapvetően továbbra is egyfajta narratív, külső nézetes akció-kalandjáték. Narratív, már-már sétaszimulátorokra emlékeztető szakaszokkal, ahol más dolgunk sincs, csak ámulni a szépséges izlandi tájon, vagy összeszorított ajkakkal szurkolni Senuának a szó szerinti és átvitt értelmeben vett küzdelmes kihívásaiban. Akciójáték, mert adott pontokban egyszerűsített, egy-egy elleni "brawler" harcokat kínál, ahol időzített elugrásokkal, parry mozdulatokkal és tükrünk időkibővítő varázserejével szeletelhetjük az életünkre törő ellenfeleket. És kaland, mivel a környezeti fejtörők, az útkereső szakaszok és az elődhöz képest több közösséget érintő narratíva szolgáltat alapot egy új történethez. Mindehez jönnek a hangok, a Senua fejében tobzódó fúriák, akik pszichózisában jelképezik az erőt, a fájdalmat, a félelmet, rettegést. Olykor segítik őt, máskor visszahúznak minket, játékosokat is. Néha egymással vitatkoznak, titkos helyszínekre tesznek utalásokat vagy a narrátor mondókáját egészítik ki ASMR-szerű suttogásokkal. A Hellblade 2 fontos eleme az audio-élmény, amelyhez tényleg, dugjatok az Xbox kontrollerbe egy jóféle fejhallgatót, mert az 5.1-es rendszeretek sem fogja visszaadni azt, amire a készítők óriási hangsúlyt fektettek.

És a prezentáció többi része, te jó ég! A Senua's Saga bődülten fest. Láttam már leírva, hogy ez a legszebb konzolos játék és nem tudok vitatkozni ezzel sem. A mozgások, arcmimika és a fantasztikus Unreal 5 világ még akkor is lenyűgöző, ha az ember az "izlandi fotogrammetriás assetek" csomagba habarodott készítők észak-fétisét ismeri el. De baj ez? Mikor rengeteg kézműves részlet színesíti a tájat? Mikor az újszerű UE5-effektekre komplett játékmechanikák épülnek? Baj, hogy nincs 4K60FPS? Semmiképp! 55'-ös tévén csak akkor láttam az alacsonyabb felbontásra utaló jeleket, ha közelebb másztam. Minden mást pedig maszkol a filmszerű képminőség és betonstabil 30-as képfrissítés. Nameg a csodálatos átmenetek, amelyek egyik jelenetet viszik át a másikba, vagy olykor feje tetejére állítják az adott játékteret. Ray-tracing? Elvileg nincs, de van MetaHuman, Nanite és Lumen, avagy sok-sok olyan dolog, amit az első Unreal 5 techdemó óta sem látott az ember ilyen formában. Apropó, a lassan öt éves gaming laptopom is bírta a terhelést. 1080p, DLSS, majdnem minden max grafikán 30 FPS-sel fut, olykor töltögetési stutterekkel (amit Series X-en nem tapasztaltam). Ha mai csúcs géped van? Akkor el tudod képzelni, hogy mit fogsz majd kihozni a játékból...

A sok pozitívum mellett akad mégis egy pont, ami miatt érthető egyesek fejvakarása. A játék, mint olyan, nagyjából hat óra alatt véget ér, és talán egy kis ösztönző van (a megnyíló narrációk és a titkok révén) az újrázásra. És ez alatt a hat óra során is sok a séta, sok a narratív szakasz, ahol a játék kvázi magát játszatja. Számomra ez nem jelenetett gondot, mert a történetmesélés íve, az akció és az érzelmi fokozódás mesterien van felépítve a Senua's Sagában. Az üresjáratnak is van szerepe, a kilégzés-belégzés folyamata organikusan megy végig az egész játékidőn. És a valóban csúcsra szánt jeleneteknek olyan ereje van, amilyet ritkán lehet videojátékban átélni. Egyszerűen kamu, hogy Youtube-on ugyanazt adja egy végignézés, mint mikor az ember az átvezetőben is önkénytelenül nyomja tovább az iránygombokat. Vagy mikor Senuával együtt szuszogva, lélegzetvisszafojtva éled át azokat a pillanatokat, amelyeket a készítők az egész élménycsomag tetejére szántak. Az viszont elvitathatatlan, hogy a játék által kínált erőszakosság, pszichológiailag terhelő jelenetek nem valók mindenkinek, gyerekeknek pláne! A játék elején szokásos "figyelemfelhívás" itt nem vicc. Többször is összeszorult gyomorral, Senuával együtt fintorogva, a képernyőtől elfordulva jutottam át bizonyos pillanatokon. Tévedés azt gondolni, hogy ezeket a perceket bárki, bármilyen formában behatás nélkül képes lesz feldolgozni. Még akkor is, ha a hatásvadászat tekintetében a készítők többször jártak el szokatlan tapintatossággal, mint arra számítottam. A művészi értelmezés sem lehet mindenki számára ugyanolyan. Apropó, teljesen szakmán kívül esik számomra a pszichológiai vonal, úgyhogy ennek hitelességét sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom. Ezzel valószínű a mondanivaló egy részéről is lemaradtam egyébként.

Sokat fogunk a Senua's Saga-ról beszélgetni, és remélem értékteremtés szempontjából is a generáció egyik mérföldköveként tekintünk majd a játékra. Ahogy a szerkesztőségben is elhangzott: végre lehet lelkesedni megint egy Xbox-exkluzív játékért. És a lelkesedésen túl, az objektív szemüveget magunkon tartva is bátran lehet mondani, hogy van keresnivalónk az északi tájakon. Ráhangolódást, erőbefektetést igényel. De, ha tudjuk mit kapunk a Hellblade folytatásától, és nem akarunk tőle egyszerre mindent, meg jó ég tudja még mi mást kapni, akkor egy olyan élményt fog kínálni, ami csak maréknyi cím sajátja volt az elmúlt években.
PLATFORM Xbox Series X|S, PC, Game Pass KIADÓ | FEJLESZTŐ Xbox Game Studios, Ninja Theory MEGJELENÉS 2024. május 21. ÁR 45 EUR