[Teszt] Senua's Saga: Hellblade 2 - Düh, erő és tapintat

Senua's Saga: Hellblade 2 - Düh, erő és tapintat

mcmackoGéczy Attila2024.05.23. 16:30

Senua első kalandjának intimitásra, valamint az ezzel kontrasztban zúgó-mormogó őrületére sokan emlékszünk. A Hellblade-folytatás relatíve csendes megjelenését felvezető időszakot viszont már a média pszichózisa uralta. Egy napon belül hallottunk a készítők "gyászüzenetéről", majd annak a fordított értelmezéséről. Hetekig rágódtunk azon, hogy a Microsoft biztos itt is feni a kaszát, meg hogy mennyire balul csinálja a PR-t a cég, révén gyanúsan hiányzik az a mindent elárasztó hamis hájp, ami ilyenkor lenni szokott. Előre tragédiát szimatolt mindenki, hiszen a tragédia a hír, az érték. Azon mehet a rágódás, így fenntartani a tudatában meghasított közönség figyelmét. A Ninja Theory munkája azonban megjelent, és bizonyította pár nap alatt, hogy 2024 médiaműködésén simán felülkerekedik az alkotói-művészi érték, a mondanivaló és a csúcsra járatott technológia. A Senua's Saga: Hellblade II bár megosztó, de valódi értékein kevesen vitatkoznak. Mi sem vitatkozunk ezeken.

A Hellblade folytatása ugyanis egy páratlan darab, ami tényleg a fenti értékek sorolása mellett sok mindent igazol az MS és a Ninja Theory oldaláról. A játékmenet alapvetően továbbra is egyfajta narratív, külső nézetes akció-kalandjáték. Narratív, már-már sétaszimulátorokra emlékeztető szakaszokkal, ahol más dolgunk sincs, csak ámulni a szépséges izlandi tájon, vagy összeszorított ajkakkal szurkolni Senuának a szó szerinti és átvitt értelmeben vett küzdelmes kihívásaiban. Akciójáték, mert adott pontokban egyszerűsített, egy-egy elleni "brawler" harcokat kínál, ahol időzített elugrásokkal, parry mozdulatokkal és tükrünk időkibővítő varázserejével szeletelhetjük az életünkre törő ellenfeleket. És kaland, mivel a környezeti fejtörők, az útkereső szakaszok és az elődhöz képest több közösséget érintő narratíva szolgáltat alapot egy új történethez. Mindehez jönnek a hangok, a Senua fejében tobzódó fúriák, akik pszichózisában jelképezik az erőt, a fájdalmat, a félelmet, rettegést. Olykor segítik őt, máskor visszahúznak minket, játékosokat is. Néha egymással vitatkoznak, titkos helyszínekre tesznek utalásokat vagy a narrátor mondókáját egészítik ki ASMR-szerű suttogásokkal. A Hellblade 2 fontos eleme az audio-élmény, amelyhez tényleg, dugjatok az Xbox kontrollerbe egy jóféle fejhallgatót, mert az 5.1-es rendszeretek sem fogja visszaadni azt, amire a készítők óriási hangsúlyt fektettek.

És a prezentáció többi része, te jó ég! A Senua's Saga bődülten fest. Láttam már leírva, hogy ez a legszebb konzolos játék és nem tudok vitatkozni ezzel sem. A mozgások, arcmimika és a fantasztikus Unreal 5 világ még akkor is lenyűgöző, ha az ember az "izlandi fotogrammetriás assetek" csomagba habarodott készítők észak-fétisét ismeri el. De baj ez? Mikor rengeteg kézműves részlet színesíti a tájat? Mikor az újszerű UE5-effektekre komplett játékmechanikák épülnek? Baj, hogy nincs 4K60FPS? Semmiképp! 55'-ös tévén csak akkor láttam az alacsonyabb felbontásra utaló jeleket, ha közelebb másztam. Minden mást pedig maszkol a filmszerű képminőség és betonstabil 30-as képfrissítés. Nameg a csodálatos átmenetek, amelyek egyik jelenetet viszik át a másikba, vagy olykor feje tetejére állítják az adott játékteret. Ray-tracing? Elvileg nincs, de van MetaHuman, Nanite és Lumen, avagy sok-sok olyan dolog, amit az első Unreal 5 techdemó óta sem látott az ember ilyen formában. Apropó, a lassan öt éves gaming laptopom is bírta a terhelést. 1080p, DLSS, majdnem minden max grafikán 30 FPS-sel fut, olykor töltögetési stutterekkel (amit Series X-en nem tapasztaltam). Ha mai csúcs géped van? Akkor el tudod képzelni, hogy mit fogsz majd kihozni a játékból...

A sok pozitívum mellett akad mégis egy pont, ami miatt érthető egyesek fejvakarása. A játék, mint olyan, nagyjából hat óra alatt véget ér, és talán egy kis ösztönző van (a megnyíló narrációk és a titkok révén) az újrázásra. És ez alatt a hat óra során is sok a séta, sok a narratív szakasz, ahol a játék kvázi magát játszatja. Számomra ez nem jelenetett gondot, mert a történetmesélés íve, az akció és az érzelmi fokozódás mesterien van felépítve a Senua's Sagában. Az üresjáratnak is van szerepe, a kilégzés-belégzés folyamata organikusan megy végig az egész játékidőn. És a valóban csúcsra szánt jeleneteknek olyan ereje van, amilyet ritkán lehet videojátékban átélni. Egyszerűen kamu, hogy Youtube-on ugyanazt adja egy végignézés, mint mikor az ember az átvezetőben is önkénytelenül nyomja tovább az iránygombokat. Vagy mikor Senuával együtt szuszogva, lélegzetvisszafojtva éled át azokat a pillanatokat, amelyeket a készítők az egész élménycsomag tetejére szántak. Az viszont elvitathatatlan, hogy a játék által kínált erőszakosság, pszichológiailag terhelő jelenetek nem valók mindenkinek, gyerekeknek pláne! A játék elején szokásos "figyelemfelhívás" itt nem vicc. Többször is összeszorult gyomorral, Senuával együtt fintorogva, a képernyőtől elfordulva jutottam át bizonyos pillanatokon. Tévedés azt gondolni, hogy ezeket a perceket bárki, bármilyen formában behatás nélkül képes lesz feldolgozni. Még akkor is, ha a hatásvadászat tekintetében a készítők többször jártak el szokatlan tapintatossággal, mint arra számítottam. A művészi értelmezés sem lehet mindenki számára ugyanolyan. Apropó, teljesen szakmán kívül esik számomra a pszichológiai vonal, úgyhogy ennek hitelességét sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom. Ezzel valószínű a mondanivaló egy részéről is lemaradtam egyébként.

Sokat fogunk a Senua's Saga-ról beszélgetni, és remélem értékteremtés szempontjából is a generáció egyik mérföldköveként tekintünk majd a játékra. Ahogy a szerkesztőségben is elhangzott: végre lehet lelkesedni megint egy Xbox-exkluzív játékért. És a lelkesedésen túl, az objektív szemüveget magunkon tartva is bátran lehet mondani, hogy van keresnivalónk az északi tájakon. Ráhangolódást, erőbefektetést igényel. De, ha tudjuk mit kapunk a Hellblade folytatásától, és nem akarunk tőle egyszerre mindent, meg jó ég tudja még mi mást kapni, akkor egy olyan élményt fog kínálni, ami csak maréknyi cím sajátja volt az elmúlt években.

PLATFORM Xbox Series X|S, PC, Game Pass KIADÓ | FEJLESZTŐ Xbox Game Studios, Ninja Theory MEGJELENÉS 2024. május 21. ÁR 45 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Shovel Knight bejelentések, bezár a Galvanic Games - ez történt pénteken

Továbbá: Mina the Hollower, John Hight, Until Dawn.

1 napja

PS5-ön is nagyot ment a Sea of Thieves, masszív Life is Strange betekintés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lollipop Chainsaw RePop, THQ Nordic, PS5 x Discord, Dragon Ball: Sparking! Zero, Super Monkey Ball Banana Rumble.

2 napja
4

Summer Game Fest: információ-morzsák

Dragon Age: The Veilguard. Gears of War: E-Day. Astro Bot. Perfect Dark. LEGO Horizon Adventure. Phantom Blade Zero.

2 napja
8

Astor: Blade of the Monolith

Bármelyik elemét is nézzük, az Astor igencsak attraktív és csalogató képet sugároz magáról. A figurák jellegzetesek és megkapóak, a környezet és az art style mesébe illő, a leírásban hangoztatott akció-rpg műfaj pedig az élvezetes harcok, illetve egy jól felépített fejlődési rendszer ígéretét hordozza. Valóban csábítóan hangzik, de vizsgáljuk meg behatóbban, hogy mi is lapul a maszk mögött.

3 napja

Visszatér a Summer Game Fest, 25 millió felett az Elden Ring – ez történt szerdán

Továbbá: Lifeless Moon, Limited Run Games Showcase, Visions of Mana, Goodnight Universe, Ara: History Untold

3 napja
7

SteelSeries Arctis Nova 5 - hangos mindenes

A Nova széria folytatásaként a SteelSeries elhozta az Arctis Nova 5 fejhallgatót, amely sok pontban a tradíciókat folytatja. Más ponton viszont ott újít, ahol az előd hiányosságait valóban ki kellett egészíteni. Körülbelül egy hónapig nyúztuk a készüléket, most pedig tesztben mondjuk el a véleményünket!

3 napja

PlayStation Game Catalog: a júniusi felhozatal

Monster Hunter Rise. Crusader Kings III. After Us. Anno 1800. Valamint újabb PlayStation VR2 érkező, ráadásul a ma debütáló DLC-vel együtt!

3 napja
5

Bemutatkozott a Dragon Age: The Veilguard játékmenete, rekordot döntött a Resident Evil Village – ez történt kedden

Továbbá: Mixtape, Sumo Group, Marvel's Spider-Man 2, Amerzone: The Explorer's Legacy, Conscript, Exo One.

4 napja
11

Echostasis – Könnycsepp az esőben

Mi van akkor, ha az emberiség és az androidok kapcsolatában valójában nem a gépek, hanem mi vagyunk a szörnyetegek?

5 napja

Ubisoft Forward 2024 nyár - egyenesen Los Angelesből

A forró Xbox bemutató után az Ubisoft is folytatja a klasszikus E3-hangulat megidézését.

5 napja
44

PC Gaming Show 2024 - nyári dömping

10 éves a PC Gaming Show, ennek örömére pedig a PC Gamer és a stream szervezői 70+ trailert gyűjtöttek össze. Jól olvastátok, több mint hetvenet!

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
3

Xbox Games Showcase

A Microsoft igyekezett visszahozni a klasszikus E3 konferenciák hangulatát, ami a belsős és külsős címek együttesével sikerült is.

6 napja
153

Call of Duty: Black Ops 6 Direct

Az Xbox Showcase után közvetlenül egy félórás külön műsort szenteltek az idei Call of Duty epizódnak. Lássuk mit tudtunk meg!

6 napja
3

Future Games Show Summer Showcase 2024

A mennyiségre és a minőségre sem lehetett panasz a Future Games Show nyári műsorában.

7 napja
2

Future of Play Direct 2024

Az indie címek szerelmesei újabb digitális adásból szemezgethettek: több mint 20 címet láthattunk a nagyjából félórás adásban.

7 napja

Day of the Devs 2024 - támadnak az indie-k

A jóféle indie játéknak nem kell a cégér, de mégis, sokszor kell az a figyelemfelhívás a fejlesztőknek, amit az E3 utáni világban kapnak a különböző műsorokban való részvétellel. A 2024-es Day of the Devs-et szemlézzük.

8 napja
2

Devolver Direct 2024: boldog szülinapot, Volvy!

A Devolver Digital ismét megcsinálta a saját kis Direct eseményét - a Devolver Direct 2024 Volvy születésnapjáról szólt. A szokásos elmebeteg stílusban.

8 napja
1

Summer Game Fest 2024

Lezajlott az idei Summer Game Fest műsor, mely az előzetes előrejelzéseknek megfelelően inkább az idei címekre és a kisebb stúdiók címeire koncentrált.

8 napja
32

Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord

43 éves játékokat viszonylag ritkán szoktak remake-elni, de ha a Wizardryhoz hasonló klasszikusról van szó, akkor inkább azon csodálkozunk, miért kellett erre ennyit várni.

9 napja
4

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==