[Teszt] Marko: Beyond Brave

Marko: Beyond Brave

dragCsető Zsolt2024.10.11. 22:00

Számtalanszor megénekeltük már, hogy az indie-játékok térnyerése nagyon jót tett néhány műfajnak, a metroidvaniák most már évek óta tartó reneszánsza pedig szintén ennek köszönhető nagyrészt. Tisztán emlékszem, hogy amikor tizenöt éve csodájára jártunk a Shadow Complexnek, teljességgel elképzelhetetlennek tűnt ugyanis, hogy akár minden hónapban érkezzen egy hasonló kaliberű cím ebben a zsánerben, most pedig nagyjából itt tartunk. Igen ám, mindezek következtében azonban a léc is évről évre egyre magasabbra kerül, amit így egyre könnyebb leverni is. Vannak, akik épp hogy csak a nadrágjuk szárával. És van a Marko: Beyond Brave, ami nekifutásból telibefejelte a rudat.

A kézzel rajzolt látványvilág és a szláv mitológiai háttér első pillantásra kifejezetten érdekfeszítőnek tűnt, de aztán az első indítást megelőzően megláttam, hogy mennyi patch érkezett a játékhoz az elmúlt hetekben, és kicsit aggódni kezdtem. Az első percek unalmas pályadizájnját és súlytalan harcait még betudtam a bevezető szakasznak, úgyhogy ezzel még nem foglalkoztam, de ami már a kezdetektől hiányzott, az nem más, mint az a tipikus érzés, ami elválasztja az olcsó garázsfejlesztéseket a (legalábbis ezen a szinten) profi benyomást keltő címektől. Az ugrás fizikája rettenetesen fura. A menürendszer félkész érzetet kelt. Aztán szép lassan szembesültem a térképpel, a komplett signpostinggal (pontosabban annak teljes hiányával), az NPC párbeszédekkel és az összes többi játékelemmel, és sajnos egy olyat sem tudnék felidézni közülük, ami kapcsán ne lenne valamiféle hiányérzetem.

Ami igazán szomorú a Marko esetében, az nem az, hogy amatőr vagy félkész érzetet kelt, hanem hogy a bolgár fejlesztők koncepcionális szempontból is totális tévúton járnak – lényegében minden hiányzik belőle, amitől egy igazán jó metroidvania igazán jó metroidvaniává válik. Az ellenféldizájn rettentő sekélyes: legyen szó a kihívásmentes pacákról, az idegesítő repülő ellenfelekről (akik velünk ellentétben a platformokon is át tudnak menni – wtf?) vagy a rengeteg életponttal rendelkező katonákról, senki ellen sem jó érzés harcolni. Másrészt értelme sincs, hiszen nagyon könnyű kikerülni őket, a legyőzésükért járó pénz pedig nemcsak csekély (pláne ahhoz képest, ami a folyamatosan újratermelődő köcsögökből üthető ki), hanem magának a költekezésnek sincs különösebben hangsúlyos szerepe a játékban. A bossok külön kategóriát képviselnek ilyen téren, ahol a harcrendszer brokensége is gyönyörűen megmutatkozik. A főellenfelek már alapjáraton is rendkívül primitívek: mindegyik egy fix mozdulatsort ismételget, annyi csavarral, hogy a HP-csík fogyásával arányosan gyorsulnak a támadások. De ami ezt tetézi, hogy Marko alapból tudja magát gyógyítani, az ehhez szükséges bátorság pedig folyamatosan újratöltődik a sikeres támadásokkal, ergo bármikor és bárhányszor visszavonulót tudunk fújni, hogy újratöltsünk, majd mehet tovább a csépelés – a zéró kihívást jól mutatja, hogy mindegyik bosst levertem elsőre.

A harcon kívüli dolgok sem simulnak be sajnos semmilyen szinten. A felfedezés nyögvenyelős, nincs egy átgondolt íve a pályáknak, aminél azt éreznénk, hogy vezetve vagyunk valamerre, az egyes helyszínek közötti oda-vissza közlekedés pedig még a gyorsutazó pontokkal együtt is nehézkes a sok egyirányú utca miatt. Nem ritkán ráadásul céltalanul fogunk bolyongani: egyrészt azért, mert sokszor nem derül ki, hogy a lezárt területek minek a hatására nyílnak meg pontosan, másrészt pedig azért, mert a térkép semmi lényegeset nem jelöl, és mi sem tudunk saját markereket lerakni, így marad a memorizálás. Magába a közlekedésbe egyébként a folyamatosan megnyíló új képességek visznek némi változatosságot, de a pályadizájn ezzel párhuzamosan szinte semmivel sem válik szórakoztatóbbá. Komolyabb platforming szekvencia is egy van csupán a játékban, és az is mindössze arra jó, hogy rámutasson, mennyire csiszolatlan és inkonzisztens a fénygömböknél használható pogo-mechanika a játékban – ez volt az egyetlen pont, ahol hosszabb időre sikerült elakadni.

Egy szó, mint száz: még a legnagyobb metroidvania-fanatikusoknak sem tudjuk tiszta lelkiismerettel ajánlani a Marko beszerezését, hiába vannak ugyanis hangulatos megoldásai, a megvalósítás bőven hagy kívánnivalót maga után. Egy indie szinten is remekművekkel teli, túltelített műfajból sajnos rettenetesen kilóg egy ennyire amatőr, félkész érzetet keltő cím, amely a játékmenet szintjén is hibát hibára halmoz – ennél sajnos még a mostanra mémmé váló “Silksong-várószoba” is jobb szórakozás.

PLATFORM PC
KIADÓ Studio Mechka FEJLESZTŐ Studio Mechka
MEGJELENÉS 2024. szeptember 17. ÁR €19

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

8 órája
339

Meghalt Vince Zampella – ez történt hétfőn

Továbbá: Yakuza Kiwami 3 & Dark Tides, Cronos: The New Dawn, Octopath Traveler.

10 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
1

Metroid Prime 4: Beyond

1 napja
32

Blizzard átalakulás - ez történt pénteken

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Marathon, Dragon Quest VII Reimagined, Dave The Diver.

3 napja
7

Gran Turismo 7 - Power Pack DLC

A Gran Turismo már hosszú ideje nem csupán egy autós videójáték-sorozat: maga a PlayStation egyik ikonikus mérföldköve, immár 28 éve. Lássuk, mit tud a SPEC III Update és a Power Pack DLC!

3 napja
13

Túlóra és egyezség - ez történt csütörtökön

Benne: Light of Motiram, PowerWash Simulator 2, Limbic Entertainment, Naughty Dog, Trails in the Sky 2nd Chapter.

4 napja
10

Octopath Traveller 0

Az első Octopath Traveler 2018-ban Nintendo Switch exkluzívként indult, és ezzel a címmel mutatta be a Square Enix a HD-2D grafikai stílust. Vajh az Octopath 0 esetében tart még a lendület, vagy kezd kikopni a varázs? Tesztünkből kiderül!

4 napja
2

Csapdát karácsonyra – ez történt szerdán

Benne: Next Hunting Adventure, Yakuza Direct, Hogwarts Legacy, MINOS: Home A-Labyrinth, Warhammer 40,000: Mechanicus II, Vambrace: Dungeon Monarch, Mega Man Star Force Legacy Collection.

5 napja
8

Bővül a Hollow Knight: Silksong, csúszik a Terminator: Survivor – ez történt kedden

Továbbá: Final Fantasy VII Remake Intergrade, Disciples Domination, Laysara: Summit Kingdom, Quarantine Zone: The Last Check, Sucker Punch Productions.

6 napja
5

Endorfy Solum Studio - mikrofon az arcodba

6 napja

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

7 napja
4

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

7 napja
56

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

7 napja
8

Heti megjelenések

8 napja

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

8 napja
14

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

8 napja
3

Genesis - Thor 230 TKL Lite + Boron 500 XXL

A mechanikus billentyűzetek valóban uralkodnak mostanában, és a portfóliókban olyan termékek jelennek meg a piacon, amelyek az olcsóbb szegmenstől, a közepes igényeken át az ultra high-end profik világáig mindent lefednek. A Genesis márkát kifejezetten kedveljük...

8 napja

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

2025.12.12.
8

The Game Awards 2025

Clair Obscur dominancával és új bejelentésekkel tarkított műsort láthattunk.

2025.12.12.
50