[Teszt] Marko: Beyond Brave

Marko: Beyond Brave

dragCsető Zsolt2024.10.11. 22:00

Számtalanszor megénekeltük már, hogy az indie-játékok térnyerése nagyon jót tett néhány műfajnak, a metroidvaniák most már évek óta tartó reneszánsza pedig szintén ennek köszönhető nagyrészt. Tisztán emlékszem, hogy amikor tizenöt éve csodájára jártunk a Shadow Complexnek, teljességgel elképzelhetetlennek tűnt ugyanis, hogy akár minden hónapban érkezzen egy hasonló kaliberű cím ebben a zsánerben, most pedig nagyjából itt tartunk. Igen ám, mindezek következtében azonban a léc is évről évre egyre magasabbra kerül, amit így egyre könnyebb leverni is. Vannak, akik épp hogy csak a nadrágjuk szárával. És van a Marko: Beyond Brave, ami nekifutásból telibefejelte a rudat.

A kézzel rajzolt látványvilág és a szláv mitológiai háttér első pillantásra kifejezetten érdekfeszítőnek tűnt, de aztán az első indítást megelőzően megláttam, hogy mennyi patch érkezett a játékhoz az elmúlt hetekben, és kicsit aggódni kezdtem. Az első percek unalmas pályadizájnját és súlytalan harcait még betudtam a bevezető szakasznak, úgyhogy ezzel még nem foglalkoztam, de ami már a kezdetektől hiányzott, az nem más, mint az a tipikus érzés, ami elválasztja az olcsó garázsfejlesztéseket a (legalábbis ezen a szinten) profi benyomást keltő címektől. Az ugrás fizikája rettenetesen fura. A menürendszer félkész érzetet kelt. Aztán szép lassan szembesültem a térképpel, a komplett signpostinggal (pontosabban annak teljes hiányával), az NPC párbeszédekkel és az összes többi játékelemmel, és sajnos egy olyat sem tudnék felidézni közülük, ami kapcsán ne lenne valamiféle hiányérzetem.

Ami igazán szomorú a Marko esetében, az nem az, hogy amatőr vagy félkész érzetet kelt, hanem hogy a bolgár fejlesztők koncepcionális szempontból is totális tévúton járnak – lényegében minden hiányzik belőle, amitől egy igazán jó metroidvania igazán jó metroidvaniává válik. Az ellenféldizájn rettentő sekélyes: legyen szó a kihívásmentes pacákról, az idegesítő repülő ellenfelekről (akik velünk ellentétben a platformokon is át tudnak menni – wtf?) vagy a rengeteg életponttal rendelkező katonákról, senki ellen sem jó érzés harcolni. Másrészt értelme sincs, hiszen nagyon könnyű kikerülni őket, a legyőzésükért járó pénz pedig nemcsak csekély (pláne ahhoz képest, ami a folyamatosan újratermelődő köcsögökből üthető ki), hanem magának a költekezésnek sincs különösebben hangsúlyos szerepe a játékban. A bossok külön kategóriát képviselnek ilyen téren, ahol a harcrendszer brokensége is gyönyörűen megmutatkozik. A főellenfelek már alapjáraton is rendkívül primitívek: mindegyik egy fix mozdulatsort ismételget, annyi csavarral, hogy a HP-csík fogyásával arányosan gyorsulnak a támadások. De ami ezt tetézi, hogy Marko alapból tudja magát gyógyítani, az ehhez szükséges bátorság pedig folyamatosan újratöltődik a sikeres támadásokkal, ergo bármikor és bárhányszor visszavonulót tudunk fújni, hogy újratöltsünk, majd mehet tovább a csépelés – a zéró kihívást jól mutatja, hogy mindegyik bosst levertem elsőre.

A harcon kívüli dolgok sem simulnak be sajnos semmilyen szinten. A felfedezés nyögvenyelős, nincs egy átgondolt íve a pályáknak, aminél azt éreznénk, hogy vezetve vagyunk valamerre, az egyes helyszínek közötti oda-vissza közlekedés pedig még a gyorsutazó pontokkal együtt is nehézkes a sok egyirányú utca miatt. Nem ritkán ráadásul céltalanul fogunk bolyongani: egyrészt azért, mert sokszor nem derül ki, hogy a lezárt területek minek a hatására nyílnak meg pontosan, másrészt pedig azért, mert a térkép semmi lényegeset nem jelöl, és mi sem tudunk saját markereket lerakni, így marad a memorizálás. Magába a közlekedésbe egyébként a folyamatosan megnyíló új képességek visznek némi változatosságot, de a pályadizájn ezzel párhuzamosan szinte semmivel sem válik szórakoztatóbbá. Komolyabb platforming szekvencia is egy van csupán a játékban, és az is mindössze arra jó, hogy rámutasson, mennyire csiszolatlan és inkonzisztens a fénygömböknél használható pogo-mechanika a játékban – ez volt az egyetlen pont, ahol hosszabb időre sikerült elakadni.

Egy szó, mint száz: még a legnagyobb metroidvania-fanatikusoknak sem tudjuk tiszta lelkiismerettel ajánlani a Marko beszerezését, hiába vannak ugyanis hangulatos megoldásai, a megvalósítás bőven hagy kívánnivalót maga után. Egy indie szinten is remekművekkel teli, túltelített műfajból sajnos rettenetesen kilóg egy ennyire amatőr, félkész érzetet keltő cím, amely a játékmenet szintjén is hibát hibára halmoz – ennél sajnos még a mostanra mémmé váló “Silksong-várószoba” is jobb szórakozás.

PLATFORM PC
KIADÓ Studio Mechka FEJLESZTŐ Studio Mechka
MEGJELENÉS 2024. szeptember 17. ÁR €19

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

13 órája
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

1 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

1 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

1 napja
37

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

2 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

2 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

2 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

2 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

2 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

3 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

3 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

4 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

5 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

6 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

7 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

7 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

7 napja
39

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

7 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

8 napja
4