[Teszt] Little Orpheus

Little Orpheus

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.09.20. 14:30

Az angliai székhelyű The Chinese Room soha nem az akciódús, adrenalinpumpáló játékairól volt híres, a Dear Esther, az Amnesia spinoff (A Machine for Pigs) és az Everybody's Gone to the Rapture is mind a narratív kalandjátékok sorát bővítette. A 2020-ban Appla Arcade-re, majd a hetekben "mindenre is" megjelent Little Orpheus azonban némiképp megtöri ezt a sormintát. No nem kell semmi drasztikusra számítani, inkább csak úgy próbál tenni, mintha nem is narratív játék lenne, de hamar kiderül a turpisság.

Azok után, hogy Apple Arcade-en egész jó köröket ment, besöpört néhány díjat, idén március elsejére lőtték be a megjelenését minden másra, de a történelem közbeszólt, egy héttel korábban Oroszország megtámadta Ukrajnát. Hogy ez miért bírt kitüntetett jelentőséggel a Little Orpheus szempontjából? Mert a játék 1962-ben a hidegháború kellős közepén, Szovjetunióban játszódik, a főhős pedig egy botcsinálta orosz katona, aki mindenféle vicces kalandba keveredik. A rá bízott - Little Orpheus névre hallgató - óriásfúró célja, hogy a föld alatti élet lehetőségét kutassa, ezért bedobják egy vulkánba, Ivánunk azonban valahogy elveszti az irányítást és egyben az eszközt hajtó atombombát is. Ezután három évig tart, mire előkerítik és vallatásnak vetik alá. Ivánnak pedig nagyszerű fantáziája van, ezért rendkívül humorosan felvázol egy nagyívű történetet, amiben ő maga Münchhausen báróként került lehetetlenebbnél lehetetlenebb helyzetekbe, miközben az atombombát üldözte a föld alatt.

Fél év eltelt (már a mi világunkban), a játék kiadója úgy döntött, hogy szerintük most már nem akkora gáz, ha egy humoros történetben egy orosz katona keresgéli az atombombát, a Little Morpheus pedig megjelent. (Apropó, a Nintendonál érdeklődnék, hogy az Advance Wars megjelenése amúgy hogy áll?) A képeket és videókat nézegetve azt hihetné az ember, hogy az Another World, netán az Inside után tátongó űrt próbálja betölteni valamilyen modernizált formában a játék, de ezt a prekoncepciót azonnal felejtsük el: a Little Morpheus az oldalnézet ellenére sem igazi platformer-, sem akcióelemeket nem tartalmaz nagy mennyiségben. Illetve dehogynem, hiszen az egész játék során ugrálunk, tárgyakat tologatunk, menekülünk nálunk nagyobb lények elől, vagy ha más út nincs, bújkálunk. De mindez csupán a felszín, hiszen jól látható, hogy ezek a játékelemek úgy lettek megalkotva és kiegyensúlyozva, hogy az Apple Arcade rendkívül széles közönségének megfeleljenek bármilyen rövid dózisban játszva, magyarul ne lehessen benne sem elakadni, sem elrontani az ügyességi részeket. Lefordítom magyarra: akár édesanyádnak vagy a nyolc éves rokonodnak is oda tudod adni, három perc múlva pont ugyanúgy fog játszani, mint te.

Ha egy játék könnyű, azzal önmagában nincsen semmi gond, ha képes ezt mással ellensúlyozni. Ahogy már említettem, a The Chinese Room eddig elsősorban a történetmesélésben jeleskedett, és nincs ez másként most sem, senkit ne tévesszen meg az akciómáz. Ivan, hogy mentse a bőrét, teljesen valószínűtlen események listáját rendezi sorba az elméjében, majd tálalja az egészet úgy, mint aki a szocializmus eszméjét és a kötelességtudatot szem előtt tartva volt részese ezeknek. A történet két szinten játszódik, egyrészt a vallatótiszt keresztkérdéseket tesz fel neki, az erre adott válaszai pedig formálják a múlt történéseit. Eközben mi végigjátsszuk azt, amit ő füllent, mindenféle fantasztikus területeket bejárva. A föld alatt így végighaladunk ősi dzsungeleken, jeges tájakon, az űrön (!) és mindenféle szürreális helyszíneken, de az őslakosok se kevésbé extrémek, elég csak a mellékelt képekre egy pillantást vetni. Egy ponton annyira belebonyolódik a saját maga által kitalált mesébe, hogy még Lajka kutyát is megteszi szereplővé, aki a szovjet hírszerzés információival szemben nem halt meg az űrben, hanem a föld alatt él azóta is.

A vicces és kedves történet egyszerre bontakozik ki a vizuális síkon (nagyon hangulatosak és ötletesek a bejárt helyszínek) és a vallatás két szembenálló résztvevője közötti párbeszéd formájában. A két szinkronszínész nagyszerű munkát végez, gyakorlatilag a hátukon viszik el a sztorit, de ki kell emelni az abszurd fordulatokat is, amelyek a végére egyfajta titkos szövetségessé is teszik az ellenérdekelt feleket. Nem véletlen a sétálószimes múlt, karaktert építeni és hangulatot teremteni nagyon tud a The Chinese Room, de jó játékot készíteni sajnos még nem (teljesen). Az, hogy az akció- és puzzle-elemek interakciót visznek a Little Orpheusba, mindenképpen pozitív, de az már kevésbé, hogy ezek komplexitása és nehézsége a vég(e) felé közeledve sem nő. Gyakorlatilag ugyanazokat a feladatokat végezzük el tucatnyi alkalommal, így a kihívást tekintve két szék közé esik a játék. Érthető, hogy minél szélesebb réteg számára akarták játszhatóvá tenni, de pl. ennél sokkal érdekesebb volt az Everybody's Gone to Rapture azon intellektuális kihívása, hogy az ember összerakja a teljes történetet a darabkákból. Itt inkább csak azért kerültek bele ezek a játékelemek, hogy ne csak jobbra kelljen húzni a kart, hanem történjen is közben valami.

A Little Orpheus (pozitív értelemben vett) agymenése nyolc darab fél órás pályán keresztül zajlik, amelyek a történéseket tekintve alaposan különböznek egymástól, az interakciót tekintve viszont ugyanazokat a köröket futjuk mindig egy kicsit más formában. A sztori végén kapunk még egy epilógust is, ami szerintem a legrosszabb pálya mind közül (de legalább kétszer olyan hosszú...), és a szavatosság kérdését azzal oldották meg, hogy minden végigjátszott pályán másodszorra össze lehet gyűjteni néhány orbot (amiért concept artokat és alternatív öltözékeket nyithatunk meg), de ezek nincsenek eldugva, hanem minden esetben ott vannak a normál útvonalon a játékos előtt, csak fel kell venni őket. Magyarul ha kell a jutalom, menjél végig még egyszer a 4-5 órán teljesen ugyanúgy. Mondjuk csináltam már elég hülyeséget egy-két trófeáért életem során, de azok mögött legalább valamilyen vélt vagy valós motiváció volt.

Ritka az, hogy kritikaként azt kell megfogalmazni, hogy egy játék nem elég ambíciózus, de a Little Orpheus a mintapéldája ennek, sokkal bevállalósabbnek kellett volna lennie. Egyértelműen látszik a fejlesztők szándéka, ahogy a narratív kalandjátékok határait megpróbálják feszegetni, de sajnos ezt úgy teszik, mintha puha párnákkal próbálnának kínozni valakit. Hiába maradnak emlékezetesek a helyszínek és a párbeszédek, minden más, ami ezeket köti össze, csak alibiből van ott.

Pontosan
6
Little Orpheus
Platform: Windows, Switch, PS4, PS5 (tesztelt) , Xbox One, Xbox Series X/S, Apple Arcade
Kiadó: Secret Mode, Sumo Digital | Fejlesztő: The Chinese Room
Megjelenés: 2022. szeptember 13. | Ár: kb. ~13 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

1 órája
1

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

11 órája
16

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

11 órája
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

1 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

1 napja

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

2 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

2 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

3 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

3 napja

Heti megjelenések

4 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

4 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

6 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

7 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

8 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

8 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

9 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

9 napja
5