[Teszt] Kraino Origins

Kraino Origins

kevinyCsángó Kornél2023.04.09. 08:23

A nosztalgikus életérzést korunk indie fejlesztői szeretik belénk ültetni egyes produktumaik által, többnyire persze azért, mert egy 16-bites időket idéző grafikát közel sem akkora meló (=pénz) összeütni mint valami modernebbet. Persze ilyenkor várjuk, hogy a szemünk előtt ellibbenjenek boldog, gondtalan fiatalkorunk emlékei, amikor a családi fészek nappalijának közepén ülve, katódsugár villogásban faltuk a korszak nagyjait - de sajnos a legtöbb esetben ránkrúgja a valóság az ajtót: a “csábító” körítés mögött valami világmegváltó motivációkkal megtámogatott, ám sajnos ügyetlenül kivitelezett kísérlet, vagy manapság divatos rougelike/metroidvania, “mondanivalóval”, odaerőszakolt kalandelemekkel gazdagon megszórt kotyvalék áll. Pedig egy jó Mega Man-ért vagy ClassicVania-ért vagy valami klassz sallangmentes árkád akcióért mit meg nem adnék… Aztán egyszercsak Mackó kollega mazsolázójából felfigyeltem a Kraino-ra… Ejj, ez lesz az én játékom! - dörzsöltem össze a tenyeremet önfeledten.

A Kraino Origins-hez leginkább a Symphony of the Night előtti Castlevania-k (úgymond ClassicVania-k) állnak: 8 darab szép hosszú pálya választ el minket a Bacula nevű (vélhetően Drakula és a denevér házasításából eredő) grand nemezistől - emellett pedig minden pályához tartozik egy-egy challenge szint is. A pályák lineárisak, és bár akadnak kisebb elágazások/kitérők, alapvetően bemész a bejáraton és addig csihipuhizol és ugrabugrálsz amíg el nem éred a kijáratot és az azt őrző keményceruzás boss-t.

A kérdés persze hogy “hogyan” - értsd, milyen a játékmenet - és ezen a téren a Kraino ügyesen ötvözi a múlt (ami jó, ahhoz kár hozzányúlni) és a jelenkori vívmányokat. Például nem számol életeket, nincs game over képernyő se, ha el találsz hullani (és el fogsz, mert azért annyira nem könnyű préda a játék) akkor a legutóbbi checkpoint lángnál respawnolsz valamivel kevesebb pénzecskével a pénztárcádban.

Mint említettem, a készítők inspirációs kuckója jó eséllyel Castlevania poszterekkel van telitűzdelve, és ez a Kraino világán alaposan meg is látszik: gyertyákból potyogó pénzérmék és “képesség-töltények”, falakból kicsapható rejtett gyógyitalok, meg úgy en block a zordon Transylvánia élőholtakkal vadregényes tája - mind mind a Konami klasszikusát idézik. Főhősünk viszont jóval agilisebb, mint bármelyik Belmont ivadék: intenzitásában sokkal inkább a kék bombázó elevenedik meg előttem, ami alapvetően jó irány. Viszont az aláfestő zenék sajnos gyalázat, hogy mennyire jellegtelenek, néhol már konkrétan idegesítőek: rövid, nem túl dallamos szekvenciák ismételgetik egymást. Végülis, ha az volt a készítők célja, hogy a játékos rövid úton idegállapotba kerüljön, akkor betölti a funkcióját…

Tudod, mindig az a mércém az ilyen múltidézős játékoknál, hogy elképzelek egy alternatív valóságot, amiben mondjuk 95-ben megjelent ez a játék a SNES-re (technikailag amúgy kisebb kompromisszmok árán simán képes lenne erre) és hogy ennek az alternatív valóság 2023-as évében hogyan emlékeznénk vissza a Kraino-ra… és hát az van, hogy többnyire sajnos sehogy. Ne érts félre, tök jó kis játék a Kraino… de… valahogy hiányzik belőle valami. És akárhogy pörgetem magamban a dolgot, mindig oda térek vissza, hogy ezek apróságok, nüanszok. Például a pályatervezés, ami lehetett volna picit alaposabb, picit jobban átgondoltabb. Persze, a játékos úgyis csak átrohan rajta, nade nem mindegy, hogyan. Vagy ott vannak a zenék, amik ilyenkor mutatkoznak meg, mennyire jelentős részét teszik ki az összképnek .

És a nap végén megértem, miért nem készülnek sűrűbben ilyen játékok. Hogy egy Mega Man X szintű klasszikust megalkosson egy kis indie csapat, arra relatíve kevés az esély: az ilyenhez úgy gondolom nagyon erős vízió, motiváció, tehetség és nyilván nem kevés anyagi erőforrás szükséges. Pláne, hogy a műfaj nem túl hálás: ha a játékos meglátja, hogy pár óra alatt végigjátszható a termék - pedig kérem, a sallangmentesség az feature! - már húzza is a száját, hogy nem ad érte 10 dollárt. Főleg, ha a tesztelő kutya még le is húzza különféle nüanszok okán, blöe! Egyébként meg tök jó kis játék a Kraino, örülök, hogy valaki végre csinált ilyet is. Mindenféle rinyám ellenére simán ajánlom!

PLATFORM PC, Switch (tesztelt)
KIADÓ Gameatomic, Elden Pixels FEJLESZTŐ Gameatomic
MEGJELENÉS 2023. március 28. ÁR 12 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Az év legjobb játékai: 30-21

11 órája
2

Gamer365 Podcast - #2025 Évösszegző

23 órája
12

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

2 napja
493

Ki mivel játszik?

Bejgli, rántott hal, töltött pulyka, mákos guba, tokaji aszú és jó kis viták az idei GOTY játékokokn a családi asztalnál... Reméljük mindenkinek jól telt a karácsonyi előeste - de adott a kérdés - ki mit talált a fa alatt és ki mivel játszott?

3 napja
41

Meghalt Vince Zampella – ez történt hétfőn

Továbbá: Yakuza Kiwami 3 & Dark Tides, Cronos: The New Dawn, Octopath Traveler.

5 napja
20

Heti megjelenések

6 napja
1

Metroid Prime 4: Beyond

7 napja
38

Blizzard átalakulás - ez történt pénteken

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Marathon, Dragon Quest VII Reimagined, Dave The Diver.

8 napja
7

Gran Turismo 7 - Power Pack DLC

A Gran Turismo már hosszú ideje nem csupán egy autós videójáték-sorozat: maga a PlayStation egyik ikonikus mérföldköve, immár 28 éve. Lássuk, mit tud a SPEC III Update és a Power Pack DLC!

9 napja
14

Túlóra és egyezség - ez történt csütörtökön

Benne: Light of Motiram, PowerWash Simulator 2, Limbic Entertainment, Naughty Dog, Trails in the Sky 2nd Chapter.

9 napja
10

Octopath Traveller 0

Az első Octopath Traveler 2018-ban Nintendo Switch exkluzívként indult, és ezzel a címmel mutatta be a Square Enix a HD-2D grafikai stílust. Vajh az Octopath 0 esetében tart még a lendület, vagy kezd kikopni a varázs? Tesztünkből kiderül!

2025.12.18.
2

Csapdát karácsonyra – ez történt szerdán

Benne: Next Hunting Adventure, Yakuza Direct, Hogwarts Legacy, MINOS: Home A-Labyrinth, Warhammer 40,000: Mechanicus II, Vambrace: Dungeon Monarch, Mega Man Star Force Legacy Collection.

2025.12.18.
8

Bővül a Hollow Knight: Silksong, csúszik a Terminator: Survivor – ez történt kedden

Továbbá: Final Fantasy VII Remake Intergrade, Disciples Domination, Laysara: Summit Kingdom, Quarantine Zone: The Last Check, Sucker Punch Productions.

2025.12.17.
5

Endorfy Solum Studio - mikrofon az arcodba

2025.12.16.

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

2025.12.16.
4

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

2025.12.16.
82

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

2025.12.16.
8

Heti megjelenések

2025.12.15.

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

2025.12.14.
14

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

2025.12.14.
3