[Teszt] Kraino Origins

Kraino Origins

kevinyCsángó Kornél2023.04.09. 08:23

A nosztalgikus életérzést korunk indie fejlesztői szeretik belénk ültetni egyes produktumaik által, többnyire persze azért, mert egy 16-bites időket idéző grafikát közel sem akkora meló (=pénz) összeütni mint valami modernebbet. Persze ilyenkor várjuk, hogy a szemünk előtt ellibbenjenek boldog, gondtalan fiatalkorunk emlékei, amikor a családi fészek nappalijának közepén ülve, katódsugár villogásban faltuk a korszak nagyjait - de sajnos a legtöbb esetben ránkrúgja a valóság az ajtót: a “csábító” körítés mögött valami világmegváltó motivációkkal megtámogatott, ám sajnos ügyetlenül kivitelezett kísérlet, vagy manapság divatos rougelike/metroidvania, “mondanivalóval”, odaerőszakolt kalandelemekkel gazdagon megszórt kotyvalék áll. Pedig egy jó Mega Man-ért vagy ClassicVania-ért vagy valami klassz sallangmentes árkád akcióért mit meg nem adnék… Aztán egyszercsak Mackó kollega mazsolázójából felfigyeltem a Kraino-ra… Ejj, ez lesz az én játékom! - dörzsöltem össze a tenyeremet önfeledten.

A Kraino Origins-hez leginkább a Symphony of the Night előtti Castlevania-k (úgymond ClassicVania-k) állnak: 8 darab szép hosszú pálya választ el minket a Bacula nevű (vélhetően Drakula és a denevér házasításából eredő) grand nemezistől - emellett pedig minden pályához tartozik egy-egy challenge szint is. A pályák lineárisak, és bár akadnak kisebb elágazások/kitérők, alapvetően bemész a bejáraton és addig csihipuhizol és ugrabugrálsz amíg el nem éred a kijáratot és az azt őrző keményceruzás boss-t.

A kérdés persze hogy “hogyan” - értsd, milyen a játékmenet - és ezen a téren a Kraino ügyesen ötvözi a múlt (ami jó, ahhoz kár hozzányúlni) és a jelenkori vívmányokat. Például nem számol életeket, nincs game over képernyő se, ha el találsz hullani (és el fogsz, mert azért annyira nem könnyű préda a játék) akkor a legutóbbi checkpoint lángnál respawnolsz valamivel kevesebb pénzecskével a pénztárcádban.

Mint említettem, a készítők inspirációs kuckója jó eséllyel Castlevania poszterekkel van telitűzdelve, és ez a Kraino világán alaposan meg is látszik: gyertyákból potyogó pénzérmék és “képesség-töltények”, falakból kicsapható rejtett gyógyitalok, meg úgy en block a zordon Transylvánia élőholtakkal vadregényes tája - mind mind a Konami klasszikusát idézik. Főhősünk viszont jóval agilisebb, mint bármelyik Belmont ivadék: intenzitásában sokkal inkább a kék bombázó elevenedik meg előttem, ami alapvetően jó irány. Viszont az aláfestő zenék sajnos gyalázat, hogy mennyire jellegtelenek, néhol már konkrétan idegesítőek: rövid, nem túl dallamos szekvenciák ismételgetik egymást. Végülis, ha az volt a készítők célja, hogy a játékos rövid úton idegállapotba kerüljön, akkor betölti a funkcióját…

Tudod, mindig az a mércém az ilyen múltidézős játékoknál, hogy elképzelek egy alternatív valóságot, amiben mondjuk 95-ben megjelent ez a játék a SNES-re (technikailag amúgy kisebb kompromisszmok árán simán képes lenne erre) és hogy ennek az alternatív valóság 2023-as évében hogyan emlékeznénk vissza a Kraino-ra… és hát az van, hogy többnyire sajnos sehogy. Ne érts félre, tök jó kis játék a Kraino… de… valahogy hiányzik belőle valami. És akárhogy pörgetem magamban a dolgot, mindig oda térek vissza, hogy ezek apróságok, nüanszok. Például a pályatervezés, ami lehetett volna picit alaposabb, picit jobban átgondoltabb. Persze, a játékos úgyis csak átrohan rajta, nade nem mindegy, hogyan. Vagy ott vannak a zenék, amik ilyenkor mutatkoznak meg, mennyire jelentős részét teszik ki az összképnek .

És a nap végén megértem, miért nem készülnek sűrűbben ilyen játékok. Hogy egy Mega Man X szintű klasszikust megalkosson egy kis indie csapat, arra relatíve kevés az esély: az ilyenhez úgy gondolom nagyon erős vízió, motiváció, tehetség és nyilván nem kevés anyagi erőforrás szükséges. Pláne, hogy a műfaj nem túl hálás: ha a játékos meglátja, hogy pár óra alatt végigjátszható a termék - pedig kérem, a sallangmentesség az feature! - már húzza is a száját, hogy nem ad érte 10 dollárt. Főleg, ha a tesztelő kutya még le is húzza különféle nüanszok okán, blöe! Egyébként meg tök jó kis játék a Kraino, örülök, hogy valaki végre csinált ilyet is. Mindenféle rinyám ellenére simán ajánlom!

PLATFORM PC, Switch (tesztelt)
KIADÓ Gameatomic, Elden Pixels FEJLESZTŐ Gameatomic
MEGJELENÉS 2023. március 28. ÁR 12 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

11 órája
2

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

12 órája

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

20 órája
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

1 napja
3

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

1 napja
3

Heti megjelenések

1 napja
1

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

2 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

2 napja
3

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

3 napja
5

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

4 napja
4

EA Sports FC 26

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Lássuk, mit tud az idei epizód!

4 napja
7

Bloober Team tervek - ez történt csütörtökön

Továbbá: Sacred 2: Fallen Angel Remaster, Code Vein II, Synth Riders: Overdrive, Indiana Jones and the Great Circle, Skate Story.

4 napja
1

Mind Diver

A Mind Diver egy kicsit szürreális, kicsit gondolkodós sétaszimulátor, mely egyenesen az emberi elme legmélyére invitál meg minket, egy ütős merülés keretein belül.

5 napja
3

Bővül az Expedition 33, megalakult a Sackbird Studios – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo – Close to You, Sportia, Indika.

5 napja
4

Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

A világ elképesztően sötét hely. Aprócska cipellőink erőtlen kopogása, balsorsú társunk gyámoltalan suttogása szinte teljesen elenyésznek a felnőttek birodalmának penetráns atmoszférájában. A Tarsier után szabadon most a Supermassive kezében volt feladat, hogy trilógiává érjen a Little Nightmares, lássuk milyen lett a harmadik epizód.

6 napja
4

A titokzatos Nintendo rövidfilm – ez történt kedden

Továbbá: Starseeker, Vampire Survivors, Ion Fury, PowerWash Simulator 2, Metaphor: ReFantazio.

6 napja
3

PXN P5 8K - villámgyors gamepad, pénztárcabarát formában

A PXN-ről a Gamer365 hasábjain nem sok információt olvashattatok eddig, ám a P5 8K kontrollerük kapcsán úgy éreztük, tollat kell ragadnunk. Lássuk, milyen is valójában a bíboresőt idéző „nyolckás" csoda.

7 napja
10

Bővül az Assassin's Creed Mirage, bezár a The Outsiders – ez történt hétfőn

Továbbá: Blackwood, Broken Sword: The Smoking Mirror – Reforged, 2XKO, Marathon.

7 napja
8

Heti megjelenések

8 napja
12

Towa and the Guardians of the Sacred Tree

A japán művészetet idéző látványvilág, hagyományos fantasy vonallal és némi roguelite játékmechanikával megspékelve – ami papíron és összevágott trailereken kimondottan izgalmas, az nem biztos, hogy hosszabb távon is szórakoztató. Tesztlaborban a Brownies RPG-je.

9 napja
4