[Teszt] Kamaeru: A frog refuge – Hippity-hoppity

Kamaeru: A frog refuge – Hippity-hoppity

HazbuNyári Norbert2024.06.19. 16:30

Manapság egyre jobban érezzük, ahogy az élet súlya nyom minket. Egy 2023-as McKinsey & Company kutatás is ezt erősíti, miszerint 4 alkalmazottból legalább 1 a kiégés tüneteit produkálja. Sokan vágyunk arra hogy ezt a hajszoló, kegyetlen világot picit odébb tudjuk tolni és helyette valami békésre tudjunk koncentrálni. Az úgynevezett „cozy” játékok ezt az igényt szolgálják ki. Kicsit elvonulhatunk, letehetjük a világ baját és helyette egy egyszerűbb valóságban tudunk lazítani. A Kamaeru: A frog refuge is ezekhez a játékokhoz tartozik. Főhősünk Chloe megunta a nagy hajtást és helyette nyugodtabb életre vágyik. Ezt a motivációját segítő szándékkal is ötvözi: békáknak akar menhelyet létrehozni. Ennek kialakításában és menedzselésében segítünk mi Chloe szerepében.

A játék maga vizuálisan nyugtató: alapvetően lekerekített vonalak, lágy színek jellemzik a látványt, a békák pedig iszonyat aranyosak! Különböző bútorokkal tudjuk őket a területre csalogatni, majd pedig bogarak etetésével tudjuk teljesen a területhez szelidíteni őket. Minden új típusú béka szelídítésért tapasztalatpont jár, ami a presztízsét növeli a békarezervátumnak. A bogarak befogásához rendelkezésünkre áll egy nagy lápos rész, ahol a víz és különböző növények kombinációjával berepülnek a zümmögők, kattintásunkkal pedig el is raktározzuk őket a későbbi etetésekhez. Minden rovarnak megvan a maga ritkasági szintje, egy-egy magasabb szintű szitakötő vagy tücsök befogása nagyobb odafigyelést igényel a játék elején. Később egyes barátokkal a befogások automatizálhatók; a tettvágy igazából pénz kérdése.

Ahhoz pedig, hogy a rezervátumunk hasznot termeljen a különböző termékeket állíthatunk elő és adhatunk el. Az eladott áruból új bútorokat vehetünk, ami még több és még különlegesebb békát vonz, de ha akarjuk vissza is forgathatjuk a mocsaras terület fejlesztésére hogy még gyorsabban menjen a termelés. A játék előrehaladásával lehetőség van még több növényt és tókialakítást felnyitni, ezzel pedig sokszínűbb lesz a termelő terület is. Van a rezervátumnak „fan klubja”, így olyan opció is van, hogy kevesebb pénzért, de több tapasztalatpontért adjuk el ugyanazt a terméket.

A későbbiekben ha inkább a békákra koncentrálnánk ott is sok egyéb lehetőségünk van: egy genetikai laborban keresztezhetjük őket hogy új fajok jöjjenek létre, vagy akár a bútoraikat is kedvünkre át tudjuk festeni, hogy a rezervátumunkat is saját ízlésünk szerint alakítsuk. A Kamaeru varázsereje abszolút a nyugodt közeg megteremtésében rejlik. A zenei világ egyáltalán nem tolakodó, a képi világról már beszéltem, a beépített minijátékok sem idegőrlőek. Ha valaki egyszerű farmolós élményre vágyik akkor itt teljes mértékben megkapja. Nincsen kusza techfa, nehezen kombinálható vagy craftolható elemek. Minden tiszta és átlátható, egy fárasztó nap végére tökéletes levezetés. A történet sem tolakodó, pont annyit tettek bele hogy egy kisebb narratívát végig vigyen, ha kíváncsiak vagyunk a rezervátumba tévedő szereplőkre akkor rájuk kattintva további mini történeteket osztanak meg velünk könnyed, akár humoros formában is. Haladásunk során látni fogjuk, hogy a rezervátumunk nem csak egy terület, hanem a hely szellemisége „exportálódik” és lehetőségünk van máshol újra kialakítani termelő és békafogó területet.

Amennyire lazítónak és könnyednek hat a Kamaeru, annyira frusztrálóvá is tud válni a játék során. Nem tudom, hogy ez a megjelenés előtti tesztfázismiatt lehetséges, vagy csak tényleg elsiklottak felettük a készítők. A látványvilágnál nekem első nagy negatívumom a színkódolás volt. Vannak olyan dialógusképernyők és ikonok, ahol a felhasznált szín azt az érzetet kelti hogy már megnyomták, elhasználták az adott egységet. Egyes minijátékoknál ezért nem is nagyon tudtam először hogy indul meg a játék, azt hittem blokkolt részhez kerültem. Amikor benne vagyunk egy minijátékban az egész kép nagyon statikus: nem nagyon kapunk instrukciót hogy mit-hova tegyünk, mi a lényege és mi lesz az eredménye. A feldolgozógépek nagyon egybe olvadnak a háttérrel, egy-egy villogás után tudtam csak hogy még is mire nyomjak, mivel mehet tovább a gyártósor. Ezen a jellegük sem segített, volt hogy papírt kellett préselnem vagy lekvárt főztem,szőttem, de valahogy mindegyik ugyanarra ment rá: pár gombot kell megnyomni vagy nyomogatni, hogy plusz terméket nyerjünk ki a végén.

Volt olyan szegmens is, ahol a dialógusban szereplő másik karakter képe hiányzott, hirtelen nem érzékelte a játék a kattintásaimat. Először azt hittem az egérrel van baj, de a játékon kívül mindenhol működött. A szövegek és a képek láthatóan fix felbontásúak, ha valamilyen akció felnagyítja őket hirtelen homályosabbak lesznek, nem tartják a felbontást. Volt egy patch, ami a megjelenés előtt érkezett a játékba, ez pedig Steamen belül teljesen eltörte nekem az egészet, újra kellett telepíteni. Itt kicsit megijedtem, mert a játékban nincs felhő szinkron, a mentésem akár el is veszhetett. Amikor újra raktam viszont láttam, hogy nincs nagy baj, megmaradt minden. Ettől függetlenül Steam Decken nem próbáltam újra a játszani, nem akartam még egyszer egy csomó időt beletenni, hogy végig járjam azt, amit már megtettem gépen. Valahol a többi rezervátumrésznek is ez a gyenge pontja: a játékstílus nem változik, csak a minijátékok mások, így olyan, mintha újra meg újra a nulláról kéne felépíteni mindent. Ha már egy későbbi mocsarat szépítgetünk kevesebb lesz a motiváció visszamenni a korábbiakra, mert a régi termékek nem érnek annyit, mint amennyiért az újakat el lehet passzolni.

A Kamaeru egy végtelenül aranyos játék, ami vizualitásában is inkább egy matricáskönyvre hasonlít. Beleragaszgatjuk szépen a jobbnál-jobb dolgokat, gyönyörködünk benne, aztán lapozunk és egy másik oldalon kezdjük újra az egészet. Az egész játék kialakítása és kezelése olyannak érződik, mintha nem is a számítógépen játszók lennének a fő célcsoport, mégis ilyen keretek és irányítás közé van szorítva. Nem tagadom, ha egy mobilos játék lenne lehet ingázáskor többet kerülne elő, de így csak a könyvtárban marad porfogónak, üresjáratos napokban néha-néha lefújva.

PLATFORM PC, Xbox Series, Xbox One, Linux, Mac
KIADÓ Armor Games Studio FEJLESZTŐ Humble Reeds
MEGJELENÉS 2024. június 8. ÁR 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 órája
3

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

11 órája
3

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2014-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

1 napja
7

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

1 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

1 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

2 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

3 napja
2

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

3 napja
45

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

4 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

4 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

4 napja
73

Heti megjelenések

5 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

7 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

7 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

7 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

8 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

8 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

9 napja
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

9 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

9 napja
11