[Teszt] Kamaeru: A frog refuge – Hippity-hoppity

Kamaeru: A frog refuge – Hippity-hoppity

HazbuNyári Norbert2024.06.19. 16:30

Manapság egyre jobban érezzük, ahogy az élet súlya nyom minket. Egy 2023-as McKinsey & Company kutatás is ezt erősíti, miszerint 4 alkalmazottból legalább 1 a kiégés tüneteit produkálja. Sokan vágyunk arra hogy ezt a hajszoló, kegyetlen világot picit odébb tudjuk tolni és helyette valami békésre tudjunk koncentrálni. Az úgynevezett „cozy” játékok ezt az igényt szolgálják ki. Kicsit elvonulhatunk, letehetjük a világ baját és helyette egy egyszerűbb valóságban tudunk lazítani. A Kamaeru: A frog refuge is ezekhez a játékokhoz tartozik. Főhősünk Chloe megunta a nagy hajtást és helyette nyugodtabb életre vágyik. Ezt a motivációját segítő szándékkal is ötvözi: békáknak akar menhelyet létrehozni. Ennek kialakításában és menedzselésében segítünk mi Chloe szerepében.

A játék maga vizuálisan nyugtató: alapvetően lekerekített vonalak, lágy színek jellemzik a látványt, a békák pedig iszonyat aranyosak! Különböző bútorokkal tudjuk őket a területre csalogatni, majd pedig bogarak etetésével tudjuk teljesen a területhez szelidíteni őket. Minden új típusú béka szelídítésért tapasztalatpont jár, ami a presztízsét növeli a békarezervátumnak. A bogarak befogásához rendelkezésünkre áll egy nagy lápos rész, ahol a víz és különböző növények kombinációjával berepülnek a zümmögők, kattintásunkkal pedig el is raktározzuk őket a későbbi etetésekhez. Minden rovarnak megvan a maga ritkasági szintje, egy-egy magasabb szintű szitakötő vagy tücsök befogása nagyobb odafigyelést igényel a játék elején. Később egyes barátokkal a befogások automatizálhatók; a tettvágy igazából pénz kérdése.

Ahhoz pedig, hogy a rezervátumunk hasznot termeljen a különböző termékeket állíthatunk elő és adhatunk el. Az eladott áruból új bútorokat vehetünk, ami még több és még különlegesebb békát vonz, de ha akarjuk vissza is forgathatjuk a mocsaras terület fejlesztésére hogy még gyorsabban menjen a termelés. A játék előrehaladásával lehetőség van még több növényt és tókialakítást felnyitni, ezzel pedig sokszínűbb lesz a termelő terület is. Van a rezervátumnak „fan klubja”, így olyan opció is van, hogy kevesebb pénzért, de több tapasztalatpontért adjuk el ugyanazt a terméket.

A későbbiekben ha inkább a békákra koncentrálnánk ott is sok egyéb lehetőségünk van: egy genetikai laborban keresztezhetjük őket hogy új fajok jöjjenek létre, vagy akár a bútoraikat is kedvünkre át tudjuk festeni, hogy a rezervátumunkat is saját ízlésünk szerint alakítsuk. A Kamaeru varázsereje abszolút a nyugodt közeg megteremtésében rejlik. A zenei világ egyáltalán nem tolakodó, a képi világról már beszéltem, a beépített minijátékok sem idegőrlőek. Ha valaki egyszerű farmolós élményre vágyik akkor itt teljes mértékben megkapja. Nincsen kusza techfa, nehezen kombinálható vagy craftolható elemek. Minden tiszta és átlátható, egy fárasztó nap végére tökéletes levezetés. A történet sem tolakodó, pont annyit tettek bele hogy egy kisebb narratívát végig vigyen, ha kíváncsiak vagyunk a rezervátumba tévedő szereplőkre akkor rájuk kattintva további mini történeteket osztanak meg velünk könnyed, akár humoros formában is. Haladásunk során látni fogjuk, hogy a rezervátumunk nem csak egy terület, hanem a hely szellemisége „exportálódik” és lehetőségünk van máshol újra kialakítani termelő és békafogó területet.

Amennyire lazítónak és könnyednek hat a Kamaeru, annyira frusztrálóvá is tud válni a játék során. Nem tudom, hogy ez a megjelenés előtti tesztfázismiatt lehetséges, vagy csak tényleg elsiklottak felettük a készítők. A látványvilágnál nekem első nagy negatívumom a színkódolás volt. Vannak olyan dialógusképernyők és ikonok, ahol a felhasznált szín azt az érzetet kelti hogy már megnyomták, elhasználták az adott egységet. Egyes minijátékoknál ezért nem is nagyon tudtam először hogy indul meg a játék, azt hittem blokkolt részhez kerültem. Amikor benne vagyunk egy minijátékban az egész kép nagyon statikus: nem nagyon kapunk instrukciót hogy mit-hova tegyünk, mi a lényege és mi lesz az eredménye. A feldolgozógépek nagyon egybe olvadnak a háttérrel, egy-egy villogás után tudtam csak hogy még is mire nyomjak, mivel mehet tovább a gyártósor. Ezen a jellegük sem segített, volt hogy papírt kellett préselnem vagy lekvárt főztem,szőttem, de valahogy mindegyik ugyanarra ment rá: pár gombot kell megnyomni vagy nyomogatni, hogy plusz terméket nyerjünk ki a végén.

Volt olyan szegmens is, ahol a dialógusban szereplő másik karakter képe hiányzott, hirtelen nem érzékelte a játék a kattintásaimat. Először azt hittem az egérrel van baj, de a játékon kívül mindenhol működött. A szövegek és a képek láthatóan fix felbontásúak, ha valamilyen akció felnagyítja őket hirtelen homályosabbak lesznek, nem tartják a felbontást. Volt egy patch, ami a megjelenés előtt érkezett a játékba, ez pedig Steamen belül teljesen eltörte nekem az egészet, újra kellett telepíteni. Itt kicsit megijedtem, mert a játékban nincs felhő szinkron, a mentésem akár el is veszhetett. Amikor újra raktam viszont láttam, hogy nincs nagy baj, megmaradt minden. Ettől függetlenül Steam Decken nem próbáltam újra a játszani, nem akartam még egyszer egy csomó időt beletenni, hogy végig járjam azt, amit már megtettem gépen. Valahol a többi rezervátumrésznek is ez a gyenge pontja: a játékstílus nem változik, csak a minijátékok mások, így olyan, mintha újra meg újra a nulláról kéne felépíteni mindent. Ha már egy későbbi mocsarat szépítgetünk kevesebb lesz a motiváció visszamenni a korábbiakra, mert a régi termékek nem érnek annyit, mint amennyiért az újakat el lehet passzolni.

A Kamaeru egy végtelenül aranyos játék, ami vizualitásában is inkább egy matricáskönyvre hasonlít. Beleragaszgatjuk szépen a jobbnál-jobb dolgokat, gyönyörködünk benne, aztán lapozunk és egy másik oldalon kezdjük újra az egészet. Az egész játék kialakítása és kezelése olyannak érződik, mintha nem is a számítógépen játszók lennének a fő célcsoport, mégis ilyen keretek és irányítás közé van szorítva. Nem tagadom, ha egy mobilos játék lenne lehet ingázáskor többet kerülne elő, de így csak a könyvtárban marad porfogónak, üresjáratos napokban néha-néha lefújva.

PLATFORM PC, Xbox Series, Xbox One, Linux, Mac
KIADÓ Armor Games Studio FEJLESZTŐ Humble Reeds
MEGJELENÉS 2024. június 8. ÁR 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

2 órája
1

Heti megjelenések

15 órája

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

1 napja
2

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

2 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

2 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

3 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

4 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

5 napja
6

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

5 napja
2

Game Pass: mozgolódás július második felében

Izgalmas premier címek érkeznek a következő napokban, de elvileg hamarosan újabb bejelentések várhatóak!

5 napja

Horrorisztikus hírcsokor – ez történt kedden

Benne: The Casting of Frank Stone, Sylvio: Black Waters, Neverness to Everness, Crossy Road Castle, NetEase Games, Amber Isle.

5 napja

Jonathan Green: Drakula - A vámpír átka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal az Ace Gamebooks sorozat Drakulája kerül terítékre Jonathan Greentől.

6 napja

Dupla adag Call of Duty: Black Ops 6 béta közeleg, nem lesz Crash Bandicoot 5 – ez történt hétfőn

Továbbá: Spark the Electric Jester 3, Shoulder of Giants.

6 napja

Schim - Az Árnyugró

A nagyvilágban nem könnyű megtalálni a helyünket, vagy épp a helyes utat, akkor meg pláne, ha csak árnyról árnyra közlekedhetünk. Tesztlaborba vittük az utóbbi idők egyik legérdekesebb indie-koncepcióját, az árnyékugró Schim-et.

7 napja

Heti megjelenések

7 napja
3

The Case of the Golden Idol

Kalandjáték? Igen is, meg nem is. Talán szerencsésebb lenne narratívával rendelkező puzzle játéknak hívni a The Case of the Golden Idolt, amely a dedukciós játékmenetével vált kultikussá. Teszteltük a Game Pass-on is megjelent Xbox változatot...

7 napja

Retro hangulat bűvöletében - ez történt pénteken

Benne: Paraside: Duality Unbound, The Karate Kid: Street Rumble, Undergrounded, Tekken 8, Castaway, The First Descendant.

9 napja
2

Planet Coaster 2 bejelentés, GreedFall II megjelenés - ez történt csütörtökön

Továbbá: Double Dragon Revive, Daydream: Forgotten Sorrow, Aero the Acro-Bat, Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed.

2024.07.12.
5

Anger Foot – Vadláb akcióban

Itt van végre a lábbal lerúgós FPS játék, amely a klasszikus trutymós akció-rajzfilmek rajongói mellett az FPS, az árkád és az egykori Shiny-fanok számára is hozhat érdekes pillanatokat. Vigyázat, lábszag érkezik szemből!

2024.07.11.
5

Új Double Dragon, terjeszkedik a Palworld - ez történt szerdán

Továbbá: Nobody Wants to Die, NBA 2K25, FRENZIES, Operation: Tango, Emio, Black State.

2024.07.11.
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==