A Guerilla két fronton is kiemelkedik az átlagból. Egyrészt, szinte minden játékuk kiaknázza az épp aktuális PlayStation konzolok lehetőségeit, és olyan összképet nyújtanak, amire kevesen képesek az iparágban. Másrészről játékaikban mindig van egy extra monyó, ami tartalmilag, vagy játékmenetileg (Vagy sehogy, bocsi, Killzone: Shadow Fall!) ad valami olyat, amire a többi fejlesztő csak keresi a receptet. Így volt ez az első Horizon: Zero Dawn-nal, amelynek PC változata is megtalálta a maga közönségét. És így van ez most a Horizon: Forbidden West-tel, valamint kiegészítőjével, a Burning Shores-szal is, amelyek egytől-egyig minőségi open world címként égtek be a PS-játékosok memóriájába. A Guerrilla Games a szintén igényességre törekvő Nixxes-szel karöltve hozta el ez utóbbi két játék egybecsomagolt kiadását PC-re!
Szóval az előző Horizon port is jól sikerült PC-n, olyannyira, hogy a Sony pécés hadműveletének egyik cölöpjeként is szolgált. Egy olyan benchmark lett, ami után az elvadult master race rajongók sem tudtak kifogásokat keresni a PlayStation átiratok ellenében. A mostani Forbidden West is jó alapokra épít. Példának okáért mindjárt a PS5 változat assetjeire apellál, így a cross-gen PS4-es kiadás gyengébb prezentációját el is felejthetjük. Röviden: lebutítva az opciókat is inkább az újgenerációs változatra hasonlít a mostani átirat, mint a korábbi genhez készült kiadásra. Pedig rengeteg, de tényleg atomsok beállítási lehetőség készült azok számára, akik szeretik részletekbe menően optimalizálni a játékot, esetleg szeretnek elmerülni a különböző opciók nyújtotta lehetőségekben. Az első tíz perc körülbelül arról szólt, hogy végignyálazzam, mit is tartalmaz a beállítások rendszere.
A színes lehetőségeknek megfelelően a Forbidden West prímán skálázódik. Ha mondjuk van egy 20XX-generációs Geforce kártyád, akkor a DLSS segítségével is van játéktered megtalálni a lehető legjobb opciót a nívós látvány/60FPS kombináció eléréséhez. Ha a legújabb vasakkal rendelkezel, akkor garantáltan túlmutatsz majd a PS5 látványvilágán. De ha egy kézi PC-vel, mondjuk Steam Deckkel támadsz, akkor is van esélyed játszható sebességre.
Ezen a ponton kicsit megakasztom a gondolatmenetet, mert a teszt javát Deck-en csináltam. Nagy a vita a játék beállításai körül, mert a Horizon: Forbidden West soha nem lesz igazán jó ezen a platformon. Mi úgy tudtuk kiharcolni belőle a 30 FPS közeli tartható sebességet, hogy 1024*768 felbontást skáláztunk át, majd erre dinamikus felbontásváltoztatást is kapcsoltunk FSR2-vel karöltve. Az effektek közül sokat bekapcsolva hagytunk, és a többi csúszkát low/mid-szintre lőttünk be. A felbontás eszi talán a legtöbbet a számításokból, szóval ott lehet nagyokat nyerni Deck platformon. A dinamikus felbontásváltozás és a különböző fókusz-effektek miatt viszont sokszor a kép úgy beszöszmöszösödik, hogy egy hosszabb nyomulás (plusz fáradtabb este kombinációjában) a zuhany alatt én is behaluztam a pixelesedést. És az átvezetőkben, valamint a mászkálás során zajló (szerintem shader compilation + memóriakezelés okozta) döcögések olykor azért megingatják a hitünket a játékban. Érdekes módon nem is a nagy sandbox-látképeknél van para, inkább a gyors közlekedésnél. Vagy a filmes-átvezetős mozzanatoknál.
De nincs minden veszve, a Sony szeretne "Deck Verified" plecsnit a játékra, tehát lehet érkezik még patch, vagy egy shader pakk, ami ezeken javíthatna. MINDENESETRE! Azért simán eljátszogattam a programmal hordozható formában is. A közelmúlt nagyobb pofáraeséseihez képest a Deck azért tud erőt mutatni. És hát a látvány az még min-mid között is döbbenetes, pláne egy kézi masina tabletszerű kijelzőjén.
Lássuk amúgy azt is, hogy a Sony mire büszke az átirat kapcsán. A 21:9-en meg sem lepődünk, de azért a 48:9-es tripla monitoros támogatás különleges csemegének számít. Emellett AMD FSR, Intel XeSS, Nvidia DLAA, DLSS2-3, Reflex funkciók sora és DualSense támogatás is elérhető. Ez értelemszerűen nem skálázódik például a Deck-re. De látszik a Nixxes ilyen irányú elhivatottsága is: a port ugyanis remekül kihasználja a Deck gombjaiban és default leosztásában rejlő extra lehetőségeket is.
Bár a bevezetőben már linkeltem Nesh koma cikkét, azért én is meg tudom erősíteni, hogy a Forbidden West (és a kiegészítő) ismételten egy mágikus élmény. Bár open world játékdesign tekintetében kevés újat tud felmutatni, de a világ, a sztori, és a fluid, mesteri módon összeszőtt mechanikák, a közlekedési lehetőségek és a változatos környezet szerintem bőven a műfaj top 5 címei közé repítik a második nagy Aloy-kalandot.
Az pedig, hogy ez ismét elérhető PC-n, csak külön hab a tortán. Skálázhatósága, PlayStation-bombasztikussága, látványos megfejtései, barátságos, emberi karakterei, érdekes világlátása miatt egy olyan értékes címnek tartom, ami ritka vasmadár a piacon.
PLATFORM PC (tesztelve), PS5, (PS4) | KIADÓ PlayStation PC LLC | FEJLESZTŐ Guerrilla, Nixxes MEGJELENÉS 2024. március 21. ÁR 59.99 EUR