[Teszt] Forza Horizon 5 - Mexikó határok nélkül

Forza Horizon 5 - Mexikó határok nélkül

mcmackoGéczy Attila2021.11.04. 11:00

A Forza sorozat példaértékű íven jutott el az élre, lehagyva maga mögött a teljes mezőnyt. A Horizon alcímmel ellátott nyitott, árkádos mellékág mára megközelíthetetlen szintekre emelte az autós szórakozást, az új epizód pedig a következő generáció mámorító benzingőzével és masszív tartalmi ígéretével vár minden sofőrt.

De mielőtt a rajtkockára kigurulnánk, tisztázzuk: a Forza Horizon 5 főszereplője nem a sofőröd, és nem is az 500+ autóból álló Matchbox-mennyország, hanem az új helyszín. Ez pedig a Cinco de Mayo hangulatot motorhangokkal beröffentő Mexikó. A két partot összekötő terep változatos kivonata a mérsékelt övi, trópusi és sivatagos vidékeket is kínáló országnak. Nem is csoda az akkurátus másolat, hiszen Mexikó turisztikai hivatalaival dolgozott együtt a Playground, így a valós Agua Azul vízeséstől a fiktív Gran Caldera vulkánon át sokféle vidéken és változatos biómákban füstölhetjük a gumit.

HOLA HORIZONTE!

Hogy mit lehet egy sorozat ötödik részében elsütni érdemi, játékmechanikai újdonságként? Ez nehéz kérdés. A Forza Horizon Öt a jól ismert alapokra épít, olyan mértékben, hogy a HUD elemektől kezdve a versenyek típusain át minden ismerős lehet korábbról. Talán kísértetiesen is, szóval ne is csodálkozzatok a lentebb olvasható pontszámon. A cél és a forma most is változatlan. Felfedezni, újabb versenyeket és kihívásokat teljesíteni, hogy a fesztiválon előrébb tudjunk haladni még további lehetőségek megnyitásával. Mexikó területén több fesztiválközpont is van, mindegyik egy sajátos versenytípust képvisel (pl. földutas versenyek, vagy épp utcai veretések) – ehhez pedig átvezetőkkel megtoldott sztori küldetések is társulnak. Az egyes epizódok tetőpontjai olyan eseményeket kínálnak, mint például a bő ötven kilométeres góliát és kolosszus-versenyek. Természetesen most is vannak időzített események, online közösségi „Forza Arcade” eventek, amelyek a legutóbbi Forzathon bulikra hajaznak, az EventHub pedig a közösségi versenyalkotás lehetőségét hozza vissza a térképre. Eskü, még az AI szinteket és a játékos RPG-szerű progresszióját követő matek is változatlannak tűnik. Egyszóval minden itt van, amit korábban láttunk, és csak apróságokkal bővült a sor. Na meg egy olyan sztorival, ami nem tör a történetmesélés babérjaira, de egy kicsit akciódúsabbá teszi a fesztiválozást. Biztonsági játék? Az, a Forizon 5 nem meri az eddigi konvenciókat felforgatni. Ennek viszont az a következménye, hogy az új konzolgeneráció illúziójából ébredve most éreztem először igazán, hogy egy kicsit bátrabb újításokat is eszközölhettek volna Playgroundék.

A fejlesztőcsapat tehát biztosra megy, és hiába biztonsági ez a játék, a Forza Horizon 5 még így is szinte minden tekintetben a konkurencia előtt jár. A terepe egyedülállóan nagy és változatos. A vezetési modellje a Lego Duplo szinttől a motorsportok igényességét elérő formáig turbózható. A tartalom eszetlen, szinte befejezhetetlen mennyiségű feladattal látja el az sofőröket (majd kétezer belsős rendszerben tálalt achievement-szerű jutalommal), és az utolsó random kanyarra húzott "pálya" is izgalmas és érdekes nyomvonal tud lenni, még akkor is ha a sokadik Forizon játékban már nem érhet minket nagy meglepetés ilyen téren. A közösségi integráció brutális lehetőségeket rejt, a chillezős konvojozáson át, a random barátokkal való összeakadásig. A teszt időszakban például tök véletlenül, egy puszta közepén akadtam össze Dreampage-el, jól meg is örültünk egymásnak! A jutifalatokat pedig példátlan bőkezűséggel kínálja a játék.

Ha unod a CPU elleni küzdelmet a Drivatarok illúziója mindig ad egy kis extra többlet motivációt. Tudjátok, így "olyan mintha" a barátok ellen, vagy legalábbis azok szellemei ellen játszanánk. Az autók közötti tényleges különbségek, a fejlesztési lehetőségek, a mellékágak és az ezerszínű tennivalók garantálják, hogy a többi hasonló játékkal próbálkozó fejlesztő még csak a közelébe sem tudjon férkőzni a Forza Horizon intézményének. Ilyen szemmel a játékot akár tízpontosra is lehetne érzékelni, mert ilyen tényleg nincs máshol. Csak hát ott van ugye az a fránya előélet, meg a négy másik rész DLC-kkel kikövezve, amelyekben már nagyon sok mindent láttunk. Például a nagy hegyet a Fortune Islandon. Vagy a dzsungeles terepet és a tengerpartot a Horizon 2/3-ban.

GENERÁCIÓK KÖZT

Mindenki kíváncsi volt, hogy a Forizon 5 hogyan teljesít a vizuális megvalósítás terén, elvégre mégiscsak egy éves a Series X, és még mindig nem tobzódunk rajta a next-gen látványosságokban. Nos, abból kell kiindulni, hogy amíg a Forza Horizon 4 fél generációt fejlődött az Xbox One X változat megjelenésével, addig a Forza Horizon 5 pedig talán ahhoz képest csak egy apró negyedlépést tesz előre. Nincs igazi generációváltó élmény, de ami van, az egy gyönyörű, stabil 30 képkockás, dinamikusan hangolt 4K-s látvány. Vagy van egy gyorsabb, „performansz módba” állított, és még ezzel együtt is egy kiemelkedően szép játék, ami olykor pop-up jelenséggel, meg hiányzó effektekkel mutatja, hogy ő most butított változatban muzsikál.

A Forza Horizon szerencséje az, hogy a valóságra hajazó, fotórealisztikus fényeket, textúrákat és látványt űző összképe tényleg kanyarról-kanyarra képes meghökkenteni az embert. Az indirekt fényeket használó esős szakaszok, az éjszakai versenyek, buja dzsungeles terepek, friss homokviharok, na meg a magaslatokról a tengerpartok horizontjáig nyújtózkodó látképek is a videojátékok legmagasabb szintjéről kacsintanak vissza a játékosra. Az autók részletes kidolgozottságáról meg ne is beszéljünk, amelyek a ray-tracinges Forza Vista módban iparági csúcsot mutatnak fel, több száz autó felvonultatásával.

Sajnos azonban az igényesség nem érint minden részletet. A túl szabályos piramisok, a darabos karaktermodellek és emberanimációk, az autók kidolgozatlan alváza és a rozsdás pajtaleletek textúrái kikönyökölnek az amúgy durván részletes összességből. A prezentáció elmaradhatatlan része a zenei felhozatal is, ami a jól megszokott rádióállomásokkal kínál pont annyi zenei tartalmat, aminek kíséretében a 200-as szintig ellavírozhatunk. A magyar felirat pedig ismét üdvös – egy fokkal áramvonalasabb, mint a négyes epizódnál volt, de apró elütéseket elvétve még mindig találni a szövegben. Egy dologra nem tértem még ki, ez pedig a hozzáférhetőség. A Forizon 5 példátlan ilyen téren is, hiszen rengeteg apró opció áll rendelkezésre a minél könnyebb vizuális befogadás szempontjából.

A PC VÁLTOZAT

A teszthét elején hadilábon álltam az Xboxos hozzáféréssel, de szerencsére a Windows-Xbox átjárhatóságnak köszönhetően a program letöltése pécén is adta magát, és gond nélkül le is szaladt a gépre a játék. Sajnos azonban az első két nap majdnem végig a hibakereséssel történt, a játék ugyanis fix pontokon kidobott a desktopra. Gyanakodtam én mindenre. Driverekre, az SSD túlmelegedésére, a GPU terhelésére, úgyhogy uninstall, reinstall következett, HDD-re, majd onnan vissza, majd megint hátulról előre… Drivereket frissítettem, végül a grafikai beállítások végigzongorázása következett, de semmi sem segített. A Forizon 4 pécés problémái közt kutakodva találtam hasonló problémát, és végül tényleg innen jött a segítség is: a játék összeakadt az Avast vírusirtómmal, így a Forzázás közben mindig ki kell kapcsolnom a védelmi rendszert. Ezt a gondot az idő közben kiadott "mínusz napos" patch sem orvosolta.

Szerencsére a port jól sikerült, akárcsak a korábbi Forzáknál. Szinte minden ugyanott és ugyanúgy van, mint az X-es változatnál, csak bekerült egy igen masszív opciótenger a beállítások közé, ezzel végletekig finomhangolhatjuk a látványt. Viszonyításképp a mobil chipseteket tartalmazó Alienware laptopom (i7-8750, RTX 2060, 16 GB RAM) főleg a felbontás feljebb állításnál akad ki. Szinte mindent ultra-extreme beállításokra véve a Forizon 5 olyan 40-60%-ban terheli a GPU-t, és csak 30-40%-ban a CPU-t, mindezt 1080p/30FPS beállítások mellett.

Ha kicsit érzed a matekot, már sejtheted, hogy GPU oldalról 60-as frame értékre szinkronizálva így már be-be döccen a játékmenet. Szóval 60 FPS-hez kicsit vissza kellett vennem a maximum látványból, vagy elfogadnom azt, hogy fix harmincon, Full HD felbontáson, mindent ultra-extrém szintre állítva játszom zökkenőmentesen. 4K felbontáshoz már macerásabb a konfiguráció, itt tényleg komolyabb kompromisszumokat kellett kötni.

A Forizon 5 amúgy PC-n is meghálálja az SSD-re telepítést. HDD-ről egy bizonyos grafikai részletesség felett volt sajnos olyan helyzetem, ahol a pályát nem tudta kellően gyorsan streamelni a játék, egy főúton való 300+ km/h-s száguldás során egyszerűen nem töltött be a terep. A Forza Horizon 5 ilyenkor pár másodpercen belül intelligens hibaüzeneteket küld, és a grafika moderálására kéri a játékost. SSD-ről természetesen semmi ilyen gondom nem volt.

WELCOME TO TIJUANA!

Mivel a Forza Horizon 5 kicsit komolyabban foglalkozik a narrációval, a beszélő sofőrünk és a helyi fesztiválszervezők közötti interakcióval, ezért az ember bátorkodik egy kis többletet is keresni a bulis hangulat mögött. A Forizon 5 azonban végül sok ilyet nem kínál – a feeling végig megmarad a felhőtlen bulizás szintjén, és ezzel nincs is semmi probléma. Az ember szórakozni ül le egy ilyen játék mellé, és ezt tudják a fejlesztők már jó régóta. Viszont kissé hiányoltam egy kicsit konkrétabb helytörténeti prezentációt (elfért volna) a néhány történelmi infót elhintő sztorin felül, és tudom, én vagyok a vén szar de a cyberpunk művégtagokkal táncoló sofőrök, meg az NPC-kre jellemző angolba erőltetett spanyolkodás kissé lokó, mint vehiccsóban a hermósza kalapos mucsácsó. De el kell fogadni, hogy a jelentős bázist kitévő fiatalság már ebben a hangulatban és kivagyiságban keresi a fogyasztható tartalmakat, és még mindig jobb ez, mintha a határmenti problémákról, a drogkartellekről vagy a szegénységről moralizálna a játék.

A Forza Horizon 5 tehát most sem okoz különösebb csalódást, mi több az iparági trónust az Edinburgh-i kastély tetejéről sikerült a Gran Caldera csúcsára felvontatni, majd olvadt aszfalt és dermedt láva keverékével odatapasztani. A Forizon-élményt más játéknak megközelíteni és kimozdítani is képtelenség lesz ebből a pozícióból. A pontszámot viszont a sorozat történelmi vonatkozásában értelmezzük - akármennyire is örülünk most ennek a résznek, a hatodik epizódnál már el kell gondolkoznia a Playgroundnak, hogy miként lehet újat mutatni Horizon fesztivál közönségének. Mert ha csak a térképet cserélgetjük, úgy legyen bármilyen frankó is a tartalom, a sorozat óhatatlanul az Ubi-játékok stagnálását fogja az eszünkbe juttatni. Ez azonban még a jövő zenéje -az elődök tapasztalatai alapján a Horizon 5 szolgáltatásai az új rész felbukkanásáig garantáltan kitartanak majd, így aki hosszú hetekre-hónapokra el akar menekülni a valóságból, és be akarja pótolni a járvány alatt elmaradt világjáró élményeket, az a Forza Horizon 5-től keresve sem találhat jobb boldogságforrást.

Pontosan
8
Platform: Xbox One, Xbox Series, PC
Kiadó / Fejlesztő: Xbox Game Studios, Playground Games
Megjelenés: 2021. november 05. | Ár: 23590 Ft.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

1 napja
2

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

1 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

1 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

2 napja
3

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

2 napja
4

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

3 napja
27

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

3 napja

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

3 napja
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

3 napja
12

Sonic X Shadow Generations: a Nintendo Switch 2 változat

A Sonic X Shadow Generations már szép köröket futott a jelenlegi és az előző generációs konzolokon is. Most megnéztük, hogy a Switch 2 nyitókínálatának darabja milyen érzelmeket kelt, és hogyan muzsikál az új masinán.

4 napja
8

Galéria: így pózolt nekünk a Nintendo Switch 2

Lekaptuk a gépet valamint a legfontosabb kiegészítőit. Vagy ő kapott le minket a lábunkról?

4 napja
4

Generációs ugrás? Ennyit tesz a Zeldákhoz a Nintendo Switch 2

Zeldával indítani egy új Nintendo gépet sosem bizonyult szerencsétlen dolognak. Kettővel meg aztán pláne nem. Itt van hát az elmúlt évek két legnagyszerűbb sandbox játéka, szebb, jobb, extrásabb változatban.

5 napja
12

Mit tudunk a ROG Xbox Ally-ról?

5 napja
30

Nintendo Switch 2: mindent egy helyen

6 napja
13

Fast Fusion - a Switch 2 által fűtött forrófúzió

Ha gyerekként hajnalig bámultad a tévé képernyőjét SNES-es F-Zero társaságában, később PlayStation konzolon a Prodigy Firestarter zenei aláfestése mellett gyűrted a Wipeout 2097-et, ez a te játékod lesz!

6 napja
25

Heti megjelenések

6 napja
12

Xbox Games Showcase 2025 nyár

7 napja
156

Nintendo Switch 2 hardverteszt: a népkonzol újratöltve

Gerincre vágtuk a tesztpadon a nagysikerű Nintendo Switch második eljövetelét: ez az első benyomásunk a következő népkonzolról, amely lehet hogy már nálad is ott figyel.

7 napja
37

Street Fighter 6: Years 1-2 Fighters Edition

Kezdődjék a Switch 2 tartalmak bemutatása a Gamer365 felületén. A nyári fesztivál most a Nintendo játékosok számára picit mást jelent - lássuk is az első pofonokat... pontosabban az első fecskét!

8 napja
15

Resident Evil 9-et, Mortal Shell II-t és rengeteg új bejelentést hozott a Summer Game Fest 2025

Lezajlott a Summer Game Fest 2025-ös bemutatója, ahol - ahogyan minden évben - most is rengeteg új játékbejelentést kaptunk.

9 napja
85