[Teszt] Forza Horizon 5 - Mexikó határok nélkül

Forza Horizon 5 - Mexikó határok nélkül

mcmackoGéczy Attila2021.11.04. 11:00

A Forza sorozat példaértékű íven jutott el az élre, lehagyva maga mögött a teljes mezőnyt. A Horizon alcímmel ellátott nyitott, árkádos mellékág mára megközelíthetetlen szintekre emelte az autós szórakozást, az új epizód pedig a következő generáció mámorító benzingőzével és masszív tartalmi ígéretével vár minden sofőrt.

De mielőtt a rajtkockára kigurulnánk, tisztázzuk: a Forza Horizon 5 főszereplője nem a sofőröd, és nem is az 500+ autóból álló Matchbox-mennyország, hanem az új helyszín. Ez pedig a Cinco de Mayo hangulatot motorhangokkal beröffentő Mexikó. A két partot összekötő terep változatos kivonata a mérsékelt övi, trópusi és sivatagos vidékeket is kínáló országnak. Nem is csoda az akkurátus másolat, hiszen Mexikó turisztikai hivatalaival dolgozott együtt a Playground, így a valós Agua Azul vízeséstől a fiktív Gran Caldera vulkánon át sokféle vidéken és változatos biómákban füstölhetjük a gumit.

HOLA HORIZONTE!

Hogy mit lehet egy sorozat ötödik részében elsütni érdemi, játékmechanikai újdonságként? Ez nehéz kérdés. A Forza Horizon Öt a jól ismert alapokra épít, olyan mértékben, hogy a HUD elemektől kezdve a versenyek típusain át minden ismerős lehet korábbról. Talán kísértetiesen is, szóval ne is csodálkozzatok a lentebb olvasható pontszámon. A cél és a forma most is változatlan. Felfedezni, újabb versenyeket és kihívásokat teljesíteni, hogy a fesztiválon előrébb tudjunk haladni még további lehetőségek megnyitásával. Mexikó területén több fesztiválközpont is van, mindegyik egy sajátos versenytípust képvisel (pl. földutas versenyek, vagy épp utcai veretések) – ehhez pedig átvezetőkkel megtoldott sztori küldetések is társulnak. Az egyes epizódok tetőpontjai olyan eseményeket kínálnak, mint például a bő ötven kilométeres góliát és kolosszus-versenyek. Természetesen most is vannak időzített események, online közösségi „Forza Arcade” eventek, amelyek a legutóbbi Forzathon bulikra hajaznak, az EventHub pedig a közösségi versenyalkotás lehetőségét hozza vissza a térképre. Eskü, még az AI szinteket és a játékos RPG-szerű progresszióját követő matek is változatlannak tűnik. Egyszóval minden itt van, amit korábban láttunk, és csak apróságokkal bővült a sor. Na meg egy olyan sztorival, ami nem tör a történetmesélés babérjaira, de egy kicsit akciódúsabbá teszi a fesztiválozást. Biztonsági játék? Az, a Forizon 5 nem meri az eddigi konvenciókat felforgatni. Ennek viszont az a következménye, hogy az új konzolgeneráció illúziójából ébredve most éreztem először igazán, hogy egy kicsit bátrabb újításokat is eszközölhettek volna Playgroundék.

A fejlesztőcsapat tehát biztosra megy, és hiába biztonsági ez a játék, a Forza Horizon 5 még így is szinte minden tekintetben a konkurencia előtt jár. A terepe egyedülállóan nagy és változatos. A vezetési modellje a Lego Duplo szinttől a motorsportok igényességét elérő formáig turbózható. A tartalom eszetlen, szinte befejezhetetlen mennyiségű feladattal látja el az sofőröket (majd kétezer belsős rendszerben tálalt achievement-szerű jutalommal), és az utolsó random kanyarra húzott "pálya" is izgalmas és érdekes nyomvonal tud lenni, még akkor is ha a sokadik Forizon játékban már nem érhet minket nagy meglepetés ilyen téren. A közösségi integráció brutális lehetőségeket rejt, a chillezős konvojozáson át, a random barátokkal való összeakadásig. A teszt időszakban például tök véletlenül, egy puszta közepén akadtam össze Dreampage-el, jól meg is örültünk egymásnak! A jutifalatokat pedig példátlan bőkezűséggel kínálja a játék.

Ha unod a CPU elleni küzdelmet a Drivatarok illúziója mindig ad egy kis extra többlet motivációt. Tudjátok, így "olyan mintha" a barátok ellen, vagy legalábbis azok szellemei ellen játszanánk. Az autók közötti tényleges különbségek, a fejlesztési lehetőségek, a mellékágak és az ezerszínű tennivalók garantálják, hogy a többi hasonló játékkal próbálkozó fejlesztő még csak a közelébe sem tudjon férkőzni a Forza Horizon intézményének. Ilyen szemmel a játékot akár tízpontosra is lehetne érzékelni, mert ilyen tényleg nincs máshol. Csak hát ott van ugye az a fránya előélet, meg a négy másik rész DLC-kkel kikövezve, amelyekben már nagyon sok mindent láttunk. Például a nagy hegyet a Fortune Islandon. Vagy a dzsungeles terepet és a tengerpartot a Horizon 2/3-ban.

GENERÁCIÓK KÖZT

Mindenki kíváncsi volt, hogy a Forizon 5 hogyan teljesít a vizuális megvalósítás terén, elvégre mégiscsak egy éves a Series X, és még mindig nem tobzódunk rajta a next-gen látványosságokban. Nos, abból kell kiindulni, hogy amíg a Forza Horizon 4 fél generációt fejlődött az Xbox One X változat megjelenésével, addig a Forza Horizon 5 pedig talán ahhoz képest csak egy apró negyedlépést tesz előre. Nincs igazi generációváltó élmény, de ami van, az egy gyönyörű, stabil 30 képkockás, dinamikusan hangolt 4K-s látvány. Vagy van egy gyorsabb, „performansz módba” állított, és még ezzel együtt is egy kiemelkedően szép játék, ami olykor pop-up jelenséggel, meg hiányzó effektekkel mutatja, hogy ő most butított változatban muzsikál.

A Forza Horizon szerencséje az, hogy a valóságra hajazó, fotórealisztikus fényeket, textúrákat és látványt űző összképe tényleg kanyarról-kanyarra képes meghökkenteni az embert. Az indirekt fényeket használó esős szakaszok, az éjszakai versenyek, buja dzsungeles terepek, friss homokviharok, na meg a magaslatokról a tengerpartok horizontjáig nyújtózkodó látképek is a videojátékok legmagasabb szintjéről kacsintanak vissza a játékosra. Az autók részletes kidolgozottságáról meg ne is beszéljünk, amelyek a ray-tracinges Forza Vista módban iparági csúcsot mutatnak fel, több száz autó felvonultatásával.

Sajnos azonban az igényesség nem érint minden részletet. A túl szabályos piramisok, a darabos karaktermodellek és emberanimációk, az autók kidolgozatlan alváza és a rozsdás pajtaleletek textúrái kikönyökölnek az amúgy durván részletes összességből. A prezentáció elmaradhatatlan része a zenei felhozatal is, ami a jól megszokott rádióállomásokkal kínál pont annyi zenei tartalmat, aminek kíséretében a 200-as szintig ellavírozhatunk. A magyar felirat pedig ismét üdvös – egy fokkal áramvonalasabb, mint a négyes epizódnál volt, de apró elütéseket elvétve még mindig találni a szövegben. Egy dologra nem tértem még ki, ez pedig a hozzáférhetőség. A Forizon 5 példátlan ilyen téren is, hiszen rengeteg apró opció áll rendelkezésre a minél könnyebb vizuális befogadás szempontjából.

A PC VÁLTOZAT

A teszthét elején hadilábon álltam az Xboxos hozzáféréssel, de szerencsére a Windows-Xbox átjárhatóságnak köszönhetően a program letöltése pécén is adta magát, és gond nélkül le is szaladt a gépre a játék. Sajnos azonban az első két nap majdnem végig a hibakereséssel történt, a játék ugyanis fix pontokon kidobott a desktopra. Gyanakodtam én mindenre. Driverekre, az SSD túlmelegedésére, a GPU terhelésére, úgyhogy uninstall, reinstall következett, HDD-re, majd onnan vissza, majd megint hátulról előre… Drivereket frissítettem, végül a grafikai beállítások végigzongorázása következett, de semmi sem segített. A Forizon 4 pécés problémái közt kutakodva találtam hasonló problémát, és végül tényleg innen jött a segítség is: a játék összeakadt az Avast vírusirtómmal, így a Forzázás közben mindig ki kell kapcsolnom a védelmi rendszert. Ezt a gondot az idő közben kiadott "mínusz napos" patch sem orvosolta.

Szerencsére a port jól sikerült, akárcsak a korábbi Forzáknál. Szinte minden ugyanott és ugyanúgy van, mint az X-es változatnál, csak bekerült egy igen masszív opciótenger a beállítások közé, ezzel végletekig finomhangolhatjuk a látványt. Viszonyításképp a mobil chipseteket tartalmazó Alienware laptopom (i7-8750, RTX 2060, 16 GB RAM) főleg a felbontás feljebb állításnál akad ki. Szinte mindent ultra-extreme beállításokra véve a Forizon 5 olyan 40-60%-ban terheli a GPU-t, és csak 30-40%-ban a CPU-t, mindezt 1080p/30FPS beállítások mellett.

Ha kicsit érzed a matekot, már sejtheted, hogy GPU oldalról 60-as frame értékre szinkronizálva így már be-be döccen a játékmenet. Szóval 60 FPS-hez kicsit vissza kellett vennem a maximum látványból, vagy elfogadnom azt, hogy fix harmincon, Full HD felbontáson, mindent ultra-extrém szintre állítva játszom zökkenőmentesen. 4K felbontáshoz már macerásabb a konfiguráció, itt tényleg komolyabb kompromisszumokat kellett kötni.

A Forizon 5 amúgy PC-n is meghálálja az SSD-re telepítést. HDD-ről egy bizonyos grafikai részletesség felett volt sajnos olyan helyzetem, ahol a pályát nem tudta kellően gyorsan streamelni a játék, egy főúton való 300+ km/h-s száguldás során egyszerűen nem töltött be a terep. A Forza Horizon 5 ilyenkor pár másodpercen belül intelligens hibaüzeneteket küld, és a grafika moderálására kéri a játékost. SSD-ről természetesen semmi ilyen gondom nem volt.

WELCOME TO TIJUANA!

Mivel a Forza Horizon 5 kicsit komolyabban foglalkozik a narrációval, a beszélő sofőrünk és a helyi fesztiválszervezők közötti interakcióval, ezért az ember bátorkodik egy kis többletet is keresni a bulis hangulat mögött. A Forizon 5 azonban végül sok ilyet nem kínál – a feeling végig megmarad a felhőtlen bulizás szintjén, és ezzel nincs is semmi probléma. Az ember szórakozni ül le egy ilyen játék mellé, és ezt tudják a fejlesztők már jó régóta. Viszont kissé hiányoltam egy kicsit konkrétabb helytörténeti prezentációt (elfért volna) a néhány történelmi infót elhintő sztorin felül, és tudom, én vagyok a vén szar de a cyberpunk művégtagokkal táncoló sofőrök, meg az NPC-kre jellemző angolba erőltetett spanyolkodás kissé lokó, mint vehiccsóban a hermósza kalapos mucsácsó. De el kell fogadni, hogy a jelentős bázist kitévő fiatalság már ebben a hangulatban és kivagyiságban keresi a fogyasztható tartalmakat, és még mindig jobb ez, mintha a határmenti problémákról, a drogkartellekről vagy a szegénységről moralizálna a játék.

A Forza Horizon 5 tehát most sem okoz különösebb csalódást, mi több az iparági trónust az Edinburgh-i kastély tetejéről sikerült a Gran Caldera csúcsára felvontatni, majd olvadt aszfalt és dermedt láva keverékével odatapasztani. A Forizon-élményt más játéknak megközelíteni és kimozdítani is képtelenség lesz ebből a pozícióból. A pontszámot viszont a sorozat történelmi vonatkozásában értelmezzük - akármennyire is örülünk most ennek a résznek, a hatodik epizódnál már el kell gondolkoznia a Playgroundnak, hogy miként lehet újat mutatni Horizon fesztivál közönségének. Mert ha csak a térképet cserélgetjük, úgy legyen bármilyen frankó is a tartalom, a sorozat óhatatlanul az Ubi-játékok stagnálását fogja az eszünkbe juttatni. Ez azonban még a jövő zenéje -az elődök tapasztalatai alapján a Horizon 5 szolgáltatásai az új rész felbukkanásáig garantáltan kitartanak majd, így aki hosszú hetekre-hónapokra el akar menekülni a valóságból, és be akarja pótolni a járvány alatt elmaradt világjáró élményeket, az a Forza Horizon 5-től keresve sem találhat jobb boldogságforrást.

Pontosan
8
Platform: Xbox One, Xbox Series, PC
Kiadó / Fejlesztő: Xbox Game Studios, Playground Games
Megjelenés: 2021. november 05. | Ár: 23590 Ft.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

4 órája
7

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

9 órája

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

1 napja
4

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

1 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

2 napja
18

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

4 napja
5

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

4 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

4 napja
1

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

5 napja
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

5 napja
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

6 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

6 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

7 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

7 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

7 napja
4

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

8 napja
12

Ninja Gaiden 4

8 napja
9

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
8