Az utóbbi évek legfuribb Final Fantasy játéka minden kétséget kizáróan az első FF-sztorit feldolgozó Stranger of Paradise lett, amely nem csak a memékben hoz káoszt, de a PC port tekintetében is. Lássuk, mit tud ez a szerethető szörnyeteg!
Vega kolléga jól körbeírta korábban a Stranger furcsasa mivoltát. A játék egy olyan Final Fantasy leágazás, ami egyszerre akar valamiféle akció-RPG, Soulslike és klasszikus FF játék lenni. A fejlesztők renoméjához mérten a harc nem rossz, de nem váltja meg a világot. A sztori és a map design kopottas, a program soha nem tud felnőni ahhoz a szinthez, amit amúgy a koncepcióból kinéz az ember. De ha valamit igazi jópofa újításként kell előhúznunk, akkor többekhez hasonlóan én is a job-rendszert emelném ki, ami az újrajátszhatóságot, és a Team Ninja rendszerszintű gondolkodásának kiemelkedő mivoltát is erősíti.

Lássuk, a PC verzió esetében mire készültek a fejlesztők. A játék meglepően, frankón részletes menürendszert kapott, amiben a beállítások mélysége egy komoly portot feltételez. A program grafikája viszont még legmagasabb szinten is eléggé lapos (a jobb karaktermodelleket leszámítva) és tökéletesen hozza azt a cinket, amit a PS3 korszak környékén mondtunk a PS2-es színvonalú játékokra. Ennek tükrében furcsák a lassulások és a felhasználóként változatos hibákat, bugokat produkáló végeredmény, amit amúgy (a feltételezések alapján) a Nioh motor továbbfejlesztése tesz le az asztalunkra. Sajnos az UX nálam akkor is az Xbox gombkiosztást követte, amikor Deck-ről váltva asztalon folytattam a játékot egér és billentyűzet kombóval - de legalább az olyan modern dolgokat zökkenőmentesen tudta a port, mint a Steam felhő kezelése, ami manapság sem magától értetődő még. Vagy ott a DLSS, ami az asztalon segített a 1080p/60FPS stabilizálásában, az FSR pedig kicsit a hordozható változat aláskálázott képén tudott gyógyítani. Igaz nem sokat.

A Stranger amúgy nem támogatja a Steam Decket, és ez sajnos látszik is - nagyon nehéz stabil 30 FPS-t kicsikarni a játékból, és a megjelenés környékén a shader akadozásokból is jutott elég a játékba. Ha ilyen 480p/FSR kombóval elvagy, talán akkor hordozhatóvá tudod tenni a játékot, de nem lesz kompromisszummentes az élmény így sem. A program iszonyat VRAM igényes, és a GPU a szűk keresztmetszet a Decknél is. Sajnos nem segíti a helyzetet, hogy az ódivatú prezentációnak külön rosszat tesz a lowrez megközelítés. A játék megjelenésekor egyes videóknál ilyen monoszkóp-jellegű felületeket is láttam, pedig a mappákat túrva kiderül, a program WMV formában tárolja el a videókat. (Lehet az ezekkel való összeakadás a Proton rendszer sajátja lesz...)
Ami érdekes, hogy a Steam visszajelzések abszolút pozitívak, szóval a játék simán megtalálta PC-n a hálás közönségét, és ezt még akkor is elhisszük neki, ha káoszmemék segítik az útján. A Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin egy nagyon furcsa jószág, ami generációkon keresztül egyensúlyozva igyekszik új irányokat kijelölni a Final Fantasy sorozat számára. De hogy ez jó-e, vagy sem, illetve, hogy a PC port minőségével végül elégedettek leszünk, vagy sem? Ismerve a PC tábor lelkesedését, már nem is merek konklúziót megfogalmazni, inkább megyek tovább valami más játékot keresni magamnak.