[Teszt] Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.04.02. 15:15

Végigtekintve a Team Ninja több mint negyed százados életművén rögtön feltűnik, hogy minden mesterművükre jut legalább egy-kettő tisztességes iparosmunka is, amelyek ráadásul általában a jól sikerült alkotásaik játékelemeire épülnek, csak épp az a bizonyos tűz hiányzik belőlük valamennyire. A Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin ilyen szempontból is tökéletesen illeszkedik a sormintába. De nem a mesterművek között fogunk emlékezni rá.

A Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin több szempontból is hozott anyagból dolgozik. Egyrészt, ahogy a nevében is benne van, a története az első, 1987-es Final Fantasy játékot dolgozza fel. Hogy mennyire modern formában, arra majd később kitérünk. Másik oldalról a Team Ninja házon belül is körbenézett, megtalálta a Nioh-t, majd átskinelte azt úgy, hogy a megszokott Final Fantasy motívumok köszönjenek vissza minden jelenetéből. Ha belegondolunk, ezek az alapanyagok egyáltalán nem rosszak (még ha az első FF rosszul is öregedett), viszont arra semmi garancia nem volt, hogy ez a két összetevő erősíteni fogja egymást és nem kioltani.

Már a korai Final Fantasy játékokban többé-kevésbé hangsúlyos volt a történet, de a negyedik részig ugyanez nem igazán volt elmondható a karakterekről. A szereplők inkább csak egy-két személyiségjeggyel rendelkeztek, sokkal fontosabb volt az osztályuk és ezáltal a harcban betöltött szerepük, mint az, hogy mit gondolnak egymásról és a világról. Még fantasy viszonylatban is a túlegyszerűsítés volt jellemző rájuk, igazából szinte bármelyik behelyettesíthető lett volna bárki mással. A Stranger of Paradise sajnos teljes egészében megtartja ezt a formulát, és az öt hős inkább csak arról ismerszik meg, hogy ki melyik elemi kristályt birtokolja. Mind kinézetükben, mind mondókájukat tekintve facsipesz egyszerűségűek, ráadásul egyediséggel se sokkal rendelkeznek. Sajnos árulkodó az is, hogy kettejük nevét még húsz óra után is rendre elfelejtettem, mert maga a történetmesélés is gyenge lábakon áll. Hiába telt el több mint harminc év, ez a játék ugyanazokkal az eszközökkel meséli el a korábbi mesét, ahogy régen: minden labirintus végén mond mindenki két-három mondatot, majd jöhet a következő erőpróba. Aztán a játék végi nagy fordulat persze még mindig jó, de addig el kell tölteni jó húsz órát azzal, hogy nem nagyon érezzük át a világ hangulatát.

Egy kicsivel jobb a helyzet a különböző helyszínekkel és ellenfelekkel, ezek néhol egész hangulatosak, ha vannak olyan pontok, ahol sikerül alaposan megragadni a Final Fantasy esszenciát, azok a bossharcok és az ikonikus ellenfelek. Igazából a korai játékok legtöbb ismert főgonosza felvonul, ezek az összecsapások tényleg kiemelkedő élménynek számítanak itt is, sőt néhány kisebb, de annál trükkösebb ellenféllel szemben is emlékezetes minden találkozás. A különböző Tonberry és Marlboro verziók már a távolból sem ígérnek semmi jót, ezek néha nehezebbek és érdekesebbek is, mint a pálya végi bossok. Köszönhetően a gyors harci mechanizmusoknak óriási pusztítást is lehet végezni, ráadásul minden ellenfél kivégezhető egy végső mozdulattal, és bevallom, ezek isteniek, évtizedek óta szerettem volna megmarkolni egy Bombot és a szó szoros értelmében nekib...ni egy oszlopnak. A csaták tekintetében pontosan ezt várjuk egy Team Ninja játékból, és ebben kiválóan vizsgázik a Stranger of Paradise.

Ha megvizsgáljuk a Nioh örökségét, néhol egészen döbbenetes hasonlóságokat fedezhetünk fel. A pályák egy térképen elszórva nyílnak meg, a már bejárt helyszínek kapnak egy-egy rövidített küldetést, hogy a karakterek szintezése és a tárgyak farmolása könnyebb legyen. Az irányított karakter egyszerre két harci stílust tud váltogatni, ezek mindegyikéhez külön felszerelés konfigurálható, a különféle képességek pedig a jobnak megfelelő fáról nyithatók meg. Azonban míg a Nioh-ban alapvetően a fegyverek és az ezekhez kötődő harci stílusoknak volt minden más alárendelve, itt valamelyest más a helyzet, rengeteg különböző jobot nyithatunk meg, viszont a fegyverek (és persze a többi tárgy) valamennyire átjárhatóak ezek között (tehát monkként soha nem fogunk vaskos karddal szaladgálni, knightként pedig nem varázslatokat dobálunk). Nehéz megítélni, hogy van-e annyira mély a harcrendszer, mint az "elődé", mivel itt egészen mások az arányok az ellenfelek és a játékos karakterek számát tekintve (előbbiek jellemzően nagyobb csoportokban jönnek, viszont nem egyedül kell megküzdeni velük, hanem két npc segít - ezeknek a helyét egyébként multiplayerben át lehet venni), de a tempó is alapvetően gyorsabb és akcióorientáltabb.

A mélység megítélése attól is függ, hogy milyen nehézségi szintet választunk. Easy fokozaton tulajdonképpen szinte mindig elég, ha minimálisan odafigyelünk a támadások és védekezések egyensúlyára és automatikusan öltöztetjük magunkat. A Normal se sokkal nehezebb, a Team Ninjától megszokott nehézség talán csak a Hardra jellemző. Valahogy végig az volt azonban az érzésem, hogy nem igazán sikerült megtalálni az egészséges egyensúlyt az ellenfelek száma, a harcok nehézsége és a kapott tárgyak mennyisége tekintetében. A rengeteg job miatt egészen extrém a dropok száma, legyőzött ellenfelenként esik egy-két tárgy, és mivel egyszerre 6-8 fős csoportokban jönnek, ez azt jelenti, hogy minden percben legalább tíz felszereléssel leszünk gazdagabbak. Habár a legmagasabb nehézségi szinten már bizonyára szükség van arra, hogy nagyon megfontoltan válasszuk ki az aktuális jobot és a hozzá legjobban illő tárgyakat, azalatt egyszerűen azt érezzük, hogy teljesen feleslegesen terhelnek minket ennyivel, és küldetések végén a kidobásuk és a craftolás több időt elvisz, mint amennyi idő alatt kapnánk egy még jobbat. Ezt nyilván a hardcore rétegre lőtték be, a többiek maximum nem veszik fel a földről azt, aminek nincs valami egzotikus ritkasági színe.

A gyors és élvezetes csaták és a tényleg változatos jobok mellé sajnos a level design nem tud felnőni. A Nioh kiválóan felépített szakaszainak, shortcutjainak, pontosan elhelyezett mentési pontjainak itt nyoma sincs, a legtöbb pálya egymás mellé lerakott termekből vagy nyitott terekből épül fel, ahol ha nem is feltétlenül lineáris az előrehaladás, de túl sokat nem kell agyalni azon, hogy merre menjünk tovább. Nincs igazán meg az előrehaladásban a feszültség érzete sem, mondjuk itt nem is veszítjük el maghalás esetén az összegyűjtött erőforrásainkat, és mivel nincsenek elhasználható lőfegyverek sem, még csak spórolni sem kell (és lehet) semmivel, csak menni és ütni. Akad egy-két pálya egyébként, ilyen pl. a Water shrine, ahol rövid időre megvillan a pályatervezők tapasztalata, hogy aztán rögtön utána vissza is térjünk a rengeteg ismétlődő elemből összedobott, kevés fantáziával bíró helyszínekhez. A Stranger of Paradise szinte száz százalékban akciójáték, se feladványokat, se gazdag RPG elemeket ne nagyon várjon tőle senki (a fejlesztéseken kívül persze). Gyakás az ellenben van, nem is akármilyen.

Összességében azt érzem, hogy lehetett volna a játékból egy jobb sztorimeséléssel, több szerepjátékos elemmel megáldott Nioh, vagy épp az ellenkezője, egy feszültséggel teli, kiváló level designnal rendelkező Final Fantasy akciójáték is. Ehelyett egyik sem lett, mindkét felmenőtől rengeteg rossz elemet örökölt, mintha nem igazán tudták volna eldönteni, hogy miből mit vegyenek át, és mire ez sikerült, igazából csak a harc- és jobrendszer maradt, amit alaposan ki tudtak dolgozni, minden más inkább funkcionális szerepet tölt be. Ha az a kérdés, hogy ennek ellenére kinek ajánlható, akkor a válaszom egyértelműen az lenne, hogy azoknak, akik az elmúlt évtized akció RPG-it túl nehéznek találták, de mégis szeretnének egy hasonló élményt átélni úgy, hogy bossonként maximum egyszer kelljen újratölteni, ne húsz alkalommal. De persze valahol hazudnék, mert azzal, hogy kilúgozták belőle azt, hogy minden egyes gombnyomásnak tétje van, tulajdonképpen ez az élmény nem ugyanaz. A Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin éppen ezért kicsit két szék közé esés, és mivel nem biztos, hogy meg fogja találni a célcsoportját, ezért emlékezni sem biztos, hogy sokáig fogunk rá.

Pontosan
6
Platform: PC, PS4, PS5, Xbox One (tesztelt) , XSX
Kiadó: Square Enix | Fejlesztő: Team Ninja, Koei Tecmo, Square Enix
Megjelenés: 2022. március 15. | Ár: 60 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

12 órája
4

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
35

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==