Virtuális filmrendező, különc gaming-celebritás, tehetséges ötletgyáros, vagy túlhájpolt iparosmester? David Cage megosztja a közönségét, játékai viszont többnyire osztatlan sikert aratnak mind a gamerek, mind pedig az újságírók körében. A Beyond apropóján Kölnbe látogatott urat a Sonynál kaptuk mikrofonvégre, és az előzetes híresztelések ellenére is pozitívan csalódtunk a kedves és közvetlen Davidben, aki a sűrű programja mellett is szánt ránk egy negyed órát.
Gamer365.hu: A Beyondban benne lesz minden, amit a generáció tudott. Mi a véleménye a PS3-korszakról? Mit tanultunk ezektől a gépektől?
David Cage: Huh, jól kezditek! (nevet) Összefoglalva egy nagyon érdekes ciklust láthattunk. De sokan nem is gondolnák, hogy ez a generáció egy újabb ollót nyitott a koncepció és a megvalósíthatóság között. Ahogy bővülnek a technológiai lehetőségek, úgy akar a fejlesztő is egyre többet és többet. Szerintem ez a rés a következő generációban, a PS4 korszakában is megfigyelhető lesz. Nem csak technológiát tekintve, hanem az ötleteket és az ambiciózus megközelítéseket is számba véve. Az emberek gyakran kérdezik mostanában, hogy nem bánom-e hogy a generáció legvégén, egy másik korszak nyitánya előtt jövök ki egy játékkal… Én igazából szeretem ezeket a periódusokat. Anno a Fahrenheittel a PS2 korszak ciklusát zártuk, és reméljük ez így lesz a PS3 esetében is a Beyonddal. Ez egy fantasztikus pillanata az adott körnek, hiszen ilyenkor érhető el a legszélesebb közönség is. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a gépek kiismerése mellett közönséget is maximalizálunk.
G365: Már az Omikronban is szupersztárokkal dolgozott (pl. David Bowie), most pedig hollywoodi hírességek emelik az új játéka renoméját. Hova tovább?
D.C.: A cél nem az, hogy ennél is tovább menjünk. (nevet) Nem azért kellenek ezek a nevek, hogy a dobozképen jól mutassanak, legalábbis én számomra nem a marketing-aspektus jelenti a fő értéket, hanem a tehetség. Bowie-val dolgozni félelmetes élmény volt, de ugyanez a helyzet most Willem Dafoe-val és Ellen Page-el is. De nem azért, mert nagy nevek, hanem azért mert tehetségesek. És szeretik azt, amit csinálnak. Nem a pénzért jöttek, hanem azért mert izgalmasnak tartották, hogy valami újat próbálhatnak ki. Ezért volt igazán fantasztikus velük együttműködni. A következő játéknál talán megint névtelen arcokkal fogunk próbálkozni, de ez - még egyszer hangsúlyozom - nem számít, ha ott van az adott emberben a kivételes tehetség.
G365: A Quantic Dream nem csinált még folytatást. A videojáték ipar fő trendjei közé tartozik a nagy franchise-ok agyonduzzasztása. Folytatások jönnek évről-évre. Mi a véleménye ezekről az irányzatokról?
D.C.: Én passzióból csinálom a játékokat. Amikor valamin dolgozom, akkor abban maximálisan hinnem kell. Amikor három évig dolgozom egy címen, akkor nem tudnék úgy elszámolni magammal, hogy „Oké barátom, évekig munkálkodtál valamin, de közben legalább megfizettek érte…”! Az életem és a munkám nem tudom így látni. Szeretek kísérletezni, próbálkozni, rizikókat bevállalni. Lehet, hogy néhány ponton megbotlom, de legalább próbálok valami újat csinálni, és megnézni, hogy működik-e az, amit kitaláltunk.
G365: A következő generáció már a nyakunkon. Láttuk Karát és a Dark Sorcerer-t, és ezek után mi is csak ámulunk. Mit hozhatnak az új erőgépek? Van valami kitüntetett cél vagy vízió a Quantic Dream műhelyében?
D.C.: Amit várok: új részleteket lehet majd kidolgozni, új finomságokat lehet felvillantani, amire eddig nem volt lehetőség. Említetted a Karát és a varázslós techdemót, amiben soha nem látott finomságokat passzíroztunk. Olyan nüánszokat lehet megjeleníteni, amivel eddig sehol nem találkozhattál. Ez egyrészről király, másrészről pedig a grafikai fejlődés, volumetrikus fények és a többi varázslat is álleejtő dolgokra lehet képes. De mire jó az egész, ha a játékok ugyanazok maradnak? Ha megint megcsinálod ugyanazt a lövöldözést, csak több lőszerrel, több törmelékkel és több robbanással… Ez is izgalmas sokak számára persze, de engem inkább az a része érdekel a dolognak, hogy milyen új ötletek születhetnek a plusz számítási kapacitásból? Mit mutathatunk, amivel még te sem találkoztál előzőleg?
G365: Az Omikrontól a Fahrenheiten át a Heavy Rainig minden játékában borongós és szomorkás a hangulat. Az új techdemóban egy sor olyan érzelem is megjelenik, ami eddig nem nagyon volt jellemző a játékaira: nevezetesen a humoros pillanatokra gondolunk. Elhagyja a darkos atmoszférát?
D.C.: A varázslós techdemó érdekes próba volt számunkra is. A Karában megmutattunk egy bizonyos fajta érzelmi vonulatot, amit már a Heavy Rain is elhozott, sőt a Beyondban is vastagon lesznek hasonló részek. De most megpróbáltunk más érzelmi síkon is játszadozni. Felmerült bennünk, hogy tudunk-e mosolyt csalni az arcokra? A technológia képes-e erre? Mi képesek vagyunk-e erre? Nagyon jó visszajelzések érkeztek a Dark Sorcererre, és boldogok vagyunk hogy a libabőrös élethűség mellett a humor is elfér az érzelmi palettán. Minden lehetséges. Persze ha holnap úgy döntünk, hogy komédiát csinálunk, akkor első körben belátjuk, hogy végre megvan már hozzá az eszközkészletünk. A többi már csak a tehetségeken múlik. A formátum adott, a technológia adott. Hogy a következő játékom egy komédia lenne? Nem hiszem. (nevet) De miért is ne? Lehet egy napon ebben a műfajban is kipróbáljuk magunkat!