[Teszt] Dust: An Elysian Tail

Dust: An Elysian Tail

WarhawkLusztig Zsolt2012.08.13. 18:00

Van egy dolog, amiért különösen örülök annak, hogy a jelenlegi konzolgeneráció a végéhez közelít: nincs több idő eltologatni a megjelenéseket, így sorra jönnek ki azok a játékok, melyeket akár évek óta várunk már. Idén már kettő “soha el nem készülő” játékot próbálhattunk ki (Fez, Spelunky), egy megjelenése még mindig várat magára (BattleBlock Theater), illetve itt van tesztünk főszereplője, Dean Dodrill évekig fejlesztgetett gyermeke, a Dust: An Elyisan Tail.

Évekig? Bizony, a Dust még 2009-ben nyerte meg a Microsoft által néhány évvel korábban életre hívott Dream.Build.Play versenyét és ezzel a pénzdíj mellett automatikusan egy biztos helyet is kapott az XBLA repertoárban. Azonban az igazi feladat csak most következett, hiszen Deannek komplett játékot kellett faragnia a koncepcióból, ráadásul olyat, melyet büszkén adhat ki a kezei közül. Jelentem: sikerült, a Dust: An Elysian Tail nem csak hogy megugrotta a korábbi évek nagynevű XBLA indie címei által felállított magas minőségi lécet, de azt olyan szintre tolta fel, hogy a 2013-as versenyzőnek igen komoly kihívással kell majd szembenéznie.

Oké, két bekezdés már lement, de magáról a játékról még nem volt szó. Mivel az elmúlt három évben mindössze talán egy tucatnyi kép és nagyjából fele ennyi, javában valami kamerával felvett videót kaptunk csak róla így jogosan merülhet fel mindenkiben a kérdés: mégis hova, milyen stílusba érdemes besorolni a Dustot, mit várjak tőle? Nos ebben a játékban minden benne van, amit Noogy szeret. Egy kis metroidvania, egy kis hack&slash, egy kevés platformer elem és egy kis RPG, mindez egy csodaszép történetbe tekerve, kézzel rajzolt, festett és animált képeken keresztül tálalva. Elsőre kicsit sok lehet ez, de menjünk szépen sorban és a végére ígérem, tisztább lesz a kép.

A metroidvania jelző valószínűleg a leginkább egyértelmű, a kétdimenziós pályák a klasszikus módon vannak “szobákra” osztva. Szobákat írok, de természetesen itt ezek hatalmas, platformokkal, különböző útvonalakkal tömött, egymáshoz kapcsolódó pályarészek, melyek többségében van minimum egy elrejtett, felfedezésre váró dolog, legyen az egy kincsesláda, annak kinyitásához szükséges kulcs, vagy egyéb finomság. Ahogy azt a stílus megköveteli első nekifutásra ezen pályák jó része nem fedi fel magát, ahogy a történet folyamán szerezzük az újabb és újabb képességeket úgy nyílik szép lassan meg a világ.

Mely világ természetesen tele van leküzdésre váró ellenfelekkel. A játék harcrendszere egyszerre egyszerű, kézreálló, mégis épp kellően mély ahhoz, hogy könnyedén tudjunk több százas, vagy gyakorlással akár ezres nagyságrendű kombókat végrehajtani. Mindössze egy alap, illetve egy komolyabb támadásunk van, ezeket tudjuk egymással, illetve a Fidget nevű társunk által kínált mágikus lövedékekkel keverni. Természetesen helyet kapott a stílus kedvelői által jól ismert juggling, azaz ügyesen harcolva szinte folyamatosan a levegőben tudjuk az ellenfeleket tartani, így esélyt sem adva nekik a túlélésre. A védekezéshez nincs külön opció, van viszont parry, azaz amennyiben abban a pillanatban indítjuk csapásunkat mikor ellenfelünk lesújtana, akkor nem csak kivédjük az adott támadást, de el is kábítjuk a delikvenst. Ennek haszna azonnal nyilvánvaló lesz, mikor találkozunk az olyan, nálunknál többször nagyobb szörnyekkel, melyeket csak így lehet hathatósan megsebezni. A legegyszerűbb nehézséget leszámítva a harcok legtöbbje odafigyelést igényel, úgy a második fejezet környékén már nem fogunk sokáig élni, ha csak vaktában nyomogatjuk a gombokat. Ki kell ismerni az ellenfelek képességeit, gyengeségeit és ezt, illetve a környezetet kell ellenük használni. Ha már a nehézségnél tartunk, érdemes megjegyezni, mennyire szépen skálázhatóra sikerült. A négy különböző szint közül a Casual, ahogy a neve is sejteti, inkább a történetre összpontosít, könnyed, mégis látványos csatákkal. Nem kell figyelnünk a kombókra, tárgyhasználatra, de még a szintlépésre se. A mérleg túloldalán pedig ott vannak az olyan szintek, ahol minden egyes ellenfél konkrét életveszélyt jelent (cserébe természetesen külön achievementet érnek, ha ezek egyikén fejezzük be a játékot). Ha pedig a négy nehézség nem elég, úgy egy gombnyomással beállíthatunk egy kedvünkre valót: komoly párbajokat szeretnél, de nincs kedved a szintlépésre figyelni? Inkább a szerepjáték rész érdekel, nem vagy kombókirály? Az opciók között bogarászva könnyedén be lehet állítani a stílusunkhoz illő nehézséget.

A kombók nem csak azért érdekesek, mert látványossá varázsolják a csatákat, hanem az azok végén kapott tapasztalati pontok mennyiségébe is beleszólnak. Ahol pedig vannak tapasztalati pontok ott van szintlépés is, nincs ez másképp itt sem. Minden egyes alkalommal mikor szintet lépünk a klasszikus RPG szabályoknak megfelelően egy-egy képességünket növelhetjük egy egységnyivel. Nincs belőlük sok, szám szerint négy (életerő, támadás, védekezés és Fidget ereje, valamint a szerencse, melyre nem adhatunk pontot, viszont magától növekszik minden meglépett szinttel és egy piciny mértékben mind a négy előző tulajdonságot befolyásolja), de épp ezért az életben maradásunkhoz mindegyikük nélkülözhetetlen. A szintlépések mellett a különböző tárgyak is befolyásolják a képességeket, ezeket nem túl meglepő módon ellenfelektől zsákmányolhatunk, ládákban találhatunk, vagy a játékban helyett kapott egyszerű crafting rendszer segítségével rakhatunk össze. És persze egy szerepjáték nem sokat ér mellékküldetések nélkül, így itt is találunk úgy két tucatot belőlük. Ezek némelyike a szokásos "szedj össze ennyi cuccot" típusú, de legtöbbjük a főcsapáshoz hasonlóan profin kidolgozott, megéri foglalkozni velük.

A végére hagytam a játék talán egyetlen gyengébb pontját, azon néhány alkalmat, mikor ügyességünket különböző platformok közötti ugrálással kell bizonyítanunk. Alapvetően ezzel sincs akkora probléma, mindössze arról van szó, hogy Dust hajlamos egy picit “továbbcsúszni” egy-egy ugrás végén, ami egyes esetekben éppen elég ahhoz, hogy elvétsük az adott kiszögellést vagy szigetet. Öröm az ürömben, hogy egy-egy ilyen hiba soha nem jelent azonnal halált, gyakorlatilag nincs olyan pontja a játéknak, ahol egy rossz ugrás a vesztünket okozná.

A cikk még nem ért véget, lapozz a folytatásért!

Egy ilyen száz százalékosan a sztori által vezérelt játéknál a tesztelő tragédiája, hogy épp a legfontosabb témáról nem írhat semmit. Így van itt is, minden egyes, a játék történetével foglalkozó mondat fokozottan spoilerveszélyes lenne, így engedjétek meg, hogy csak annyit írjak: a Dust egy igazi felnőtt, komoly mese, mely antropomorf szereplőin keresztül olyan örök témákat érint, mint a düh, a bosszú, a megbánás vagy a megbocsátás. A játék három főszereplőjének mindegyike igazi egyéniség, a múltjára nem emlékező Dust pillanatok alatt a szívünkhöz nő, mint ahogy a cserfes szájú Fidget is biztosan mosolyt tud csalni bárki arcára. A harmadik állandó szereplő igen különös, hiszen az ősi fegyverek egyike, Ahrah, a beszélő kard az, aki hasznos, ámbár igen titokzatos információk adagolásával vezeti hősünket azon az úton, melyet az Életfonal rá osztott. A manapság oly felkapott morális döntések nem szerepelnek a játékban (oké, kivéve egy helyzetet, de annak viszont egy acsin kívül nincs semmilyen utóélete), a történet száz százalékosan azon az úton halad, amelyen Dodrill és Alex Kain megálmodták.

Szándékosan a végére hagytam a játék leglátványosabb, leginkább szembetűnő tulajdonságát. A Dust egy gyönyörű, száz százalékben kézzel rajzolt és animált remekmű, mely 720p felbontásban, betonstabil 60fps mellett varázsol egy rajzfilmet a televíziók, monitorok képernyőire. A kézzel animálást tessék szó szerint venni, Dust minden mozdulata papíron született és úgy lett beszkennelve, így érve el a lehető legtökéletesebb rajzfilm kinézetet. A képek közel sem tudják visszaadni azt a bámulatos látványvilágot, mellyel a játék elkápráztat, egész egyszerűen minden olyan részletesen ki van dolgozva, hogy esetenként jól esett egyszerűen állni és bámulni a tájat, az időközben eleredő esőt és hallgatni a szintén kitűnő zenét. Amilyen tökéletes munkát végzett Noogy a játék kinézetén olyan profi lett a HyperDuck által megkomponált zene is, mely egyszerűen könyörög azért, hogy külön OST albumra kerüljön.

Szokták mondani egy-egy játékra, hogy letehetetlen, nos a Dust: An Elysian Tail számomra pontosan ilyen volt. Az, hogy egy hétvége alatt végigjátszottam semmit nem jelent, mert ez egyrészt a négy nehézségi szint közül az alsóbb kategóriákban történt, másrészt ez a “hétvége” szó szerint értendő, olyan 12-14 órát sikerült szinte egyhuzamban a játékba ölnöm. És a slusszpoén: a legutolsó mentésem szerint olyan 80%-ban fejeztem be a játékot - az elérhető nagyjából 120 %-ból! Számoljatok nyugodtan utána, dobozos játékok megirigyelnék azt a tartalmi mennyiséget, amit itt találunk.

Két oldalnyi tömény tömjénezés után gondolom mondanom se kell: a Dust: An Elysian Tail hihetetlen jó játék lett, egyszerűen minden pontján érződik, hogy gondosan, biztos kezekkel lett tökéletesre csiszolva. Dean Dodrill nyugodtan aludhat, talán három év után most először: ő mindent megtett, a Dust sorsa innentől kezdve rajtunk, a játékosokon múlik. Így nem zárhatom mással a tesztet, csak ezzel a tanáccsal: ha csak egy játékot veszel meg idén XBLA-n, a Dust: An Elysian Taillel nem igazán nyúlhatsz félre.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

5 órája

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

15 órája
8

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

1 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

1 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

1 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

2 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

2 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

2 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
2

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

3 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

3 napja
3

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

5 napja
5

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

6 napja
4

EA Sports FC 26

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Lássuk, mit tud az idei epizód!

6 napja
7

Bloober Team tervek - ez történt csütörtökön

Továbbá: Sacred 2: Fallen Angel Remaster, Code Vein II, Synth Riders: Overdrive, Indiana Jones and the Great Circle, Skate Story.

6 napja
1

Mind Diver

A Mind Diver egy kicsit szürreális, kicsit gondolkodós sétaszimulátor, mely egyenesen az emberi elme legmélyére invitál meg minket, egy ütős merülés keretein belül.

6 napja
3

Bővül az Expedition 33, megalakult a Sackbird Studios – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo – Close to You, Sportia, Indika.

7 napja
4

Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

A világ elképesztően sötét hely. Aprócska cipellőink erőtlen kopogása, balsorsú társunk gyámoltalan suttogása szinte teljesen elenyésznek a felnőttek birodalmának penetráns atmoszférájában. A Tarsier után szabadon most a Supermassive kezében volt feladat, hogy trilógiává érjen a Little Nightmares, lássuk milyen lett a harmadik epizód.

7 napja
4

A titokzatos Nintendo rövidfilm – ez történt kedden

Továbbá: Starseeker, Vampire Survivors, Ion Fury, PowerWash Simulator 2, Metaphor: ReFantazio.

8 napja
3

PXN P5 8K - villámgyors gamepad, pénztárcabarát formában

A PXN-ről a Gamer365 hasábjain nem sok információt olvashattatok eddig, ám a P5 8K kontrollerük kapcsán úgy éreztük, tollat kell ragadnunk. Lássuk, milyen is valójában a bíboresőt idéző „nyolckás" csoda.

8 napja
10