[Teszt] Forgotton Anne

Forgotton Anne

mcmackoGéczy Attila2018.05.11. 17:25

Mi játékosok általában gyűjtögető típusok vagyunk. Szeretjük a szép fizikai kiadásokat, ott vannak kedvenc játékzenéink is a polcon, és nem rettenünk meg gargantuális pénzeket kiadni egy-egy limitált kiadásért, ha úgy engedi pénztárcánk és kedvünk. De ahogyan talán túlságosan is ragaszkodunk egy-egy tárgyhoz, mások előszeretettel feledkeznek rá személyes birtokukban lévő cuccaikra, sokan pedig rendszeresen hagynak el eszközöket, ruhadarabokat.

Nos, a hányattatott sorsú tárgyakból lesznek a Forgotling-ek, legalábbis a Forgotton Anne világában. Egy olyan párhuzamos világról beszélünk, ahol a hanyagolt apróságok önálló életre kelnek, és furcsa „Steampunk találkozik a Ghibli Stúdió munkatársaival” jellegű világban próbálnak szerencsét.

A sors fintora, hogy a Forgotton Anne is majdnem egy ilyen Feledvény lett. A kód kéretlenül futott be, nem nagyon akarta bevállalni senki, az utolsó pillanatban kapcsoltam, hogy embargóra mégiscsak jó lenne belőle egy anyagot kanyarintani. Aztán ahogy belefeledkeztem, úgy döbbentem rá, itt bizony a tavasz egyik legnagyobb meglepetése szorított keblére.

Mert a Forgotton Anne-el játszani tényleg olyan mint egy meleg ölelés. Olyan élményre gondolj, amit a hasonló, eleinte kevésbé hype-olt, de mai napig imádott indie kedvenceidtől szoktál kapni. Bizonyára dereng a Braid visszafelé cuppanó puszija, a Limbo pókkaros simogatása, Yarny kibogozhatatlan kedvessége vagy a Brothers érzelmi hullámvasútja. Igen, a Forgotton Anne nevét tényleg eme klasszikusok között emlegetem, és bátran oda is teszem az Xbox Live és Steam robbanásával indult indie-revival számomra legkedvesebb címei közé.

Alapjaiban ismerős dolgokra alapoztak a dán Throughline Games fejlesztői: az Another World-Oddworld-Heart of Darkness féle narratív, ügyességi platformer vonalba illeszkedik be a játék, kevesebb akció/több puzzle mérlegelgetés után. Anne, a kis nefelejcs kalandjában magát a címszereplőt irányítjuk, aki másodmagával tart rendet a Feledvények világában - amikor azonban egy lázadó akció során kitör a pánik, az utcákon és a Forgotling lények sorai között is felfordulás keletkezik. Pedig a gőzpunk utópiában dolgozó társadalom épp egy nagy fejlesztési áttörés előtt áll, az örök enyészet elől a való világba történő visszamenekülés ígéretével…

Gondolhatjuk, hogy a történetben nem minden az, aminek először látszik. A macska egér játékban pedig hol Anne az üldöző, hol pedig ő kényszerül az egérke szerepébe. Tényleges akciók, vagy a műfajra jellemző haláljelenetek teljesen vissza lettek szorítva, helyükbe olyan narratív döntések kerülnek, amelyek aztán a sztorit hatfelé tudják vinni a forgatókönyv vége felé haladva. Emellett platformer és puzzle szekciókat is kapunk dögivel. Az Anne kezén lévő Arca fegyver nem csak a renegát Feledvények elpusztítására alkalmas (van erre szükség egyáltalán?), hanem egy egységnyi Anima energiát tud tárolni, ami a világ gépeit, kapuit, fogaskerekeit hajtja. Ez az energia, és annak hordozhatósága teszi ki a környezeti fejtörők javát. A maradék kihívás pedig ugrabugrálással lesz megoldható. Sokan már előre fanyalogtak a Forgotton Anne akár apacukának is mondható irányításán. véleményem szerint azonban ezzel semmi baj nincs, pont úgy működik a platformjáték-mechanika, ahogy azt a készítők megálmodták. Ha valaki játszott a műfajban bármilyen korábbi címmel, akkor az tudhatja, hogy még az eredeti Prince of Persia-ból eredeztethető ez a kissé szögletes irányítás. Viszont ha ez a kép helyére kerül, onnantól minden klikkel majd, a játék felére pedig baromi dinamikusan tudjuk szöktetni a kis viktoriánus ruckóban, és mechanikus varázsszárnyak segítségével szaladgáló Anne-t. Oké, lépcsőzésből tényleg kicsit sok van a játékban, de legalább jár érte az acsi vagy a trófea…

Mitől lesz jó, sőt, kiemelkedően remek egy hasonszőrű platformer? Mondjuk attól, hogy a fejlesztők pontosan és precízen ügyelnek a forgatókönyv és a játékmenet organikus összefonódására, valamint óramű-szerűen adagolják az újabb játékelemeket. Ilyen tekintetben a Forgotton Anne a legnagyobbaktól tanulva mondja fel a leckét. De megkockáztatom az egyes szakaszok porciózása, a hullámvasút szerű fokozás-relaxálás hurkok is kitűnően működnek a játékban. Mikor a játék elején azt hinnénk, hogy itt órákra indusztriális labirintusba szorultunk a hősünkkel, máris jön egy akciódús vonatos üldözés, aztán egy nyomozgatós fejezet. Jön a városi felderítés, urbánus épületekben való kutakodás, narratív nagyjelenetek társaságában. Sőt, még egy feszengős, minimálisan horrorisztikus tapogatózásra is sor kerül a sötétben… A készítők remek érzékkel váltogatják a pillanatnyi eseményeket, a Forgotton Anne pedig 7-8 órára garantáltan lebilincseli az interaktív mesébe keveredett játékost.

Apropó, a játék vizualitásáról még csak nem is beszéltem. Egy kész anime rajzfilmbe csöppenünk a program elindítása után, amely bár nagyjából egységes környezetet mutat be (értsd: nincs havas meg tengeri pálya, csak a Forgotlingek anima által hajtott mesevilága), olyan természetességgel keveri az átvezetőket a tényleges gameplay pillanatokkal, hogy csak nézünk majd. Eleve a sprite-ok is rajzfilmszerűen animáltak, a hátterek pedig úgy háromdimenziósak (azaz kicsit változik a betekintési szögünk, ahogy szaladgálunk), hogy végig egy 2D-s mese benyomását keltik. Bevallom, az animációk nem az Akira szuperfolyékony stílusára hajaznak, inkább az alacsony frémszámmal megrajzolt anime sorozatok stílusát követik. De ez legyen a legfőbb gondom egy olyan játéknál, ahol az intro után hosszú másodpercekig észre sem vettem, hogy már a tényleges gameplay-t látom, és mozdulnom kellene valamerre… A játék hangszekciója is frenetikus. A szinkronhangok hibátlanok, a háttérben csengő-bongó muzsika rendes nagyzenekari megoldásokkal operál, a hangok pedig… Nos, a hangkeverés is furcsa lehet elsőre, de hamar meg lehet szokni. A koncepció az, hogy pl. egy 5.1 rendszerben a karakterek a centerből szólnak, a zenék a jobb-bal speakerből, a működtetett gépek és lépések hangjai pedig hátulról jönnek. Kis beleszokással ez a hangkép még talán jobban ad is a 2D-platformer immerziónak. Hiszen az akció-hangeffektek közelebb kerülnek az emberhez így - kicsit olyan, mintha fókuszban, azaz síkban lennénk az eseményekkel. Egy ordas és égbekiáltó nagy hibát viszont nem tudok elnézni a készítőknek: nem tudom mikor találkoztam utoljára olyan játékkal, ahol az Xbox acsi nem öttel osztható számra végződik… Gwáááá!

Hihetetlenül gondosan összerakott játék a Forgotton Anne, amely sajnos az indie dömpingben egyáltalán nem tűnik ki képeivel, videóival. A látványos stílus ugyanis nem elég már 2018-ban ahhoz, hogy tudjuk, itt kiemelkedő játékélménnyel gazdagodunk majd. Viszont a Square Enix Collective gondozásában kiadott program nem az újszerű animés stílusától lesz igazán nagy, hanem a gondos belbecstől. A melankólikus, egzisztenciális kérdéseket feszegető narratívától. A remekül felépített játékmenettől. A mechanikák szórakoztató és friss összjátékától. Az emlékezetes karakterektől és a gyomorszorító döntések súlyától. Ne hagyd, hogy a magasra tornászott indie-ingerküszöböd miatt radar alatt maradjon a cucc. Forgotton Anne-nek nem szabad feledésbe merülnie!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

12 órája

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

17 órája
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

1 napja
3

Heti megjelenések

1 napja
14

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

3 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

4 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

4 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

4 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

5 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

6 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

6 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

7 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

8 napja
4

Heti megjelenések

8 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

9 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2025.06.28.
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

2025.06.27.
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

2025.06.27.
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5