[Teszt] Forgotton Anne

Forgotton Anne

mcmackoGéczy Attila2018.05.11. 17:25

Mi játékosok általában gyűjtögető típusok vagyunk. Szeretjük a szép fizikai kiadásokat, ott vannak kedvenc játékzenéink is a polcon, és nem rettenünk meg gargantuális pénzeket kiadni egy-egy limitált kiadásért, ha úgy engedi pénztárcánk és kedvünk. De ahogyan talán túlságosan is ragaszkodunk egy-egy tárgyhoz, mások előszeretettel feledkeznek rá személyes birtokukban lévő cuccaikra, sokan pedig rendszeresen hagynak el eszközöket, ruhadarabokat.

Nos, a hányattatott sorsú tárgyakból lesznek a Forgotling-ek, legalábbis a Forgotton Anne világában. Egy olyan párhuzamos világról beszélünk, ahol a hanyagolt apróságok önálló életre kelnek, és furcsa „Steampunk találkozik a Ghibli Stúdió munkatársaival” jellegű világban próbálnak szerencsét.

A sors fintora, hogy a Forgotton Anne is majdnem egy ilyen Feledvény lett. A kód kéretlenül futott be, nem nagyon akarta bevállalni senki, az utolsó pillanatban kapcsoltam, hogy embargóra mégiscsak jó lenne belőle egy anyagot kanyarintani. Aztán ahogy belefeledkeztem, úgy döbbentem rá, itt bizony a tavasz egyik legnagyobb meglepetése szorított keblére.

Mert a Forgotton Anne-el játszani tényleg olyan mint egy meleg ölelés. Olyan élményre gondolj, amit a hasonló, eleinte kevésbé hype-olt, de mai napig imádott indie kedvenceidtől szoktál kapni. Bizonyára dereng a Braid visszafelé cuppanó puszija, a Limbo pókkaros simogatása, Yarny kibogozhatatlan kedvessége vagy a Brothers érzelmi hullámvasútja. Igen, a Forgotton Anne nevét tényleg eme klasszikusok között emlegetem, és bátran oda is teszem az Xbox Live és Steam robbanásával indult indie-revival számomra legkedvesebb címei közé.

Alapjaiban ismerős dolgokra alapoztak a dán Throughline Games fejlesztői: az Another World-Oddworld-Heart of Darkness féle narratív, ügyességi platformer vonalba illeszkedik be a játék, kevesebb akció/több puzzle mérlegelgetés után. Anne, a kis nefelejcs kalandjában magát a címszereplőt irányítjuk, aki másodmagával tart rendet a Feledvények világában - amikor azonban egy lázadó akció során kitör a pánik, az utcákon és a Forgotling lények sorai között is felfordulás keletkezik. Pedig a gőzpunk utópiában dolgozó társadalom épp egy nagy fejlesztési áttörés előtt áll, az örök enyészet elől a való világba történő visszamenekülés ígéretével…

Gondolhatjuk, hogy a történetben nem minden az, aminek először látszik. A macska egér játékban pedig hol Anne az üldöző, hol pedig ő kényszerül az egérke szerepébe. Tényleges akciók, vagy a műfajra jellemző haláljelenetek teljesen vissza lettek szorítva, helyükbe olyan narratív döntések kerülnek, amelyek aztán a sztorit hatfelé tudják vinni a forgatókönyv vége felé haladva. Emellett platformer és puzzle szekciókat is kapunk dögivel. Az Anne kezén lévő Arca fegyver nem csak a renegát Feledvények elpusztítására alkalmas (van erre szükség egyáltalán?), hanem egy egységnyi Anima energiát tud tárolni, ami a világ gépeit, kapuit, fogaskerekeit hajtja. Ez az energia, és annak hordozhatósága teszi ki a környezeti fejtörők javát. A maradék kihívás pedig ugrabugrálással lesz megoldható. Sokan már előre fanyalogtak a Forgotton Anne akár apacukának is mondható irányításán. véleményem szerint azonban ezzel semmi baj nincs, pont úgy működik a platformjáték-mechanika, ahogy azt a készítők megálmodták. Ha valaki játszott a műfajban bármilyen korábbi címmel, akkor az tudhatja, hogy még az eredeti Prince of Persia-ból eredeztethető ez a kissé szögletes irányítás. Viszont ha ez a kép helyére kerül, onnantól minden klikkel majd, a játék felére pedig baromi dinamikusan tudjuk szöktetni a kis viktoriánus ruckóban, és mechanikus varázsszárnyak segítségével szaladgáló Anne-t. Oké, lépcsőzésből tényleg kicsit sok van a játékban, de legalább jár érte az acsi vagy a trófea…

Mitől lesz jó, sőt, kiemelkedően remek egy hasonszőrű platformer? Mondjuk attól, hogy a fejlesztők pontosan és precízen ügyelnek a forgatókönyv és a játékmenet organikus összefonódására, valamint óramű-szerűen adagolják az újabb játékelemeket. Ilyen tekintetben a Forgotton Anne a legnagyobbaktól tanulva mondja fel a leckét. De megkockáztatom az egyes szakaszok porciózása, a hullámvasút szerű fokozás-relaxálás hurkok is kitűnően működnek a játékban. Mikor a játék elején azt hinnénk, hogy itt órákra indusztriális labirintusba szorultunk a hősünkkel, máris jön egy akciódús vonatos üldözés, aztán egy nyomozgatós fejezet. Jön a városi felderítés, urbánus épületekben való kutakodás, narratív nagyjelenetek társaságában. Sőt, még egy feszengős, minimálisan horrorisztikus tapogatózásra is sor kerül a sötétben… A készítők remek érzékkel váltogatják a pillanatnyi eseményeket, a Forgotton Anne pedig 7-8 órára garantáltan lebilincseli az interaktív mesébe keveredett játékost.

Apropó, a játék vizualitásáról még csak nem is beszéltem. Egy kész anime rajzfilmbe csöppenünk a program elindítása után, amely bár nagyjából egységes környezetet mutat be (értsd: nincs havas meg tengeri pálya, csak a Forgotlingek anima által hajtott mesevilága), olyan természetességgel keveri az átvezetőket a tényleges gameplay pillanatokkal, hogy csak nézünk majd. Eleve a sprite-ok is rajzfilmszerűen animáltak, a hátterek pedig úgy háromdimenziósak (azaz kicsit változik a betekintési szögünk, ahogy szaladgálunk), hogy végig egy 2D-s mese benyomását keltik. Bevallom, az animációk nem az Akira szuperfolyékony stílusára hajaznak, inkább az alacsony frémszámmal megrajzolt anime sorozatok stílusát követik. De ez legyen a legfőbb gondom egy olyan játéknál, ahol az intro után hosszú másodpercekig észre sem vettem, hogy már a tényleges gameplay-t látom, és mozdulnom kellene valamerre… A játék hangszekciója is frenetikus. A szinkronhangok hibátlanok, a háttérben csengő-bongó muzsika rendes nagyzenekari megoldásokkal operál, a hangok pedig… Nos, a hangkeverés is furcsa lehet elsőre, de hamar meg lehet szokni. A koncepció az, hogy pl. egy 5.1 rendszerben a karakterek a centerből szólnak, a zenék a jobb-bal speakerből, a működtetett gépek és lépések hangjai pedig hátulról jönnek. Kis beleszokással ez a hangkép még talán jobban ad is a 2D-platformer immerziónak. Hiszen az akció-hangeffektek közelebb kerülnek az emberhez így - kicsit olyan, mintha fókuszban, azaz síkban lennénk az eseményekkel. Egy ordas és égbekiáltó nagy hibát viszont nem tudok elnézni a készítőknek: nem tudom mikor találkoztam utoljára olyan játékkal, ahol az Xbox acsi nem öttel osztható számra végződik… Gwáááá!

Hihetetlenül gondosan összerakott játék a Forgotton Anne, amely sajnos az indie dömpingben egyáltalán nem tűnik ki képeivel, videóival. A látványos stílus ugyanis nem elég már 2018-ban ahhoz, hogy tudjuk, itt kiemelkedő játékélménnyel gazdagodunk majd. Viszont a Square Enix Collective gondozásában kiadott program nem az újszerű animés stílusától lesz igazán nagy, hanem a gondos belbecstől. A melankólikus, egzisztenciális kérdéseket feszegető narratívától. A remekül felépített játékmenettől. A mechanikák szórakoztató és friss összjátékától. Az emlékezetes karakterektől és a gyomorszorító döntések súlyától. Ne hagyd, hogy a magasra tornászott indie-ingerküszöböd miatt radar alatt maradjon a cucc. Forgotton Anne-nek nem szabad feledésbe merülnie!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

11 órája

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

19 órája
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

1 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

1 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

2 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

2 napja

Heti megjelenések

2 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

3 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

4 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

5 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

5 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

6 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

7 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

7 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

8 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

2025.10.26.
24

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

2025.10.25.
6