[Teszt] Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr

Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr

LotharFuchs Róbert2018.06.25. 16:01

Már az elején joggal vetődik fel a kérdés: egy Van Helsinggel van dolgunk, csak Warhammer 40K köntösben? A válasz határozottan nem. Amíg ugyanis a szörnyvadász egy egyszeri, könnyed, sztoriközpontú ARPG élményt kínált, addig az Inquisitor - Martyr lényegében a szöges ellentétét: egy végtelenített, karakterfejlesztésre kihegyezett, Warhammer életérzésből kihagyhatatlan non-stop vérfürdőt. Elsőre ez egy egyszerű irányváltásnak tűnhet a zsáneren belül, azonban ebben a világban az elismerésért sokkal keményebben meg kell küzdeni a nem ritkán fanatikus módjára matekozó és farmoló játékosoknál.

A történet szerint hősünk, az Inkvizítor, egy Martyr nevű, rég eltűntnek titulált Birodalmi hajóra téved, ahol több furcsaságba is belebotlik. Egyfelől (természetesen) beette magát a hajótestbe a Káosz, másfelől pedig a fedélzeti naplók magasra nyúló eretnekséget sejtetnek. Több sem kell egy Inkvizítornak, nekiáll felgöngyölíteni a szálakat, kogitátorról-kogitátorra (de komolyan, a kampány küldetéseinek célpontjainak kb. felét ezek a szerkezetek teszik ki). Spoiler mentesség jegyében ennyi elég is, mert bár maga a sztori korrekt és jól illeszkedik az univerzumba, a kivitelezése (főleg a párbeszédek minőségét illetően) igencsak közepesre sikerült. Ami nem nagy baj, hiszen ez a játék nem erről szól.

Hanem a karakterfejlesztésről, képességekről (bocsánat, jobb híján ez a szó még sokszor fog szerepelni), buildekről, végtelen kihívásokról, és persze a zsákmányról. Három kaszt választható: Psyker, Crusader és Assassin. Klasszikus szerepkörök ezek. A Psyker lényegében a varázsló, exkluzív képesség repertoárral. A Crusader a legtipikusabb Warhammer szereplő a robusztus páncéljaival, és szintúgy testes fegyverarzenáljával, ami egyaránt szolgáltat megoldásokat közeli, illetve távoli harcmodorra. Az Assassin pedig… nos, Assassin. Távcsöves puskák, megtévesztő manőverek, váratlan test-test elleni csapások (aka pleknik) jellemzik. Ezen belül is találni még három-három alkasztot, ezek között azonban elhanyagolható különbségek vannak. Ennek oka, hogy a kasztonkénti három-három egyedi képesség hordozója valójában a vértezet maga, amiket később szabadon cserélgethetünk. Igaz, a kezdő passzív tulajdonságokban is vannak kisebb eltérések, de célirányos fejlesztéssel, illetve idővel ezek sem meghatározóak. Mindez nem csupán egy szokatlan sajátosság, hanem filozófia: a ruházaton túl ugyanis a fegyverek adják a maradék képességeket. Kivétel ez alól a Psyker, aki ugye a fentebb említett módon saját kútfőből dolgozik. Talán ez rémisztően hangzik, de valójában egy nagyon is üdítő mechanika (ami nem ismeretlen a Val Helsing játékosainak). Klassz, mert pl. egy bazi nagy lángszóróval a kézben valóban tüzet okád a játékos, négy különböző módon, válasszal minden szituációra. Nem pedig teszem azt energia nyalábokat szór, miközben kardot szorongat (igaz, Diablo?). Ez viszont azt is jelenti, hogy néhány fegyver törvényszerűen jobb / népszerűbb, mint mások. Crusader esetében például a következő rajzolódott ki. Az emblematikus Bolter mind hatásban, mind érzetben kiábrándító volt, ellenben az említett lángszóróval, ami kifejezetten látványos és szórakoztató, bár hatósugara miatt ez sem lesz a teljesítményorientált játékosok kedvence. Ellenben a kétkezes fejsze vagy kard, ami röhejesen hatékony még kevésbé szerencsés tulajdonságokkal is. Vagyis bár az elv nagyon is tetszetős, még jobban kihangsúlyozza a balansz problémákat, amiből egyelőre van bőven, sőt, a végjátékot momentán meg is mérgezi.

Bár akció RPG-ként van definiálva, hivatalosan taktikai elemeket is tartalmaz. Hivatalosan. Ezt a lassabb mozgás és a fedezékrendszer indokolja, azonban minden kaszttal könnyen kialakítható egy olyan build, amivel lényegében köddé válik a taktika, mint olyan. A lomhaságot teleportálással, ugrásokkal, vagy perkekkel lehet áthidalni, a nagy mobilitás pedig okafogyottá teszi a fedezékeket. Legyen szó sajátról, vagy az ellenségéről. Kár érte, mert nagy ritkán, amikor sikerült megtalálni a nehézségi optimumot, volt részem olyan boss fightban, ahol oszlopról-oszlopra menekültem a sortűz elől, ami látványosan szaggatta darabokra azokat. De ez egy volt a tízből, az esetek többségében villámgyors, egyoldalú irtásról van szó, ami bár ARPG keretek közt teljesen rendben van, de taktikainak nevezni túlzás. És ez jelenleg az Inquisitor - Martyr egyik legnagyobb hibája. A nehézség ugyan szabadon skálázható, ami jól is működik nagyjából a 30. karakterszintig (kb. 40 óra), utána viszont a Relic minőségű tárgyakkal elszabadul a balansz pokol. A szintezés maga nagyon elnyújtott, ami a Psyker esetében kifejezetten fájdalmas, ugyanis elég szűkmarkúan osztogatja a skill slotokat (amiket fegyverekkel lehet ellensúlyozni ugyan, de azzal nem kapitalizáljuk a kaszt egyediségét). Később azonban jól felszerelve, jó builddel az „Impossible” fémjelzésű küldetéseket is lazán letudja. Ez viszont valahol jó hír is, miután egy olyan hibaegyüttesről van szó, ami kivétel nélkül minden műfajbélit érintett és érint a megjelenés idején, ugyanakkor a javítható kategóriába esik (és már voltak is erre törekvések patchek formájában).

A látvány összegészében tetszetős. A fény-árnyék hatások rengeteget dobnak az amúgy többnyire zárt és kicsi tereken, igaz, meg is követeli a magáét: high beállításokkal, közepes árnyékokkal (ez eszi igazán az erőt) egy i6600+1060 kombó sokszor nem tudta tartani a 60 FPS-t (főleg a szabadtéri, barna trutymólanden, ahol komoly framerate esések voltak), ami azzal járt, hogy a karakterek animációiból kimaradtak képkockák. Furcsa, de ízléstől függően talán még szerencsésebb is, mint a mindent átható akadozás, így ugyanis az irányítás relatíve reszponzív maradt (nem úgy, mint pl. Grim Dawn esetében). Viszont ha már irányítás. Eleinte zavaró volt, hogy emberünk alkalomadtán beleakad tereptárgyakba, főleg billentyűzettel való navigálás során (bizony, lehet azzal is, ami meglepően jól egészíti ki a klasszikus egeres mozgást… kivéve amikor teljesen felesleges akadályok vannak az útban). Ugyanez vonatkozik a teleportálásra és ugrásra is: meg kell tanulni, hogy mi az, ami kikerülhető velük, és mi az, ami nem. Frusztráló folyamat, de a későbbiekben ezzel a tudással magabiztosan lehet haladni a térben. Külön tetszett viszont a taktikai nézet, ami sokat segít azoknak a haladó ARGP játékosoknak, akik hozzám hasonlóan a „force attack” használattal akár célpontok nélkül is pozicionálni szándékoznak képességeket. Vagy az Inoculator, ami jóval túlmutat az ezerszer látott, unalmas healing szisztémán. Lényegében egy vegyi koktél, aminek összetétele variálható, bővíthető, folyamatosan fejlődik, és végre valami egyedi mechanikát ad, ami eddig másoknak valamiért nem igazán jutott eszébe. A kampányon túl is akadnak lehetőségek. A Tarot, ahol Fate pontokért cserébe véletlenszerűen generált pályát, plusz a módosító kártyák tükrében nagyobb kihívást és jutalmat kaphatunk. És igen, természetesen trükkös buildekkel ez is kijátszható, de a Neocore mentségére szóljon, hogy fajtársai még csak nem is próbálkoztak ilyesmivel a megjelenés idejében (balansz, ugye), csak jóval azután, hogy átrágták magukat több hónapnyi statisztikán, ami vélhetően itt sem fog elmaradni. A warp heat rendszer, ami a Psyker kasztot „sújtja”, amennyiben túl sokat varázsol, és általában káros anomáliákat uszít a játékosra. A tárgyak tulajdonságainak újrapörgetése (erre meddig is kellett várni a Diablo 3-ban?) a szokásos craft mellett. Alkalmi „titkos” teleport kapuk, ahol keményebb kisfőnökök, és némi extra drop bújik. És a már említett, felszereléshez kötött skill rendszer. Ezek mind remek ötleteket, amik kiemelik a tömegből.

És még számtalan apró, vagy épp nem annyira apró sajátossága van, ami bár egyedivé, de jelen állás szerint kiegyensúlyozatlanná, olykor monotonná teszi. Ilyen például a még nem is említett, felszerelésekre erőltetett power rendszer, ami szükséges rossz a skálázható, végtelenített játékért cserébe. A kooperatív, ami jelenleg egy rohanós gőzhenger fesztivál, némi rubberband effektussal megfejelve. A kamerakezelés, ami teljes mértékben manuális. Ezt pedig a célközönség egy része szemmel láthatóan nehezen tűri (van, hogy joggal, van, hogy irreális elvárásoktól fűtve). Változatosabb pályákra (ha jól rémlik, jelenleg három típus létezik, kisebb-nagyobb variációkkal), barátibb gépigényre, és természetesen jobb balanszra lesz szüksége, hogy ne legyen tele a net (néhol aránytalanul) szigorú véleményekkel. Az Inquisitor - Martyr több aspektusból is egy egyedi eset, amit legalább annyi vonásáért lehet szeretni, amennyiért utálni. Így ajánlani is nehéz, főleg a jelenlegi árával, mégis a hibái ellenére veszélyesen addiktív (csak úgy elrepült vele a 60 óra), látványos (és véres) pillanatait sokadjára is kielégítő megélni, főleg a hithű Warhammer 40K fegyverarzenállal, ami ugye nem csak unalmas statisztikákat takar. Az egész játék felépítése akkora ambíciókra utal, ami már-már megszégyenítő nagyobb fejlesztő stúdiókra nézve. Viszont a nagy markolással nagy támadási felületet is hagytak, és csak az idő a megmondhatója, hogy ezeket sikerül-e majd befoltozni. TL DR: ha szereted az akció RPG-ket és a Warhammer 40K-t, akkor később, jobb áron mindenképp adj neki egy esélyt.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

17 órája

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

1 napja

Gradius Origins Collection

2 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

2 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

3 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

3 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

3 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

4 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

5 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

5 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

6 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

6 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

8 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

9 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

9 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

2025.09.05.
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

2025.09.05.
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

2025.09.05.
1