A Team Asobi irányelve nevéhez hűen mindig a játékos kreativitás és könnyed szórakozás megőrzése volt. Persze a megalakulása óta eltelt tizenkét évben a Japan Studio aprócska részlegéből 80 főt számláló, önálló, kiemelt fontosságú belsős csapattá nőtték ki magukat egykori anyacégük hamvain. A generáció elején a kontrollerek és AR / VR kiegészítők technikai képességeinek bemutatása helyett már a japán brand teljes hardveres történelmét ünneplő játékot csomagolhattak minden PlayStation 5 konzolhoz. A névtelen kis robotok közül aztán lassan kiemelkedett egy könnyen felismerhető, kedves, szerethető kabala figura, aki végre egy hatalmas kalandra csábíthat mindenkit!
A történet amolyan vízvezeték szerelősen minimalista. Astro kapitány PlayStation 5 formájú űrhajóját ismét utoléri gonosz nemezise, a zöld űrlény elrabolja CPU kölyköt a gép szívéből, a legénység és a többi fontos alkatrész pedig szétszóródik a világűrben. Feladatunk természetesen, hogy DualSense kontrollert idéző kis járművünk segítségével bolygóról-bolygóra haladva összegyűjtsünk lassan mindenkit a gyönyörű univerzum térképről. Az egyes apró galaxisokat csak egymás után fedezhetjük fel, de azon belül a fő planéták között mindig legalább két-három opcióból választhatunk, miközben az elhúzó meteorok szétzúzásával és a csillagok tucatjai között megbújva opcionális kihívásokat is találhatunk. A nehézségi szintet ez utóbbiak emelik majd meg ugrásszerűen a gyakorlottabb platformer játékosoknak!
A fő csapásvonalat alkotó több mint 50 egyedi bolygó mindegyike egy tenyérnyi kis világ, amin nagyrészt lineáris módon vezet végig az utunk. Ennek ellenére érdemes benézni minden sarokba, hiszen a pályákon 300+ megmentésre váró bot, rengeteg csillogó érme és számos puzzle darab van elszórva - néhányon pedig alternatív kijáratot is találhatunk, ami az Elveszett galaxis rejtett planétáihoz juttat el minket. A felfedezés örömét erősíti, hogy a gyűjtögetni valók mindegyike egyaránt hasznos, tökéletesen átgondolt és motiváló! Ha összeáll egy kirakós, akkor új épület jelenik meg például a bázison, aminek segítségével átszínezhetjük a Dual Speedert, egyedi kosztümöket ölthetünk magunkra, szafari túrán fotózhatjuk a több mint 80 fajból álló robot élővilágot vagy a már ismerős Gatcha-laborba dobálhatjuk be a zsebünk tartalmát.
Érdemes tehát minden kósza coint összeporszívózni, mert a nyerőgép adhat új festést és különleges hacukát Astro számára, valamint személyre szabott kiegészítőket a V.I.P. botoknak! A legénység között ugyanis ezúttal több mint 150 ikonikus videojáték karakter által inspirált kis robot is volt, akiket külön élmény megtalálni. A Team Asobi a hardverek után ezúttal kimondatlanul is ezeket a PlayStation konzolokhoz köthető figurákat ünnepli az elmúlt 30 évből, tényleg a legismertebb gigászoktól kezdve a legkisebb független fejlesztések hőseiig. Bár néhányat nyilván láthattunk már a promóciós anyagokban, garantálom hogy maradt még meglepetést okozó ismerős arc a felhozatalban. Szerintem Astro rideg mechanikus elemekből álló, mégis szívmelengetően színes világa mára egyedül is megáll a lábán, mégis örülök, hogy ennyire organikusan beépítették ezeket a vendég karaktereket a játék világába.
A kimenekített kis robotok ugyanis az anyahajó becsapódási pontja köré felhúzott bázison táboroznak le és ha éppen nem követnek minket hűségesen, táncolnak körülöttünk vagy segítenek egymásba kapaszkodva újabb pontjait elérni a környező területeknek, akkor apró csoportokba rendeződve ütik el az időt. Mindegyikük egyedi animációkat kapott, reagál ránk és a körülöttük lévőkre, valamint ha sikerül kihalászni a hozzájuk köthető tárgyat a Gatcha masinából, akkor újabb jópofa mozdulatsorokkal hálálják meg a törődést. Van abban valami szívmelengető, amikor idővel több száz kis bot várja a hazatérésünk és egyre több ismerős figurát fedezünk fel a soraikban. Mint ahogy hatalmas élmény az is, amikor Astro lép be esetleg egy ismert PlayStation sorozat világába...
Mindegy azonban, hogy az univerzum melyik pontján járunk éppen, a játékos kreativitás, a gyermeki kísérletezés és a könnyed szórakozás minden egyes bolygón garantált. Kortól függetlenül. Rengeteg emlékezetes pillanattal. A Team Asobi számtalanszor kap fel egy ötletet, csiszolja le az éleit, adja mindössze egyszer-kétszer a kezünkbe, majd lép tovább rajta a következőért. Lehet kritizálni azért, hogy nem épít ezekre a klasszikus struktúrával, nem járja körbe és bővíti, de a játékelemek őrült váltakozása üdítően hat és kíméletlenül sodor magával. Astro alap mozgásrepertoárja ugyan nem bővült, de az ugrás, lézeres lebegés, ütés és forgás továbbra is több funkciót tölt be és visszatért a szabad úszkálás is a Rescue Mission víz alatti pályáiból. Ismét csak: egy komplexebb rendszer nagyobb mélységet tudna nyújtani a műfaj rajongóinak, de a stúdió ügyesen dolgozza körbe az egyszerűségét.
Ezek mellé érkeznek ugyanis az erőnyerőkből kiszabadítható társak, akik hátunkra pattanva egyedi képességeket biztosítanak az adott pályán. A majom például segít felkapaszkodni a platformokon és nagyobb sziklákat dobálhat. A buldog rakétája horizontálisan hasít át mindenen, a csirke vertikálisan tör fel. Az ikerbéka rugós bokszkesztyűként püföl szét mindent és csimpaszkodik bele a ragadós felületekbe. Az is megtörténhet, hogy egy DualSense formába pattanva vízágyúval locsolunk vagy dobócsillagot szórunk. A kulcsszó itt is a változatosságon és játékosságon van, ami gyakran párosul a különböző szimulációk kihasználásával. A meglepően fejlett fizika mindenre kiterjed és gyakran jelenti az előrehaladásunk kulcsát - ezzel pedig valószínűleg nem csak engem sikerült meglepniük!
Nagyon mókás ahogy komoly fluid szimulációt követnek a folyékony anyagok, leveleket kap fel utánunk a szél, százszámra esnek ránk élethűen a különböző tárgyak vagy a formákat felvéve, súlytól függően feszülnek és szakadnak át a szövetek. Hiánypótló az ezzel történő kreatív játszadozás és nem egyszer késztetett önfeledt ámuldozásra. Talán többször is, mint az előző részek esztétikáját megtartó pofás látvány. A kép tűéles (valószínűleg valahol 1800p környéki dinamikus tartományban), a 60 képkocka abszolút stabil, a mélységélesség kiemelése minőségi, a formák letisztultak, a karakterek kellően részletesek, a különböző felületek realisztikusak, a színek élénken törnek át a képernyőn. Szerencsére Kenneth C. M. Young is visszatért, akinek a kibővített zenei anyaga lassan száz fülbemászó dallamot sorakoztat fel.
Természetesen az Astro's Playroom alatt megismert egyedülálló DualSense támogatást szintén sikerült megőrizni ezen a masszív kalandon keresztül. Minden egyes felületre más érzés rálépni, a környezet reagál ránk, a mozdulatainknak súlya van, ezeket pedig pontosan lekövethetjük a kezünk között. Mint ahogy az ujjunk alatt is valósághűen roppan össze a Gatcha gömb, rúg vissza a pisztoly ravasza vagy feszül meg az íj húrja. A haptikus visszajelzés, az adaptív ravasz, a beépített hangszóró és mikrofon is végig dolgozik a markunkban, olykor a játékmenet elengedhetetlen részeként. Ilyenkor még inkább sajnálom, hogy a generáció leginnovatívabb eleme ennyire kihasználatlanul maradt a külsős csapatoknál.
A Team Asobi tehát ismét képes volt egy nyugati közönségnek is vonzó, minden korosztály számára szórakoztató kalandot alkotni egyedüli japán csapatként a PlayStation Studios berkeiben. Az Astro Bot egy rendkívül tartalmas, az eddigi tapasztalatokat gondosan egybegyúró, játékos kreativitással felépített, végletekig csiszolt belépési pont a kis robot magával ragadó világába. Az ígéretek szerint ráadásul ez még nem minden! A megjelenést követően újabb könnyed pályákkal és embert próbáló időmérő kihívásokkal bővül majd ingyenesen tovább az univerzum térkép. Én valahogy így képzelem el az év játékát.
PLATFORM PlayStation 5 KIADÓ Sony Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Team ASOBI MEGJELENÉS 2024. szeptember 6. ÁR 25.990 HUF