[Teszt] Assassin’s Creed Nexus VR

Assassin’s Creed Nexus VR

liquidSomosi László2023.12.01. 14:54

Az utóbbi években az Assassin’s Creed sorozat megjárta a Közel-Keletet és Észak- Afrikát, kalandozott Észak- és Dél- Európában, de egy helyen soha nem járt még: a fejünkben. Pontosabban a fejünkön: az Assassin’s Creed Nexus VR a Ubisoft első kísérlete arra, hogy saját szemszögbe, és ugyanazzal a lendülettel a virtuális térbe helyezze a szériát. Az eredmény meglepő.

És nem olyan irányban, ahogy azt a játék bejelentésekor (három éve) feltételezhettük: az új főhős hiánya és a megcélzott VR platform akkor gyors, pénzcsapolási célból készülő projektet sejtetett. A valóság ezzel szemben az, hogy a Nexus teljes értékű Assassin’s Creed epizód, amely a széria összes lényeges elemét felvonultatja – csak más perspektívából. Új főhős valóban nincs, de van három régi: Ezio, Connor és Kassandra, az összekötő személy a jelenben pedig egy névtelen hekker, aki kettős ügynöként egyszerre dolgozik az asszaszinoknak és a templároknak. A történet a szokásos nyakatekert AC sztori, ahol templárék a múltból előhalászott emlék-szilánkok segítségével próbálnak kombinálni egy Isu masinériát az Animus-al, ezáltal létrehozva egy olyan gépet, ami képes előre megjósolni az emberi viselkedést – az asszaszinok pedig megpróbálják megakadályozni ezt. A sztori a maga módján korrektül működik, ugyanakkor minden tiszteletem azoké, akik még most is lelkesen követik az AC-mítoszt, a magam részéről valamikor a harmadik rész környékén elengedtem az egészet, tessék engem beengedni a múltba, a többit majd intézem, köszönöm.

A három különböző hősre, így három különböző idősíkra és öt helyszínre (Ezio – Velence; Kassandra – Délosz és Athén; Connor – Boston és Newport) koncentráló sztori a korábbiakban megszokottól jelentősen eltérő játék-struktúrát eredményez. Viszlát, gigantikus open world – ezen a platformon a korábbi megközelítéssel próbálkozni sem technikailag, sem játékmenet szempontjából nem lenne szerencsés. Amit kapunk, az egy küldetés-alapú rendszer, ahol a játék továbbra is nyitott világú, de annak egy kisebb szeletével, a missziónk szempontjából érdekes területtel foglalkozik. A játékterület még így sem kicsi, és sajátszemszögű perspektíva pedig még „nagyít” is rajta egyet, másként érzékeled a távolságokat. Ugyanez történik játékmenet szintjén is: a Nexus nekifutásból megszabadul egy rakás platform-idegen játékelemtől, a karakterfejlődés (új skillek és fejlesztések) szigorúan a sztorihoz van kötve.

A játékvilágban közlekedni a Nexus alapélményeinek egyike. Ha Assassin’s Creed, akkor parkour, ez nyilván nem maradhatott ki a repertoárból, és meglepő (vagy kevésbé meglepő) módon szinte pontosan úgy működik, ahogy korábban. Vagyis: ez továbbra is egygombos megoldás, kvázi automatikus, egy csipetnyi csavarral, a túl nagy ugrásoknál a tetőbe kapaszkodást manuálisan kell elvégezned. Lehet kapaszkodni? Lehet bizony, mi több, kell is, ha magas épületek tetejére akarsz feljutni. A mászás a VR játékok birodalmában szinte külön műfajjá nőtte ki magát, a Nexus ezen a téren lazán beemeli a korábban jól bevált megoldásokat, a falmászás pontos és élvezetes, nem beszélve arról, hogy mennyire jól jön, ha lopakodós akcióra kerül a sor.

Beszéljünk akkor az Assassin’s Creed Nexus (számomra) abszolút szupersztárjáról, a historikus osonkodós akcióról. A Nexus az esetek kilencven százalékában minden lehetőséget megad a lopakodásra, és… az AI messze van a tökéletestől, a helyszíneket láthatóan rád építették. A játék mégis itt ragyog. Köszönhetően leginkább annak, hogy a VR itt tényleg egy új világ, térben-tapintásban-mélységben érzékelsz mindent. Támadhatsz távolról, ehhez (karaktertől függően) íjak és dobókések állnak rendelkezésedre. A rejtett pengés támadások külön történet, a magasról ráugrás fantasztikus, a lassú lopakodás, a penge határozott előcsattintása, az áldozat hátának megmarkolása, és a hideg acél tarkóba nyomása (miközben az idő kissé lelassul) viszont az a kategória, amitől egy pillanatra magroppanhat a saját mentális integritásodba vetett hited – aztán rájössz, hogy csináltál te már ennél cifrább dolgokat is játékban („No Russian”) és még mindig nem vitt el az ördög.

A helyzet nem ennyire rózsás, ha közelharcra kerül a sor. Mindhárom játszható karakter saját fegyverrel rendelkezik, ettől függetlenül hasonló harci taktikákat alkalmazhatnak. Van itt minden, mint a cukorkaboltban karácsonykor, a harcrendszer alapvetően egy védés-visszaverés-kitérés szisztémán alapul, ami teljesen jól működik addig, amíg egy ellenfelet kapsz a nyakadba. Kettőnél kezd problémássá válni, háromnál pedig jobb, ha menekülsz, mert gyakorlatilag menedzselhetetlenné válik a helyzet. Menekülni szerencsére viszonylag hatékonyan lehet, a Nexus ritkán kényszerít bele zártpályás közelharcba, és olyan plusz lehetőségeket is a kezedbe ad, mint a gyors iszkolásra jó esélyt adó füstbomba.

Ritkán írunk a kisegítő opciók meglétéről vagy hiányáról egy játék kapcsán, de a Nexus esetében mindenképpen érdemes kitérni rájuk, mert örvendetesen nagy számban vannak jelen. A játékot lehet állva és ülve is játszani, a nagy magasságoktól rettegőknek többféle vizuális segítség áll rendelkezésére, teljesen automatizálható a parkour, sőt, az ilyesmire érzékenyek számára még virtuális orrot is rajzol az új AC – a Nexus ilyen értelemben tényleg mindenki játéka.

Az Assassin’s Creed Nexus 2023 egyik kellemes meglepetése, a Ubisoft nem végzett félmunkát, ez nem egy gyorsan összecsapott VR mellékág, simán oda lehet tenni a széria többi epizódja mellé minőség szempontjából. Újítani ugyan nem újít, de a máshol már jól megalkotott játékelemeket nagyon ügyesen szereli össze élvezetes egésszé, és mint ilyen, élményszinten kiemelkedően jól működik.

PLATFORM Meta Quest 2 | 3 (tesztelve) | Pro
KIADÓ Ubisoft FEJLESZTŐ Ubisoft
MEGJELENÉS 2023. november 16. ÁR 40 USD

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 órája
1

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

23 órája

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

1 napja

Heti megjelenések

1 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

1 napja
1

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

4 napja
5

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

4 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

4 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

5 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

6 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

6 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

7 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

7 napja
3

Heti megjelenések

8 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

8 napja
24

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

9 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

2025.10.25.
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

2025.10.24.
3

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

2025.10.24.
3