[Teszt] As Dusk Falls

As Dusk Falls

dragCsető Zsolt2022.07.18. 15:00

Ahhoz, hogy jót cselekedj, néha rosszat kell cselekedned. Egy ilyen világban pedig még nehezebb meghozni olyan döntéseket, melyek nemcsak egyének, hanem komplett családok sorsáról dönthetnek...

A videójátékos történetmesélés elképesztő fejlődéséről – mind írásban, mind pedig prezentációban – rengetegszer írtunk már az elmúlt tíz-húsz évben, van azonban egy téma ennek kapcsán, ami szintén rendre előkerül, mégsem állíthatjuk, hogy lenne körülötte egyértelmű konszenzus. Ez nem más, mint a gameplay szerepe, különösen azok az alkotások, melyek akár teljes egészében háttérbe szorítják a játékmenetet a sztori kedvéért, szembemenve a legalapvetőbb gaming konvenciókkal. Hogy mennyire videójátékok ezek? Erről a mai napig erősen megoszlanak a vélemények – nem véletlen, hogy sok esetben nálunk is hiányzik a pontszám a tesztek végéről. Azt azonban mindenképpen érdemes megfigyelni, hogy miközben a játékok hagyományos interaktivitását hiába keressük ezekben a címekben, mégis akadnak olyan innovációk, melyek sikerrel értelmezik újjá ezt a bizonyos interaktív réteget. Ebbe a sorba állt most be az As Dusk Falls is.

Az INTERIOR / NIGHT fejlesztéséről nehéz úgy beszélni, hogy ne hoznánk elő az interaktív drámás műfaj egyik modern alapvetését, az Until Dawnt – nemcsak azért, mert van némi áthallás a címet tekintve, hanem azért is, mert itt is egy több szálon futó történetet gyurmázhatunk, úton-útfélen befolyásolva a karakterek sorsát. Ilyen értelemben nagyon is hasonló a két alkotás, a történet szempontjából azonban talán nem is lehetnének különbözőbbek. Amíg ugyanis a Supermassive Games tinihorrorja (illetve az azóta megjelent The Dark Pictures-játékok) főként cselekményvezérelt módon működött, addig az As Dusk Falls a folyamatosan jelenlévő ok-okozati összefüggéseket jóval lassabb tempóval és valódi karakterdrámával párosítja.

Az As Dusk Falls sztorija lényegében egy csattanás egy útkereszteződésben (majdhogynem szó szerint!), miután az Államokat éppen átszelő Walker-família belefut a rablásból menekülő Holt-fivérekbe, hogy az üresen kongó arizonai Desert Dream motel falai között örökre megváltozzon mindkét család élete. Persze nem egy éjszaka alatt: a történet előre-hátra ugrál az 1998-as kiindulópontból, a két kezdeti szálat továbbiakkal bővítve a mellékszereplőkön keresztül, hogy aztán szépen, fokozatosan izgalmas összefüggésekre derüljön fény. És ami még fontosabb: nemcsak összefüggésekre, hanem titkokra is, ebben a történetben ugyanis szinte mindenki rejteget valamit. Nincsenek fekete-fehér karakterek – olyannyira nem, hogy az As Dusk Falls akkor üt a legnagyobbat, amikor játszadozik az első benyomásainkkal tökéletesen ellentétes revelációkkal. Ki a jó és ki a rossz? Mit jelentenek egyáltalán ezek a szavak akkor, amikor egy családnak áldozatokat kell hoznia? Vagy amikor egyszerűen csak belekényszerülnek egy feloldhatatlannak tűnő helyzetbe? Ez adja a játék és a történet igazi mélységét, és talán nem lövök le semmiféle poént azzal, ha elárulom: a végkifejlet kapcsán sem az lesz a leglényegesebb kérdés, hogy kik élik túl, hanem hogy kire milyen hatással voltak a történtek. Ez a fajta lélektani megközelítés az, ami miatt nagyon más élmény az As Dusk Falls, mint az említett műfajbeli rokonok.

A tényleges játékmenetet tekintve már inkább a megszokott panelekből építkezik az As Dusk Falls, ez azonban még nem jelenti azt, hogy nem szórakoztató. A hátradőlős mozizást választható párbeszédopciók, illetve nagyon egyszerű QTE-szekvenciák igyekeznek feldobni, a valódi lényeg azonban itt is a korábban már említett ok-okozat: azok a döntési szituációk, melyek alapjaiban határozzák meg a cselekmény alakulását, illetve egyes karakterek sorsát. Fontos, hogy sokkal többről van itt szó, mint egyszerű helyzetfelismerésről – sőt, a legtöbb választási lehetőség egyáltalán nem ilyen jellegű. Teljesen ártatlannak tűnő lépések tudják néhány jelenettel később egyes szereplők halálát okozni, és rengeteg olyan helyzet van, ahol még csak sejtelmünk sincs arról, milyen irányba sodorhatja az eseményeket a képernyőn várakozó két-három opció. Rögtön felmerül persze a kérdés, hogy ezek az elágazások mennyire valódiak, de szerencsére elég egyértelmű választ kapunk erre az egyes fejezetek végén, amikor is egy aprólékos folyamatábrán nemcsak azt nézhetjük végig, hogy mi miből következett, de az is látszik, mennyire népszerű az egész közösséget tekintve az általunk választott döntés, ami jópofa funkció. Van persze itt is plot armor, bizonyos karakterek a történet egy-egy adott pontjáig mindenképpen eljutnak, a dolgok végső alakulása és a befejezés azonban sokféle lehet, ami elég szépen megágyaz az újrajátszhatóságnak. De nem feltétlenül kell mindent elölről kezdenünk: az egyes felvonások elejéről is indulhatunk akár, ami pedig különösen tetszett, hogy egy-egy konkrét elágazáshoz is visszaugorhatunk, akár csak amolyan „nézzük meg, mi lett volna, ha...” jelleggel. De ha úgy van, akár többen is nekieshetünk a végigjátszásnak, a már ismert mobilapplikációs-szavazós megoldással haladva.

Annak ellenére tehát, hogy nem emeli új szintre a műfajt, azért van egy-két érdekes ötlete és megoldása az As Dusk Fallsnak is, és maga a prezentáció is ilyen. Az egész félúton van a hagyományos 3D animáció és egy képregényes vizuális novella között, a karaktereket ugyanis kizárólag állóképek formájában látjuk. Egyszerűbb talán, ha megnézitek a fenti trailert, ott egyből látható, miről is van szó – a végeredmény nemcsak nagyon stílusos, de remekül illik ahhoz a melankolikus hangulathoz is, amit a történet sugároz.

Horror körítéssel talán már kezdenek kicsit unalmassá válni a „dönts a karakterek sorsáról!” formulára építő interaktív történetek, az As Dusk Falls éppen ezért hat frissítő záporként itt a nyár közepén. Hiába nem mutat ugyanis túl sok újat felépítésében és mechanikáiban, a több szálon és idősíkban futó családi dráma, valamint a remekül felépített és jó érzékkel árnyalt szereplők miatt így is megérdemli a dicséretet. Új etalonnak semmiképp sem mondható a műfajban: éltünk már át ennél hosszabb, szövevényesebb, látványosabb és játékmenetében „videójátékosabb” történeteket is a hasonszőrű címekben. Az egyediség hiányát azonban a legkevésbé sem lehet felróni neki – nem mellesleg pedig újabb gyönyörű példa született arra, hogy milyen csodálatos lehetőségek rejlenek a videójátékos történetmesélésben.

Pontosan
7
As Dusk Falls | Platform: PC (tesztelt), Xbox Series, Xbox One
Kiadó: Xbox Game Studios | Fejlesztő: INTERIOR / NIGHT
Megjelenés: 2022. július 19. | Ár: 9 900 Ft / €29.99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

40 perce
1

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

3 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

4 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

4 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

5 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

6 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

6 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

7 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

9 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

9 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

2025.06.27.
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9