[Teszt] WRC Generations

WRC Generations

StingerCsere Krisztián Gábor2022.11.06. 09:55

Találó névválasztás a franciák leköszönő ralijátékának címe, már átvitt értelemben is: egyrészt valóban mérföldkő, mert két konzolgeneráción keresztül cipelte a FIA népszerű szériájának súlyos bizonyításvágyát, másfelől a jövő évtől tényleg átadják a stafétabotot a brit kódmestereknek, akik köztudottan a második legkiválóbb szaktudorai a zsánernek (Asimov - Clarke után szabadon - a szerk).

Nem tudom eldönteni, melyik a kevésbé fájó gondolat: egyrészt őrülten kíváncsi vagyok, hogy a DiRT Rally-t gondozó Codemasters a sok éves várakozást követően végre hova repíti a franchise ázsióját a hivatalos licensznek köszönhetően, másrészt… rendkívül sajnálom a dolgot, mert tényleg elképesztő életpályáról tett tanúbizonyságot ez a párizsi csapat, mikor a megrendítő lelkesedésükkel anno átvették a középszer alsó fertályát súroló olasz Milestone-tól a stafétát 2014-ben. Már a következő évben látni lehetett, hogy a WRC5-tel végre elindult egy dinamikus fejlődés a franchise ázsióját illetően, amely évről-évre feljebb tornázta, mi több - idén egyértelműen utolérte a rivális tartalmi és minőségi színvonalát.

A Kylotonn Racing a tavalyi WRC10-el és az idei búcsúlevélként kezelt WRC Generations játékaival egyértelműen szintet lépett, a sport és a játékfejlesztés (de még a stafétát átvevő fiúk) iránti tiszteletét leróva is nagyszerű játékot raktak össze zárszó gyanánt. Szerencsére jövőre sem maradunk Kylotonn autóverseny nélkül, mert ugyan más lesz a körítés, de a Test Drive szériában fognak várhatóan újat alkotni. Tíz esztendőt után veszik fel a legendás sorozat legújabb hongkongi open-world szálát az Unlimited Solar Crown című projekttel, de ez már egy másik másik történet... elhagyva az ilyenkor szokásos bevezetést és felpörgetést, lássuk miben is csúcsosodott ki a 2022-es év hivatalos FIA WRC raliszimulátora.

Generációk

Tartalmilag mindenképp páratlan játékkal állunk szemben: a korábbi epizódokban szépen kicsúcsosodott játékmódok alapjául több, mint 750 km-nyi egyedileg tervezett pályaszakasz áll rendelkezésre, amely egészen elképesztő - 22 ország (ebből 13 az idei, a többi korábbiakból származik) aszfalt - murva - hó - jég - por- és sárcsíkjait öleli fel. A 2022-es bajnokság változásait lekezelve, az újratervezett svédországi ralibajnoksággal ráadásul hat új speciális pályaszakaszt is kapunk, amely bár nagyon élvezetesre sikerült, számszerűleg bizony eltörpül a 165 különböző időalapú versenyhelyszín mellett. (Szemfülesek azért ki fogják szúrni, hogy egy apró töredéke a felhozatalnak korábbi epizódokból felismerhető, némileg átvariált pályaszakasz, de annyi baj legyen.) Annyit azért érdemes megemlíteni, hogy a svéd rali nem csak a WRC Generations, de az egész WRC széria egyik legszebb és leginkább élvezhető havas környezete: nem túl nehéz, kellemes mennyiségben váltja magát a gyorsasági és technikai szakaszok száma és gyönyörű az egész összkép is. Svédország erdei, tavai, mezői nappal is csodaszépek, de az éjjeli tábortüzek fénye, a szurkolók reakciója, a fák között átszűrődő fények valóban páratlanul festenek egy autós játékhoz képest.

Motivációk

Bár a fentiek önmagukban is monumentális számok, de lehet még tovább fokozni: a 2022-es teljes Rally 1 Rally 2 és Junior WRC mezőnye képviselteti magát (49 csapat), a kocsi felhozatal pedig 37 legendás járgányból áll, amelyekhez a megvásárolt verziótól függően egyéb bónusz négykerekűek is csatlakoznak. Bár a WRC10 egy teljes felvonást szentelt a legendák évfordulójának, a Generationsban nincs ennyire élesen beépült klasszikus csoport, habár néhány ikont azért itt is fel lehet fedezni (rendelkezésre áll pl. a ‘80-as Fiat Abarth, vagy a ‘79-es Escort MKII, de DLC-ben is számíthatunk hasonló modellekre), így sikerült egy elfogadható egyensúlyt találni a felhozatalban. Abszolút újdonság a hibrid járgányok megjelenése is, ehhez ráadásként külön versenytípusok, oktatóanyagok is tartoznak, nem véletlenül: teljesen másra kell figyelni egy hibrid hajtású autó használatánál (eltérő gyorsulás, intenzív teljesítménypontok, maximális nyomaték leadás, az ideális akkumulátorhasználat, stb.) mint egy belső égésű motornál, így ez egy merőben új színfoltja a játéknak, soha egyik korábbi raliszimulátorban sem volt még ennyire jelen a hibrid hajtástechnológia. Példának okáért a Rally 1-es széria hibrid autói 100kw villanymotorokkal szerelt 1.6-os turbófeltöltős blokkokkal érkeznek, amelyek ideiglenesen akár 500 lóerő fölé is feltornászhatják a kocsi pillanatnyi teljesítményét, sőt! a KERS-nek köszönhetően ez az érték akár még feljebb is kúszhat, ha elég ügyesen tartalékolunk az erőforrásokkal. A hivatalos WRC mintát követve minden verseny elején dönthetünk, hogy a megnövekedett villamos energia teljesítményt hogy kívánjuk felhasználni: erőteljes gyorsító erőként, balanszolt felhasználásra vagy kisebb, de hosszabb időtartamú teljesítménynövekedésre. Mondani sem kell, ez már önmagában megbolondítja egy verseny kimenetelét, hiszen az eltérő beállítás eltérő taktikát is jelent.

Szintén újdonság az ún. “LIGA” ("Leagues” mód) megjelenése, ahol másik emberi játékosokat hívhatunk ki különböző összecsapásokra a legendává válás nehéz útján lépkedve. Emellé társítható újítás a matricázás és a jelvények közösségi megosztása (letölthetősége, szerkeszthetősége), a praktikus editorban készült legjobb kreálmányokat egyébként jutalmazza is a rendszer. A franciák emellett szépen átemelték az összes korábbi epizód kedvelt és népszerű játékmódjait is: megmaradt és kibővítésre került a csapatmenedzsment (csak baráti mennyiségben!) - és a szokásos kategóriák, a team- a naptár menedzsment, az extrém időjárási feltételekben történő versenyzés, vagy a kocsi tuningolása és a szintlépésekkel járó perkek aktiválása továbbra is a személyes fejldődés szerves részét képezi. A kezdő karrier mód a WRC szériával most ismerkedők számára is ideálisra sikerült: a WRC2-3 csoportokból indul és szépen végigvezeti a játékost a tapasztalatszerzés útján, amellyel már biztos tudás birtokában lehet néhány órát követően. A Privater ezzel ellentétben a teljes szabadság záloga: a kocsitól kezdve a csapatunkon át mindent mi “szerkeszthetünk” össze és amíg ez a szekció a korábbi epizódban szigorúan csak a történelmi versenyek teljesítését követően vált elérhetővé, itt már alapból játszható opcióként van jelen.

Fejlődés

Itt-ott apróbb finomhangolások és az újításokkal járó követelmények felbukkanása is megfigyelhető - jó példa erre, hogy a perkek kategóriában a Crew-Team-Performance-Reliability mellett felbukkant a Hybrid hajtásra és a privát csapatra vonatkozó két új csoport és a konstruktőrökkel történő kapcsolatot is szorosabbra lehet fűzni. Nem csak a különböző gyártói felkérésekkel növelhető a reputáció (és annak előnyei, pl. a több pénzügyi bónusz, vagy egyéb fejlesztés), de beállíthatunk magunknak célokat az adott szezonra, sőt! Kifejezetten a raliszakaszokra is, ezáltal végső soron szépen boostolható a fejlődés, amely a riválisokkal szembeni szinten tartáshoz is fontos. A csapat rendelkezésre álló mérnök- és menedzsment gárdája most is variálható tetszés szerint, a munkájuk által nyerhető bevétel pedig nem csak a pénzügyi, de a reputációs és tapasztalati mércével is pozitív lehet.

No de milyen a játék lényegi része, a mindig hangoztatott fizikai és grafikai megvalósítás? Itt sincs ok aggodalomra: bár a DR és a WRC sorozatok némileg eltérő szimulációs határértékekkel dolgoznak, a WRC simcade szemlélete szerencsére itt is megmaradt, igaz némiképp azért már a keménykalaposabb viselkedés felé billen a mérleg nyelve. Kritika érte a WRC korábbi epizódját, hogy túlontúl harap a fékrendszer, ezért finomítottak rajta - a valósághoz mérten most már kevésbé “árkádos” a fékezés, sokkal hosszabbak lettek a fékutak, ami a DR2.0 mintájára eléggé átszabja bizonyos kocsik viselkedését. Problémák voltak a premierkor a különböző kormánytípusok holtjátékával és a gázadás-reakciókkal is, de ezt egy két nappal ezelőtti gigantikus 14 GByte-os javítócsomag keretein belül szépen megfixálták.

Rengeteget javult a pályaszakaszok layoutja is: bőséges mennyiségű új építőkő és tereptárgy került megrajzolásra, így sokkal életszerűbbnek hat még a legsivárabb sivatagos helyszín is - akár Wales gyönyörű erdős vidéke, vagy Monte Carlo hegyes-völgyes, őszi naplementébe bújó szakaszai. A fák hajladoznak a szélben, az intenzív eső hordalékot képez, a sűrűn szakadó hó beterít mindent, a fénygeometriák pedig remekül helyt állnak még az éjszakai futamok során is. Van néhány autó, amelynek nem tökéletes a test geometriája: ilyen például a Focus RS is, amelyen látszik, hogy a WRC10-ből lett átemelve a modell, de ez rajta van a buglistán - mint ahogy az is, hogy ne álldogáljanak a nyári, forró sivatagos rövidgatyás fickók térdig éljenezve, extázisban a hóban. A korábbi tesztelt verzióban olyan apróságok is alaposan felhergelték a közösséget, minthogy az ABS nem igazán úgy működött a belső égésű motoroknál ahogy kellene, illetve nem nagyon lehetett állítani érdemben a fékerőn sem. Ezt magam is tapasztaltam, és bár a hibák jelentős része az első nagy patchet követően elillant, azért még mindig felfedezni ezt-azt - például, hogy az alagútban az autó keltette hang ugyanolyan, mint a nyílt égbolt alatt, vagy a néhány láthatatlan fal megléte a német és a horvát sziklás pályavonalak mentén. Ellenben azért vannak azért pozitív dolgok is, minthogy a meglévő és új kerekek pozícióját is lehet cserélgetni a szerviz szakaszok közt, ami sokszor segítség lehet - kiváltképp akkor, ha a gyártói reputációs versenyek jó helyezéseiért 2x2 garnitúra új gumiabronccsal ajándékoznak meg, akkor valóban sokat hozzátehet egy győzelemhez egy hosszabb (akár 25-30 perces) verseny alkalmával.

R(e)alizmus

A kocsik irányítása egyébként a korábbi WRC10-hez képest is finomabbá vált: kiváló táncformákat lehet bemutatni az egymástól eltérő és itt-ott váltakozó útburkolatoknak köszönhetően: még kontrollerrel (gyalázat, skandallum!) is szépen lehet uralni a kocsit és egy-egy túlcsúszás, vagy egyensúly billenés következtében is le lehet reagálni némi rutinnal a veszélyes helyzeteket. A kormánnyal történő vezetés természetesen teljesen más liga: akár Fanatec, akár Logitech, vagy Thrustmaster FFO hardverrel rendelkezel, az élmény a közel tökéletes valós vezetési élményt súrolja. De ha már a kontrollert említettük fontos megjegyezni, hogy a PS5 esetében a haptikus tiggerek állítólag elképesztő élményt produkálnak, különösen fékezéskor - ezt a fajta élményt örömmel várjuk a komment szekcióban, kíváncsiak vagyunk a Sony tulajdonosok véleményére is, így ha ilyen példányt vásároltál, kérlek írd meg a tapasztalatodat.

Teljesítmény szempontjából a kurrens generációs konzoloknál a WRC Generations 1080p/60FPS performance és 4k/30FPS quality HDR módban képes működni: a konzolos változatokról szóló forrásaink alapján előbbiben az alacsonyabb felbontás ellenére is kiteljesedik a grafikai tartalom, utóbbiban a bevilágítások, élesebb textúrák és a sérülésmodell viszont részletesebb kidolgozottságot mutat. Tesztünk alanyát jelen esetben egy Steam verzió adta, amelyben konkrétan mindent maximum ultra részletességre húztunk amit csak lehetett. A látottak alapján a WRC Generations a különböző képjavító-élsimító megoldások mellett a valaha készült legszebb és leghangulatosabb ralijátékként feszített a képernyőn és ebből feltehetően a konzolos változatok kompromisszumos megvalósításai sem szenvednek csorbát.

A finisben inkább a finomhangolás, az óvatosan adagolt újdonságok és a minőség mérsékelt fejlődése lehetett a cél, ám a WRC Generations így is kiérdemli az ajánlott plecsnit. Nem vállalta túl magát és nem cipelte feleslegesen az elmúlt hét év teljes tartalmának vaskos súlyát sem. Egy kellően élvezetes és izgalmas versenyjáték, amely büszkén ünnepli a 2022-es raliszezon virtuális kivetülését és egyúttal méltó leköszönéseként szolgálhat egy remek és lelkes csapat elismerésre méltó munkásságának is. Minden apróbb hibájának ellenére a WRC széria eddigi legszebb, legkiforrottabb és legtartalmasabb epizódja - ennél pedig keresve sem kaphattunk volna szívhez szólóbb búcsúlevelet Párizsból, szeretettel.

PLATFORM PC (tesztelt), Xbox Series (X,SX,SS), PS4-PS5
KIADÓ NACON FEJLESZTŐ Kylotonn Racing
MEGJELENÉS 2022. november 3. ÁR ~40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

19 órája
7

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==