Ti komolyan tudtok venni egy olyan Superbike játékot, amely akkor ad egy új fejlesztést a motorodra, ha futsz egy kört legfeljebb húsz másodperc fékezéssel? Mert én nem különösebben.
Na nem mintha ez lett volna az utolsó szög a koporsóban: a Milestone versenyjátékai az elmúlt években már bebizonyították, hogy az olasz fejlesztőgárda nem különösebben tud többet nyújtani egy csokor egy kaptafára készült, és mindenféle innovációt mellőző versenyjátéknál. Amikor pedig megpróbálnak valami ötletet csempészni a legújabb próbálkozásukba, akkor valami olyasmi sül ki belőle, mint a fent említett példa. Na nem mintha a tavalyi kiadás megoldása jobb lett volna - ott "csupán" 5-6 unalmas kört kellett megtenni valamelyik szabadedzésen az áhított fejlesztés megszerzése érdekében.
Nem véletlenül kezdtem ezzel az írást: a SBK 2011 a játék érdemi részét, vagyis a karriert tekintve semmi másban nem változott. A licensz nyilvánvalóan frissült egy évet, ám itt is fura inkonzisztencia figyelhető meg, hiszen míg a csúcskategória, vagyis a Superbike adatbázisa valóban friss, addig a két kísérő sorozat, a Supersport és a Superstock csapatai és versenyzői egy éves lemaradásban vannak. Fura. Ja igen, a gyorstalpaló az újoncok kedvéért, egy mondatban (több nem is kell): a karrier arról szól, hogy létrehozunk egy pilótát, akivel a ranglista aljáról kell felmásznunk a csúcsra, egyre jobb szerződéseket szerezve teljesítményünk által. A félreértések elkerülése végett: nincs semmiféle bónusz tevékenység, csak versenyzés. Meg persze az első bekezdésben említett, hasonlóan idióta követelményeket elénk állító tesztek.
Az ígéretekkel ellentétben maga a motorozás sem változott sokat tavalyhoz képest. Alacsony és közepes szimulációs szint mellett a vezetési modell tökéletesen ugyanazt nyújtja, mint tavaly - egyedül teljes szimuláció beállítás mellett tapasztalunk változást. Sajnos itt sem olyat, mint amilyet reméltünk: a mindenféle segítség nélküli száguldás még kevesebb kihívást nyújt, mint eddig, elronthatatlan rajtokkal, szuperbarátságos kigyorsításokkal és folyamatosan az aszfalthoz tapadó első kerekekkel. Mindezek tükrében kijelenthető, hogy ilyen téren a sorozat újabb lépcsőfokot lépett lefelé - igaz, a "nagy rivális" MotoGP szériát még nem sikerült behoznia. Az hiányozna csak.
A komolytalan ötletek és a kiforratlan vezetési modell miatt én sokkal jobban élveztem a SBK Tour játékmódot - a tavalyi kiadás Arcade módjának továbbgondolt változatáról van szó. Hagyományos versenyzés helyett itt speciális kihívásokat kapunk, nagyjából hasonlóakat, mint a korábban szidott tesztek esetében (fékezz kevesebbet 60 másodpercnél, egykerekezz 15 másodpercet, csúsztasd a motort 20 másodpercig és hasonlók), csak éppen itt a könnyed megközelítés következtében sokkal inkább befogadja őket az ember, mint a karrierben, ahol a valóságtól elrugaszkodott célokra próbálták felhasználni a feladatokat. Ami mindenképpen pozitív, hogy kidobták a tavaly használt árkád vezetési modellt, így itt is pontosan ugyanazt a vezetési élményt kapjuk, mint bármely másik játékmódban, emellett pedig maga a SBK Tour is tartalmasabb, mint az Arcade volt.
A Milestone a vezetési modell mellett technológiailag is megújulást ígért, ám különösebben itt sem érezhető az előrelépés. A látvány továbbra is valahol a gyenge és a közepes szint között ingadozik, amin egyedül az esős versenyek alatt képes valamelyest túlmutatni, az ellenfelek pedig szintén nem tanultak sokat egy év alatt: agyatlan, sínen haladó, előzési kísérleteinkre gyakran semmilyen módon nem reagáló bagázs száguldozik körülöttünk. A pályák kialakítása az én szememben továbbra is a pofátlanság határát súrulja: aki kicsit is jobban ismeri a versenyhelyszíneket, az olyan elnagyolt megoldásokkal és pontatlanságokkal fog találkozni, amilyeneket ritkán látni valós alapokra építkező versenyjátékban. Az egyetlen technológiai pozitívum sem újdonság, hiszen az előző kiadásból szökött át: a folyamatosan gumizódó, illetve eső után felszáradó ideális ívek most is adnak némi pluszt az élményhez.
Csoda tehát idén sem történt: az olasz stúdió most is hozta a tőle megszokott, közepesnél minimálisan jobb szintet, egyszerű külsővel, egy korrekt, de messze nem kiemelkedő vezetési modellel, kiszámítható játékmódokkal, kiszámítható feature-listával és kiszámítható végeredménnyel, ám egy centivel sem többet. Nem is ez a szomorú. Sokkal inkább a konkurencia hiánya: az, hogy a SBK sorozat még egy ilyen langyos eresztéssel is zavartalanul üldögél a motoros játékok trónján, ahol úgy tűnik, hogy valóban hat pont a csúcs.
Ha virtuális motorozással szeretnéd tölteni a nyár elejét, akkor mindenképpen a Milestone játéka az ideális választás számodra. Az új ötleteket tökéletesen mellőző karrieren, valamint a könnyed árkád jellegű kikapcsolódást nyújtó SBK Tour módon kívül azonban ne számíts semmi pluszra: a SBK 2011 sokkal inkább egy átcimkézett borító, mintsem korrekt folytatás.