[Teszt] Ninja Gaiden 3

Ninja Gaiden 3

dragCsető Zsolt2012.04.03. 19:00

Egy bátor és egy bátortalan próbálkozás között sokszor csupán a nézőpont jelenti a különbséget. A Ninja Gaiden 3 kitűnő példa ennek szemléltetésére. Abszolút igazság nincs, csupán egyetlen tény: ez az első Ninja Gaiden játék azóta, hogy Tomonobu Itagaki távozott a Team Ninja csapatától. Hogy aztán ennek valójában mekkora hatása volt a franchise egészére, azt sosem fogjuk megtudni, az azonban egészen biztos, hogy a harmadik rész merőben másmilyen játék lett, mint az elmúlt egy évtizedben megjelent elődei. És itt jön képbe a bátorság és a bátortalanság kérdésköre. Épp ugyanúgy rásüthetjük ugyanis mindkettőt a Ninja Gaiden 3-ra: nevezhetjük bátornak, hiszen mert komolyat változtatni, ugyanakkor mondhatjuk rá azt is, hogy bátortalan, miután meg sem próbálta átugrani az elődök által felhelyezett lécet - inkább más versenyszámot választott. A végeredmény szempontjából azonban ez végül nem is számít semmit. Bármilyen játék is legyen ugyanis a Ninja Gaiden 3, az egészen biztos, hogy mindent hátra hagyott, ami a korábbi epizódokat naggyá tette. Mind közül egyben a legfontosabbat is: a minőséget.

A harmadik rész egyetlen határozott kardsuhintással semmissé teszi mindazt, ami korábban egybeforrt a Ninja Gaiden névvel: a mélységet és a kihívást. Ahogy a japán hack and slash játékok legfőbb klasszikusai, úgy a Ninja Gaiden is fantasztikusan megmunkált, precíz, sokrétű és változatos harcrendszere révén emelkedett a legnagyobbak közé, ami a sorozat védjegyévé váló brutális nehézséggel párosulva teljesedett csak ki igazán. A Team Ninja alkotása a harc tökéletes elsajátítását követelte meg a játékostól, felfedve ezáltal legeldugottabb mélységeit is. Hogy mit kapunk ehelyett a harmadik résztől? Egy minden szempontból kibelezett, megcsonkított és leegyszerűsített játékot, ami az alapvető funkcióin túl nem képes semmi extrát nyújtani. Mélységet és kihívást meg aztán pláne nem.

Külső szemlélőként pedig nem is tűnik annyira problémás esetnek a Ninja Gaiden 3: Ryu Hayabusa hozzá méltó fürgeséggel és keménységgel látja el a rá támadó katonák baját. A korábbi részek masszív csonkolásainak ugyan búcsút inthetünk, ám az így is hektoliter-számra ömlő vér, a villámgyors mozgás és a határozott, erőteljes kardsuhintások összességében látványos akciót varázsolnak a képernyőre. Kontrollert ragadva azonban rájövünk, hogy a színfalak mögött dolgozó mechanika végtelenül egyszerű: nem túlzunk sokat, ha azt mondjuk, hogy a Ninja Gaiden 3 harcrendszerének komplexitása valahol a képregényhősös filmek játékadaptációi által képviselt színvonal környékén mozog. Komoly kombórendszerre, ne adj isten különböző harcstílusokra ne nagyon számítsunk: a Ninja Gaiden 3 az elődök fényében nyugodtan nevezhető primitívnek. A gyenge és erős támadások kombinációi által biztosított egészen minimális mélységen túl csupán a blokkolás / csúszás gomb, a használhatatlan shuriken és a kizárólag speciális, távolról támadó ellenfelek esetén hasznos íj fog rendelkezésünkre állni a harc folyamán. Ezekkel kellene kihúznunk a 7-8 órás sztori végéig úgy, hogy ne unjuk magunkat halálra - mindezt természetesen nem különösebben változatos és kreatív, ám cserébe egyre hosszasabb püfölést igénylő ellenfelek társaságában.

Ha esetleg az előbb nem hangsúlyoztam volna eléggé: igen, a Ninja Gaiden 3-ban tényleg ez a harci repertoár áll a rendelkezésedre az elejétől a végéig, nincs semmiféle fejlesztési rendszer. Új képességek, alternatív fegyverek, speciális felszerelések? Felejtsd el szépen őket. Karakterünk erősödése kimerül annyiban, hogy a történet folyamán néhány alkalommal kap egy-egy új kardot, ami valamivel erősebb támadásokat, és picivel meghosszabbított kombó-láncokat tesz lehetővé. És ennyi. Speciális támadásból is mindössze kettő darab van: a 3-5 ellenfelet egy csapással elintéző Ultimate Technique akkor aktiválható, amikor Ryu fertőzött karja világítani kezd, a sárkányt megidéző, minden ellenfelet elpusztító Ninpo pedig a kapcsolódó sáv feltöltésével süthető el. Tárgyak, gyűjtögetnivalók? Ugyan! A Ninja Gaiden 3 egy totálisan üres játék, amiben épp annyi mellékes tartalom és tennivaló van, mint kihívás: semennyi. Utóbbit legfeljebb egy-két jobban eltalált főellenfél képes nyújtani, ahol nem működik az alapből kiválóan működő „püföld a gombokat, úgyis te vagy az erősebb” taktika. Na meg persze a kamera, ami az érthetetlenül gyakori és szűk folyosókon rendre komoly gondokkal küzd - még a pályáról is képes kizuhanni.

Ha pozitívumot kellene kellene keresni a Ninja Gaiden 3 koncepciójában, akkor legfeljebb azt hozhatnánk fel, hogy szélesebb réteg számára vált emészthetővé a játék: ennél egyszerűbb már tényleg nem lehet egy japán stílusú hack and slash. Sőt, sokszor már-már olyan érzésünk lesz, hogy egy nyugati játékkal állunk szemben: a Ninja Gaiden 3 minden egyes halálos csapást közelről és belassítva mutat nekünk, ami bár látványos és brutális, ám a hatásvadász stílustól a harchoz hasonlóan egy idő után megcsömörlik az ember. Rendre beköszönnek emellett a képernyő közepén felbukkanó méretes gombok is: komplex QTE-szekvenciák ugyan nincsenek a Ninja Gaiden 3-ban, a „nyomd meg az X gombot, és mutasd meg, hogy te vagy a kemény ninja!” mentalitású jelenetek azonban igen stílusidegennek és ostobának hatnak.

Intelligensnek maga a történet sem nevezhető - persze maga a műfaj sem a zseniális cselekményről és a kiemelkedő történetmesélésről híres. A Ninja Gaiden 3 azonban így is legfeljebb az átlagos szintet üti meg, a már megszokott világelpusztítós felütéssel, különösebben nem kibontott karakterekkel és sablonos csavarokkal - a játék átvezetői arra ugyan még képesek, hogy fenntartsák az érdeklődést a történet végéig, ám pár nappal később sok mindenre nem fogunk már emlékezni belőle. Már csak azért sem, mert a Team Ninja próbálkozása, miszerint vigyen némi morális dilemmát Ryu karakterébe - gyilkos-e, vagy sem - igen gyengén kivitelezettre sikeredett. Ilyen szempontból még bőven van mit tanulnia a japán kollégáknak.

A végtelen gombpüfölésen és a sztori felgöngyölítésén túl egy-két extra játékmód is vár még ránk a Ninja Gaiden 3-ban, melyek fura mód több mélységet kínálnak, mint az alapjáték. A tíz pályányi ellenféláradatot kínáló, kooperatív felállásban is játszható Ninja Trials valamint a deathmatch-jellegű multi már karakterfejlődést is kínál, ahol ninjánk folyamatosan szintet lép, mindenféle apróságot megnyitva a harcok folyamán. Az alapvető mozdulatok és kombók valójában ugyanazok, mint az alapjátékban (csak éppen egyre több nyílik meg közülük), a speciális támadásokból azonban már többféle is van, és harcosunk kinézetét is folyamatosan változtathatjuk a különféle extra öltözékeknek köszönhetően. És bár az extra játékmódok az élmény egészét tekintve továbbra sem nyújtanak semmi kiemelkedőt, összességében felüdülés megtapasztalni bennük a tényleges fejlődés érzését.

Ritka az, amikor egy sorozat képes egyetlen lépéssel totálisan leépíteni saját magát, a Ninja Gaiden 3 azonban most sikeresen teljesítette ezt a nemes küldetést. A tömegek számára emészthetőbb játékmenet, a látványos harc és a tipikus nyugati stílusjegyek felbukkanása ugyan felkeltheti azon játékosok figyelmét, akik alapvetően nem rajonganak a hack and slash műfaj japán ágazatáért, túl sok keresnivalójuk azonban nekik sincs itt. A Ninja Gaiden 3 egy mélységektől és kihívástól mentes, elképesztően egyszerű felépítésű és játékmenetű folytatás, amiben ezáltal semmi sincs már meg, amit a sorozat vagy a stílus rajongói kereshetnének benne.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

10 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

18 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==