[Teszt] Past Cure

Past Cure

dragCsető Zsolt2018.02.28. 21:00

Sztorivezérelt kalandjáték? Időmanipulálós shooter? Paráztatós túlélő-horror? Esetleg lopakodós játék? Ha megszakadnék, akkor sem tudnám pár szóban leírni, mi is akar lenni a Past Cure. Pontosabban le tudnám: ha a minőség oldaláról közelítem, akkor egy szó, sőt, három betű is elég lenne a jellemzésére - úgy gondolom, ez nem nagy spoiler a jobbra díszelgő szám tudatában. Lényeg a lényeg: a berlini Phantom 8 Studio frissen megjelent alkotása maga sem tudja, mi szeretne lenni - ezek után nem mondanám meglepőnek, hogy egy ekkora dizájnkatyvaszból nem sikerült kisütni semmi ízleteset.

A Past Cure egy memóriazavaros exkatonáról, Ianről szól, akit lényegében csak egy rejtélyes kék pirula választ el a teljes elmezavartól. Nem elég ráadásul, hogy három év egyszerűen kiesett az emlékeiből, de különös képességei is vannak, képes ugyanis elhagyni a saját testét, illetve lelassítani az időt is. Kezdetben úgy tűnik, hogy egy rémálomszekvenciákkal tűzdelt pszichológiai thrillerrel állunk szemben, ám a sztori előrehaladtával egyre inkább egymásba csúszik a képzelet és a valóság. Amivel önmagában nem is lenne baj, sőt, a műfajból valamennyire adódik is mindez, a Past Cure cselekménye azonban borzasztóan zavaros és nehezen követhető, nyugtalanítóan kevés magyarázattal és érthetetlen logikai ugrásokkal. Maga a rendezés sem segít ezen: a játék idegesítően gyakran váltogat a gameplay szakaszok és az átvezetők között. Nem ritkák az olyan jelenetsorok, ahol 10 másodpercig Iant irányítjuk, aztán megnézzük, ahogy bemegy egy szobába, majd megint átvesszük pár lépés erejéig, hogy aztán meghallgassuk az Év Legszarabb Szinkronteljesítménye díjra esélyes "hangosan gondolkodok" monológok egyikét... Totálisan kizökkenti az embert, így nem csoda, hogy nehezen követhetőek az események - pláne úgy, hogy gyakori és visszatérő hiba a kimaradó audió és/vagy felirat. Sőt, a mai napig nem tudom, hogy a játék végéhez közelítve a "forgatókönyv" volt ennyire amatőr, vagy egyszerűen csak kimaradt egy átvezető, az egyik beszélgetésből ugyanis olyan hirtelenséggel sikerült egy tűzharc kellős közepébe (és a szoba egy teljesen indokolatlan pontjába) kerülni, hogy hirtelen azt sem tudtam, kit kellene lőni.

Ha már lövöldözés: abból akad bőven a Past Cure-ban, de sajnos fájdalmasan semmilyen az egész minden tekintetben. Maga a gunplay nem tud semmiféle élvezeti értéket felmutatni, szerintem még a PS1-es Syphon Filter is kiforrottabb volt ilyen téren a csípőprotézises Gabe Logannel. De legalábbis nem 3-4 féle (!) fegyver volt benne, mint a Past Cure-ban, melyekkel leginkább egyenfolyosókon lövöldözhetünk egyenellenfelekre, bármiféle érdemleges fedezékrendszer nélkül - utóbbi kimerül a "crouch" gomb és a derékig érő tereptárgyak bámulatos kombinációjában. Még szerencse, hogy - mint azt korábban már említettem - van lehetőség az idő lelassítására, más módon ugyanis egy ilyen primitív eszköztárral nem nagyon lehetne abszolválni azokat a szakaszokat, ahol egyszerre hárman lőnek ránk egyazon irányból.

Amikor éppen nem akciózunk, akkor általában lopakodni fogunk, túl sok élvezet azonban nem lesz benne: egy rendkívül hálátlan műfajról van szó, mely ha kicsit is rosszul van megvalósítva, akkor teljesen aláássa az egész játékélményt. Nos, a Past Cure lopakodós szekvenciái nem kicsit vannak elszúrva, hanem nagyon. Nem elég, hogy semmiféle (!) segítséget nem kapunk az ellenfelek és kamerák elhelyezkedését, mozgását illetően (annyit tudunk tenni, hogy a testünket elhagyva körülnézünk), de elég hamar átmegy az egész egy jóféle trial-and-errorba, vagyis addig próbálkozunk, amíg rá nem lelünk az ideális útvonalra és időzítésre. Mondjuk ez sem teljesen igaz, én ugyanis a végén annyira ráuntam, hogy inkább átrohantam - már ahol lehetett, hiszen sok esetben instant halál a jutalom, ha meglátnak. Ezt a rendkívül intelligens fákkdiszsit technikát akkor fejlesztettem ki, amikor rájöttem: a játék képes rossz patternbe elhelyezni a "szörnyek" (igen, ilyenek is vannak) járőrözési útvonalát és időzítését, amely esetben lehetetlen lebukás nélkül teljesíteni az adott pályaszakaszt. Ja igen: kopogni, figyelmet elterelni, hullákat odébb húzni (!) nincs lehetőség természetesen. Hideo Kojima magzatpózban zokogna valamelyik sarokban, ha ezt odatennék elé.

A Past Cure egyetlen többé-kevésbé értékelhető fejezete a börtönös szakasz, amely leginkább olyan, mintha valamelyik túlélő-horrorból ollózták volna ki. Egészen konkrétan a Silent Hillből, melyből elég erőset merít, mind a környezetet, mind a hangokat és zenéket, mind pedig az apró logikai feladványokat tekintve. De a lényeg az, hogy lövöldözni nem kell benne, és lopakodni is csak keveset, vagyis itt legalább kevésbé szembesülünk azzal a borzalommal, ami gameplay szinten jellemzi az egész játékot. Az ezt követő lezárás azonban fájóan kiábrándító: a cselekmény képletes kirakósa eléggé hiányos marad, az utolsó két bossfightot (szerencsére nincs is több) pedig már most szeretném előterjeszteni az Év Legrosszabb Főellenfélharca trófeára, dupla jelöléssel.

Bármennyire is jól hangzik papíron, hogy a Past Cure minden fejezetben más és más játékmenetet tálal elénk, a gyakorlatban emiatt pont annyira zavaros a játék, mint a történet egésze. A primitív dizájn és a technikai problémák miatt ráadásul színvonalas megvalósításról sem beszélhetünk, így a nap végén nem marad más, mint a bevezetőben már említett hárombetűs szó, melynek megfejtését a kedves olvasó fantáziájára bízzuk...

***Past Cure | Platform: PC (tesztelt), PS4, One

Kiadó / Fejlesztő: Phantom 8 Studio | Megjelenés: február 23.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

EA Sports FC 26 bejelentés, Zelda-film fejlemények – ez történt szerdán

Továbbá: Cyberpunk 2077, Dead Take, Sudden Strike 5, Danger Mouse, Sonic Racing: CrossWorlds

1 órája

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

9 órája

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

1 napja
3

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

1 napja
2

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

1 napja
6

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

2 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

5 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

5 napja
9

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

6 napja
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

7 napja
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

7 napja
7

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

8 napja
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

8 napja
3

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

9 napja
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

9 napja
4

Heti megjelenések

2025.07.07.
14

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2025.07.05.

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2025.07.04.
2