[Teszt] BPM: Bullets Per Minute

BPM: Bullets Per Minute

ne5hVáradi Dániel2021.10.12. 09:18

Biztosra veszem, hogy sokan gondolkodtak el rajta, milyen lenne, ha a Doomra jellemző, folyamatos akcióra és mozgásra építő lövöldözést kombinálnák egy ritmusjátékkal. Vagy legalábbis annyian biztosan eltűnődtek ezen, hogy összeálljanak és elkészítsenek egy ilyen játékot, ugyanis a BPM: Bullets Per Minute pontosan erről szól.

Van az a mondás, miszerint az ötlet a siker fele. Nos, a BPM esetében ez alighanem igaz, hiszen a koncepció önmagában egyedi annyira, hogy megérje odafigyelni rá. Adva van nekünk egy kellően pörgős, metálos zenei anyag, aminek ritmusa alapjaiban határozza meg a játékmenetet. Az ellenfelek ütemre mozognak és támadnak, nekünk pedig szintén ugyanez a feladatunk, már ami a támadást illeti. Olyannyira igaz ez, hogy amennyiben ütemtelenül próbáljuk elsütni a kezünkben lévő fegyvert, az nemes egyszerűséggel nem fog lőni.

Kavarjuk meg a fentieket azzal, hogy a a játéktér egy állandóan változó labirintus, köszönhetően a roguelike mechanikának, mai minden egyes újrakezdéskor átrendezi a szobákat, így legfeljebb csak a velünk szemben állók mozdulatait tanulhatjuk ki, a felszedhető fegyvereket, extra képességeket és árusokat mindig máshol találjuk, már ha megtaláljuk őket.

Szerencsére a fejlesztők készültek néhány védőhálóval azok számára, akiket a korábban taglaltak valamelyik pontja elbizonytalanítana. Ezek egyike az Overdrive frissítéssel bekerült gyakorló mód (aminek szöges ellentét a szintén az update-tel érkező Hellish nehézség), valamint a játék alapjának számító ritmus mechanika kikapcsolása, aminek köszönhetően nem kényszerülünk arra, hogy a zene ütemére lőjünk. És ez az a pont, ahol kicsit lábon lőttnek éreztem a koncepciót.

Teljesen más az a helyzet, amikor egy akciójátékban a benne található zene jól simul bele a játékmenetbe és alkalmanként sikerült egy-egy lövést/ütést/csapást a kísérő dallam ritmusára időzíteni (akár csak puszta véletlenből), mint amikor minden ennek van alárendelve. Ha nem sikerül ráérezni a megfelelő ütemre, akkor könnyen megtörténik, hogy egyetlen ellenfél is olyan szinten lealáz minket, hogy mehetünk vissza a balettba ugrálni.

És ha már az ugrálást szóba hoztam, ez is egy olyan pont, ahol az időzítés ellenünk dolgozhat. Megpróbálhatunk tényleg a zene ritmusára mozogni is (itt főleg az ugrásra és dodge-ra tessék gondolni) és ezzel összhangba hozni a fegyverhasználatot, csak ez nem mindig fog sikerülni. Ugyanis amikor egy szobába belépve öten ugranak a nyakunkba, akkor valószínűleg az lesz az utolsó szempont, amit szem előtt fogunk tartani, hogy "ugyan már, csak ritmusra kéne itt tipegni," hanem minden erőnkkel azon leszünk, hogy egy karcolás nélkül megússzuk az egészet.

Már csak azért is, mert a gyógyulást meglehetősen szűkösen méri a BPM és erőteljesen épít a kockázat/jutalom leosztásra, vagyis hiába tudjuk, hogy a boss a szomszéd szobában van, célszerű a vele való találkozás előtt teljesen felderíteni a dungeont, hogy hátha találunk erősebb fegyvert, esetleg valamilyen speciális képességet, netalán betérhetünk Huginn és Munnin boltjaiba.

Végezetül ki kell térnem a játék látványvilágára, ugyanis ez is egy olyan eleme, ami kicsit ellene dolgozik. Bár a képernyőnkön található célkereszt mellett mindig kapunk egy indikátort, hogy pontosan mi is az optimális ütem, ezt néha meglehetősen nehézkes tisztán látni. Köszönhető ez annak, hogy a BPM színpalettája erősen korlátozott, leginkább a vörös-narancs-sárga tengelyen helyezkedik el. Amikor pedig egy vörös szobában a narancs ellenfelek sárga lövedékeit próbáljuk a sárga tereptárgyak között kerülgetni, akkor ebbe a kavalkádba könnyen olvad bele az a fránya indikátor. Ez alól kivételt képeznek az alkalmanként előforduló kripták, ahol viszont inkább a látótávolság fog problémát jelenteni a harcoknál, de legalább könnyebben látjuk, mikor is kéne lőnünk. Valamit valamiért.

A játék zenéjére már nem tudok ennyire rossz szájízzel tekinteni, bár arról azért lehetne hosszasan értekezni, hogy a betétek üteme mennyire gyors, illetve mennyire is illenek bizonyos szituációkhoz. Muninn boltjának betétdalát például jobban tudtam volna élvezni néhány arénaharcnál, talán kevesebb alkalommal kellett volna újrakezdenem a játékot.

A BPM: Bullets Per Minute egyedi koncepciója miatt mindenképpen kalaplengetést érdemel, azonban pont ez a sajátossága idegeníthet el egyeseket. Ha kikapcsoljuk a ritmuskövetést, akkor bár pont a fő esszenciája veszik ki belőle ugyan, de befogadhatóbb lesz. Viszont még ezzel együtt is problémás lehet a játék színvilágának megszokása és a benne való előrejutás. Rá lehet kapni az ízére, de sok mindennek kell együtt állnia, hogy igazán megfogja az embert.

Pontosan
6
Platform: PS4, Xbox One, PC (2020)
Kiadó / Fejlesztő: Awe Interactive
Megjelenés: 2021. október 5. | Ár: 8-9000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

EA Sports FC 26 bejelentés, Zelda-film fejlemények – ez történt szerdán

Továbbá: Cyberpunk 2077, Dead Take, Sudden Strike 5, Danger Mouse, Sonic Racing: CrossWorlds

56 perce

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

9 órája

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

1 napja
3

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

1 napja
2

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

1 napja
6

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

2 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

5 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

5 napja
9

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

6 napja
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

7 napja
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

7 napja
7

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

8 napja
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

8 napja
3

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

9 napja
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

9 napja
4

Heti megjelenések

2025.07.07.
14

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2025.07.05.

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2025.07.04.
2