[Teszt] Tormented Souls

Tormented Souls

AliceWakeGemeiner Brigitta2021.09.18. 15:30

Meglehetősen rövid értekezés lesz ez a Tormented Soulsról, nem akarom elvenni az időt a játéktól, úgyhogy az olvasási időt megpróbálom belőni a letöltési idő tartamára átlagos sebességű, vezetékmentes internetkapcsolattal számolva. (Spoiler: A vége az lesz, hogy talán ez a legjobb klasszikus túlélő horror idén eddig, és a kiválóan alkalmazott, autentikus mechanika a várakozásokkal ellentétben pont hozzátesz az élményhez.)

A Tormented Souls tulajdonképpen egy klasszikus Resident Evil - Silent Hill - Alone in the Dark hommázs, amiben nem csak a műfaj sajátosságai, de a korszak technikai jellemzői és megoldásai is autentikusan jelennek meg, csak 4K 60 fps mellett. Ez a régies megközelítés így elsőre nem feltétlenül biztató, főleg a kamerakezelés és az irányítás szempontjából, a Dawn of Fear például meglehetősen idegtépő és suta volt, a Dual Effect és az Abstract Digital játéka viszont a tankszerű irányítás, a fix kameranézet, a nehezített mentési rendszer mellett is hihetetlenül játszható, és a korlátozott anyagi lehetőségek ellenére is minden szempontból magas kategóriába esik. Ha lenne benne valami halvány Umbrella Corp. vonatkozás, simán be lehetne tenni a Resident Evil kánonba, senkinek nem tűnne fel, hogy nem a Capcom érdeme a termék. Talán csak abból, hogy kevésbé teátrális.

A sztori nem kifejezetten komplex, de érdekes, érdekfesztő és jól követhető; a Winterlake Kúriakórház (nem tudom, hogy van-e ilyen szó, de csináltam) biztosította környezet lenyűgöző és változatos, de konzisztens; a dizájn és a bevilágítás pazar, a sötétség játékmechanikai elemként való felhasználása elmés; a pályatervezés professzionális; a hanghatások és a zene kimagasló (még külön safe room zene is van); a karaktermodellek és a megvalósítás kreatív, aprólékos és rendkívül stílusos; minden ellenfél elismerésre méltóan groteszk és taszító; a játékmenet kiegyensúlyozott és dinamikus, a játékélmény pedig a korszak legjobb és legemlékezetesebb momentumait idézi autentikus kivitelezés mellett, de kényelmetlenség nélkül.

De a releváns kérdés nyilván az, hogy a klasszikus mechanika hogyan működik a jelenkori gyakorlatban. A rögzített kameranézet manapság már szokatlan, de ebben a formában elképesztően sokat tesz hozzá a hangulathoz és jelentősen növeli a kiszolgáltatottságérzést, noha ugye vannak fegyvereink. A remekül komponált hanghatásokkal együtt mellesleg ki is használhatjuk, hogy harcállásba vágjuk magunkat, fegyvert váltsunk vagy újratöltsünk. A különböző ellenfelek egyedi stratégiát kívánnak, a hanghatásokat értelmezve viszont van némi időnk felkészülni, főleg, ha kihasználjuk fix kameranézet előnyeit.

Az irányítás elsőre szintén szokatlan, a kameranézet nem adaptív, így gyakran kell irányt váltani, ha a változik a nézőpont, mindez viszont gyorsan és reszponzívan történik, nem fordult elő, hogy ez okozott volna életerőben kifejezhető problémát. Célzás közben nem lehet mozogni, csak elugrani a csapás elől, de valószínűleg ez sem hiba, hanem stíluselem, az abszolút korszakidegen, de megfelelően implementált célzásrásegítés viszont nagyon sokat segít. Az sem lesz meglepő, hogy a karakterek szája nem mozog beszéd közben. Tény, hogy ez most már nem okoz technikai problémát, de pont az ilyen, egyébként semmit nem befolyásoló, de hiteles játékelemektől lesz annyira nosztalgikus az élmény, a szervesen integrált modern megoldásoktól pedig mai értelemben is tökéletesen játszható.

A környezetet a jóféle 3D modellezés teszi plasztikussá, a felfedezéshez (dokumentumok, felvehető tárgyak, történetelemek) viszont körültekintőbbnek (szó szerint) kell lenni, ami ebben az esetben szintén pluszként manifesztálódik, ahelyett, hogy kényelmetlenséget jelentene. Nem mellesleg az enteriőrdizájn rendkívül részletgazdag, hangulatos és megragadó. A felszerelésnek (fegyverek, gyógyszer, kulcstárgyak) bőven van hely a Resident Evilből átemelt eszköztárban, úgyhogy a lomtalanítás-szimulátor minigame itt kimaradt, de nem is hiányzik. Pont elég, hogy mentési lehetőségből nincs túl sok, ahogy mágnesszalagból sem, úgyhogy nagyon meg kell fontolni, mikor és hol (térkép van, szintén RE stílusban) élünk a limitált darabszámú lehetőséggel. De így is elő fog fordulni, hogy akár egy órányi előrehaladást kell megismételni. Nem is egyszer. Az erőforrások szűkössége még pont menedzselhető, mindaddig, amíg valamit nagyon be nem nézünk. Ha megborul a készlet, keserves lesz újra feltölteni, akár a továbbhaladást is gátolhatja, ami szintén nem strukturális hiba, hanem műfaji sajátosság. Egy korábbi mentési pont és átgondoltabb stratégia a megoldás.

A látványvilág és a jól implementált klasszikus mechanika mellett a rejtvények is lenyűgözőek. Az egyszerű puzzle-szerűen megoldható feladatok mellett rengeteg komplex és elmés, de egyáltalán nem túlgondolt vagy abszurd logikával tervezett feladványt is kapunk, az idősíkok kezelése és egymásra hatása pedig extra dimenziót ad a játékmenetnek. Mindössze egyetlen dolog nem világos, már a Winterlake Hospital gyönyörű, de hátborzongató folyosóin és történetén kívül. Kerekesszékkel mégis hogyan közlekednek fel/le a rémségek az akadálymentesítést nélkülöző lépcsőkön? Csak azért mondom, mert erre érdemes figyelni, noha logikusan nem számítunk rá. Nagyon szívesen.

A játékidő önerőből nagyjából 10-12 óra. Az optimális útvonalon haladva, optimális sorrendben, töprengés és elakadás nélkül egyébként 4 óra alatt végig lehet menni a játékon, de ez segédlet nélkül garantáltan nem fog menni. Viszont minden megoldható és abszolválható önállóan is, a tényleges játékidő nem öncélúan, repetitíven vagy aránytalan nehezítés következtében annyi, amennyi, úgyhogy tegyünk magunknak egy szívességet és ne rontsuk el az idei év egyik legjobb túlélő horror élményét.

Pontosan
8
Fejlesztő: Dual Effect, Abstract Digital
Kiadó: PQube Limited
Platform: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch, Windows
Megjelenés: 2021. augusztus 27.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

7 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

14 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==