[Teszt] Lost Soul Aside

Lost Soul Aside

ne5hVáradi Dániel2025.09.10. 07:00

A maga módján a Lost Soul Aside élettörténete mesébe illő. Az egyszemélyes szenvedélyprojektben meglátja a lehetőséget a nagy kiadó, felkarolja azt, és hosszú évek alatt az ambiciózus alkotás teljes értékű produktummá avanzsál. Azonban ahogy a mondás tartja, a mesék nem válnak valóra, és esetünkben is inkább a játék pályája és annak háttere az érdekes (a fókusztesztelt fejlesztéseken túl néha még a nagy cégek is támogathatnak niche projekteket), semmint a valódi erényei. Persze azokból is akad. Valamennyi.

A történetet aligha lehet hatalmas eredetiséggel vádolni, az egész vázát már tucatszor látott klisék alkotják. Egyik oldalról adva van nekünk az uralkodó zsarnoksága ellen lázadó csoport, a másikon pedig az ezeréves démoni erő visszatérése, ami romba akarja dönteni a mindenséget is. A kettő metszéspontjában áll a főszereplő, aki hirtelen misztikus erő birtokába jutva idővel kénytelen rádöbbenni, hogy több áll a dolgok hátterében, mint először gondolta volna.

A felütés tehát kellően sablonos, amit sajnos a karakterek sem tudnak igazán kidomborítani, lévén sem a szájukba adott dialógusok, sem a mimikájuk nem segít ebben. Bár különösebben nem szoktam fennakadni ezen, a Lost Soul Aside esetében már a tutorial alatt párbeszédek minden második soránál szekunder szégyenérzetem volt, annyira erőltetetten próbáltak bizonyos sztereotípiáknak megfelelni. A dolgot az sem segíti, hogy a szinkronszínészek (legalábbis az angol hangsáv esetében) is olyan lelkesedéssel mondják fel a sorokat, mintha a fotoszintézis Wikipedia szócikkét tolmácsolnák. De legalább összhangban vannak a sokszor bármiféle érzelmet nélkülöző arckifejezésekkel.

A Lost Soul Aside tipikus példája (lehetne) annak, amikor egy játékelem viszi el a hátán az egész produktumot. Esetünkben ez nem más, mint a harcrendszer, ami nem kimondottan meglepő, lévén már a legelső gameplay prezentációk is erre az elemre összpontosítottak. Az általunk terelgetett Kaser a sztori során folyamatosan bővíti eszköztárát, legyen szó új fegyverrel - és hozzájuk kapcsolódó skillfákról -, valamint a társként mellé szegülő Arena különleges képességeiről. A mérleg két oldalának kombinálásával aztán előttünk a feladat, hogy a leghatékonyabban verjük végig magunkat az ellenfelek hadán.

Ami egy pontig még szórakoztató is, bár a harmadik fegyver megszerzése után kezdett tudatosulni bennem, hogy bár a fejlesztők valószínűleg azt szerették volna, hogy váltogassunk közöttük a minél látványosabb és változatosabb összecsapások érdekében, ezzel szemben sokkal kifizetődőbb, ha mindig a legújabb eszközt használjuk. Ez alól Arena képességei a kivételek, ott könnyen összetehetünk egy olyan leosztást, ami aztán a játék végéig kitart.

Ami viszont határozottan nem tart ki a játék végéig, az az ötletek és új mechanikák behozatala vagy variálása. Amekkora szabadságot akarnának adni nekünk a készítők a harcrendszer terén (itt valóban jár nekik a kalaplengetés, a karakterfejlesztés és eszköztár akár harc közben is elérhető, módosítható, finomhangolható), annyira megkötött más elemek terén. Kezdve például azzal, hogy manuális mentés csak az erre szakosodott NPC-nél érhető aki, aki néha 10 méterenként bukkan fel, máskor 30-40 perc is eltelhet, mire méltóztat megjelenni előttünk.

Hasonlóan frusztráló az egyes területek felfedezése, már ha élhetek ezzel a túlzó kifejezéssel. A helyszínek mindegyike rendkívül korlátolt, minden pont, ami a mini térkép határain kívül esik, az mintha egy másik dimenzióban lenne, a klasszikus láthatatlan falak terelnek minket szűk folyosók közé állandó jelleggel. Ha pedig meglátunk a földön egy felszedhető tárgyat, akkor imádkozzunk, hogy az esetlegesen velünk tartó társak magyarázata miatt nem kárhoztat minket a játék arra, hogy 2 méternél messzebb ne távolodhassunk el tőlük, amíg a mondandójukat meg nem hallgattuk. De akkor sem jobb a helyzet, amikor a ritkán előforduló nyitottabb szakaszokon járunk körbe, az itt található mellékes tevékenységek is inkább csak kötelező jelleggel vannak jelen, semmint érdemi adalékként.

Technikai oldalról is kettős képet mutat az Ultizero játéka, a Lost Souls Aside területei bár szépek, de elképesztő módon sterilek. Minden olyan elem, amivel nem lehet valamilyen módon interakcióba lépni, az kis túlzással áthatolhatatlan, mozdíthatatlan akadályt jelent. A karakterek ugyanazokat a sorokat ismételgetik, semmilyen kihatásunk nincs rájuk, a legutolsó tereptárgy is minimum gyémántból van, már ami a velünk szembeni ellenállásukat jelenti. A körülöttünk lévő világ egy pofás, de élettelen díszlet.

A fejlesztők érezhetően mindent egy lapra tettek fel, azonban bármennyire is látványos és ideig-óráig izgalmas és élvezetes a harc, túlságosan sűrű adagokban mérik ahhoz, hogy a végéig kitartson a lendület. Már csak azért is, mert az egyetlen érdemi melléktevékenység a helyszíneken elrejtett speciális arénák (különféle módosítók és szabályok mellett kell a leggyorsabban legyőzni az ellenfeleket) is erre az elemre építenek, tehát ha nem csömörlenénk meg a kampány alatti, sokszor akár percenként egymást érő arénaharcoktól, akkor ezek gondoskodnak arról, hogy érezzük a monotonitást. És ezen az eltérő sebzéstípusú fegyverek és a rájuk aggatható kiegészítők sem segítenek.

A Lost Soul Aside az évek során egy apró, de ambiciózus projektből egy sokkal nagyobb alkotássá nőtte ki magát, kár hogy menet közben a hozzáadott elemekből nem sikerült egy kellően átgondolt egységes egészet alkotni. Itt-ott vannak elismerésre méltó szakaszai, a harcrendszer egy pontig még élvezetes is, de sajnos önmagában kevés ahhoz, hogy a többi elem gyengeségeit ellensúlyozza.

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt)
KIADÓ Sony Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Ultizero Games
MEGJELENÉS 2025. augusztus 29. ÁR 25 990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

1 órája
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

2 órája
1

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

1 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

1 napja
4

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

1 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

2 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

3 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

4 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

4 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

5 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

5 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

5 napja
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

6 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

6 napja
6

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

7 napja
3

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

7 napja
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

8 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

8 napja
35

Heti megjelenések

9 napja
16