[Teszt] Fable III

Fable III

liquidSomosi László2010.10.26. 21:02

Talán nem a legmegfelelőbb módja egy teszt felütésének, ha arról kezdesz el beszélni, hogy a vizsgált játék milyen reakciókra számíthat a közönségtől - megfelelő vagy sem, most mégis ez következik. Egészen biztos vagyok benne, hogy a Fable III sok vitát fog kavarni, és sok, végkicsengésében egymástól radikálisan eltérő (a lelkendezőtől a fanyalgóig) kritikát fog kapni. Az ok: a Lionhead következetesen folytatta az első részben megkezdett, és a második epizódban már teljesen egyértelmű munkát a konzolos / számítógépes szerepjáték, mint műfaj lecsupaszítására, gyakorlatilag mindenki (bárki) által elérhetővé tételére. A törekvés kicsúcsosodása a Fable III: a harmadik rész többször is a zsenialitás határán egyensúlyoz, máskor pedig ott is egyszerűsít, ahol már nem kéne.

Ötven évvel a második epizód történései után járunk, a helyszín továbbra is Albion. Az előző rész Hőse már halott, de továbbra is igazi legenda, aki királyi vérvonalat hagyott maga után. Idősebb fia uralkodik, a fiatalabb gyerkőc (választásod szerint: fiú vagy lány) pedig éli a nagyon gazdag királyi csemeték gondtalan életét. A nagy boldogságba a bátyus egyre furcsább viselkedése rondít bele. A király lassan, de biztosan átcsúszik kegyetlen diktátorba, az adók magasak, az iparosodó Albion gyáraiban kisgyermekek robotolnak, az adók magasak, a tiltakozókat tömegbe lövetéssel fékezik meg, az adók pedig... mondtuk már, hogy magasak? A felháborodott kistesó (azaz: te) megpróbálja lebeszélni a kemény kéz politikájáról, a próbálkozás sikertelen, mi több, tragédiába torkollik. Menekülőre fogod, és (kezdetben kis számú) szövetségeseiddel közösen meghozod a döntést: ez így nem mehet tovább, a királynak buknia kell, jöhet a forradalom!

A hatalom átvételéig vezető út hosszú lesz, és kacskaringós - méghozzá a szó legszorosabb értelmében. A Fable III első újítása: a karakterfejlődést egy tényleg hosszú, és tényleg kacskaringós út jelképezi, rajta kapukkal, és ládákkal. A kapuk (a szintlépések) a történethez vannak kötve, a támogatóid számának növekedésével nyílnak meg az újabb szakaszok. A ládák pedig az új / fejlettebb képességeidet és tulajdonságaidat rejtik, az út jobb oldalán a harci fejlesztésekkel (közelharci fegyverek, mágia és lőfegyverek - öt szintű fejlődés; varázslatok - hat darab), a bal oldalon meg az összes többit (új kommunikációs és a karakter kinézetét módosító lehetőségek) találod. A fejlődés kulcsa a harcért, küldetésekért és minden egyéb hasznos interakcióért mért tapasztalati pont, és ennek gyakorlati megtestesülése, a Céhpecsét. A Céhpecsétekkel nyithatod a ládákat, és ezekből kell iksz számút összegyűjteni, hogy elnyerd egy-egy régió támogatását. A rendszer átlátható, és jól jelzi a Lionhead egyik fő törekvését: a menük TELJES száműzését a játékból.

Ami majdnem sikerült is, a Fable III-ban a küldetéseid listáját, és külön előhívható mentés / töltés képernyőt leszámítva nincsenek menük. A második részben (lassan betöltött) általános menü szerepét teljes egészében a Menedék vette át. A Menedék egy terem, több leágazó szobával: a Start gomb megnyomásával bármikor ideteleportálhatsz. A váltás gyors, a várakozás talán másodpercnyi sincs, a játék nem tölt, a dolog működik. A Menedékben mindent megtalálsz, a Lionhead ide passzírozta be az összes lehetőséget: fegyverek és felszerelések, ruhák, egy nagyon jól átlátható, többfunkciós térkép, küldetéslista, személyes kincstár, achievement-lista, direkt hozzáférés a DLC-khez, statisztikák, gyors utazás a fejlesztési útra... és még nem értem a végére, és nem is fogok, legyen elég annyi, hogy ez az általános, mindent kiváltó játék- és karaktermenedzselési központ. A magam részéről, közel húsz éve szerepjátékokkal nyomuló játékosként nincs bajom a menükkel - a Fable III megoldása kétségkívül látványos, a “menü” gyors elérési ideje pedig üdvözlendő fejlődés a korábbiakhoz képest.

A harc a Fable III talán egyetlen eleme, ami nem sokat változott. Az alapfelállás nagyon hasonló a második részben megismert rendszerhez, egy-egy gombbal előcsalható közelharci támadás, varázslat és lövöldözés. Ha hosszan tartod nyomva, fokozatosan feljebb ugrik egy szintet az erősség (ha már fejlesztetted), a fegyverrel tudsz célozni, a mágiát pedig területre, és célirányosan is el tudod lőni. Varázslatból van hatféle, őket a különféle felhúzható mágikus kesztyűk jelképezik - ezeket később kombinálhatod is, így két, tetszőlegesen kevert varázslatot használhatsz egyszerre. Alternatív lehetőség: több varázslat időlassítás, idézés..) gyorsan felhörpölhető itókák formájában érkezik.

A fegyvereknél és ruháknál már más a helyzet. A ruhákat teljes öltözet formájában szerezed be, ezeket később testrészekre bontva kombinálhatod. A fegyverek pedig fejlődnek. Meghatározott cselekedeteket (ölj meg X számú, Y típusú ellenfelet; legyél nagyon gonosz...) kell véghezvinned - ez a tulajdonságokat turbózza. A másik fejlődés automatikus, és jellemed alakulásához, valamint a harcban használt támadásaidhoz köthető - ez a fegyver kinézetét változtatja. A harc továbbra is viszonylag egyszerű, viszont roppant látványos, remek (és gyakran jó brutális) kivégzésekkel, és nagy adag időlassítással a kiemelt pillanatokban. Aki izzasztó harcokat, vagy bármilyen, kicsit is komoly kihívást vár a harmadik Fable-től, másfelé keresgéljen: a második rész hagyományait követve itt is csak akkor lehet meghalni (elnézést: egy pillanatra elájulni) ha nagyon nem figyelsz oda - mondjuk meccset nézel egy másik képernyőn. Ha annak idején túltetted magad rajta (még inkább: elfogattad annak, ami) most sem lesz vele problémád. Ha nem... nos, nem most fog megváltozni a véleményed.

Itt értünk arra a pontra, amit viszont - személyes meglátásom szerint - kár volt tovább egyszerűsíteni. A Fable széria egyik jellegzetes eleméről, a többi karakterrel való kapcsolattartásról van szó. A probléma nem a lehetőségekkel van: lehetsz jó vagy gonosz, barátkozhatsz és szereleme eshetsz, lehet szexelni (igen, vannak prostik, és igen, van gruppenszex), lehet nemi betegségeket elkapni, de házasodni, házat venni, családot alapítani és üzleteket felvásárolni is.

A gond a megvalósítás. Korábban az összes rendelkezésedre álló kifejezés közül választhattál: most a játék dönti el, hogy miket vethetsz be - egyszerre maximum hármat. Oké, hogy ha egyet letudtál, a következő körben felajánl egy újat - de én ennél nagyobb szabadságot várok el, ha böfögés helyett fingással indítanám a kapcsolatot, akkor had csináljam már azt. A második rész rendszere teljesen jó volt, az új, tovább egyszerűsített megoldás fapados, nem nyújt elég változatosságot. A bónuszként bedobott “fogj kézen valakit, és vidd el bárhová” lehetőség néhány misszió során hasznos, máshol viszont nincs sok értelme - annyi semmiképpen, amennyit a Lionhead az utóbbi egy évben beszélt róla. A pénzszerzős minijátékokra is több figyelmet fordíthattak volna, a három felkínált lehetőség maximum a nevében más, ugyanazt a (roppant szimpla) játékmenetet kínálják.

A játék igazi sztárja persze továbbra is Albion, és az itt elmesélt történet. Mindkettő megérdemli a rá áldozott időt. Albion továbbra is varázslatos hely, a második rész fejlesztett motorja nagyobb helyszíneket, méretesebb dándzsönöket (a barlangok nagyon jól néznek ki), és általában részletesebb, szebb világot biztosít. Apróbb technikai malőrök most is akadnak: a melletted bóklászó kutya (naná, hogy visszatért) még mindig hajlamos beleakadni a tereptárgyakba, a karakterek néha szellemként sétálnak át egymáson, és a küldetések irányát mutató fénycsík is megbolondul néha. Akadnak kisebb framerate gondok: semmi különös, akkor jönnek elő, ha nagyon sok ellenfélre varázsolsz rá valami nagyon durvát.

A küldetések általában igen jók, három esetben pedig minden túlzás nélkül zseniálisak. Nem fogom őket lelőni, de... ha játszottál valaha hagyományos, dobókockás szerepjátékkal, a “három mágusos” missziót könnyezve fogod végigröhögni. A Fable III humora egyébként egész végig kitűnő, a karakterek nagyon jól össze vannak rakva, rengeteget beszélnek, nem is akárhogy, A+ kategóriás angol színészgárda (Reaver és vele Stephen Fry is visszatér!) adja a hangjukat. Apropó, hangok. A Fable II minőségi magyar felirata után a Fable III is magyarítva kerül a boltokba. A felirat nem csak, hogy tartja a korábban megszokott színvonalat, de túl is lépi azt. Innen gratulálunk az (egyelőre ismeretlen, de majd kiderítjük, hogy ki követte el) fordítónak: fantasztikus munkát végzett, a szöveg (ahol kell, ott versbe foglalva) néhol jobb, mint az angol eredeti.

Az utolsó oldalra maradt a Fable III legnagyobb újdonságának kitárgyalás - nem véletlenül, mert erről nem árt hosszabban értekezni. A meglepetést a trailerek mondjuk jó előre lelőtték: a királysághoz vezető út, és a gonosz testvér megbuktatása nem jelenti a játék végét. Egészen pontosan a közepét jelenti, nekem úgy tíz órámba tellett királlyá válni, utána pedig jön az uralkodás. Itt álljunk meg egy kicsit. A királlyá válás előtt, a korlátozott személyes interakciók miatt többször is elhúztam a szám. Aztán történik valami. A fejlesztők külön kérésére nem írhatom le, hogy pontosan mi (pedig nagyon szeretném). Ez, a hatalom megdöntése elé helyezett utazás számomra a Fable III talán legmaradandóbb élménye volt. A korábban alapvetően színes, abszolút vicces, durva csirkés poénokkal, és agyament humorral operáló játék hirtelen átfordít egy kapcsolót, és olyan hangulati váltást visz véghez, hogy a jól fűtött szobában is többször beleborzongtam. A játékos szembenéz a nagybetűs Végzettel, és felsejlik előtte, hogy mi vár rá uralkodóként. Ha nincs ez a küldetés, a játék második fele nem működik. De ott van, így a koronázás után durván a nyakadba szakadnak az eddigi döntéseid, és (könnyelmű?) ígéreteid. Megérted, hogy a bátyád miért tette azt, amit tett - és lehet, hogy te is követni fogod ezen az úton. A játék második fele egyébként nem valamiféle leegyszerűsített uralkodó-szimulátor: döntéseket ugyan napi szinten kell hoznod (köztük sorsdöntőeket is), de a világ továbbra is nyitott marad, új küldetéseket kapsz, és karakterfejlődésre is lesz lehetőséged.

Megpróbálom elkerülni a spoilereket, és általánosságban beszélni: a királyként előtted tornyosuló feladatok megoldása mindenképpen áldozatokkal fog járni, és NAGYON csábítónak tűnik majd egy csinos kis diktatúra bevezetése.

Nem volt szó még a kooperatív módról: leginkább azért, mert minimális mértékben tudtuk csak kipróbálni. Az ok: a lehetőséget ma, patch formájában aktiválták, a teszt megírása előtt pár órával. Ami biztos, és üdvözlendő: külön kamera mindkét játékosnak, a karaktered normálisan átvihető a másik játékba, lehet közösen bizniszelni, ajándékozni, szexelni és gyereket csinálni - az online párkapcsolatért külön achievement jár, a barátlistánkon szereplő kizárólag férfi karaktert fejlesztő játékostársakból kiindulva meleg időknek nézünk elébe.

Summa summarum: a Fable III tisztességes folytatás, javarészt előremutató változtatásokkal. Ha az előző rész nem jött be, nem a harmadik felvonás miatt fogod megszeretni a sorozatot. A csontig egyszerűsített szociális interakcióért kár volt, érzésem szerint szimpla “változtassunk valamin csak azért, hogy változtassunk” manőver, a negyedik részből tessék száműzni. Ennek ellenére: a Fable III határozottan több, mint a részeinek összesége, a 2010-es kínálat egyik leghangulatosabb versenyzője, és abszolút méltó a széria sorsát figyelemmel kísérő úri közönség kiemelt figyelmére.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Nintendo Switch 2 hardverteszt: a népkonzol újratöltve

Gerincre vágtuk a tesztpadon a nagysikerű Nintendo Switch második eljövetelét: ez az első benyomásunk a következő népkonzolról, amely lehet hogy már nálad is ott figyel.

7 órája
1

Street Fighter 6: Years 1-2 Fighters Edition

Kezdődjék a Switch 2 tartalmak bemutatása a Gamer365 felületén. A nyári fesztivál most a Nintendo játékosok számára picit mást jelent - lássuk is az első pofonokat... pontosabban az első fecskét!

16 órája
7

Resident Evil 9-et, Mortal Shell II-t és rengeteg új bejelentést hozott a Summer Game Fest 2025

Lezajlott a Summer Game Fest 2025-ös bemutatója, ahol - ahogyan minden évben - most is rengeteg új játékbejelentést kaptunk.

1 napja
81

Elden Ring Nightreign

Trendkövető alapkoncepció. Szokatlan megoldásokkal. A FromSoftware a stúdió számára eddig ismeretlen területen próbálja megvetni a lábát három fős kooperatív rougelite projektjével. Sikert?

1 napja
5

Warhammer 40,000: Space Marine - Master Crafted Edition

Fene se gondolta volna, hogy az Xbox 360 idejében megjelent Warhamer 40k Space Marine és a folytatása ilyen kult státuszt ér el az évek alatt. Most itt az első rész remaster kiadása. Jó ez nekünk? Lássuk!

1 napja
3

Black Myth: Wukong Xbox-megjelenés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Tony Hawk's Pro Skater 3+4, Vessels of Decay, On Donuts and Holes.

1 napja
15

A State of Playen túl – ez történt szerdán

Továbbá: Phasmophobia film, Maximum Football, MIO: Memories in Orbit, Star Trucker, No Man's Sky, Monster Hunter Rise: Sunbreak.

2 napja
1

State of Play

Az utolsó pillanatban bejelentett State of Play adás ismét tudott néhány érdekességet tartogatni.

3 napja
89

Warhammer 40,000: Speed Freeks

Nemrég lépett ki a korai hozzáférésből a F2P modellel próbálkozó Warhammer 40,000: Speed Freeks, amely az ork virtust hozza össze a kartjátékok stílusával. Az 1.0 nagy változásokat hoz. Elfelejthetjük az ingyenességet, cserébe nincs mikrotranzakció, és roppant kedvező kezdőárral indulnak piacra az egymás koponyáját krumpoló kretének.

3 napja
5

The Witcher IV erődemonstráció - ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Garfield Kart 2: All You Can Drift, State of Play, Dead Take.

3 napja
7

Újranyílt a Tango Gameworks - ez történt hétfőn

Továbbá: 007 First Light, Dungeons & Dragons, Split Fiction, Yakuza 0 Director’s Cut, Shinobi: Art of Vengeance.

4 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
6

Islands & Trains – Vágány mellett vigyázni!

Nyugalom. Kreativitás. Harmónia. Egy átlagos magyar embernek aligha ezek a szavak jutnak először eszébe a vasúti közlekedésről, ez azonban szemlátomást nem befolyásolta Makovics Ákost, mikor Fabian Schmidttel összeállva elkészítette legújabb játékát, az Islands & Trainst.

6 napja
3

Microsoft handheld tervek, EA-s Marvel projektek - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Stellar Blade, The Witcher 3: Wild Hunt, Hell is Us.

7 napja
13

Jonathan Green - Sötétség Arkham felett

A magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyvek között ezúttal egy teljesen új sorozat, az Arkham Horror első történetét mutatjuk be.

8 napja
1

Apróságok csokra - ez történt csütörtökön

Benne: Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV, Atomfall, Atomic Heart, Bendy and the Dark Revival, Dispatch.

8 napja
1

The Midnight Walk

Az egykori Lost in Random és Ghost Giant fejlesztőiből verbuválódott MoonHood stúdió debütáló alkotása le sem tagadhatná a készítők korábbi munkásságát.

9 napja
3

Dupla kaszálás az EA-nél - ez történt szerdán

Továbbá: Nioh, Wizard of Legend II, Death Stranding, Fallen Fates, The Funskin Project, Poem Ex Machina.

9 napja
18

Deliver At All Costs

A Deliver At All Costs első interaktív autós pillanatában arra kéri a játékost, hogy üljön be a szomszéd járgányába, majd menjen el munkát keresni. Ennek a manővernek egy komplett ház issza meg a levét, és ez még csak a kezdet! Tesztlaborban a GTA-paródia, a Deliver At All Costs.

2025.05.28.
3

tinyBuild Connect, és ami mögötte van – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Clair Obscur: Expedition 33, MindsEye, StarRupture, LORT, Dragon Quest I & II HD-2D Remake.

2025.05.28.
13