Kinect: megérkezett, kipróbáltuk

Kinect: megérkezett, kipróbáltuk

liquidSomosi László2010.11.09. 20:05

Ha öt-hat év múlva valaki okosakat akar írni a 2010-es esztendő videojátékos trendjeiről és történéseiről, a dolgozatban egészen biztosan szerepelni fog a “mozgásérzékelés” szó. No nem újdonságként, inkább egyfajta mérföldkőként: a konzolpiac fent maradó szereplői ekkor ismerték el és fel, hogy a Nintendo nem nyúlt mellé a Wii irányítójával, a célközönség remélt kiszélesítéséhez, így az eseti (casual) játékosok szívéhez és pénztárcájához az újfajta irányítási metódusokon keresztül vezet út.

Ebből az elgondolásból született a Move, és még inkább a Kinect. A Sony és a Microsoft megközelítése csak első pillantásra hasonló - valójában két nagyon is különböző eszközről van szó. A Move “klasszikus” mozgásérzékelést kínál, és megtartja az irányítót. A Kinect pedig bevállalja a Végső Lépést: nincs irányító, illetve ahogy a szerkezet reklámszlogenje mondja - te magad vagy az irányító.

A Kinect megoldása technológiai szempontból nem egyszerű, egyszerűen leírni viszont nagyon is az: a kamera nem csak egy síkban érzékeli a tested mozgását, hanem térben is. A legegyszerűbb, ha az Érdeklődő Olvasó feltételezett kérdéseit megválaszolva megyünk végig a fontosabb pontokon - íme:

Mennyire pontos a Kinect? Pontos, de nem sebészien pontos - lévén, hogy ez alapvetően mégis csak egy játékszer. A testedet érzékeli, a végtagjaidat érzékeli, a fejmozgásodat érzékeli. De az ujjaidat például már nem. A mozgáskövetés ideális esetben - ha jól állítottad be, és nem állsz valami mögött - teljesen korrekt, a szerkezet kellően érzékeny.

Mi a helyzet a laggal? Ha nem értenéd: lag = az a késés, ami a mozgásod és a képernyőn megjelenő mozdulatok között mutatkozik. Lag van, ha odafigyelsz, észre is fogod venni. Zavaró? Az általunk próbált játékok esetében nem, játék közben nem fogod észrevenni, mert egyik sem kerget olyan szituációba, hogy észrevedd.

Lehet vele sötétben játszani? Töksötétben nem (a kamerának fény kell), korlátos fényviszonyok között viszont már igen. Saját tapasztalat: dolgozószoba, egy darab íróasztallámpa égett, és gond nélkül játszottam.

Hányan lehet vele egyszerre játszani? Jelenleg ketten. Vagy sokan, egymást váltogatva. A “váltogatás” egyébként a Kinect talán legbarátságosabb szolgáltatása. Nincs szükség újrakalibrálásra, az egyik játékos kilép, a másik belép. Ugyanez a helyzet a két játékos támogató szoftverek esetén is: szimplán belépsz a cimborád mellé, és hopp, ott vagy, játszol. Ha rászánod az időt arra, hogy a Kinect ID segítségével jobban összeismerkedj a kamerával, automatikusan felismer majd, és automatikusan bejelentkezteti az adott játékba a profilod, ha meglát.

Mennyi hely kell neki? Viszonylag sok, a Kinect láthatóan a nappaliba lett tervezve. Két méteres távolság erősen ajánlott (a minimum valahol 1.8 méter környékén van), általánosságban elmondható, hogy a “belátja a teljes magasságom, és hagyok egy kis helyet az ugráláshoz” módszert követve kell elhelyezni a kamerát. Saját tapasztalat: kis ügyeskedéssel bevarázsolható kisebb helyekre is, én sikeresen költöztettem be a nem túl nagy dolgozószobámba a kanapém beáldozásával (nem kidobtam, hanem arrébb toltam). Ennek ellenére: a Kinect ott érzi jól magát, ahol minimum két ember tudja használni - ehhez pedig kell a hely.

Mire használhatom játékon kívül? Korlátozottan a dashboard vezérlésére. Korlátozottan, mert ha átlépsz Kinect-es irányításra (a kamera felé integetsz), átdob egy “Kinect Hub” kódnéven futó felületre, ami hasonlít a normál Xbox 360 dashboardra, de nem teljesen egyenlő azzal. Itt lapozhatsz / indíthatsz kézzel, vagy a hangoddal is. Igen, a hangfelismerés él, az Európában forgalmazott Kinect jelenleg csak angolul tud, de ezt viszonylag jól és megengedően - simán reagált az én, a nyolcvanas évek VHS filmjein csiszolt akcentusomra is. A kamera (pontosabban a mikrofonja) egyébként használható headset-helyettesítőként is, méghozzá teljesen korrekt módon.

Milyenek a játékok? Erre a kérdésre most nem adunk hosszú választ - leginkább azért, mert többről is írunk részletesen, külön tesztben a nagyon közeli jövőben. Megelőlegezve: a kezdőkínálat meglepően jó, az általunk eddig próbált öt játék között rossz nem volt, maximum közepes. És van igazi gyilkos applikáció is: ez a Dance Central, ami minden túlzás nélkül a táncolós játékok új generációját képviseli, méretes előrelépés a műfajban.

Mik lehetnek az előnyei? Például az, hogy fel kell állni hozzá, és tényleg mozognod kell, nem lehet kanapén elcsalni a dolgot. A múlt heti (kissé megcsúszott) Gamer365 szülinapon hajnali háromig nyúztuk a cuccot, és remekül szórakoztunk. Ha társas összejövetelről van szó, és a társaságban akadnak nem-hárdkór arcok is, a Kinect szinte verhetetlen, a kezelés könnyedsége gyakorlatilag bárki előtt megnyitja a játékokat. Nincsenek gombok, nincsenek karok, annyira vagy jó, amennyire jól mozogsz, és amennyi energiát beledobsz a játékba. Általános tapasztalat: az át-kinectezett éjszaka után reggel mindenki érezte az izmait. Alaposan átmozgat.

Mik lehetnek a hátrányai? Furcsa módon pont a fentebb emlegetett könnyedség: jelenleg, a kezdőkínálatból kiindulva nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy komplex hárdkór címek jelenjenek meg Kinect-re. Tudom: már vannak ilyen bejelentett játékok, és kíváncsian várom őket - leginkább azt, hogy mit tudnak kezdeni a könnyedsége és kézreálló egyszerűsége okán korlátozott irányítással.

Vegyem, ne vegyem? Az attól függ. Mármint: ha akciójáték-autóverseny-stratégia vonalon mozgó, kizárólag hárdkór baráti körrel rendelkező és / vagy javarészt magában szórakozó játékos vagy, akkor Kinect nem feléd lett célozva. Ha nem illik rád a fenti leírás, és / vagy a hárdkór hozzáállást néha hajlamos vagy félretenni némi könnyed, testmozgással egybekötött társas / csoportos játék kedvéért, akkor nagyon is érdemes megfontolni. Végül pedig: ha szereted a (modern) táncot, vagy a táncjátékokat, akkor most azonnal verd szét a malacperselyt, és irány a Kinect - a Dance Central neked egymagában megérheti a belépőjegy árát.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

14 órája
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

15 órája
3

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

1 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

1 napja
5

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

2 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

3 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

4 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

4 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

5 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

5 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

5 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

6 napja
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

6 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

7 napja
6

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

7 napja
3

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

8 napja
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

8 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

8 napja
35

Heti megjelenések

9 napja
16