Kinect: megérkezett, kipróbáltuk

Kinect: megérkezett, kipróbáltuk

liquidSomosi László2010.11.09. 20:05

Ha öt-hat év múlva valaki okosakat akar írni a 2010-es esztendő videojátékos trendjeiről és történéseiről, a dolgozatban egészen biztosan szerepelni fog a “mozgásérzékelés” szó. No nem újdonságként, inkább egyfajta mérföldkőként: a konzolpiac fent maradó szereplői ekkor ismerték el és fel, hogy a Nintendo nem nyúlt mellé a Wii irányítójával, a célközönség remélt kiszélesítéséhez, így az eseti (casual) játékosok szívéhez és pénztárcájához az újfajta irányítási metódusokon keresztül vezet út.

Ebből az elgondolásból született a Move, és még inkább a Kinect. A Sony és a Microsoft megközelítése csak első pillantásra hasonló - valójában két nagyon is különböző eszközről van szó. A Move “klasszikus” mozgásérzékelést kínál, és megtartja az irányítót. A Kinect pedig bevállalja a Végső Lépést: nincs irányító, illetve ahogy a szerkezet reklámszlogenje mondja - te magad vagy az irányító.

A Kinect megoldása technológiai szempontból nem egyszerű, egyszerűen leírni viszont nagyon is az: a kamera nem csak egy síkban érzékeli a tested mozgását, hanem térben is. A legegyszerűbb, ha az Érdeklődő Olvasó feltételezett kérdéseit megválaszolva megyünk végig a fontosabb pontokon - íme:

Mennyire pontos a Kinect? Pontos, de nem sebészien pontos - lévén, hogy ez alapvetően mégis csak egy játékszer. A testedet érzékeli, a végtagjaidat érzékeli, a fejmozgásodat érzékeli. De az ujjaidat például már nem. A mozgáskövetés ideális esetben - ha jól állítottad be, és nem állsz valami mögött - teljesen korrekt, a szerkezet kellően érzékeny.

Mi a helyzet a laggal? Ha nem értenéd: lag = az a késés, ami a mozgásod és a képernyőn megjelenő mozdulatok között mutatkozik. Lag van, ha odafigyelsz, észre is fogod venni. Zavaró? Az általunk próbált játékok esetében nem, játék közben nem fogod észrevenni, mert egyik sem kerget olyan szituációba, hogy észrevedd.

Lehet vele sötétben játszani? Töksötétben nem (a kamerának fény kell), korlátos fényviszonyok között viszont már igen. Saját tapasztalat: dolgozószoba, egy darab íróasztallámpa égett, és gond nélkül játszottam.

Hányan lehet vele egyszerre játszani? Jelenleg ketten. Vagy sokan, egymást váltogatva. A “váltogatás” egyébként a Kinect talán legbarátságosabb szolgáltatása. Nincs szükség újrakalibrálásra, az egyik játékos kilép, a másik belép. Ugyanez a helyzet a két játékos támogató szoftverek esetén is: szimplán belépsz a cimborád mellé, és hopp, ott vagy, játszol. Ha rászánod az időt arra, hogy a Kinect ID segítségével jobban összeismerkedj a kamerával, automatikusan felismer majd, és automatikusan bejelentkezteti az adott játékba a profilod, ha meglát.

Mennyi hely kell neki? Viszonylag sok, a Kinect láthatóan a nappaliba lett tervezve. Két méteres távolság erősen ajánlott (a minimum valahol 1.8 méter környékén van), általánosságban elmondható, hogy a “belátja a teljes magasságom, és hagyok egy kis helyet az ugráláshoz” módszert követve kell elhelyezni a kamerát. Saját tapasztalat: kis ügyeskedéssel bevarázsolható kisebb helyekre is, én sikeresen költöztettem be a nem túl nagy dolgozószobámba a kanapém beáldozásával (nem kidobtam, hanem arrébb toltam). Ennek ellenére: a Kinect ott érzi jól magát, ahol minimum két ember tudja használni - ehhez pedig kell a hely.

Mire használhatom játékon kívül? Korlátozottan a dashboard vezérlésére. Korlátozottan, mert ha átlépsz Kinect-es irányításra (a kamera felé integetsz), átdob egy “Kinect Hub” kódnéven futó felületre, ami hasonlít a normál Xbox 360 dashboardra, de nem teljesen egyenlő azzal. Itt lapozhatsz / indíthatsz kézzel, vagy a hangoddal is. Igen, a hangfelismerés él, az Európában forgalmazott Kinect jelenleg csak angolul tud, de ezt viszonylag jól és megengedően - simán reagált az én, a nyolcvanas évek VHS filmjein csiszolt akcentusomra is. A kamera (pontosabban a mikrofonja) egyébként használható headset-helyettesítőként is, méghozzá teljesen korrekt módon.

Milyenek a játékok? Erre a kérdésre most nem adunk hosszú választ - leginkább azért, mert többről is írunk részletesen, külön tesztben a nagyon közeli jövőben. Megelőlegezve: a kezdőkínálat meglepően jó, az általunk eddig próbált öt játék között rossz nem volt, maximum közepes. És van igazi gyilkos applikáció is: ez a Dance Central, ami minden túlzás nélkül a táncolós játékok új generációját képviseli, méretes előrelépés a műfajban.

Mik lehetnek az előnyei? Például az, hogy fel kell állni hozzá, és tényleg mozognod kell, nem lehet kanapén elcsalni a dolgot. A múlt heti (kissé megcsúszott) Gamer365 szülinapon hajnali háromig nyúztuk a cuccot, és remekül szórakoztunk. Ha társas összejövetelről van szó, és a társaságban akadnak nem-hárdkór arcok is, a Kinect szinte verhetetlen, a kezelés könnyedsége gyakorlatilag bárki előtt megnyitja a játékokat. Nincsenek gombok, nincsenek karok, annyira vagy jó, amennyire jól mozogsz, és amennyi energiát beledobsz a játékba. Általános tapasztalat: az át-kinectezett éjszaka után reggel mindenki érezte az izmait. Alaposan átmozgat.

Mik lehetnek a hátrányai? Furcsa módon pont a fentebb emlegetett könnyedség: jelenleg, a kezdőkínálatból kiindulva nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy komplex hárdkór címek jelenjenek meg Kinect-re. Tudom: már vannak ilyen bejelentett játékok, és kíváncsian várom őket - leginkább azt, hogy mit tudnak kezdeni a könnyedsége és kézreálló egyszerűsége okán korlátozott irányítással.

Vegyem, ne vegyem? Az attól függ. Mármint: ha akciójáték-autóverseny-stratégia vonalon mozgó, kizárólag hárdkór baráti körrel rendelkező és / vagy javarészt magában szórakozó játékos vagy, akkor Kinect nem feléd lett célozva. Ha nem illik rád a fenti leírás, és / vagy a hárdkór hozzáállást néha hajlamos vagy félretenni némi könnyed, testmozgással egybekötött társas / csoportos játék kedvéért, akkor nagyon is érdemes megfontolni. Végül pedig: ha szereted a (modern) táncot, vagy a táncjátékokat, akkor most azonnal verd szét a malacperselyt, és irány a Kinect - a Dance Central neked egymagában megérheti a belépőjegy árát.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19